بازسازی, دکوراسیون داخلی

ملک شمالی بهتر است یا جنوبی؟

ملک شمالی بهتر است یا جنوبی؟

هنگام خرید ملک، یکی از فاکتورهایی که لازم است به آن توجه شود، شمالی یا جنوبی بودن آن است.به طور کلی، عوامل زیادی در انتخاب خانه شمالی و جنوبی وجود دارند از جمله نورگیری، تأثیرات آب و هوایی، قیمت، امنیت، ابعاد و سلیقه شخصی. خانه‌ های جنوبی بابت نورگیری و شرایط آب و هوایی بهتر ، عموما قیمت بالاتری دارند ولی خانه ‌های شمالی به دلیل امنیت بیشتر برای خریدار جذابیت بیشتری داشته باشند. اگر علاقمندید اطلاعات دقیق ‌تری راجع به علت اختلاف قیمت، مزایا و معایب خانه‌های شمالی و جنوبی و چگونگی انتخاب اینگونه املاک، کسب نمایید، پیشنهاد می کنیم در این مقاله با ما همراه شوید.

ملک شمالی چیست؟

به ملکی که درب ورودی آن در حیاط آن قرار داشته باشد، ملک شمالی گویند. هنگام ورود به ملک باید ابتدا از کوچه یا خیابان وارد حیاط ملک شد و سپس به داخل ساختمان رفت.

ملک جنوبی چیست؟

در املاک جنوبی هنگام ورود به ساختمان، ابتدا وارد بنا می‌ شوید سپس به حیاط دسترسی پیدا می کنید.‌ یعنی برای ورود به حیاط، از ساختمان و بنا عبور می‌ کنید.

تفاوت ملک شمالی با جنوبی چیست؟

  1. نورگیری: خانه‌ های شمالی اکثرا نور غیر مستقیم دریافت می‌کنند ولی خانه ‌های جنوبی اکثرا نور مستقیم دریافت می‌کنند.
  2. دمای محیط: خانه‌ های شمالی در فصول گرم سال کمتر گرم می‌شوند ولی خانه‌ های جنوبی در فصول سرد سال گرم‌تر هستند.

مزایای خانه های شمالی و جنوبی

مزایای خانه‌های شمالی و جنوبی در یک ساختمان موارد زیر است:

مزایای خانه های شمالی

مزایای خانه‌های شمالی، کاهش گرما در فصول گرم به علت تابش نور غیر مستقیم خورشید، کاهش مصرف انرژی برای سرمایش است و بیشتر مناسب فضاهای کاری یا اتاق‌ خواب می باشند.

مزایای خانه های جنوبی

مزایای خانه ‌های جنوبی، افزایش گرما و نور مستقیم خورشید در فصول سرد است که بیشتر مناسب فضاهای نشیمن و آشپزخانه به علت افزایش نورگیری طبیعی می باشند.

معایب خانه های شمالی و جنوبی

معایب خانه‌های شمالی و جنوبی در یک ساختمان ممکن است زیر است:

معایب خانه‌های شمالی

1. کمبود نور مستقیم خورشید: این نوع خانه ‌ها در فصول سرد سال کمتر نور مستقیم دریافت می کنند، در نتیجه باعث کاهش روشنایی می گردد.

2. کاهش دمای محیط: در فصول سرد، خانه ‌های شمالی ممکن است کمتر گرم شوند زیرا نور مستقیم خورشید را دریافت نمی نمایند.

معایب خانه‌های جنوبی

1. افزایش گرما: در فصول گرم، خانه ‌های جنوبی بیشتر گرم می شوند زیرا نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کنند و این امر می‌تواند باعث افزایش دما شود.

2. افزایش نورگیری: در خانه ‌های جنوبی افزایش نور زیاد داخل منزل، ممکن است باعث اذیت برخی افراد شود.

معایب خانه‌های جنوبی

عوامل مؤثر در انتخاب خانه‌ های شمالی و جنوبی

عمده عوامل مؤثر در انتخاب خانه‌ های شمالی و جنوبی شامل موارد زیر است:

1. نور محیط: همانطور که گفته شد در خانه‌ های جنوبی نور مستقیم خورشید وجود دارد و این امر می‌تواند بر نورگیری طبیعی و روشنایی داخلی مؤثر باشد. از سوی دیگر، خانه ‌های شمالی ممکن است کمتر نور مستقیم دریافت کنند که این موضوع می‌تواند نیاز به نورگیر ها یا روشنایی مصنوعی و به تبع مصرف بیشتر انرژی را افزایش دهد.

2. تأثیرات دمای محیط: جهت خانه می‌تواند بر تأثیرات دمای محیط مانند گرما و سرمای موجود در داخل خانه تأثیرگذار باشد. خانه ‌های جنوبی ممکن است در فصول سرد گرم ‌تر و در فصول گرم کمتر گرما را تجربه کنند، در حالی که خانه ‌های شمالی معمولا در فصول سرد کمتر گرما و بر عکس در فصول گرم کمتر سرما را تجربه کنند.

3. قیمت ملک: جهت خانه می ‌تواند بر قیمت ملک تأثیرمستقیم داشته باشد. به نقل از دفتر نقشه برداری آربن برخی خانه‌ های جنوبی به دلیل نورگیری بهتر و شرایط دمای محیطی مطلوب تر، قیمت بالاتری نیز دارند.

4. سلیقه افراد: برخی افراد ممکن است ترجیح دهند که خانه ‌ای جنوبی با نور مستقیم خورشید داشته باشند، در حالی که دیگران ممکن است از نور غیر مستقیم خانه های شمالی لذت ببرند.

نظر شما چیست؟ ویژگی خانه های شمالی را ترجیح می دهید یا خانه های جنوبی را؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *