گوناگون

انتخاب محله برای خرید خانه در تهران 1402

انتخاب محله برای خرید خانه در تهران

“محله” بعد از خانه اولین مکانی است که افراد بیشترین رفت ‌وآمد را در آن دارند. درگذشته محله‌ها نقش گسترده‌ای در شکل‌دهی تعاملات اجتماعی ایفا می‌کردند. فضا‌های عمومی عنصر مهمی در شکل گیری این تعاملات هستند.

 فضاهای عمومی مانند کانون‌های فرهنگی یا سراهای محله و حتی در قدیم بازارها از جمله مراکزی هستند که بعضا توسط خود مردم محل راه اندازی شده یا برنامه ریزی می‌شوند و از این رو با سوق دادن آن‌ها به سمت این مراکز احساس تعلق بیشتر با محل پیدا خواهند کرد. مراکز عمومی محله هویت محله و برطرف کننده نیازهای اجتماعی محل هستند و باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند از جمله امنیت و دسترسی آسان، مکان‌های مناسبی برای برگزاری مراسم خاص و کلاس‌های آموزشی، فرهنگسرا، کافی‌نت، کافه و…

“همگن” بودن اهالی محل، مشوق شرکت بیشتر در تعاملات اجتماعی خواهد بود که نتیجه آن افزایش دلبستگی و علاقه به محله خواهد بود. این همبستگی در شرایطی بدست می‌آید که به لحاظ طبقه اجتماعی، مذهبی، نحوه تربیت فرزندان و الگوی زندگی و قوم و نژاد، افراد حدودا در سطح مشابه قرار داشته باشند.

بافت و امکانات تشویق کننده محله برای خرید خانه در تهران

بافت یک محله، قدیمی یا نوساز بودن آن و امکاناتی که در حوالی آن وجود دارد بر تمایل مردم برای زندگی یا حتی سرمایه‌گذاری تاثیر قابل توجهی دارد. همیشه قبل از انتخاب محل سکونت باید محله را از جنبه‌های گوناگون ارزیابی نمود.

هر منطقه از ویژگی‌ها، مزایا و معایب خاصی برخوردار است که سبب تمایز، گرانی یا حتی در مواردی ناامنی و نارضایتی ساکنین آن می‌گردد.

تمایلات مردم به شهرنشینی، برخورداری از فرصت‌های رشد و ترقی و تسهیلات بیشتر است و در انتخاب محل سکونت آن‌ها تاثیر مستقیم دارد. نزدیکی اماکنی همچون مدرسه، بیمارستان، بانک، امکانات حمل‌ونقل عمومی و دسترسی‌ به مراکز تفریحی و سینما و در نهایت ادارات و دفاتر کار برطرف کننده این نیاز‌ها خواهد بود ولی از طرفی تمرکز‌ همه‌ی این اماکن باعث شلوغی است که تبعات نسبتا جدی در بر خواهد داشت.

انتخاب محله برای خرید خانه در تهران
نگاهی به بافت 22 منطقه برای خرید خانه در تهران

به طور کلی نیمه شمالی شهر تهران دارای امکانات شهری بیشتری است و بالاترین میزان تمایل به سکونت را داراست. در نتیجه نظام سرمایه‌گذاری و اقتصادی پیشرفته‌تر و بهتری نسبت به مناطق دیگر تهران دارد.

طبق آمار‌ منتشره در خصوص تعداد پروانه‌های صادرشده در بین سال‌های 79-88، منطقه 1 بالاترین ارزش سکونت و نوسازی را در میان مناطق دیگر داشته است.

منطقه 1 از آن دسته مناطقی است که انواع بافت‌های نوساز، میانی و قدیمی را در خود جای داده است. منطقه 1 در حال حاضر آمیخته‌ای از بافت‌های ارگانیک (یعنی باغ‌ها و بافت روستایی قدیمی) و بافت‌های جدید الاحداث است. برخی محله ها مانند دربند همچنان بافت قدیمی خود را به دلیل تعامل با توریست‌ها و مجاورت با مسیر گردشگری شهروندان حفظ کرده اند. از طرف دیگر در شمال محورقدس-تجریش و در جنوب آن مقصود بیک و الهیه و در شرق آن نیاوران غلبه کردن بافت ارگانیک به بافت جدید را می‌توان به وضوح مشاهده کرد. یکی از ویژگی‌های منطقه 1 که از عوامل  تاثیرگذار در انتخاب محل سکونت می‌باشد، مجاورت بسیاری از مجتمع‌های مسکونی مدرن و با کیفیت است که از زمان قدیم در این منطقه وجود داشته است.

منطقه 2 از جمله مناطقی است که دارای بافت میانی و نوساز است. قابلیت بلند مرتبه ‌سازی(برج سازی) و توسعه را دارد. برج‌ها و مجموعه‌های مسکونی متعدد مثل آتی‌ساز در ناحیه شمالی این منطقه و فضای‌های اداری و تجاری در نواحی جنوبی آن وجود دارد.

منطقه 3 دارای بافت میانی و نوساز با ساختما‌هایی با کیفیت بالا است و مراکز اداری و  تجاری و خدمات عمومی قابل ملاحظه‌ای مانند باشگاه انقلاب در این منطقه قرار دارند. محدوده‌ی اختیاریه، دروس، قلهک، جردن و ونک را دربر می‌گیرد. پارک‌های ملت، طالقانی، آب و آتش و بهشت مادران را در خود جای داده است.

منطقه 4 دارای بافت میانی و نوساز به همراه محدوده‌های نظامی وسیع و متعدد است. شامل پهنه سبز جنگلی لویزان است و محدوده حکیمیه، نارمک در نهایت پاسداران را پوشش می‌دهد. از ارزش توسعه بالایی برخوردار است چرا‌ که زمین‌های این مناطق قابلیت توسعه و ساخت و ساز را دارد.

منطقه 5 منطقه مسکونی نوساز رو به توسعه‌ای را شامل می‌شود اراضی ساخته نشده وسیعی دارد و مجتمع‌های شاخص مثل اکباتان را در خود جای داده است. محدوده‌های تفرجگاهی مثل فرحزاد در شمال منطقه و محدوده هواپیمایی در جنوب منطقه قرار دارد. همچنین تجمع امکانات خدماتی و رفاهی و راه‌های دسترسی در این منطقه باعث جذب مردم در مدت کم شده‌ است.

منطقه 6 منطقه مسکونی میانی و نوساز که شامل یوسف‌آباد، امیرآباد و توانیر است از مناطقی است که بالاترین سطح گرایش برای زندگی را دارد اما ازطرفی دیگر با کمبود فضا برای توسعه روبه‌رو است. از مراکز فرهنگی و آموزشی زیادی برخوردار است. تجمع مراکز اداری و تجاری و درمانی در این منطقه دیده ‌می‌شود.

منطقه 7 بافت قدیمی، دربرگیرنده اراضی زندان قصر، پادگان عباس‌آباد، مصلای تهران است. دارای تجمعی از مراکز خدماتی و بازرگانی است. از سیدخندان تا سهروردی و نظام‌آباد کشیده شده است

منطقه 8 منطقه مسکونی میانی درحال توسعه است که راسته‌های کارگاهی و انبارداری زیادی دارد. از مجیدیه تا بخشی از تهرانپارس کشیده شده است.

انتخاب محله برای خرید خانه در تهران

تحریریه فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *