دکوراسیون داخلی

انواع مبل و ویژگی‌های آن‌ها

انواع مبل و ویژگی‌های آن‌ها

انواع مبل کدامند و چه ویژگی‌هایی دارند؟ چه نوع مبلی برای خانه ما مناسب است؟ تفاوت بین مبل مدرن، کلاسیک و استیل چیست؟

کانون اصلی یک اتاق نشیمن، مبل است. اولین برداشت از راحتی هر خانه‌ای با مبل و کاناپه آن آغاز می‌شود. بنابراین باید در انتخاب نوع مبل و میزان راحتی آن دقت کرد. مبل‌ها در دوره‌های مختلف در سبک‌های مختلف تولید شده‌اند و بعضی از سبک‌های قدیمی تا به امروز نیز استفاده می‌شوند. سبک‌ها و مدل‌های زیادی از مبل در بازار وجود دارند که در این مطلب به بررسی مهم‎ترین آن‌ها می‌پردازیم.

انواع مبل

واژه مبل از زبان فرانسوی وارد زبان فارسی شده است که ریشه‌ آن لغت meubles است. اما معادل کلمه مبل در زبان انگلیسی لغت sofa است. به طور کلی مبلمان از نظر طراحی و ساخت به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • مبلمان مدرن یا راحتی
  • مبلمان کلاسیک
  • مبلمان استیل

مبلمان مدرن بسیار محبوب و پر طرفدار است و با ظاهر خاص خود محیط را گرم و دوستانه می‌کند و با نشستن و تکیه دادن بر روی آن می‌توان خستگی روزانه را رفع کرد. مبل‌های راحتی یا مدرن تمام پارچه بوده و چوب یا فلزی در بدنه اصلی و رویی آن‌ها معمولا به کار نمی‌رود. این مبلمان دارای دسته‌های پهن و پایه و پشتی نسبتا کوتاه‌تری نسبت به مبل‌های استیل و کلاسیک هستند.

مبل راحتی با سبک‌های دکوراسیون امروزی کاملا همخوانی دارد، به طوری که این سبک از مبلمان انتخاب اول جوانان و طرفداران سبک‌های دکوراسیون مدرن و کژوال است. مبلمان راحتی به نسبت مبلمان استیل و کلاسیک از تنوع بالاتر و قیمت پایین‌تری برخوردار است.

مبل استیل یا سلطنتی که به داشتن منبت‌های زیاد معروف است و مناسب افرادی است که دوست دارند منزلشان سبک اشراف و پادشاهان را داشته باشد. پرکار بودن بدنه و ارتفاع زیاد مبل سلطنتی و یا استیل  باعث خاص و چشمگیر شدن این سبک شده است. مبل استیل در مقابل سایر سبک‎های مبلمان وزن بیشتری دارد و جا به جا کردن آن بسیار مشکل است و بهتر است یک مکان ثابت برای آن در نظر گرفت. قیمت مبلمان سلطنتی از سایر سبک‌های مبلمان بالاتر است.

مبل کلاسیک را می‌توان بین دو سبک مبل راحتی و مبل سلطنتی قرار داد، به طوری که مبلمان کلاسیک دارای جلال و شکوه مبل سلطنتی و آرامش مبل راحتی است. این نوع مبلمان از نظر ظاهری تقریبا شبیه به مبل‌های سلطنتی هستند، با این تفاوت که منبت‌کاری‌شان در قسمت تاج و دسته و پایه مبل کمتر بوده و برای افرادی که مبلمان سلطنتی را به خاطر شلوغی زیادشان نمی‌پسندند، مناسب هستند. مبل‌های کلاسیک از نظر قیمت نیز معمولا بین مبلمان سلطنتی و راحتی قرار می‌گیرند.

انواع مبلمان مدرن

1-مبل انگلیسی (English or club sofa)

قدمت این نوع مبل به قرن نوزدهم برمی‌گردد و یک مبل همه کاره است. مبلمان انگلیسی با دسته­‌های کوتاه و تکیه‌گاه بلند جزو مبل‌­های بسیار راحت محسوب می‌شوند. کوتاهی دسته‌ها و بلندی نامتعارف پشتی را می‌توان با گذاشتن کوسن‌های مناسب جبران کرد.

2-مبل چند بخشی یا چند قسمتی (Sectional Sofa)

این مدل مبل‌ها از چند قسمت تشکیل می‌شوند و معمولاً دارای سه الی پنج قسمت هستند که بنا به مدلشان متفاوت هستند. مدل‌های چندبخشی به حالت‌های مختلفی می‌توانند کنار هم قرار بگیرند و هرچه تعداد این اجزا بیشتر باشد، حالت‌های قرارگیری مبل نیز بیشتر و متنوع‌تر خواهد بود. مبل‌های چند بخشی از سال ۱۹۵۰ وارد چرخه انواع مبل و صنعت دکوراسیون شدند و انواع مختلفی نظیر ال شکل و یو شکل دارند که گزینه مناسبی برای خانه‌­هایی با فضای نشیمن کوچک هستند.

3-مبل بریج‌واتر (Bridgewater sofa)

این سبک مبل که از نام سازنده آن انتخاب شده است، مبلی زیبا و خاص است. ساختار آن به نحوی است که دسته‌های مبل به سمت عقب کشیده می‌شود و با شیبی ملایم به تاج مبل می‌رسد. مبل بریج‌واتر سبکی خاص و بسیار راحت است که تقریبا با همه محیط­‌ها ارتباط برقرار می­‌کند. این مدل سبکی متفاوت ولی پایدار است. مدلی که مانند مدل‌های پرطرفدار و عمومی نیست، اما در عین حال اکثر افراد با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.

4- مبل لاوسن (Lowson sofa)

یکی از راحت‌­ترین مبل‌های راحتی مبل لاوسن است که ارتفاع آن را با کوسن­‌ها می‌­توان تنظیم کرد. از ویژگی‌های ظاهری این سبک ساختار کوسن مانند و پهنای قسمت نشیمن است. ساختار پشتی و همچنین پهنای زیاد نشیمن این سبک از مبلمان، باعث راحتی بیش از حد این سبک شده است.

 5-مبل چسترفیلد (Chesterfield sofa)

تاریخچه ساخت و تولید این مبلمان به سده‌ی ۱۸ میلادی برمی‌گردد. چسترفیلد سبکی از مبلمان راحتی است که تا چند سال پیش بیشتر در ادارات و شرکت‌ها به عنوان مبلمان اداری استفاده می‌شد. اما در سال‌های اخیر به خانه‌ها هم راه یافت. این مدل مبلمان اغلب با پارچه‌های پرزدار مانند مخمل و دکمه‌های زیاد و دسته‌های لوله‌ای شکل شناخته می‌شود. در برخی از مدل‌ها تمام سطح داخلی و بیرونی لمسه کاری شده و جلوه زیبایی به مبل‌ها می‌بخشد. در بعضی دیگر فقط قسمت داخلی و دسته‌ها رویه کوبی می‌شود.

6- مبل مدرن قرن بیست و یکم (Mid-century Modern)

این مدل مبل از سال 1940 تا 1970بسیار دیده شد. این مبل با سبک خطوط ساده و طراحی مینیمالیستی که دارد خطوطی تمیز و صاف را به نمایش می‌گذارد. طراحی ساده و زیبای این سبک حس راحتی را القا می‌کند. در میان مبل‌ها یک گزینه عالی برای هر خانه‌ای به شمار می‌رود و با دکوراسیون مینیمال بسیار همخوانی دارد.

 7- مبل فوتون  (Futon sofa)

مبل فوتون نمونه‌­ای از مبلمان مدرن است که با ظاهری شیک و خاص‌ بیشتر مناسب ادارات است. البته برای فضاهای کوچک مانند اتاق کودکان نیز مناسب است. مبل‌های تبدیل شونده، مبل‌های یک تکه، مبل‌های رو تخت شو و مبل‌های طبقاتی از جمله زیر مجموعه‌های مبلمان سبک فوتون هستند.

8-مبل تخت‌شو (Bed sofa)

مبل تخت شو مبلی مناسب برای فضاهای کوچک و سوئیت‌ها است. این مبل‌­ها به راحتی تبدیل به تختواب می‌­شوند. این مبل بیشتر برای افراد مجرد و کسانی که فضای منزل آن‌ها محدود و کوچک است کاربرد بیشتری دارد. همچنین سرعت تبدیل آن‌ها از تخت به مبل و برعکس بزرگترین برگ برنده آن‌ها است. صرفه اقتصادی و عدم اشغال فضای محیط این نوع مبل را به یک انتخاب هوشمندانه و ایده‌آل تبدیل کرده است.

9-مبل راحتی رسمی یا تاکسیدو ((Tuxedo Sofa)

زادگاه این مبل در محله تکسیدو پارک نیویورک در آمریکا بوده است. محله‌ای که به خاطر کت و شلوارهای رسمی آن شهرت داشته است. این مبل نیز حالت رسمی خود را به همین دلیل به ارث برده است. دسته و پشتی مبل تاکسیدو هم ارتفاع هستند و راحتی زیادی را به همراه دارد. پشتی این مبل نیز از دو لایه ثابت و متحرک ساخته شده که این موضوع بنا به سلیقه مشتری قابل تغییر است.

10- مبل دیوان (Divan sofa)  

مبل‌­های دیوان یا دو وجهی فاقد تکیه‌گاه هستند. این سبک بیشتر برای راحتی زیر پا یا به عنوان مبل کمکی استفاده می‌شود. بسیاری از افراد برای این که نشستنی راحت را تجربه کنند، این مبل را به دیوار چسبانده و به کمک کوسن‌ها از آن استفاده می‌برند.

11- مبل ماساژور (Masaje sofa)

یعنی مبل‌هایی که ماساژ می‌دهند. مبلمان برقی یا ماساژور در قسمت‌های مختلف مانند پشت پاها یا تکیه‌گاه با دکمه‌­هایی قابل تنظیم هستند. گزینه ‌جذاب در این مبلمان وجود ماساژور است.

انواع مبلمان کلاسیک

1- مبل لاوست (Loveseat sofa)

مبل‌ها یا کاناپه‌های دو نفره را که با امکان نشستن فقط دو نفر در کنار هم ساخته شده‌اند، لاوسیت می‌گویند. مبل لاوسیت از دیگر سبک­هایی است که هم به صورت کلاسیک و هم مبل راحتی طراحی می‌شود. اصول اصلی طراحی مبل لاوسیت دونفره بودن آن است تا زوج‌­ها در کنار هم احساس صمیمیت بیشتری کنند. نوع و شکل این مبل در ایران و سایر کشورها و مخصوصا کشورهای اروپایی و آمریکایی کمی تفاوت دارد.

2- مبل کوهان‌شتری ( Camelback sofa)

مبل کوهان شتری به دلیل داشتن دو یا یک انتها در قسمت تکیه‌گاه به این نام معروف شده است. در واقع وجود دو منحنی در پشتی این مبل کوهان شتر را در ذهن ما تداعی می‌کند. این نوع مبل در قرن هجدهم طراحی شده است و چیزی بین سبک کلاسیک و راحتی است. استفاده یکنواخت و مستمر از چوب در پایه‌ها، دسته‌ها و تاج مبل باعث شده تا حس گراقیمت بودن و لوکس بودن در این مبل به چشم بیاید.

3- مبل کابریول (Cabrillo sofa)

یکی از سبک‌های مبلمان کلاسیک که بسیار ظریف و خوش ساخت است، سبک کابریول است. این مبل بدنه‌ایی از جنس چوب دارد. وجود انحنا و گردی در قسمت گوشه‌های این مبل راحتی زیادی برای افراد فراهم می‌کند. بدنه و دسته‌های این نوع مبلمان ساده، یکنواخت و بدون هیچ کار دستی ساخته می‌شود.

4- مبلمان کلاسیک لهستانی

این نوع مبل با ظاهر جمع‌وجور خود برای خانه‌هایی با فضای کوچک بسیار مناسب است. پارچه‌های طرح دار در کنار چوب ساده و منحنی شده، ظاهری خاص و منحصربه‌فرد ایجاد می‌کند، که افرادی با سلیقه‌های خاص را مجذوب خود خواهد کرد.

5- مبل کلاسیک راحتی

برخی از انواع مبلمان راحتی به شکل کلاسیک طراحی می‌شوند تا افرادی که در کنار ظاهری سلطنتی به فکر راحتی مبلمان نیز هستند، گزینه‌ای برای انتخاب داشته باشند.

انواع مبلمان استیل

اغلب مبل استیل را با مبل کلاسیک یکی می‌دانند. در صورتی‌که این دو مدل با یکدیگر متفاوت هستند، اگرچه شباهت‌هایی نیز با یکدیگر دارند. از اصلی‌ترین تفاوت‌های مبلمان استیل و کلاسیک در میزان منبت‌کاری چوب، میزان چوب استفاده‌شده و مهم‌تر از همه قیمت آن‌ها است. منبت‌کاری روی چوب مبل‌های استیل نسبت به مبل‌های کلاسیک بیشتر بوده و همچنین بسیار ظریف طراحی می‌شوند. ابعاد مبلمان استیل از مبل کلاسیک بزرگ‌تر است، به این دلیل که میزان چوب استفاده‌شده در انواع مبلمان استیل بیشتر از مدل‌های کلاسیک است.  این عامل خود دلیلی بر گران‌تر بودن مبلمان استیل نسبت به کلاسیک است.

همچنین به دلیل استفاده زیاد از چوب و منبت‌کاری‌های ظریف در سبک استیل، اغلب مبل استیل را با نام مبلمان سلطنتی می‌شناسند. مبل استیل را می‌توان در انواع زیر دسته‌بندی کرد:

1- مبل شزلون (Chaise longue)

شزلون به یک نوع مبل تکی گفته می‌شود که دارای یک دسته قوسی شکل است. ویژگی خاص این نمونه مبل، طراحی نامتقارن آن است. مبل شزلون در یک طرف یا دو طرف دسته‌­های گردی دارد که اگر در دو طرف کار شده باشد، یکی از آن‌ها به صورت چشمگیری بزرگ­تر است. این مبل‌ها برای استراحت، استفاده تزیینی و موارد دیگر در فضاهای مختلفی به کار گرفته می‌شوند. مبل شزلون یا Chaise longue  به هر ۳ سبک راحتی، کلاسیک و استیل طراحی می‌شود.

2-مبل منبت‌کاری یا دسته منبتی

مبل‌های دسته منبتی یا دسته چوبی منبت کاری شده که با نام مبل دسته منبت نیز شناخته می‌شوند، در رده مبلمان استیل و نیمه استیل یا همان مبل کلاسیک قرار می‌گیرند. این مبل‌ها  به دلیل ویژگی‌های خاصی مانند داشتن منبت‌کاری‌های ظریف روی دسته‌ها و گاها روی پشتی مبل، در یک دسته‌بندی مجزا قرار می‌گیرند و طرفداران خاص خود را دارند. مبل­‌های منبت‌کاری شده بسیار مجلل و سلطنتی هستند.

3- مبل مصری

این مدل از مبل اغلب از پارچه‌های مخمل ساده روکش شده و کوسن‌هایی با پارچه‌های طرحدار تولید می‌شوند. دسته‌های این مدل ترکیبی از چوب و پارچه است که همانند صندلی پادشاهان، ظاهری سلطنتی دارد. چوب به‌ کار رفته در این مدل، اغلب با طرح و نقش‌های ویژه‌ای منبت‌کاری شده و گاهی طلاکاری می‌شود.

4- مبلمان فرانسوی

این مدل ظاهری بزرگ و اشرافی دارد که برای خانه‌هایی با فضای بزرگ بسیار مناسب خواهد بود. دسته‌ها و پایه‌های طلایی‌رنگ و منبت‌کاری شده دارند. در برخی از ست‌های این مدل، پا مبلی‌های نیمکتی شکل وجود دارد که می‌توان بعد از کار روزانه مانند مبلمان راحتی روی آن دراز کشید و خستگی در کرد.

انتخاب مبل یک نوع سرمایه‌گذاری است!

علاوه بر آشپزخانه، ما اکثریت وقت خود را در حال استراحت یا جمع شدن دور دوستان و خانواده در اتاق‎های خانوادگی یا نشیمن روی مبل یا اطراف آن می‎گذرانیم. بنابراین انتخاب مبلمان مناسب بسیار مهم است و اغلب اوقات به معنای یک سرمایه‌گذاری قابل توجه است. فراموش نکنید که در میان همه مبل‌های ذکر شده، دکوراسیون منازل و سلیقه شخصی افراد نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب مبل‌ها دارند. برای انتخاب مبل مناسب برای خانه، لینک زیر کمکتان خواهد کرد:

  • چگونه مبل انتخاب کنیم؟

اگر در زمینه انواع مبل و چگونگی انتخاب مبلمان مناسب برای خانه سوال یا نظری دارید، کارشناسان اینپین در بخش نظرات به شما کمک خواهند کرد.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *