دکوراسیون داخلی

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای خانه

اصول مهم در انتخاب فرش مناسب برای خانه

اصول انتخاب فرش مناسب برای خانه چیست؟ هنگام خرید فرش برای خانه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ چگونه فرش خود را با دکوراسیون خانه هماهنگ کنیم؟

فرش از مهم‌ترین عناصر دکوراسیون خانه محسوب می‌شود. پوشش کف اتاق در دکوراسیون داخلی چنان اهمیت بالایی دارد که کف اتاق را پایه اصلی اتاق می‌نامند و خیلی از طراحان، دکوراسیون اتاق را بر مبنای پوشش کف انجام می‌دهند. فرش مناسب جلوه دکوراسیون خانه را چند برابر می‌کند و به خانه شخصیت می‌‌بخشد. برای انتخاب فرش باید به نکاتی توجه کنیم و مواردی را مدنظر قرار دهیم. در این نوشته به این نکات می‌پردازیم.

اصول انتخاب فرش مناسب برای خانه

در این نوشته چگونگی انتخاب فرش مناسب را از چهار جنبه رنگ، جنس، طرح و اندازه بررسی می‌کنیم.

1-جنس و بافت فرش

پوشش کف اتاق با توجه به کاربری اتاق باید انتخاب شود. زمان انتخاب فرش باید میزان رفت‌وآمد در اتاق را در نظر داشت. معمولا در اتاق‌های پر رفت‌وآمد از فرش‎های بادوام و در قسمت‌های کم رفت‌وآمد از فرش‌های تزئینی استفاده می‌شود. مثلا برای اتاق کودک فرشی که پرزدهی کمی ‌داشته باشد، مناسب است. پرزهایی که فرش‌ها در فضا پراکنده می‌کنند ممکن است در کودکان ایجاد حساسیت کند و به سیستم تنفسی آن‌ها آسیب برساند.

فرش‌ها به طور کلی با الیاف طبیعی یا الیاف مصنوعی تولید می‌شوند.

فرش با الیاف طبیعی

فرش‌های با الیاف طبیعی از محصولاتی مانند پنبه، پشم، کنف، شاهدانه و سیزال بافته می‌شوند و بسیار مقاوم هستند.

فرش‌های پشمی، احساس راحتی و گرما در محیط ایجاد می‌کنند. این الیاف بسیار بادوام بوده و به راحتی تمیز می‌شود اما قیمت آن به نسبت زیاد است و نیاز به شستشوی حرفه‌ای دارد.
پنبه نرم‌تر از پشم بوده و طیف رنگی متنوعی را در برمی‌گیرد اما از انعطاف پذیری کمتری نسبت به سایر الیاف‌ برخوردار است.
سیزال، الیافی زبر است و مناسب فضاهای پر‌تردد می‌باشد. این الیاف در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد.

فرش با الیاف مصنوعی

فرش‌هایی که با الیاف مصنوعی تولید می‌شوند، ارزان‌تر هستند. طیف وسیعی از رنگ‌ها را شامل می‌شوند و شباهت زیادی به فرش‌های پشمی دارند. البته از لحاظ کیفیت قابل قیاس با الیاف طبیعی نبوده، از منابع پایدار تولید نمی‌شوند و ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به مرور زمان تغییر رنگ دهند.

فرش‌های اکریلیک برای فضاهای مرطوب مانند سرویس بهداشتی مناسب است، زیرا در برابر رطوبت مقاوم است. فرش های آکریلیک قابلیت شست‌وشوی بالایی دارند و با قرار گرفتن در معرض رطوبت و آفتاب زیبایی خود را از دست نمی‌دهند. به همین دلیل انتخاب مناسب‌تری برای خانه‌های شلوغ و به خصوص بچه‌دار است.
فرش‌های پلی‌پروپیلن برای فضاهایی مثل راهروی ورودی و غذاخوری مناسب است، چرا که مقاومت زیادی دارند و مایعات را جذب نمی‌کنند.
فرش‌های ازجنس نایلون، برای فضاهای پرتردد بسیار مناسب هستند، زیرا بادوام هستند و به آسانی تمیز می‌شوند.
پلی استر،ا ز ارزان‌ترین الیاف‌ها است. این نوع فرش برای استفاده کوتاه‌مدت و فضاهای کم‌رفت‌وآمد انتخاب مناسبی است.

2-رنگ فرش

برای انتخاب رنگ فرش علاوه بر سلیقه شخصی باید موارد زیر را در نظر گرفت:

رنگ فرش باید با رنگ مبل و پرده هارمونی داشته باشد. برای تنظیم یک هارمونی مناسب بین فرش، مبل و پرده بهتر است ابتدا فرش را انتخاب کنید، سپس مبل و پرده را بخرید. یا اینکه مبل خود را انتخاب و بر اساس آن فرش را خریداری کنید.
اگر خانواده پررفت‌وآمدی هستید یا بچه کوچک دارید، بهتر است فرشی با طرح شلوغ و رنگ تیره انتخاب کنید، در غیر این صورت فرش‌هایی با رنگ روشن بسیار مناسب‌اند.
بهتر است رنگ فرش با کفپوش خانه در تضاد باشد. مثلا اگر کفپوش روشن است، فرش تیره و و اگر کفپوش تیره است، فرش روشن انتخاب کنید.
رنگ فرش حتما نباید شبیه رنگ مبل یا پرده باشد. مثلا می‌توانید به جای مبل، طرح و نقش کوسن مبل‌ها را با فرش هماهنگ کنید. یا این هماهنگی می‌تواند با پرده خانه باشد. البته به این نکته توجه کنید که فضای خانه را با هدف ست بودن اثاثیه دلگیر و تکراری نکنید.
رنگ‌های روشن مناسب اتاق‌های کوچک و رنگ‌های تیره مناسب اتاق‌های بزرگ هستند. برای فضاهای کوچک رنگ‌های سفید، کرم و طوسی مناسب هستند.
رنگ‌ها به سه دسته گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌شوند. رنگ‌های گرم مانند قرمز و نارنجی، فضا را پرهیجان و گرم می‌کنند، که برای اتاق نشیمن و آشپزخانه مناسب هستند. رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز مناسب اتاق خواب هستند و رنگ‌های خنثی در هر فضایی کاربرد دارند و به راحتی ست می‌شوند.

3-اندازه و چیدمان فرش

قبل از خرید فرش، اندازه اتاق، نوع چیدمان و فضای مناسب برای فرش باید تعیین و طراحی شود.
یکی از اصول اولیه چیدمان فرش، انتخاب ابعاد فرش با توجه به متراژ اتاق است. ابعاد فرش باید به گونه‌ای باشد که بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از دیوارها فاصله داشته باشد. در فضای کوچک این فاصله تا ۲۰ سانتی‌متر هم می‌تواند کاهش پیدا کند. سعی کنید این فاصله‌ها را به صورت تقریبی رعایت کنید.
برای اتاق نشیمن فرش کوچک انتخاب نکنید. فرش را طوری انتخاب کنید که وقتی روی مبل‌ها می‌نشینید، پای شما روی فرش باشد. مبل‌ها باید طوری روی فرش چیده شوند که پایه جلویی آن‌ها حتما روی فرش قرار گیرد. یا پایه‌های مبل با لبه فرش مماس باشند.
فرشی را برای میز ناهار خوری انتخاب کنید که حداقل ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر بزرگ‌تر از ابعاد میز باشد، تا وقتی صندلی به عقب کشیده می‌شود، همه پایه‌های صندلی‌ روی فرش قرار داشته باشند.
فرش اتاق خواب را به گونه‌ای انتخاب کنید که بعد از بیدار شدن، پای شما روی فرش قرار بگیرد و گرمی فرش را با پای خود حس کنید. یعنی فرش باید به اندازه‎ای باشد که حداقل ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر فرش از اطراف تخت دیده شود، اگر کمتر از این باشد زیبایی فرش شما به چشم نخواهد آمد.
در اتاق نشیمن می‌توانید از چند فرش متفاوت برای تفکیک فضاها استفاده کنید. مثلا فضای نهارخوری را از اتاق نشیمن جدا کنید. اگر اتاق پذیرایی کوچک است، یک فرش بزرگ کفایت می‌کند.
فرش‌ها در ابعاد و اشکال متفاوت مستطیل، گرد و مربع در بازار وجود دارند. دقت کنید که فرش‌های دایره‌ای شکل با هر فضایی هم‌خوانی ندارند. یکی از فضاهای مناسب برای استفاده از فرش گرد، استفاده برای میز ناهارخوری گرد است. همچنین یک فرش گرد کوچک برای اتاق خواب‌های کوچک و آشپزخانه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. با این حال قبل از خرید مطمئن شوید که یک فرش گرد فضای اتاق را زیباتر خواهد کرد.

4- طرح فرش

الگو و طرح فرش باید متناسب با سبک کلی طراحی دکوراسیون فضا انتخاب شود. مثلا اگر خانه‌ای مدرن دارید، فرش مدرن، اگر دکوراسیونی کلاسیک دارید، فرش‌های کلاسیک انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با توجه به ارتباط و هماهنگی اجزای خانه، فرش‌ها را به صورت تلفیقی انتخاب کنید.
اگر مبلمان یا کاغذدیواری با طرح شلوغ دارید، حتما طرح فرش را ساده انتخاب کنید. در غیر این صورت خانه درهم و شلوغ به نظر می‌رسد. یا اگر فرش طرح‌دار و شلوغ است، مبلمان را ساده انتخاب کنید.
طرح فرش و کفپوش متضاد باشند. اگر کفپوش و فرش هر دو طرح‌دار باشند باعث شلوغی محیط خانه می‌شوند.
فرش‌های سنتی یا کلاسیک محیط را گرم‌تر می‌کنند. اگر دوست دارید، فضایی ساده و سرد داشته باشید، فرش‌های مدرن با طرح‌های ساده مناسب هستند.
اگر می‌خواهید اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد، فرشی انتخاب کنید که در مرکز آن یک طرح بزرگ باشد تا فضای اتاق را بزرگ‌تر نشان دهد.
در اتاق نهارخوری از انتخاب فرش‌هایی که الگوی مرکزی دارند بپرهیزید، زیرا طرح آن در زیر میز پنهان شده و دیده نمی‌شود. بنابراین بهتر است فرشی انتخاب کنید که مرکز آن ساده و اطراف آن طرح‌دار باشد و یا الگوی تکرار شونده در کل سطح آن دیده شود.
احساس خود را در نظر بگیرید!

در این نوشته به بررسی معیارهای اصلی و مهم برای انتخاب فرش مناسب، پرداختیم. اما توجه داشته باشید که هر فرشی بر اساس جنس، طرح و رنگ، حسی متفاوت به شما و محیط القا می‌کند. بنابراین بهتر است به حس خود رجوع کنید و بعد با در نظر گرفتن نکات بالا، فرش مناسب با روحیه خود را انتخاب کنید.

سوالات متداول:

در انتخاب فرش مناسب، باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟


جنس، رنگ، طرح و اندازه

در انتخاب جنس مناسب برای فرش باید به چه چیزی توجه کنیم؟


پوشش کف اتاق با توجه به کاربری اتاق باید انتخاب شود. زمان انتخاب فرش مناسب برای اتاق، باید میزان رفت‌وآمد روی فرش را در نظر داشت. معمولا در اتاق‌های پر رفت‌وآمد از فرش‎های کلفت و بادوام و در قسمت‌های کم رفت‌وآمد از فرش‌های تزئینی و نازک‌تر استفاده می‌شود.

چند نوع جنس برای فرش داریم؟


الیاف طبیعی، الیاف مصنوعی

چه نوع جنس فرش بهتر است؟


الیاف طبیعی بهتر و مقاوم‌تر هستند اما قیمت آن‌ها بیشتر از الیاف مصنوعی است.

رنگ فرش را چگونه انتخاب کنیم؟


رنگ فرش باید با رنگ مبل و پرده هارمونی داشته باشد. برای تنظیم یک هارمونی مناسب بین فرش، مبل و پرده بهتر است ابتدا فرش را انتخاب کنید، سپس مبل و پرده را بخرید. یا اینکه مبل را انتخاب و بر اساس آن فرش را خریداری کنید. رنگ‌های گرم برای اتاق نشیمن و آشپزخانه مناسب هستند. رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز مناسب اتاق خواب هستند و رنگ‌های خنثی در هر فضایی کاربرد دارند و به راحتی ست می‌شوند.

اندازه فرش باید چگونه باشد؟


یکی از اصول اولیه چیدمان فرش، انتخاب ابعاد مناسب فرش با توجه به متراژ اتاق است. ابعاد فرش باید به گونه‌ای باشد که بین ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر از دیوارها فاصله داشته باشد. اگر فضای کوچکی دارید این فاصله تا ۲۰ سانتی‌متر هم می‌تواند کاهش پیدا کند.

آیا فقط باید یک فرش برای اتاق نشیمن انتخاب کرد؟


هیچ قانونی وجود ندارد که شما باید خود را به یک فرش محدود کنید. در اتاق نشیمن می‌توانید از چند فرش متفاوت برای تفکیک فضاها استفاده کنید. مثلا فضای نهارخوری را از اتاق نشیمن جدا کنید. اگر اتاق پذیرایی شما کوچک است، یک فرش کفایت می‌کند.

فرش گرد مناسب چه فضایی است؟


فرش‌های دایره‌ای شکل با هر فضایی هم‌خوانی ندارند. یکی از فضاهای مناسب برای استفاده از فرش گرد، استفاده زیر میز ناهارخوری گرد است. همچنین یک فرش گرد کوچک برای اتاق خواب‌های کوچک و آشپزخانه می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

طرح فرش را بر چه اساسی انتخاب کنیم؟


الگو و طرح فرش باید متناسب با سبک کلی طراحی دکوراسیون فضا انتخاب شود. مثلا اگر خانه‌ای مدرن دارید، فرش مدرن، اگر دکوراسیونی کلاسیک دارید، فرش‌های کلاسیک انتخاب کنید. همچنین می‌توانید با توجه به ارتباط و هماهنگی اجزای خانه، فرش‌ها را به صورت تلفیقی انتخاب کرد.

فرش‌هایی که یک طرح بزرگ مرکزی دارند، برای چه فضایی مناسب هستند؟


اگر می‌خواهید اتاق بزرگ‌تر به نظر برسد، فرشی انتخاب کنید که در مرکز خود یک طرح بزرگ داشته باشد.

برای زیر میز غذاخوری چه طرح فرشی مناسب است؟


در اتاق غذاخوری از انتخاب فرش‌هایی که الگوی مرکزی دارند بپرهیزید، زیرا طرح آن در زیر میز پنهان شده و دیده نمی‌شود. بنابراین بهتر است فرشی انتخاب کنید که مرکز آن ساده و اطراف آن طرح‌دار باشد و یا الگوی تکرار شونده در کل سطح فرش دیده شود.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *