گوناگون

خوش رویی و ظاهر آراسته مشاور املاک، تا چه اندازه در میزان فروش ملک تاثیر دارد؟

خوش رویی و ظاهر آراسته مشاور املاک، تا چه اندازه در میزان فروش ملک تاثیر دارد؟

آیا تا بحال به این موضوع فکر کرده اید که یک مشاور خوش برخورد با ظاهر آراسته چقدر در انجام معاملات خرید و فروش تاثیر دارد؟ آیا اصلا تاثیری دارد؟    

نتایج یک تحقیق که به تازگی انجام شده نشان داده است که اگر شما ملکی برای فروش به بنگاه بسپارید، هر اندازه مشاور املاک خوش روتر بوده و ظاهری آراسته‌تر داشته باشد امکان فروش ملک به قیمت بالاتر افزایش می‌یابد. این تحقیق که توسط دانشگاه «نیوساوت ولز» انجام شده است، از این موضوع به عنوان “مزیت زیبایی” نام برده است. این محققان می‌گویند که جذابیت مشاورین املاک کاملا بر روی ملکی که می‌فروشند تاثیر دارد و باعث می‌شود ملک مورد نظر برای خریداران جذابیت بیشتری داشته باشد.

در این تحقیق، عکس‌های مشاورین املاکی که براساس خوش رویی و آراستگی طبقه بندی شده بودند، و همچنین املاک مورد فروش با ارزش متوسط، بررسی شدند. نتیجه این بود که هرچه مشاور رده بالاتری داشت، قیمت فروش ملک هم بالاتر بود. به زبان دیگر، وقتی میزان خوش رویی و آراستگی مشاور به اندازه یک واحد اضافه می‌شد، قیمت نهایی فروش ملک به اندازه 2.3% افزایش داشت.

خطای هاله‌ای

تحت تاثیر قرار گرفتن به دلیل شکل ظاهری و آراستگی  یک مشاور در واقع نوعی “خطای هاله‌ای” محسوب می‌شود. در خطای هاله‌ای، فکر می‌کنیم چون یک شخص مثلا در زمینه A مهارت دارد و به اندازه کافی خوب است، پس در زمینه های B و C هم خوب است. این پدیده، دقت افراد را در تصمیم گیری تحت الشعاع قرار می‌دهد. “خطای هاله ای” درمورد معاملات املاک هم کاملا صادق است. میزان خوش رویی و جذابیت یک مشاور املاک کاملا بر روی ملکی که می‌فروشد تاثیر دارد و باعث می‌شود ملک مورد نظر برای خریداران جذابیت بیشتری داشته باشد.

در استرالیا، با علم به این موضوع، مشاورین فعال در زمینه فروش، ملک مورد نظر را مستقیما به خریدار نشان می‌دهند. یا مثلا در آمریکا، مشاورین مسئول خرید و فروش، در واقع نماینده مشتریانشان هستند، و مالک خانه خریدار را نمی‌بیند.

بعضی از کارشناسان معتقدند که تاثیر خوش رویی یا آنچه که آنها پیروزی زیبایی می‌نامند، فقط به آژانس‌های املاک و مشاورین محدود نمی‌شود. آنها می‌گویند: زیاد اتفاق می‌افتد که افراد بخاطر شکل ظاهریشان و فقط صرف اینکه به نظر مدیر یا فرد دیگری زیبا به نظر نمی‌رسند، افزایش حقوق یا ترفیع شغلی نمی‌گیرند. این کارشناسان عقیده دارند که برای مقابله با این پدیده، لازم است نگرش مردم نسبت به زیبایی و وضعیت ظاهری تغییر کند و جامعه، دیدی فراتر از مسایل ظاهری و سطحی داشته باشد.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *