سبک زندگی

آلوده ترین قسمت خانه کجاست؟

آلوده ترین قسمت خانه

مهم نیست که چقدر منزلتان را تمیز کنید، گرد و غبار و آلودگی از یک طریقی راهشان را به گوشه و کنار خانه پیدا می‌کنند. گوشه و کنارهایی که به سادگی قابل دسترسی نیستند و همیشه تمیز کردن آن نقاط به خانه تکانی عید موکول می شود . اما اگر بدانید اتاق هائی که بیشترین رفت و آمد طی روز در آن ها اتفاق می افتد از کثیف‌ترین نقاط خانه به حساب می‌آیند، حتما شگفت زده خواهید شد!!

آشپزخانه

رتبه اول اختصاص دارد به آشپزخانه! چرا که تمام عوامل مناسب برای رشد باکتری‌ها یعنی نم، گرما و حتی غذا را همزمان در خود جای داده است. علاوه بر آن عوامل خارجی دیگری مثل گوشت خام، ظروف نشسته، میوه و سبزیجات نشسته، حتی کیف پول و کیف دستی که گاهی روی کانتر رها می‌شوند، همگی مزید بر علت هستند تا امکان حضور باکتری‌های خطرناک نظیر E.coli بوجود بیاید.

آلوده ترین نقاط در آشپزخانه

  • سینک
  • کانتر یا میز آشپزخانه
  • یخچال
  • اسکاج ظرف شویی

سرویس بهداشتی

باکتری‌هایی که بعد از هر بار استفاده از سرویس‌های بهداشتی، باقی می‌مانند را بسیار جدی بگیرید.

برای این که مطمئن شوید که همه‌ی باکتری‌های خطرناک را از میان خواهید برد:

به این وسایل توچه ویژه تری نشان دهید

  • کلید و پریزهای برق
  • دستگیره‌های در
  • شیرآلات دستشویی

جای مسواک ‌و جای حوله دستشویی باید به صورت هفتگی با آب داغ شسته شوند، بعد از شست و شو اجازه دهید تا به صورت کامل خشک شوند. همچنین بهتر است که حوله حمام را حداکثر هر هفته یکبار تعویض نمایید. سینک دستشویی هر هفته باید با مواد ضدعفونی حتما شسته شود.

هنگامی که کار شستویی، وان حمام و توالت به اتمام رسید، سطوح اطراف آن ها مثل دیوار‌ها را هم ضدعفونی کنید.

اتاق نشیمن

لوازم آلرژی‌زا با بیشترین تجمع حشرات

  • ریموت کنترل سیستم های صوتی و تصویری
  • مبل و کوسن‌ها
  • گوشی تلفن
  • تبلت و تلفن همراه
  • صفحه کلید کامپیوتر
  • هندز فری‌
  • کلید و پریز برق

با وجود این که ممکن است اتاق نشیمن و پذیرایی را هفته‌ای چند بار تمیز و مرتب کنید، اما برای چند لحظه فکر کنید چند بار ریموت‌ کنترل، گوشی تلفن، حتی هدفون یا تبلت خود را ضدعفونی کرده‌اید؟

این لوازم باید به صورت روزانه با مواد پاک کننده مناسب پاک شوند.

ممکن است کسی در منزل سرماخورده باشد، پس ضدعفونی کردن دستگیره‌های در و کلیدهای برق را فراموش نکنید.

یکی دیگر از عوامل آلرژی‌زا،  پارچه کوسن‌ها و مبل‌ها است. این پارچه‌ها در معرض عطسه، دست‌های شسته نشده، مو و پوست مرده انسان‌، حشرات و یا گرد و غبار هستند. بسیاری از باکتری‌هایی که بر روی سطوح پارچه‌ای وجود دارند، مدت طولانی تری زتده می‌مانند.

بهترین روش، تمیز کردن به صورت هفتگی با جاروبرقی و اسپری ضدعفونی کننده است. ابتدا تمامی سطوح به ویژه فضاهای کنار و زیرین و داخل تشک‌ها و به طور کلی تمام فضاهای خالی و درزها که امکان جمع شدن خرده غذا و …. وجود دارد را کاملا جارو بکشید، سپس در صورت امکان مایع ضدعفونی بر روی این سطوح اسپری کنید. البته بهترین و راحت‌ترین روش، استفاده از کاور قابل شست و شو برای مبل‌ها است.

اتاق خواب

تصور این که اتاق خواب هم جزﺀ مناطق خطرناک و کثیف در منزل باشد به نظر نگران کننده می‌آید. با نگاهی به کارهایی که به صورت معمول انجام می‌دهیم مثل: گذاشتن لباسی که تمام روز به تن داشته‌ایم، یا گذاشتن لپ تاپ و تلفن همراه و کیف و کتاب و حتی غذا روی تخت خوابمان، متوجه می‌شویم که تا چه حد آلودگی و باکتری به این محیط انتقال یافته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های موجود بر روی روتختی، بعد از یک هفته استفاده مداوم، خطرناک‌تر از باکتری‌های موجود روی دستگیره دستویی هستند.

تعجبی ندارد که یک رختخواب کثیف می توانند عامل اصلی مشگلات زیر باشد:

  • آلرژی‌های پوستی و اگزما
  • تحریک پوست و تولید آکنه
  • تولید باکتری و قارچ‌های خطرناک
  • آلرژی و مشکلات تنفسی در طولانی مدت

برای جلوگیری از این مشگلات بهترین کار تعویض هفتگی و شست‌وشوی صحیح ملحفه‌ها و روتختی‌ها است. اگر روتختی‌های شسته را در کمد نگهداری می‌کنید و کماکان بوی نا یا بوی کهنگی می‌دهند، باید بدانید که این بو مربوط به چربی پوست و پوست‌های مرده بدن است که همچنان در الیاف آن وجود دارد و به درستی تمیز نشده‌اند.

همچنین بالش و تشک باید روکش مخصوص و قابل شست‌و‌شو داشته باشند تا گرد و خاک و … به داخل پر یا الیاف پرشدهی درون‌ آن‌ها نفوذ نکند.

نگاه کلی به کثیف‌ترین وسائل منزل

وسائل بازی و ظرف غذای حیوان خانگی

حیوانات خانگی نیاز به یک ظرف آب و غذای سالم دارند. برای حفظ سلامت آن‌ها نیاز است تا  ظرف را کاملا با صابون و آب داغ شست‌وشو داده و بگذارید تا کاملا در هوای آزاد خشک شوند تا امکان رشد هر کونه باکتری و میکروب مضر را از میان برده باشید.

امکان وجود قارچ و باکتری‌های بسیار خطرناک در وسائل  بازی حیوانات خانگی به نسبت بیشتر است، شست‌وشوی آن‌ها به صورت هفتگی با آب داغ و صابون را امتحان کنید.

کیف پول، دسته کلید و کیف دستی

این‌ها یرخی از وسائلی است که به صورت روزانه با آن‌ها در ارتباط هستید و انواع میکروب‌ها و باکتری‌ها را با خود به هرطرف جابه‌جا می‌کنید. مرتب برای  تمیز کردن کیف دستی خود اقدام کنید فراموش نکنید که داخل آن هم نیاز به ضدعفونی کردن دارد.

کوله پشتی و ساک ورزش

فراموش نکنید که کوله پشتی‌ یا ساک‌ ورزشی یکی از عوامل اصلی انتقال میکروب به محیط خانه هستند و حتما باید سشته شوند.‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *