دکوراسیون داخلی

بهترین مدل سینک ظرفشویی و چگونگی انتخاب آن

بهترین مدل سینک ظرفشویی و چگونگی انتخاب آن

انواع سینک ظرفشویی چیست و چه ویژگی‌هایی دارند؟ هنگام انتخاب سینک ظرفشویی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟ بهترین نوع سینک ظرفشویی برای آشپزخانه کدام است؟

آشپزخانه قلب خانه است و سینک ظرفشویی یکی از مهم‌ترین و پراستفاده‌ترین عناصر در آشپزخانه محسوب می‌شود. بنابراین نوع آن مهم است. انواع مختلف سینک ظرفشویی در بازار وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به سلیقه، بودجه، میزان و نوع استفاده‌ای که از آن دارید، دست به انتخاب بزنید. در این مطلب به بررسی انواع سینک و مزایا و معایب آن‌ها و همچنین چگونگی انتخاب بهترین سینک برای آشپزخانه، خواهیم پرداخت.

انواع سینک ظرفشویی

سینک ظرفشویی را بر اساس جنس، سبک و نحوه نصب می‌توان تقسیم‌بندی کرد. ابتدا به بررسی انواع سینک از نظر سبک می‌پردازیم:

انواع سینک ظرفشویی از نظر سبک

1-سینک تک لگن

این سینک‌ها یک لگن یا کاسه دارند و برای آشپزخانه‌های کوچک مناسب هستند. این سینک‌ها بسیار کاربردی بوده و حتی برای خانواده‌های پرجمعیت هم مناسب هستند. زیرا با اینکه یک لگن دارند، اما اندازه همان یک لگن بزرگ است. عیب این نوع سینک آن است که قابلیت چندکاره بودن ندارد. این سینک‌ها معمولا طراحی ساده‌ای دارند و سریع تمیز می‌شوند.

2-سینک دو لگن

این سینک‌ها دو لگن دارند که گاهی هم اندازه و گاهی با اندازه‌های مختلف ساخته می‌شوند. شستشو در این سینک‌ها راحت است، زیرا امکان تقسیم‌بندی ظروف وجود دارد. همچنین از دو لگن می‌توان به طور همزمان برای شستشوی ظروف یا میوه و سبزی استفاده کرد. اگر لگن این سینک‌ها کوچک باشد، ممکن است شستشوی ظروف بزرگ مانند قابلمه در آن‌ها سخت باشد. پس هنگام خرید باید به این نکته دقت کرد.

3-سینک چند لگن

این مدل سینک‌ها طرفداران زیادی ندارند و معمولا برای آشپزخانه‌های معمولی انتخاب نمی‌شوند. این سینک‌ها با توجه به اینکه چند لگن دارند، اندازه‌ لگن‌ها معمولا کوچک است. اما برای آبکشی مواد غذایی مانند ماکارونی، اسپاگتی، لازانیا و شست‌وشوی انواع میوه و سبزی مناسب هستند.

4-سینک صفحه‌دار

در سینک صفحه‌دار یا دارای صفحه زهکش، لگن در یک طرف و صفحه‌‌ای که سوراخ‌دار است یا به اصطلاح زهکشی شده، در طرف دیگر قرار دارد. سینک صفحه‌دار هم به صورت تک لگنه و هم به صورت چند لگنه تولید می‌شود و در آپارتمان‌های امروزی بسیار رواج دارد. صفحه سینک دقیقا همسطح با پیشخوان یا کانتر نصب می‌شود و به همین دلیل تمیز کردن آن راحت است.

این مدل سینک برای آشپزخانه‌های با متراژ کم مناسب است و صفحه محل خوبی برای قراردادن ظروف شسته‌شده و تخلیه آب آن‌ها است. اما در صورتی که لگن کوچک باشد، مناسب خانواده‌های پرجمعیت یا پخت‌وپز زیاد نیست.

انواع سینک ظرف‌شویی از نظر نحوه نصب

1-سینک ظرف‌شویی روکار

سینک‌ روکار همانطور که از نامش پیدا است، روی کابینت نصب می‌شود و توسط کابینت احاطه نمی‌شود. دارای چهارچوب بوده و صفحه کابینت جلو و پشت این سینک قرار نمی‌گیرد و خود سینک در کنار دیوار نصب می‌شود.

ویژگی‌های سینک ظرفشویی روکار:

  • قیمت این مدل سینک ظرفشویی نسبت به سایر مدل‌ها ارزانتر است.
  • نصب و تعویض آن نسبت به مدل توکار آسانتر است.
  • به دلیل وجود لبه در قسمت مرز سینک و کانتر، شست و شو و تمیزکردن آب اضافی مشکل است.
  • سنگینی سینک روی لبه‌های آن وارد می‌شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد درز بین صفحه و سینک، از سیلیکون استفاده می‌شود.

2-سینک ظرف‌شویی توکار

مدل توکار به این شکل است که ابتدا کابینت برش داده می‌شود و سینک ظرف‌شویی از بالا بر روی کابینت قرار می‌گیرد. در این مدل هر چهار طرف سینک توسط کابینت احاطه می‌شود. لبه‌های سینک نیز بر روی کابینت قابل رؤیت است و معمولا برجسته‌تر از سطح کابینت است. این مدل یکی از رایج‌ترین انواع سینک است.

ویژگی‌های سینک توکار:

  • معمولا این مدل سینک را به پیشخوان گرانیتی متصل می‌کنند، زیرا باید حتما کانتر ضد آب باشد.
  • به دلیل نوع اتصال، لبه یا برآمدگی در سطح کار دیده نمی‌شود.
  • تمیزکردن پیشخوان به دلیل نبود لبه سینک، بسیار آسان است.
  • نصب سینک توکار گران‌تر از سینک روکار است.

3- سینک ظرفشویی مدل پیشخوان

در مدل پیشخوان، قسمتی از جلوی سینک ظرفشویی با فاصله چندسانتی‌متری از کانتر بیرون و جلو زده است. در این مدل سینک، این قسمت از آشپزخانه به مرکز کانونی تبدیل می‌شود. به ‌ویژه اگر زیر پنجره آشپزخانه نصب شود.

ویژگی‌های مدل پیشخوان:

  • عمق سینک بسیار زیاد و مناسب خانواده‌های پرجمعیت است.
  • طراحی و زیبایی فوق‌العاده‌ای به آشپزخانه می‌بخشد.
  • سینک پیش‌خوان به صورت توکار نصب می‌شود و تمیزکردن آن آسان است.

4-سینک ظرف‌شویی زیرکار

برای آشپزخانه‌هایی که جنس پیشخوان آن‌ها از سنگ کورین است، سینک زیرکار بهترین انتخاب است. به این شکل که ابتدا سنگ برش داده می‌شود و سینک ظرف‌شویی از زیر آن نصب می‌شود.

انواع سینک ظرفشویی از نظر جنس

به طور کلی سینک‌های‌ ظرفشویی از متریال‌های زیر ساخته می‌شوند:

  • استیل
  • گرانیت
  • سنگ
  • شیشه
  • چدن
  • سرامیک
  • مس

1-سینک ظرفشویی استیل

این نوع سینک از استیل بدون آلیاژ ساخته می‌شود. استیلی که زنگ نمی‌زند و در برابر رطوبت و تغییر رنگ مقاوم است. سینک استیل پرکاربردترین و پرفروش‌ترین نوع سینک ظرف‌شویی است و ارزان ترین مدل آن نیز هست. این نوع سینک با انواع دکوراسیون همخوانی دارد و تعویض آن نیز ساده و کم هزینه است. سینک استیل دارای ۲ نوع براق و مات است و با سلیقه‌های مختلف سازگار است.

شستشوی این سینک‌ها راحت است اما برخی مواد شیمیایی می‌توانند ظاهر این نوع سینک را از بین برده و آن را لکه‌دار و کدر کنند. بهترین روش برای تمیز کردن سینک ظرف‌شویی استیل استفاده از آب و صابون است. همچنین سرکه و جوش شیرین برای از بین بردن جرم سینک ظرف‌شویی استیل مناسب است.

نیکل و کروم از جمله موادی است، که در تولید این نوع سینک ظرفشویی به‌کار می‌رود. در انتخاب سینک استیل به ضخامت ورقه‌های آلیاژ استفاده شده در آن باید دقت کرد. معمولا ضخامت‌های ۱۶ میلیمتر به بالا، کیفیت بسیار خوبی دارند و در مقابل سنگینی ظروف و خش‌های احتمالی، مقاوم هستند. سینک‌های استیل نازک، پرسروصدا هستند و ضخامت استاندارد را ندارند.

2-سینک ظرفشویی گرانیتی

این سینک از سنگ گرانیت و موادی چون رزین ساخته می‌شود و به آن سینک کامپوزیتی هم می‌گویند. سینک گرانیتی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود که طرح‌های منحنی یا اریب، از نمونه‌های رایج آن است. از ویژگی مهم این سینک‌ها دوام و مقاومت بالای آن‌ها در برابر خراش و حرارت است. این سینک‌ها تا ۵۳۵ درجه فارنهایت(معادل ۲۸۰ درجه سانتیگراد) در برابر گرما مقاومت می‌کنند و به هیچ وجه تغییر رنگ نخواهند داد؛ البته باید در نظر داشت که برای طول عمر بیشتر، بهتر است ظروف خیلی داغ روی آن‌ها قرار داده نشود.

بستگی به طرح و تولیدکننده سینک، قیمت این نوع سینک متفاوت است، اما به طور کلی قیمت آن از سینک استیل بیشتر است. دو نوع مختلف سینک گرانیتی به لحاظ بافت موجود است. نوع اول ساده و صیقلی است و ظاهری براق دارد. نوع دیگر دارای دانه‌های ریزی است که بافت آن را از نوع ساده متفاوت می‎کند. بهترین پاک‌کننده برای سینک‌های گرانیتی، استفاده از سرکه سفید است.

بعضی از سینک‌های گرانیتی جایی برای نصب شیر آب ندارند و برای نصب باید آن را سوراخ کرد که ممکن است باعث شکستن آن شود،. بهتر است سینکی را خریداری کنید که در کارخانه جای شیر سوراخ شده و یا مشخص باشد. همچنین حتما برای نصب سینک، از یک نصاب حرفه‌ای بهره ببرید.

3-سینک ظرفشویی سنگی

جنس این مدل سینک معمولا از سنگ کوارتز است. این سینک‌ها برای آن دسته افرادی مناسب است که به سنگ در تزیینات آشپزخانه علاقه زیادی دارند. در ساخت این سینک‌ها از سنگ طبیعی و مصنوعی استفاده می‌شود. که سنگ‌های طبیعی معمولا قیمت بالاتری دارند.

سینک‌های با سنگ مصنوعی، سینک‌های تولیدشده با سنگ کورین هستند. کورین یک سنگ مصنوعی است، و با ترکیب موادی مانند اکرلیک، پلی‌استر، اپوکسی و رنگدانه‌‌ها تولید می‌شود. از مهم‌ترین ویژگی‌های سینک ظرفشویی کورین می‌توان به زیبایی، تنوع رنگی بالا، مقاومت در برابر قارچ و باکتری، مقاومت در برابر انواع لکه و خط و خراش اشاره کرد که با وجود قیمت بالا، این سینک طرفداران زیادی دارد.

سینک‌های با سنگ طبیعی معمولا از سنگ مرمر یا سنگ‌ صابونی ساخته می‌شوند. در ساختمان‌های مجلل و گران قیمت افراد مشهور می‌توان این نوع سنگ را به وفور مشاهده کرد. ظاهر سینک مرمر بسیار زیبا است اما باید به نوع دکوراسیون منزل نیز دقت کرد. هر نوع سینکی برای هر نوع دکوراسیون منزل مناسب نیست.

از مزایای سینک سنگ مرمر می‌توان به زیبایی آن، مقاومت و استحکام بالا اشاره کرد. اما به دلیل روشن بودن رنگ سینک ممکن است بعد از مدتی کدر شود. همچنین به دلیل سختی بالای سنگ مرمر، احتمال شکستن ظروف بلوری و چینی در آن وجود دارد.

از مزایای سینک‌هایی که با سنگ صابونی ساخته می‌شوند این است که می‌توان سینک را با کانتر (پیشخوان)، به صورت یکپارچه یعنی سینک یک تکه ساخت. این سینک قابلیت برش به طرح‌های مختلف مانند منحنی و اریب دارد، از این رو لبه‌های سینک تیز و آسیب‌رسان نیست. به خوبی تمیز می‌شود و لکه‌های آب روی آن باقی نمی‌ماند. وزن زیادی دارد و قیمت آن بالاست.

4-سینک ظرفشویی شیشه‌ای

سینک شیشه‌ای بسیار زیبا و مدرن است و می‌توان آن را جزء انواع مجلل و فانتزی سینک به شمار آورد. در واقع این سینی سینک است که از جنس شیشه سکوریت می‌باشد و لگن‌ها از جنس استیل هستند. آسیب‌پذیر بودن سینک‌های شیشه‌ای در برابر ضربه، از مهم‌ترین معایب آن‌ها است. بنابراین برای خانواده‌هایی که استفاده بیش از حد از سینک دارند، توصیه نمی‌شود.

قیمت این نوع سینک با توجه به دوام آن بالا است. تمیز کردن این نوع سینک خیلی راحت نیست، زیرا لکه‌های آب و مواد شوینده روی آن باقی می‌ماند. برای تمیز کردن این سینک‌ها می‌توان از آب و صابون استفاده کرد. سرکه و شیشه پاک کن نیز برای تمیز کردن طولانی مدت سینک ظرف‌شویی شیشه‌ای مناسب است.

5-سینک ظرفشویی چدنی

در ساخت این سینک‌های ظرفشویی از ماده‌ای بسیار محکم به نام چدن استفاده شده است. سینک چدنی یکی از بهترین‌ها در انواع سینک ظرفشویی محسوب می‌شود، اما قیمت تقریبا زیادی دارد. از ویژگی‌های این نوع سینک می‌توان به تنوع در رنگ، استحکام و دوام بالا، ضدخش بودن، وزن و قیمت بالای آن اشاره کرد.

6-سینک آشپزخانه سرامیکی


این نوع سینک از سرامیک ساخته می‌شود. روشویی‌ها و وان‌های حمام نیز اغلب با سرامیک تولید می‌شوند. معمولا رنگ سینک‌های سرامیکی روشن و سفید شیری است. البته انواع مشکی و کدر نیز برای سلایق مختلف تولید می‌شود. شاید بتوان این نوع سینک را به لحاظ مقاومت در مقابل خط و خش بهترین گزینه دانست. زیرا با روکش سفال لعابی پوشیده شده و استحکام بالایی دارد. این سینک‌ها قیمت مناسبی دارند و تنها با اندکی آب و صابون می‌توان به سادگی آن‌ها را تمیز کرد.

7-سینک ظرفشویی مسی

این سینک‌ها از مس ساخته شده و بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند. سینک‌های مسی هم به صورت دست‌ساز و هم به صورت ماشینی تولید می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع سینک‌ها می‌توان به استحکام بالا و مقاوم در برابر خوردگی و خراش اشاره کرد. فقط اینکه به مرور زمان درخشندگی اولیه خود را از دست داده و تیره‌تر می‌شوند.

چگونگی انتخاب سینک ظرفشویی مناسب

هنگام انتخاب سینک ظرفشویی برای آشپزخانه باید چند سوال از خودتان بپرسید:

  • میزان استفاده شما از سینک زیاد است یا کم؟
  • بزرگ‌ترین وسیله‌ای که قرار است در آن شسته شود، چقدر است؟
  • آیا خانواده پر جمعیتی دارید و قرار است ظرف‌های زیادی در آن شسته شود؟
  • آیا قرار است از سینک برای شستشوی حیوان خانگی استفاده کنید؟
  • آیا از سینک برای موارد دیگری غیر از شستشوی ظروف غذا، استفاده می‌کنید؟

پس از پاسخ به این سوالات، با توجه به نکات زیر، دست به انتخاب بزنید:

  • عمق لگن، سینک‌های ظرفشویی دارای عمق لگن‌های متفاوت هستند. 14 سانت، 18 سانت، 20 سانت و 22 سانت که هرچه عمق لگن بیشتر باشد، کیفیت سینک بالاتر خواهد بود.
  • ضخامت ورق، هرچه ضخامت بالاتر باشد، کیفیت سینک بالاتر است.
  • تعداد لگن، هرچه تعداد لگن بیشتر باشد، شست‌وشوی ظرف آسان‌تر است. البته به شرطی که اندازه سینک غیرمتعارف نشود و بزرگی آن با ابعاد آشپزخانه جور در بیاید. در دکوراسیون آشپزخانه‌های کوچک، بهتر است که از ابعاد کوچک سینک‌های دولگنه یا سینک تک‌لگنه استفاده کنید. معمولا طول سینک ظرف‌شویی نباید از یک سوم طول آشپزخانه تجاوز کند.
  • دقت کنید که محل نصب شیرآلات در سینک ظرفشویی با جایگاه شیرآلات در آشپزخانه هماهنگ باشد.
  • رنگ دکوراسیون آشپزخانه مهم‌ترین فاکتور در انتخاب و خرید انواع سینک ظرفشویی است و باید به هماهنگی آن‌ها دقت کنید.
  • بنا به نوع دکوراسیون آشپزخانه، بودجه و سلیقه خود، سینک روکار یا توکار انتخاب کنید. در نوع توکار، سینک لبه ندارد و هم‌سطح با پیشخوان است. در این حالت پیشخوان باید از جنس گرانیت و ضدآب باشد. این نوع سینک قیمت بیشتری نسبت به نوع روکار دارد. در نوع روکار، سینک لبه دارد و کاملا روی پیشخوان نصب می‌شود. هزینه آن مناسب‌تر است، اما وجود لبه روی پیشخوان، باعث می‌شود که کمی تمیز کردن آن مشکل شود.
  • هنگام خرید به ایمنی سینک نیز توجه کنید. اگر می‌خواهید سینک ایمنی داشته باشید، بهترین انتخاب برای شما سینک استیل است. چون اگر جسمی سنگین بر روی این سینک ها سقوط کند امکان شکستن آنها وجود ندارد. بنابراین اگر آشپزخانه ای شلوغ و پر رفت و آمدی دارید، بهتر است از سینک ظرفشویی با جنس های شیشه‌ای یا سنگی استفاده نکنید. اگر کودکی در خانه دارید، از سینک‌هایی استفاده کنید که گوشه‌های آن منحنی باشد.

 امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد. لطفا اگر در این خصوص سوال یا نظری دارید، در بخش نظرات از کارشناسان اینپین بپرسید.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *