سبک زندگی

ضدعفونی خانه و نکات مهم آن

ضدعفونی خانه و نکات مهم آن

وسایل پرکاربرد خانه برای ضدعفونی کدام وسایل هستند؟ مواد ضدعفونی مناسب برای وسایل خانه کدامند؟ در ضدعفونی کردن وسایل خانه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

تمیز کردن و ضدعفونی کردن دو چیز متفاوت است. تمیز کردن عبارت است از پاک کردن آلودگی‌ها از روی سطوح و ضدعفونی کردن یعنی از بین بردن عوامل بیماری‌زا. ضدعفونی وسایل خانه همواره از واجبات تمیزکاری منزل بوده است اما در دنیای پساکرونا نیاز به نگاهی جدید به استانداردهای نظافت منزل، بیش از پیش احساس شد.

همه‌گیری جهانی ویروس کرونا باعث شده است تغییراتی در رفتار عمومی افراد چه در خانه و چه در بیرون خانه ایجاد شود. از رفت و آمد گرفته تا خرید مایحتاج خانگی، اقدامات و فعالیت‌های ما محتاطانه‌تر شده است و اهمیت تمیز کردن و ضدعفونی کردن مکان‌ها و وسایل پررنگ‌تر شده است. در این مطلب به چگونگی و روش‌های ضدعفونی کردن وسایل پرکاربرد خانه خواهیم پرداخت.

راهکارهای ضدعفونی کردن وسایل مختلف خانه

1-ضدغفونی کردن سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی یکی از آلوده‌ترین نقاط خانه است. چرا که ته‌مانده غذایی، ظرف‌های کثیف و میوه و سبزیجات گِل‌آلود در آن شسته و تمیز می‌شوند. بنابراین احتمال افزایش باکتری یا هرگونه آلودگی در آن بیشتر خواهد بود. همچنین به دلیل اینکه اکثر سینک‌های استفاده شده در خانه‌ها از جنس فلز هستند، باکتری و ویروس‌ها روی سطح استیل و فلزی طول عمر بیشتری دارند و رطوبت سینک به رشد باکتری نیز کمک می‌کند. برای ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی مراحل زیر را دنبال کنید:

  • از ساده‌ترین روش‌های پاک کردن سینک ظرفشویی استیل، استفاده از مایع ظرفشویی و آب داغ است. مایع ظرفشویی قدرت پاک‌کنندگی چربی و جرم بالایی دارد. از این رو مقداری مایع ظرفشویی روی یک دستمال نخی یا اسفنج بریزید و تمام ظرفشویی را تمیز کرده و سپس با آب بشویید. جوش شیرین، لیمو و سرکه سفید نیز از مواد تمیزکننده سینک هستند.
  • بعد از تمیز کردن سینک یا آن را با الکل یا ژل مخصوص، ضدعفونی کنید. یا اینکه سینک ظرفشویی را از آب گرم پر کنید و مقداری پودر یا مایع سفیدکننده در آن بریزید و بگذارید ۵ دقیقه بماند. سپس آب را خالی کرده و یک بار دیگر با اسفنج دور تا دور سینک ظرفشویی را با کمی آب بشویید.

2-ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی به خاطر رطوبتی که داخلش وجود دارد، می‌تواند مکان مناسبی برای رشد قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها باشد. بنابراین لازم است حداقل سه ماه یک بار ماشین را ضدعفونی کنید. اگر از ماشین لباسشویی بوی ناخوشایند حس می‌کنید، یا در داخل و درب ماشین نقاط کپک و سیاهی دیدید، زمان ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی است.

برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی می‌توانید از مایع سفیدکننده، جوش شیرین یا سرکه استفاده کنید. برای ضدعفونی کردن مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی، شستشوی محفظه پودری است. این محفظه ممکن است بعد از مدتی جرم گرفته یا لایه‌ای شبیه جلبک تشکیل شود، پس نیاز به شستشو و ضدعفونی دارد. محفظه را بیرون آورده و با مسواک و شامپو یا پودر لباسشویی دستی یا هر شوینده دیگری کاملاً بشویید و تمیز کنید.
  • در این مرحله باید فیلتر ماشین را تمیز کنید که همه پرز و موها و قسمت‌های جداشده از لباس در این قسمت جمع می‌شوند و در صورت تمیز نشدن بوی بدی ایجاد می‌کند. فیلتر را خارج کنید و با مسواک و یک ماده تمیزکننده آن را بشویید. محل قرارگیری فیلتر را نیز با اسپری سرکه تمیز کنید و فیلتر را در جای خود قرار دهید.
  • مرحله سوم ضدعفونی ماشین لباسشویی، تمیز کردن لاستیک دور درب ماشین لباسشویی است. اگر این قسمت مرتب تمیز نشود ممکن است لایه سبز رنگی روی آن تشکیل شود و بوی بدی ایجاد کند. بهتر است که بعد از هر بار استفاده با یک ابر کفی روی لاستیک و قسمت داخلی آن بکشید و با یک حوله نرم خشک‌ کنید. روی شیشه درب ماشین لباسشویی را هم می‌توانید با اسپری سرکه یا ترکیب آب و مایع سفیدکننده تمیز کنید.
  • مرحله چهارم، تمیز کردن محفظه یا دیگ فلزی ماشین لباسشویی است. برای تمیز کردن این محفظه می‌توانید ماهی یک‌بار ماشین لباسشویی را روی حالت تمیز کردن خود قرار دهید. اگر ماشین لباسشویی‌تان حالت تمیز کردن خود را ندارد، آن را روی آب 60 تا 90 درجه و زمان 30 دقیقه یا بیشتر تنظیم کنید و ماشین لباسشویی را روشن کنید.

روش دیگر ضدعفونی کردن محفظه این است که می‌توانید از یک عدد قرص ماشین ظرف‌شویی، یک استکان سفیدکننده، یک استکان سرکه یا یک استکان جوش‌شیرین، مستقیماً داخل محفظه ماشین لباسشویی بریزید و آن را روشن کنید و تا انتهای شستشو صبر کنید.

  • مرحله آخر ضدعفونی ماشین لباسشویی، تمیز کردن بدنه‌ی ماشین لباسشویی است. برای تمیز کردن بدنه ماشین لباسشویی نصف لیوان جوش‌شیرین و یک لیتر سرکه را در یک ظرف مخلوط کنید، یک دستمال به این مواد آغشته کنید و بدنه ماشین لباسشویی‌تان را تمیز کنید. 

3-ضدعفونی کردن یخچال و فریزر

یخچال و فریزر به دلیل اینکه مدام در تماس با مواد غذایی هستند، بهتر است حداقل ماهی یکبار ضدعفونی شوند. برای ضدعفونی کردن یخچال اقدامات زیر را انجام دهید:

  • تمام لوازم یخچال را خارج کرده و سطوح داخلی را با مایع ضدعفونی کننده یا الکل تمیز کنید. همچنین می‌توانید داخل یخچال را با آب گرم و جوش شیرین بشویید، سپس خوب آب‌کشی و خشک کنید.
  • تمامی مواد غذایی و خوراکی که داخل یخچال است را خوب ضدعفونی کنید و تحت هیچ شرایطی سبزیجات و میوه‌های نشسته را داخل یخچال قرار ندهید.
  • پیاز خام یک ماده ضدعفونی کننده طبیعی و بی‌ضرر است. یک پیاز خام را از وسط نصف کرده و داخل یخچال قرار دهید تا فضای داخل یخچال را ضدعفونی کند.
  • بهتر است دستگیره و درب یخچال را به صورت روزانه با الکل ضدعفونی کنید.

4-ضدعفونی کردن مخلوط‌کن و خوردکن

مخلوط‌کن و خردکن از جمله وسایل بسیار کاربردی در بسیاری از خانه‌‌ها هستند. برای ضدعفونی کردن مخلوط‌کن یا خوردکن از روش زیر استفاده کنید:

  • ابتدا مواد غذایی مانده درون پارچ مخلوط‌کن را، با یک اسفنج از سطح آن بردارید، سپس با محلول ترکیب آب گرم و مایع ظرفشویی درون آن را پر کنید. اینکار باعث خیس خوردن مواد خشک شده درون پارچ شده و تمیز کردن آن را آسان می‌کند.
  • برای ضدعفونی کردن این وسایل، ابتدا کمی آب ولرم در دستگاه بریزید. کمی پودر صابون یا صابون مایع به آن اضافه کنید. یک فنجان بکینگ پودر داخل این محلول بریزید. دستگاه را چند دقیقه روشن کنید. در مرحله نهایی داخل دستگاه را با آب بشویید.
  • روش دیگر ضدعفونی کردن مخلوط‌کن و خردکن، استفاده از محلول آب، سرکه و جوش شیرین است. این محلول را داخل مخلوط‌کن ریخته و دستگاه را روشن کنید تا کمی کار کند. بعد با آب بشویید.

5-ضدعفونی کردن قهوه‌ساز یا چای‌ساز

قهوه‌ساز یا چای‌ساز به خاطر گرما و رطوبتی که دارند، می‌توانند یکی از کثیف‌ترین لوازم آشپزخانه باشند. برای از بین بردن رسوبات سخت آب، باکتری‌ها و چربی‌های باقی‌مانده، باید این وسایل را در یک دوره زمانی مناسب با استفاده از موادی خاص تمیز کنید. بهترین ماده طبیعی برای ضدعفونی کردن قهوه‌ساز یا چای‌ساز، سرکه سفید است. برای این کار اقدامات زیر را انجام دهید:

  • قهوه جوش را خالی کنید. هرگونه باقیمانده قهوه را از قهوه جوش خارج کنید و فیلتر تفاله‌های قهوه را خالی کنید. سرکه و آب را اضافه کنید. ظرف قهوه جوش را با 3 فنجان سرکه سفید و 6 فنجان آب سرد پر کنید. مخلوط را در مخزن قهوه بریزید.
  • قهوه ساز را روشن کنید تا دم بکشد. زمانی که چرخه دم کشیدن به اتمام رسید، قهوه جوش را خاموش کنید و اجازه دهید محلول سرکه 15 دقیقه بماند.
  • آب را دو بار بجوشانید. این باعث از بین رفتن هر نوع مزه و بوی سرکه می‌شود. قهوه ساز را 15 دقیقه بین هر چرخه جوش خاموش کنید.
  • برای ضدعفونی کردن چای‌ساز هم، محلول آب و سرکه را در کتری چای‌ساز بجوشانید. سپس آن را خالی کنید و اجازه دهید دو بار آب در آن بجوشد.

6-ضدعفونی کردن مایکروفر

مایکروفر از جمله مهم‌ترین وسایل آشپزخانه است که نیاز به ضدعفونی شدن دارد. برای ضدعفونی کردن مایکروفر از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • شوینده‌های طبیعی، در صورت سخت تمیز شدن لکه‌های داخل مایکروفر، مقداری آب را داخل یک ظرف مخصوص مایکروفر بریزید و به مدت ۳ دقیقه آن را داخل دستگاه قرار دهید و پس از خارج کردن ظرف، با یک دستمال نمدار به راحتی لکه‌ها را از بین ببرید.
  • لیمو، با جوشاندن دو دقیقه‌ای یک تکه لیموی تازه، محلول به دست آمده را در جهت تمیز کردن مایکروفر استفاده کنید.
  • سرکه، یک ظرف آب و یک قاشق سرکه را در ماکروفر بگذارید و به مدت ۳ دقیقه دستگاه را روشن کنید. این کار موجب می‌شود بخاری که از ترکیب آب و سرکه ایجاد می‌شود کاملا داخل مایکروفر را بپوشاند و آن را از هرگونه میکروبی ضدعفونی کند.
  • جوش شیرین، برای انجام این کار باید یک پیمانه جوش شیرین را با دو پیمانه آب سرد ترکیب کنید، به مدت ۲۰ دقیقه آن را داخل مایکروفر قرار دهید و بلافاصله پس از خارج کردن ظرف، با استفاده از یک حوله خشک و مرطوب، آلودگی‌ها را از بین ببرید.

7-ضدعفونی کردن اسفنج ظرفشویی

یکی از آلوده‌ترین وسایل آشپزخانه، اسفنج ظرفشویی است. اسفنجی که ظروف را با آن می‌شویید محل مناسبی برای تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها است که باید ضدعفونی شود. راهکار شستشوی اسفنج‌ها بسیار راحت است، کافی است یک بار آن را شسته و با مایع شستشو در ماکروویو به مدت زمان مناسب ۹۰ ثانیه قرار دهید تا از شر تمام باکتری‌ها خلاص شوید.

8-ضدعفونی کردن ظروف

  • بکینگ پودر برای براق کردن ظروف آشپزخانه بسیار موثر است. بکینگ پودر با خاصیت اسیدی که دارد پاک‌کننده مناسبی برای ظروف آشپزخانه است. ممکن است ظروف شما با شوینده‌های بسیاری تمیز و براق شوند، اما این پودر سالم بوده و مهم‌تر اینکه شیمیایی نیست.
  • برای میکروب‌زدایی و ضدعفونی کردن ظروف چدنی از ترکیب نمک و سیب‌زمینی استفاده کنید. روی ظروف مقداری نمک بپاشید و یک نصف سیب‌زمینی را به روی نمک و ظرف چدنی بکشید تا به خوبی تمیز و براق شده و هرگونه میکروب یا باکتری از روی آن از بین برود.
  • برای تمیز کردن قابلمه‌های لعابی سفید، سطح آن را جوش شیرین بمالید و در آب و صابون داغ بشوئید. آب‌کشی کنید و خوب خشک کنید.
  • ظرف‌های ذخیره‌سازی یا ظرف‌های پلاستیکی بزرگ را با  آب ولرم پر کنید و چند قطره عصاره وانیل در آن‌ها بریزید و بگذارید 48 ساعت خیس بخورد. سپس خوب  آبکشی و خشک کنید.
  • قابلمه‌های آلومینیومی سوخته را با آب سرد پر کنید و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین در آن بریزید و بگذارید به آرامی جوش بیاید و 15 دقیقه بجوشد.

9-ضدعفونی کردن سطل زباله

برای ضدعفونی کردن و از بین بردن بوی بد سطل زباله از لیمو استفاده کنید. هنگام شستشوی سطل زباله، چند قطره لیمو روی اسفنج آغشته به مایع ظرفشویی بریزید و با آن داخل سطل را تمیز کنید. سپس سطل را بشویید.

10-ضدعفونی کردن تی و زمین‌شوی

زمین‌شوی‌ها اگر به خوبی تمیز و ضدعفونی نشوند، فضای مناسبی را برای رشد باکتری‌ها ایجاد می‌کنند. برای ضدعفونی کردن تی پس از استفاده از آن ابتدا آب آن را کاملا بگیرید و سپس در یک سطل محلولی از آب و مایع سفیدکننده بریزید و تی را چند دقیقه در آن قرار دهید تا هرگونه باکتری یا آلودگی از آن خارج شود. سپس با آب گرم آن را بشویید و اگر برایتان امکان‌پذیر است آن را در معرض نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

11- ضدعفونی کردن محیط آشپزخانه


برای تمیز کردن کابینت‌ها، کف، سینک و سایر سطوح فلزی یا چوبی، از مواد ضدعفونی‌کننده چند منظوره یا مخلوط صابون و آب استفاده کنید. سپس سطوح مذکور را با یک قاشق غذاخوری از سرکه سفید مخلوط شده در یک سطل آب، ضدعفونی کنید.   

12-ضدعفونی کردن حمام و سرویس بهداشتی

حمام و سرویس بهداشتی یکی از مکان‌های مستعد رشد باکتری و ویروس در خانه است. برای ضدعفونی کردن آن اقدامات زیر را انجام دهید:

  • برای ضدعفونی کف‌ها از پاک‌کننده‌های مخصوص حمام و دستشویی یا مواد شوینده حاوی فنیل استفاده کنید.
  • سطوح دیگر مانند سینک دستشویی‌ و وان را با پاک‌کننده‌های چند منظوره و دستمال یا فرچه مخصوص تمیز کنید.
  •  سنگ دستشویی یا توالت فرنگی را تنها با ضدعفونی کننده‌های مخصوص توالت تمیز کنید.
  • از مواد ضدعفونی کننده برای سطوح سخت مانند زمین و کاشی استفاده کنید.
  • می‌توان از سفیدکننده برای از بین بردن جرم‌های روی صندلی توالت فرنگی، خطوط پرده، جای مسواک و همه‌ وسایل پلاستیکی و سرامیکی در حمام استفاده کرد.  

13-ضدعفونی کردن تختخواب و خوشخواب

رختخواب و خوشخواب می‌تواند پر از گرد و غبار و آلودگی‌های دیگر شود. برای ضدعفونی کردن و میکروب‌زدایی آن می‌توانید از بکینگ پودر استفاده کنید. بکینگ پودر خاصیت پاکسازی ویژه‌ای دارد. مقداری بکینگ پودر را روی تختخواب بریزید و بگذارید یک روز بماند. سپس با جاروبرقی آن را تمیز کنید.

14-ضدعفونی کردن وسایل الکترونیکی

وسایل الکترونیکی در منزل و محیط کار، به دلیل استفاده مداوم از آن‌ها، باید به طور مرتب و اصولی ضدعفونی شوند.

نکات کلی جهت تمیز کردن وسایل الکترونیکی:

  • تمامی منابع و کابل‌های برق را از وسیله جدا کنید.
  • از تمیزکردن بیش از حد و غوطه‌ور کردن وسایل در مواد پاک‌کننده خودداری کنید. زیرا ممکن است آسیب ببینند.
  • برای ضدعفونی کردن وسایل از محلول‌های سفیدکننده یا ساینده استفاده نکنید.
  • هرگز تمیزکننده را به طور مستقیم روی وسایل اسپری نکنید.
  •  برای ضدعفونی کردن باید از محلولی که شامل ۳۰ درصد آب و ۷۰ درصد الکل است، استفاده کنید. 

برای ضدعفونی کردن وسایل الکترونیکی، دستکش بپوشید و کابل برق را جدا کنید. باتری یا کارت حافظه دستگاه را جدا کنید. مقدار کمی از ماده ضدعفونی‌کننده را روی یک دستمال میکروفایبر بریزید و مواظب باشید تا رطوبت وارد فضای داخلی این وسایل نشود. تمام سطوح خارجی را با دقت تمیز کنید و اجازه ندهید که آب روی صفحه کلید یا درگاه‌های USB نفوذ کند.

امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد. اگر راهکار یا نظر دیگری در مورد ضدعفونی کردن وسایل دارید، در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

وبسایت: luxbuyer.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *