بازسازی, دکوراسیون داخلی

سنگ های ساختمانی چیست؟

سنگ های ساختمانی

سنگ های ساختمانی ارائه شده در سایت یک دو سه سازه از سه زیر مجموعه اصلی سنگ های طبیعی، مصنوعی (اونیکس) و کورین تشکیل شده اند. در این تقسیم بندی، سنگ های طبیعی خود  نیز به سه زیرمجموعه گرانیت، مرمریت و تراورتن تقسیم می گردند. هر کدام از این زیرمجموعه ها با توجه به خصوصیات فیزیکی خاص خود در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوان دارند.

سنگ های طبیعی

گرانيت

گرانیت سنگی است بسیار سخت، بادوام، خشن و جلاپذیر که منشأ درونی یا آتشفشانی دارد. سنگ های گرانیت با توجه به رنگ ها و بافت های گوناگون خود برای ایجاد طرح ها و فرم ها امکانات کم نظیری را در اختیار طراحان قرار می دهند. ظاهر گرانيت متأثر از نوع کاربری آن تعیین می گردد كه از این روی ممكن است چكشی، كلنگی، تيشه ای يا صيقلی باشد.

لازم به ذکر است که گرانیت به علت سخت بودن، کم بودن خلل و فرج و جذب آب بسیار کم، دوغاب را به خوبی جذب نمی کند که این امر باعث عدم چسبندگی کافی بین سنگ و دوغاب می گردد. عدم توجه به این موضوع اغلب باعث افتادن سنگهای گرانیت نما پس از طی مدتی از تصب میگردد. البته این اشکال با بستن و مهار کردن سنگ گرانیت برطرف می شود. متداول ترین روش های مهاری شامل اسکوپ (چاک دادن سنگ و بستن آن با سیم گالوانیزه قبل از دوغاب ریزی) و روش نصب خشک می باشد.

مرمریت

مرمریت با توجه به وجود ناخالصی های خود دارای طیف های رنگ گسترده از رنگ‌های روشن تا تیره مانند سفید، قرمز، کرم، قهوه ای، صورتی، مشکی، خردلی، سبز و غیره می باشد. مرمریت خالص دارای رنگ سفید و درخشانی می باشد. رنگ خاکستری روشن تا سیاه دارای مواد کربن دار، رنگ های سبز معمولا دارای کلریت یا سیلیکات های دیگر، رنگ صورتی و قرمز به علت وجود ذرات بسیار ریز پراکنده هموتیت یا کربنات منگنز و رنگ زرد و کرم بر اثر وجود لیمونیت می باشد. به طور کلی مرمریت ها از مقاومت بالایی برخوردار نیستند. این سنگ ها جهت اجرا در کف واحدهای مسکونی از مقبولیت ویژه ای برخوردارند.

مرمریت ها عموما به علت ماهیت آهکی خود دارای جذب آب بسیار بالایی می‌باشند. از این رو استفاده از این نوع سنگ در مکان هایی مانند سرویس بهداشتی، آشپزخانه و حمام توصیه نمی گردد. همچنین این نوع سنگ ها در برابر عوامل طبیعی مانند باران، سرما، گرما و هوازدگی از تراورتن ضعیف تر می باشد و از این جهت نیز استفاده از انواع مرمریت در فضاهای خارجی ساختمان و مکان هایی که در معرض انقباض و انبساط همیشگی قرار دارند توصیه نمی گردد.

مرمریت های معروف ایران:

  • زمینه طوسی: پرشین سیلک یا سیلک امپرادور
  • زمینه قهوه ای: مهکام
  • زمینه کرم: دهبید و آباده
  • زمینه سفید: سبزوار و کاشمر
  • زمینه مشکی: نجف آباد، دهبید و بیرجند
  • زمینه قرمز: بوانات، انارک و بجستان

تراورتن

تراورتن سنگی آهکی است که در اثر فعالیت چشمه های آب گرم تشکیل می شود. بطور کلی در طی فرآیند تشکیل ذخایر تراورتنی، آب های گرم از بین طبقات سنگ های کربناتی به ویژه سنگ آهک عبور می کنند و به دلیل اسیدی بودن، کربنات کلسیم موجود در این سنگ ها را حل کرده و به صورت محلول کربناتی و بی کربناتی با خود به سطح زمین منتقل می نمایند.

در سطح زمین به دلیل افت فشار، کاهش حرارت، آزاد شدن دی اکسیدکربن و همچنین تبخیر، بلورهای کلسیت تشکیل شده و به صورت لایه های نازکی برروی یکدیگر رسوب می کنند. پایداری شرایط ذکر شده و تداوم تشکیل لایه های کلسیتی، باعث به وجود آمدن لایه های یکنواختی از کربنات کلسیم متخلخل (تراورتن) می گردد که ضخامت آنها از چند سانتیمتر تا چند متر متغیر است که معمولا با شیبی ملایم بر روی لایه های سنگی قدیمی تر قرار می گیرند.

دلایل مقبولیت تراورتن

  • مقاومت بالا
  • زیبایی و قیمت مناسب
  • برش و صیقل پذیری ایده آل
  • وجود تخخل جهت چسبیدن به ملات

سنگ های مصنوعی

سنگ اونیکس

سنگ مصنوعی (اونیکس) نوعی متریال تزئینی و دکوراتیو می باشد که از ترکیب مجدد سنگ های طبیعی با مواد افزاینده دیگر به دست می آید که به آنها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آن ها با سهولت انجام می پذیرد. پنل های سنگ مصنوعی سایت یک دو سه سازه در دو نوع پنل سنگ رودخانه و پنل سنگ مصنوعی عرضه می گردند.

ویژگی های اونیکس

  • مقاومت فیزیکی و حرارتی بالا
  • نفوذ رطوبت پائین، فرسایش کمتر و وزن پایین
  • تنوع در رنگ با قابلیت اجرای طرح‌های مختلف
  • قابلیت چسبندگی بیشتر به دیوار یا کف
  • مقاومت یخبندان تا پنجاه درجه سانتی گراد زیر صفر
  • مقاومت بالا در برابر عوامل جوی و نیز مقاومت رنگ در مقابل تشعشعات خورشید

کاربردهای سنگ های مصنوعی

  • استفاده در حمام و آشپزخانه
  • استفاده برای ستون های منزل
  • استفاده در کف و نماهای داخلی و خارجی ساختمان

سنگ کورین

سنگ های کورین سطوحی سخت و ایده آل برای سطوح در معرض رطوبت مداوم مانند داخل حمام، روشویی سرویس های بهداشتی و آشپزخانه می باشند. این ماده در سال 1967 توسط محققین آمریکایی به سرپرستی دکتر دونالد اسلوکوم ساخته و روانه ی بازار گشت. مواد اصلی و تشکیل دهنده کورین شامل پلیمر اکریلیک، هیدرواکسید آلومینیوم و سنگ معدن بوکسیت می باشد. این صفحات از نظر شیمیائی به گونه ای ساخته شده اند که در مقابل لکه و خراشیدگی مقاوم بوده و همچنین سطح آنها نیز پوسته پوسته نمی شود. خراشهای جزئی و لکه های سخت مثل لاک ناخن ، مواد آرایشی ، رنگ مو و رسوبات نیز به سادگی با شوینده های خانگی برطرف می گردند. در صورت برش دادن مقطعی کورین توزیع متریال و ثبات رنگ در تمامی نقاط آن یکسان است. اتصال ما بین دو صفحه کورین با استفاده از رزین اکریلیک انجام می پذیرد که یک اتصال بدون درز، تمیز و صاف می باشد. این امر بدان خاطر است که رزین در درز حل شده و یک سطح بدون درز را ایجاد می کند. بنابران سطوح و دیوارهای اجرا شده با این صفحات فاقد درز و ضد قارچ و باکتری می باشند.

خرید سنگ های ساختمانی

خرید سنگ های ساختمانی با کیفیت و قیمت مناسب همواره یکی از دغدغه های پیمانکاران ساختمانی می باشد. تنوع و گوناگونی این فرآورده ساختمانی باعث می گردد که خرید سنگ های ساختمانی برای افرادی با تجربه کمتر بسیار دشوار باشد. سایت یک دو سه سازه با ساده سازی و همچنین شفاف سازی فرآیند انتخاب و مقایسه، به مثابه بازار سنگ آنلاین عمل کرده که خرید سنگ های ساختمانی را با کمترین دردسر و در حداقل زمان ممکن به همراه بالاترین کیفیت و کمترین قیمت ممکن میسر ساخته است. خرید های مربوط به پروژه ساختمانی خود را از جمله خرید سنگ های ساختمانی را با دید باز و با مقایسه از بین طیف وسیعی از مصالح ساختمانی با بهترین قیمت و کیفیت از سایت یک دو سه سازه انجام دهید. یک دو سه سازه بزرگترین بازار سنگ های ساختمانی با ارائه کامل ترین مجموعه از برترین تولید کنندگان ایران و جهان در زیر یک سقف می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *