گوناگون

بهترین منطقه تهران برای زندگی کجاست؟

بهترین منطقه تهران برای زندگی

بهترین منطقه تهران، باکلاس ترین منطقه تهران، بهترین محله های تهران به ترتیب کدامند؟ در پروسه خرید خانه، انتخاب بهترین مناطق تهران برای زندگی بسیار مهم است. هر منطقه خصوصیاتی دارد که قبل از اقدام به خرید یا اجاره خانه باید آن‌ها را بشناسید.

انتخاب یک منطقه مناسب برای زندگی دغدغه همیشگی ما بوده است. خصوصا در سال‌های اخیر با تبدیل شدن زمین و مسکن به یک کالای سرمایه‌ای، این دغدغه مهم‌تر هم شده است و بسیاری از افراد سعی دارند پول خود را برای خرید خانه در جایی صرف کنند که بیشترین سود را برایشان  داشته باشد.

البته همیشه هم سودِ بیشتر، عامل انتخاب منطقه برای خرید یا اجاره خانه نیست و عواملی مثل میزان توسعه‌یافتگی، قیمت منطقه، آب وهوا و شرایط زیست‌محیطی هم در انتخاب افراد تاثیردارند.

بنابراین برای خرید یا اجاره خانه بهتر است اولویت‌های خود را دقیقا مشخص کنید تا بدانید در کجا و چه منطقه‌ای باید دنبال خانه بگردید. در این مقاله سعی کردیم بر اساس شاخص‌های رایجی که افراد برای انتخاب منطقه مورد نظر خود دارند، بهترین مناطق تهران را بررسی کنیم، تا شما هم راحت‌تر و سریع‌تر خانه دلخواهتان را در یک منطقه مناسب را پیدا کنید.

گران‌ترین مناطق تهران

در حال حاضر گران‌ترین مناطق تهران برای خرید یا اجاره خانه، به ترتیب مناطق یک، سه و دو هستند.

منطقه یک تهران از شمال به ارتفاعات دامنه جنوبی کوه البرز، از جنوب به بزرگراه چمران، از شرق به بزرگراه ارتش و از غرب به اراضی رودخانه درکه می‌رسد. این مناطق دارای گران‌ترین و لوکس‌ترین خانه‌ها هستند. منطقه یک شامل محله‌های فرمانیه، قیطریه، زعفرانیه، الهیه، اقدسیه، محمودیه، نیاوران، کامرانیه، آجودانیه، سعدآباد، صاحبقرانیه ، منظریه و دارآباد است. مراکز فرهنگی و تجاری زیادی در این منطقه مثل فرهنگسرای نیاوران، نگارخانه جماران، کاخ نیاوران، کاخ‌موزه سعدآباد و فرهنگسرای ملل وجود دارند. جهت جستجو و خرید آپارتمان در نیاوران می‌توانید به اینپین مراجعه کنید.

منطقه دو تهران، محدوده شمال شرقی میدان آزادی تا شمال غرب تهران و از جنوب به خیابان آزادی، از غرب تا بزرگراه اشرفی اصفهانی و بزرگراه محمدعلی جناح و از شرق تا بزرگراه شهید چمران را در بر می‌گیرد. منطقه دو که محلات سعادت‌آباد، شهرک غرب، پونک، گیشا، ستارخان، آریاشهر و شهرآرا را شامل می‌شود، مراکز تفریحی و فرهنگی خوبی چون پارک ژوراسیک، پارک پرواز، برج میلاد، پارک شهرآرا، پارک پردیسان و پارک گفتگو را در خود جای داده است. جهت جستجو و اجاره آپارتمان در سعادت آباد می‌توانید به اینپین مراجعه کنید.

منطقه سه از جنوب تا اتوبان همت و بزرگراه رسالت، از غرب تا اتوبان چمران، از شرق تا خیابان پاسداران و بخشی از خیابان شریعتی، و شمال تا بزرگراه‌های مدرس، صدر و چمران گسترده شده ‌است. محله‌های اختیاریه، احتشامیه، کاووسیه، امانیه، جردن، ونک، داوودیه، قلهک، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، ولیعصر، سیدخندان، ظفر، قلهک و میرداماد، در این منطقه قرار دارند. همچنین منطقه سه مراکز فرهنگی و تفریحی خوبی مثل فرهنگسرای ارسباران، پارک موزه آب، بوستان ملت، بوستان آب و آتش، بوستان طالقانی، مجموعه سینمایی پردیس ملت، مجموعه ورزشی انقلاب تهران، ورزشگاه شهید کشوری و کتابخانه استاد شهریار را در خود جای داده است. جهت جستجو و خرید خانه در پاسداران می‌توانید به اینپین مراجعه کنید.

بهترین مناطق تهران از نظر سرمایه‌گذاری

بعضی افراد قصد دارند پول خود را در خانه و مسکن سرمایه‌گذاری کنند و سود به دست بیاورند.

مناطق مناسب سرمایه گذاری درتهران عبارتند از:

  • مناطق غربی تهران، که اغلب دارای بافتی نوساز هستند. این مناطق مثل دو و پنج به دلیل دارا بودن ملک‌های کوچک نوساز، دسترسی خوب و نزدیکی به بزرگراه‌های اصلی، برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند.
  • مناطق مرکزی که دارای بافت فرسوده هستند نیز، شرایط خوبی برای ساخت‌وساز و سرمایه‌گذاری دارند.
  • مناطق چهار، هفت و هشت، به دلیل وجود واحدهای نوساز با قیمت مناسب برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند.
  • مناطق یک، دو و سه نیز برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند، اما نیاز به سرمایه زیاد دارند، چون گران هستند.
  • منطقه 22 که در چند سال اخیر حسابی رونق گرفته است. در این منطقه ساخت‌وساز مسکن و امکانات شهری، تفریحی و فرهنگی به سرعت درحال رشد است و منطقه خوبی برای پیش‌خرید و سرمایه‌گذاری است.

بهترین ‌مناطق تهران از نظر توسعه‌یافتگی

شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی یک منطقه، وضعیت مسکن، وضعیت آموزش و سواد، تراکم جمعیت، وضعیت اشتغال، دسترسی به اطلاعات و اینترنت، محیط زیست و زیرساخت‌ها هستند.

با توجه به شاخص‌های ذکر شده مناطق یک، دو، سه، پنج و شش توسعه‌یافته‌ترین مناطق تهران هستند.

مثلا اگر به دنبال محله‌ای هستید که هم توسعه خوبی داشته باشد، هم قیمت مناسب، محله‌هایی مانند فاطمی، میدان جهاد، ایرانشهر، دانشگاه تهران، پارک لاله، بهجت آباد، قزل قلعه، شیراز و گاندی که جزو منطقه شش تهران هستند، بهترین گزینه هستند. رتبه توسعه یافتگی این محلات بالاست و ساکنین آن‌ها معمولا افرادی تحصیل‌کرده و دانشگاهیان هستند. امکانات شهری در این مناطق خوب است و همچنین می‌توان به توسعه بیشتر آن‌ها در آینده دلخوش بود.

اگر تمایل شما به غرب تهران است می‌توانید روی محله‌های سعادت آباد، شهرک غرب و بخشی از پونک حساب باز کنید که قابلیت‌های خوبی برای توسعه دارند و دسترسی‌های آن‌ها به بزرگراه‌ها و خیابان‌های عریض مناسب است. ترافیک موجود در آن‌ها معمولا روان است و امکانات شهری در نظر گرفته شده در این مناطق متناسب با وسعت آن‌ها است. جهت جستجو و خرید آپارتمان در سعادت آباد می‌توانید به اینپین مراجعه کنید.

مثلا منطقه پنج امتیازات خوبی دارد که توجه خیلی‌ها را جلب می‌کند. توسعه یافته است و خانه‌های آن اغلب نوساز هستند. بیشتر افراد این منطقه از خانواده‌های جوان تشکیل می‌شوند که به دلیل سرمایه‌گذاری با ریسک پایین، به این منطقه جذب شده‌اند. همچنان امکان رشد بیشتر در این منطقه قابل انتظار است و صد البته که در مقابل آن، امکانات شهری بیشتری نیز به وجود خواهد آمد.

بهترین مناطق تهران از نظر آب‌وهوا

مناطق 1، 3 و 5 تهران خوش آب‌وهواترین محله‌ها را دارند. اگر هوای خوش و تازه می‌خواهید به محله‌های سوهانک، کاشانک، دروس، کن، شهران، دهکده المپیک و فرحزاد سر بزنید. این مناطق علاوه بر دنج بودن و داشتن هوای خوب، دارای خیابان‌ها و کوچه‌های عریضی هستند که سکوت و آرامش را می‌توانید در آن‌ها تجربه کنید.

جالب است بدانید سرسبزترین منطقه تهران منطقه 3 است، که فضای سبز زیادی را در خود جای داده است. این منطقه با داشتن محلات قدیمی و اصیل و دارای باغ‌های سرسبز مثل اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن، سیدخندان، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد، به سرسبزترین منطقه تهران تبدیل شده است.

آلوده‌ترین مناطق در شهر تهران هم مناطق 15، 20 و 11 هستند.

بهترین محله‌های قدیمی تهران

اگر راغب هستید که در محله‌های قدیمی تهران سرمایه گذاری کنید، مناطق خوبی وجود دارند که ارزش این کار را داشته باشند. چند مورد را بررسی میکنیم:

شمیران، شمیرانات یا همان “شمرون”

از اقدسیه و نیاوران گرفته تا قلهک و قیطریه، همه و همه زیرمجموعه شمیران هستند. این منطقه به دلیل آب و هوای لطیف و مطبوع، حضور کاخ‌های سعدآباد و نیاوران و البته انبوه اقامتگاه‌های به جا مانده از دوران قاجار و پهلوی، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین محله‌های تهران به شمار می‌آید.

برای افرادی که به سلامت جسم و روان خود اهمیت می‌دهند، شمیران مناسب‌ترین منطقه تهران است. شما می‌توانید در خیابان‌ها قدم بزنید و با چنارهای تنومند و کهنسال، تاریخ این دیار را ورق بزنید. این ناحیه مورد علاقه پادشاهان قاجاری بوده و از آن به عنوان تفرج‌گاه استفاده می‌کردند.

خیابان یوسف آباد؛ قدیمی و خوش‌نشین

یوسف آباد در نزدیکی خیابان ولیعصر و ونک قرار گرفته و از طرفین به بزرگراه همت، خیابان دکتر فاطمی و البته دوراهی یوسف آباد ختم می‌شود. خیابان یوسف‌آباد را می‌توان تاریخی و قدیمی برشمرد اما این ویژگی برجسته و اصلی این محله نیست.

حضور واحدهای تجاری، آپارتمان‌های تازه ساز و آب و هوای مناسب، خصوصیاتی هستند که این خیابان را تبدیل به یکی از محبوب‌ترین و خوش‌نشین‌ترین محله‌های تهران کرده‌اند. به هر روی، اگر در جستجوی ملک هستید یا قصد اجاره خانه در تهران را دارید، یوسف آباد یکی از بهترین گزینه‌های ممکن است.

ده ونک؛ یادگار نخست وزیر قاجار

میرزا حسن‌خان مستوفی‌ الممالک یکی از رجال تاثیرگذار عالم سیاست دوره قاجار، صاحب اراضی و زمین‌های ده ونک بود. اگر به دنبال محله‌ای هستید که کم‌ترین تغییر را از دیروز تا به امروز کرده باشد و شمال و جنوب آن به ترتیب متصل به بزرگراه های نیایش و همت باشد، ده ونک انتخاب معقولی است. علاوه بر این، برای افرادی که بناهای مذهبی را دوست دارند، ده ونک بی‌نظیر است، زیرا میزبانی از کلیسای ارامنه “سنت میناس” و مرقد یکی از نوادگان امام سجاد را به عهده دارد.

خیابان منیریه

اگر می‌خواهید ساکن مرکز تهران باشید و همچنین علاقه‌مند به ساختمان‌های مجلل هستید، این خیابان انتخاب مناسبی است. از جنوب به خیابان فرهنگ دسترسی دارد و از شمال به چهارراه سپه. شرق و غرب آن هم به چهارراه لشکر و چهارراه ابوسعید دسترسی دارند که از نظر دسترسی، یکی از بهترین خیابان های تهران محسوب می‌شود.

بیشترین معاملات مسکن در کدام مناطق انجام شده است؟

بر اساس گزارش‌ مرکز آمار ایران در سال ۹۷، منطقه ۵ تهران به عنوان پرمعامله‌ترین منطقه پایتخت شناخته شده است. پس از منطقه ۵ مناطق ۴، ۲ ، ۱۴ و ۱۵ در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اگر قصد دارید ملکی داشته باشید و سریع خرید و فروش کنید و به سود برسید، این مناطق انتخاب خوبی هستند.

از محله‌های پرطرفدار در منطقه 5 برای خرید و فروش ملک، محله پونک است. این محله به علت داشتن هوای نسبتا خوب، مراکز تجاری و تفریحی و دسترسی مناسب به بزرگراه‌ها، همیشه طرفداران زیادی دارد.

بعد از منطقه 5، منطقه 4 پرمعامله‌ترین منطقه است. این منطقه درشرق تهران قرار دارد و محله‌های تهران‌پارس، نارمک، گلستان، بوستان، ضرابخانه، نگارستان، شمیران نو، شهرک ولیعصر، قاسم‌آباد، عباسیه، پارک جنگلی قوچک، پاسداران، شهرک امید، لویزان، پارک جنگلی لویزان، شیان، حسین‌آباد، مبارک‌آباد، شمس‌آباد، کاظم‌آباد و مجیدیه در آن‌جا قرار دارند. جهت جستجو و خرید آپارتمان در تهرانپارس می‌توانید به اینپین مراجعه کنید.

بالاخره در کدام منطقه تهران زندگی کنیم؟

به طور کلی و بر اساس شاخص‌هایی که بررسی کردیم، مناطق 1، 2،3، 5 و 6 بهترین مناطق تهران برای زندگی و سکونت هستند. اما همه بر این نکته مهم واقفیم که برای انتخاب منطقه مناسب برای زندگی، باید شرایط خود را در نظر بگیریم و بر اساس بودجه‌ای که داریم اهداف خرید یا اجاره خانه را اولویت‌بندی کنیم و دست به انتخاب بزنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *