دکوراسیون داخلی

بهترین مدل شلف و کاربرد آن در دکوراسیون

بهترین مدل شلف و کاربرد آن در دکوراسیون

شلف چیست و انواع شلف کدام است؟ شلف چه کاربردی دارد؟ شلف در دکوراسیون خانه چه تاثیری دارد؟ شلف‌ها در چه جاهایی از خانه کاربرد دارند؟

هرقدر تکنولوژی پیشرفت کند و خانه‌ها مدرن و هوشمند شوند، برخی وسایل مانند قفسه یا شلف همواره وجودشان لازم و ضروری است. قفسه‌ها یا شلف‌ها تجهیزاتی کاربردی هستند که به نظم و مرتب نگه داشتن خانه کمک می‌کنند. در این نوشته به بررسی انواع شلف و کاربرد آن‌ها در دکوراسیون خانه خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شلف چیست؟

شلف‌ همان قفسه‌ چوبی یا فلزی زیبایی است که در طرح‌های بسیار متنوع تولید می‌شود. استفاده از اولین شلف‌ها به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد و در حال حاضر در انواع و اشکال متنوع در اغلب خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در گذشته از شلف و طبقه صرفا برای نگهداری اشیا مختلف استفاده می‌شد، اما به علت داشتن ظاهری مدرن یکی از عناصر دکوراتیو در دکوراسیون داخلی محسوب می‌شوند و تاثیر به سزایی در طراحی داخلی دارند.

شلف‌ها برای اهداف مختلفی طراحی می‌شوند و مزایای بسیاری دارند:

  • یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از شلف‌ها این است که روی دیوار نصب می‌شوند، بنابراین امکان استفاده از فضاهای بدون استفاده را فراهم می‌کنند
  • تنوع بالایی در طرح و جنس دارند.
  • در اشکال متفاوتی تولید می‌شوند و به راحتی با هر دکوراسیونی قابلیت تطبیق دارند.
  • شلف‌ها طراحی و ساخت بسیار ساده‌ای دارند و ساخت و اجرای آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است. 

انواع شلف از نظر جنس

  • شلف چوبی

شلف‌های چوبی که بسیار پرطرفدار هستند، عمدتاً برای دکوراسیون‌هایی با تم کلاسیک مناسب هستند. البته استفاده از آن‌ها در ترکیب با فلز و شیشه در نمای مدرن و معاصر هم بسیار زیبا است.

  • شلف ام‌دی‌اف

این شلف‌ها در رنگ‌های مختلف از جنس MDF ساخته شده و تنوع زیادی در طرح و رنگ دارند. همچنین نسبت به چوب مقرون به صرفه‌تر هستند.

  • شلف فلزی

این شلف‌ها از دیگر انواع شلف مقاوم‌تر هستند و برای تحمل اجسام سنگین از جمله وسایل و ابزار آشپزخانه مانند قابلمه‌ها یا وسایل انباری مناسب هستند.

  • شلف شیشه‌ای

شلف‌های شیشه‌ای بیشتر در سبک‌های مدرن استفاده می‌شوند. نکته قوت این شلف‌ها این است که به راحتی می‌توان آن‌ها را در ترکیب با یکدیگر به کار برد. شلف‌های شیشه‌ای حالت تزئینی هم دارند و برای اتاق نشیمن مناسب هستند.

  • شلف پلاستیکی

این نوع شلف‌ها بسیار سبک و کاربردی هستند. از قفسه‌های پلاستیکی می‌توان برای اهداف خاصی مانند وسایل اتاق کودک و نوجوان، نگهداری کفش، کتاب یا جایگاه مجله و مواردی از این دست در خانه استفاده کرد.

  • شلف ترکیبی

در ساخت شلف‌ها می‌توان از مواد ترکیبی در کنار هم استفاده کرد. مثلاً چوب و فلز، یعنی کف‌ها و دیواره‌ها از چوب بوده و برای پایه‌ها از فلز استفاده کرد. می‌توان از هر ایده جالب و خلاقانه‌ای در مورد ساخت و یا حتی کاربرد شلف‌ها استفاده کرد.

انواع شلف از نظر طرح و شیوه نصب

  • شلف ثابت

شلف یا قفسه ثابت از قدیم‌ترین نوع شلف‌ها است و هنوز هم رواج دارد. همانطور که از نام آن‌ها پیدا است، سطوحی هستند که روی یک پایه ثابت می‌شوند.  آن‌ها روی دیوار یا هر سطح عمودی محکم می‌شوند. این شلف‌ها را می‌توان کنار هم یا به صورت تکی روی دیوار نصب و استفاده کرد.

  • شلف معلق

این شلف‌ها یکی از شیک‌ترین و مدرن‌ترین طرح قفسه‌بندی هستند که قفسه‌های جعبه‌ای یا مکعبی هم نامیده می‌شوند. این شلف‌ها علاوه بر کاربردی بودن یک عنصر زیبای دکوراتیو نیز محسوب می‌شوند. شلف‌های معلق در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و باید روی سطوح عمودی مانند دیوار محکم شوند.

تفاوت مهم این شلف‌ها با شلف‌های ثابت در این است که برخلاف قفسه‌های ثابت که میخ‌ها و پیچ‌های اتصال به دیوار به وضوح دیده می‌شوند، در شلف‌های معلق، این تجهیزات پنهان هستند. این شلف‌ها به وسیله پیچ‌ها و میخ‌های در کنار هم محکم شده و روی دیوار نصب می‌شوند.

  • شلف داخلی

این شلف‌ها ساده اما بسیار کاربردی هستند. قفسه‌های داخلی در داخل یک کمد، محفظه یا در فضاهای فرورفته و گوشه‌های دیوار نصب می‌شوند. برای نصب آن‌ها فقط به چند تکه چوب نیاز است. این شلف‌ها برای اتاق‌های کوچک بسیار مناسب هستند و فضای مناسبی برای ذخیره و نگهداری وسایل فراهم می‌کنند.

  • شلف گوشه‌ای

این شلف‌ها یک وسیله مهم و مفید برای ذخیره‌سازی وسایل در خانه هستند. این قفسه‌ها در سبک‌ها و طرح‌ها و اندازه‌های متفاوتی عرضه می‌شوند و در هر گوشه‌ای از دیوار خانه قابل نصب هستند. همچنین می‌توان آن‌ها را روی دیوار نصب کرد یا روی زمین قرار داد. با این شلف‌ها می‌توان از تمام گوشه‌های بلااستفاده خانه استفاده بهینه کرد. همچنین این شلف‌ها را می‌توان به صورت منحنی برای مناطقی که رفت‌وآمد در آن‌ها سخت است، به صورت سفارشی تولید کرد.

  • شلف گوشه‌ای چرخان

این شلف‌ها بسیار خلاقانه و کاربردی برای هر گوشه‌ای از خانه هستند. این شلف‌ها از یک صفحه گردان یا چرخان تشکیل شده‌اند و دارای قفسه‌هایی هستند که می‌توانند روی یک پایه غیر متحرک را بچرخانند.

  • شلف آویز

شلف‌های آویزان یک روش ذخیره‌سازی وسایل است که بسیار زیبا و منحصربه‌فرد هستند. این شلف‌ها را می‌توان روی دیوار یا از سقف آویزان کرد. برای نصب این شلف‌ها روی دیوار باید به مقاومت دیوار توجه کرد.

  • شلف ایستاده

این شلف‌ها نوع رایجی از شلف‌ها هستند که نیازی به نصب ندارند و روی زمین قرار می‌گیرند. این نوع شلف‌ها در دو نوع با درب و بدون درب عرضه می‌شوند و بسیار کاربردی هستند. شلف‌های ایستاده به راحتی قابل حمل هستند و در طرح‌ها و سبک‌های مختلف ساخته می‌شوند و در هر اتاقی از خانه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برای راحتی انتقال آن‌ها می‌توان زیر آن‌ها چرخ ‌نصب کرد.

  • شلف کشویی

این شلف‌ها یا قفسه‌ها قابلیت تنظیم دارند و به بیرون کشیده می‌شوند. این شلف‌ها با استفاده از لغزنده‌هایی که در هر دو طرف آن نصب شده‌، حرکت می‌کنند. آن‌ها معمولاً در کمد، میز، کابینت یا هر سیستم قفسه بندی دیگری نصب می‌شوند و بسیار کاربردی هستند.

  • شلف زیر پله

در بعضی‌از خانه‌ها فضای زیر پله‌ها، جای مناسبی برای نصب شلف است و کاربرد بسیاری برای نگهداری وسایل از جمله کتاب دارد. هم پلکان زیبا می‌شود و هم ذخیره وسایل، فضای اضافی را در خانه اشغال نمی‌کند.

شلف در کجاها کاربرد دارد؟

  • شلف در آشپزخانه

شلف‌ها را می‌توان به تنهایی یا در کنار کابینت‌های آشپزخانه نصب کرد. این کار نه تنها ظاهری دلبازتر به آشپزخانه می‌دهد، بلکه فضایی با سبک روستایی در آشپزخانه ایجاد می‌کند. استفاده از طبقات سراسری و یا شلف‌های کوچک‌تر برای دکوراسیون آشپزخانه امکان‌پذیر است.

  • شلف در اتاق خواب

در اتاق خواب، برای نگهداری لوازم، اکسسوری و لوازم تزئینی می‌توان از انواع شلف استفاده کرد. استفاده از شلف‌هایی هماهنگ با رنگ تخت خواب بر روی دیوار مقابل تخت خواب، نه تنها باعث تزئین دیوار می‌شود، بلکه ظاهر متفاوتی نیز به فضا خواهد بخشید. این شیوه باعث ایجاد یک دکوراسیون خاص و متفاوت می‌شود. استفاده از این سیستم طبقه بندی در اتاق کودکان نیز شیوه کارآمدی برای جاسازی اشیا محسوب می‌باشد.

معمولا شلف را روی دیوارهایی که در زیر آن تخت خواب قرار دارد، نصب می‌کنند که بسیار جلوه خوبی دارد، ولی برای مناطق زلزله‌خیز مانند ایران گزینه مناسبی نیست و بهتر است در جایی که تخت خواب نباشد، از شلف دیواری یا هر وسیله تزیینی دیواری استفاده کرد.

  • شلف در اتاق نشیمن

استفاده از شلف در اتاق پذیرایی یا ناهارخوری بسیار گسترده شده است. در گوشه‎هایی که معمولا خالی و بدون کاربرد هستند، استفاده از شلف می‌تواند ایده جالبی باشد که هم فضا را پر می‌کند و هم می تواند جایی برای نگهداری اکسسوری‌ها باشد.

  • شلف در اطراف تلویزیون

ترکیب شلف و باکس در کنار میز تلویزیون زیبایی خاصی به این فضا در داخل خانه می‌بخشد. می‌توان از شلف‎ها و میز تلویزیون در اتاق نشیمن به عنوان یک وسیله دکوراتیو استفاده کرد. یا می‌توان یک فضای تاثیرگذار بر روی یک دیوار با طراحی‌های متفاوت ایجاد کرد و با استفاده از شلف‌ها و طبقه بندی‌های مختلف، از آن به عنوان یک میز تلویزیون استفاده کرد.

  • شلف در کنار پنجره‌ها

از دیگر کاربردهای شلف می‌توان به کاربرد آن در اطراف پنجره‌ها اشاره کرد. شلف‌های اطراف پنجره در اتاق ناهارخوری یا اتاق خواب بسیار مناسب هستند. از این شلف‌ها می‌توان برای نگهداری گل و گیاه استفاده کرد.

  • شلف در سرویس بهداشتی

از فضاهای پر کاربرد برای نصب شلف، سرویس بهداشتی و حمام است. استفاده از شلف‌های متعدد در سرویس بهداشتی مانع از ایجاد ظاهری نامرتب و شلوغ در این مکان می‌شود. می‌توان برای نصب شلف و طبقات از تمام دیوارهای خالی موجود در سرویس بهداشتی استفاده کرد. گاهی نیز روشویی روی یک شلف نصب می‌شود. این بیشتر در خانه‌های کوچک که عموما سرویس‌های بهداشتی کوچکتری دارند، رایج است.

  • شلف در اتاق لباس

اتاق لباس یکی از اتاق‌هایی است که نصب شلف‌های مختلف در آن بسیار کاربردی است. می‌توان با استفاده از این شلف‌ها فضای مرتبی را در این اتاق برای قرار دادن کفش‌ها و لباس‌ها به وجود آورد.

  • شلف در راهروها

راهروهای منتهی به اتاق‌ها و راهروی ورودی خانه از مناطقی هستند که نسبت به سایر فضاها استفاده از شلف دیواری برای آن‌ها زیباتر و به جا‌تر است. شلف دیواری می تواند دیوار یک‌دست و خالی راهرو و حال را پر کند و آن را زیبا کند. روی شلف را هم می‌توان با اکسسوری، کتاب، تابلو، آینه، گل و … پر کرد.

  • شلف در اتاق مطالعه

استفاده کاربردی از شلف برای نگهداری کتاب‌ها بر کسی پوشیده نیست. می‌توان به جای کتابخانه از شلف دیواری برای نگهداری کتاب‌ها استفاده کرد.

شلف‌ها چگونه نصب می‌شوند؟

شلف‌ها به‌وسیله پیچ و رول پلاک به دیوار متصل می‌شوند. اصولاً برای نصب شلف‌ها بخشی از دیوار را انتخاب می‌کنند که کاملاً مسطح باشد. همچنین تداخلی با سایر وسایل و تجهیزات خانه ایجاد نکند. در نصب شلف‌ها هیچ محدودیتی وجود ندارد. آن‌ها را به صورت متقارن و نامتقارن، بر اساس سلیقه و خلاقیت خود می‌توانید نصب کنید و فضایی متفاوت در خانه ایجاد کنید. منظور از ایجاد فضایی نامتقارن، نصب طبقات به صورت چپ و راست و ارتفاع‌های نامساوی  روی دیوار می‌باشد که برای فضاهای مدرن بسیار مناسب و چشم نواز است.

از اینکه مطلب بالا را خواندید سپاسگزاریم. اگر سوال یا نظری در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *