دکوراسیون داخلی

قوانین طراحی دکوراسیون داخلی

قوانین طراحی دکوراسیون داخلی

طراحان دکوراسیون داخلی، از مجموعه ای از قوانین پیروی می کنند که سبب ایجاد هماهنگی و زیبایی در میان المان های داخلی یک محیط می گردد. این قوانین اولیه به قوانین طراحی دکوراسیون داخلی نیز شهرت دارند. مهم ترین این قوانین در طراحی دکوراسیون داخلی شامل عناصر فضا، خطوط، بافت و الگوی طراحی می شوند. بنابراین اصلی ترین گام در طراحی دکورسیون داخلی ارزیابی عناصر مختلف و ایجاد هماهنگی در میان این عناصر می باشد.

طراحی دکوراسیون داخلی

نقش فضا در طراحی دکوراسیون

توجه به فضای موجود، مهم ترین گام در طراحی دکوراسیون داخلی می باشد. با درک این مفهوم اساسی می توان یک دکوراسیون داخلی بسیار زیبا و متمایز را طراحی و پیاده سازی نمود. در طراحی داخلی فضا به دو دسته فضاهای مثبت و فضاهای منفی تقسیم می شود.

فضای مثبت فضایی است که حاوی اشیاء است، در حالی که فضای منفی، همان فضای باز یا خالی (از جمله هر فضای بین اشیاء) می باشد. بدیهی است که برقراری تعادل بین فضای منفی و مثبت در یک اتاق ضروری است.

نقش خطوط  در طراحی دکوراسیون

خطوط افقی، عمودی و مورب در یک فضا سبب ایجاد یک چشم انداز منحصر به فرد در دکوراسیون داخلی می گردند. بازی با خطوط با استفاده از المان هایی مانند مبلمان اتاق می تواند به ایجاد هماهنگی و یکپارچگی محیط منجر گردد.

به عنوان مثال با برجسته تر نشان دادن خطوط افقی می توان ظاهر اتاق را گسترده تر نشان داد و نگاه ناظر را به نقطه کانونی هدایت نمود. لازم به ذکر است که تمرکز بیش از حد بر روی خطوط افقی، سبب ایجاد فضایی خسته کننده و ناخوشایند در دکوراسیون داخلی می گردد.

خطوط عمودی، ایجاد شده توسط پنجره ها و درب ها، احساس آزادی و قدرت را به ارمغان می آورند. به طور کلی می توان گفت که تمرکز بر روی خطوط عمودی اغلب باعث بلندتر به نظر رسیدن ارتفاع دیوار می گردد که این ویژگی برای استفاده در اتاق های ناهار خوری، ادارات و دفاتر برای بلند تر نشان دادن ارتفاع سقف مناسب می باشد.

نقش الگو در طراحی دکوراسیون

هنگام به کارگیری یک الگو در طراحی دکوراسیون داخلی، بهتر است ابتدا اندازه و سبک یک اتاق در نظر گرفته شده و متناسب با آن یک الگوی ایده آل را به کار گرفته شود. توجه نکردن به ابعاد اتاق در به کارگیری الگویی خاص می تواند منجر به ایجاد نتایجی نامطلوب گردد. به عنوان مثال استفاده از یک الگو در فضاهای کوچکتر سبب فشرده تر به نظر رسیدن فضا می گردد.

الگوهای بزرگ مقیاس می توانند در یک فضای بزرگ شکوفا شوند و تبدیل به یک نقطه کانونی مجزا برای اتاق گردند. همچنین الگوهای پیچیده ای از رنگ های متضاد و خطوط می توانند یک اتاق را جذاب تر جلوه دهند. بنابراین توجه ویژه به دو عامل اندازه و سبک مورد نظر برای یک اتاق در به کارگیری الگوی طراحی داخلی آن ضروری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *