گوناگون

مزایا و معایب زندگی در حومه تهران چیست

مزایا و معایب زندگی در حومه تهران چیست

حومه تهران کجاست؟ زندگی در حومه تهران چه فرقی با زندگی در شهر تهران دارد؟ مزایا و معایب زندگی در حومه شهر تهران کدام است؟

در چند سال اخیر جمعیت شهرک‌های حومه شهر تهران بسیار افزایش داشته‌است. خصوصا از زمانی که رشد صعودی قیمت مسکن در تهران سر به فلک کشید، خیلی از افراد توانایی خرید یا اجاره خانه در تهران را نداشته و به ناچار زندگی در حومه تهران را انتخاب کردند. برخی هم به دلیل آرامش بیشتر و آب‌وهوای بهتر، زندگی در حومه شهر تهران را ترجیح دادند.

در این متن قرار است به شرایط زندگی در حومه تهران و مزایا و معایب آن بپردازیم. اول برویم سراغ اینکه حومه تهران کجاست؟

حومه شهر تهران کجاست؟

در اطراف تهران شهرک‌ها و مناطق مسکونی بسیاری وجود دارد که به آن‌ها حومه می‌گویند. بومهن، پردیس، پرند، اندیشه، رودهن، کهریزک، احمدآباد مستوفی، دماوند و… از این دست مناطق هستند.

مزایا و معایب زندگی در حومه تهران چیست

مزایای زندگی در حومه تهران

  • قیمت مناسب مسکن

بالا بودن قیمت ملک در تهران، بازار خریدوفروش آپارتمان‌های حومه تهران را رونق بخشیده است. شهرک‌های اطراف تهران به دلیل داشتن وسعت فراوان و مناسب برای ساخت گزینه‌های مناسبی برای آغاز پروژه‌های مسکونی هستند. همچنین به دلیل پائین بودن میانگین قیمت زمین در حومه تهران نسبت به شهر تهران، قیمت تمام‌شده املاک بسیار مناسب‌تر می‌باشد.

علاوه بر این در راستای حمایت از ساخت‌وساز در حومه تهران و کمک به سازندگان، بانک‌ها وام‌ با سود مناسب و پائین را در اختیار سازندگان قرار می‌دهند؛ بنابراین غالب آپارتمان‌ها در حومه تهران دارای وام هستند. از این رو بخش اعظم قیمت آیارتمان طی چند سال به صورت اقساطی یرداخت می‌شود.

بااینکه قیمت آپارتمان در نقاط مختلف حومه تهران متفاوت است ولی بازهم گران‌ترین آپارتمان در این مناطق معادل ارزان‌ترین آپارتمان‌ها در تهران است. حتی در برخی از این مناطق قیمت خرید مسکن در حومه تهران معادل رهن خانه‌ای کوچک در تهران است.

  • آب‌وهوای خوب

مناطق اطراف شهر تهران، به علت دور بودن از مرکز شلوغی و آلودگی، اغلب آب‌وهوای مناسب‌تری نسبت به شهر تهران دارند. خصوصا برای سالمندان و کسانی که بیماری‌های تنفسی دارند، این مناطق مناسب‌تر هستند.

  • آرامش بیشتر

مناطق حومه شهرهای بزرگ به علت وسعت و جمعیت کمتر، معمولا دارای سکوت و آرامش بیشتری نسبت به شهر هستند. اگر از شلوغی شهر تهران خسته شده‌اید، شهرک‌های اطراف تهران محل مناسبی برای دستیابی به سکوت و آرامش است.

  • فضای بیشتر

حومه شهر تهران فضای باز بیشتری برای ساخت پارک و مکان‌های تفریحی سرسبز دارند. در این مناطق از طبیعت بیشتر لذت می‌برید.

معایب زندگی در حومه تهران

  • سطح رفاه پایین

با توجه به رو به رشد بودن این مناطق، برخی زیرساخت‌های شهری تکمیل نشده‌اند و فاقد برخی امکانات رفاهی مانند وسایل نقلیه عمومی، سینما، امکانات ورزشی، مراکز خرید، مراکز درمانی مانند بیمارستان و …هستند.

  • دور بودن به محل کار

دوری از مرکز شهر تهران، طولانی بودن مسیر رفت‌وآمد برای افرادی که محل کارشان در تهران است و ترافیک بزرگراه‌های منتهی به تهران در ساعات آغازین و پایانی روز، از جمله مشکلاتی است که ساکنین حومه تهران با آن مواجه هستند.

  • نبود شغل

در اغلب شهرک‌های حومه شهر تهران فرصت‌های شغلی زیادی وجود ندارند. برای داشتن شغل باید سرمایه‌ای داشته باشید و مغازه‌ای تهیه و کاری راه بیندازید. در غیر این‌صورت باید برای داشتن شغل مناسب، به تهران رفت‌و‌آمد کنید.

بهترین مناطق حومه تهران برای زندگی

پرند

پرند یکی از بهترین مناطق اطراف تهران برای زندگی است که در شهرستان رباط کریم و ۳۳ کیلومتری جنوب غربی شهر تهران قرار گرفته است. پرند از نظر امکانات رفاهی غنی است؛ از مهم‌ترین این امکانات می‌توان به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، کارتینگ و پروژه تفریحی اقامتی سرزمین ایرانیان، دانشگاه آزاد اسلامی، پیام نور و غیره اشاره کرد. در حال حاضر دسترسی به پرند تنها از طریق تاکسی و اتوبوس از ایستگاه‎‌های مترو شاهد و صادقیه امکان‌پذیر است و طی مدت زمان ۲۵ الی ۴۵ دقیقه می‌توانید در این مسیر رفت و آمد کنید.

اندیشه

اندیشه که در بخش مرکزی شهرستان شهریار قرار گرفته است، از ۶ فاز تشکیل شده است و جمعیتی بیش از ۱۴۰ هزار نفر را در خود جای داده است. اندیشه در ۳۰ کیلومتری تهران و در مجاورت کرج قرار گرفته است. هر ۶ فاز اندیشه دارای امکانات رفاهی از جمله مدرسه، مسجد، مجتمع تجاری و غیره هستند.

بهترین مسیر دسترسی به اندیشه از طریق جاده مخصوص کرج است. اگر مسیر خلوت باشد، پس از گذشت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه می‌توان از تهران به اندیشه رسید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو، آزادی و پل فردیس است. وسایل نقلیه عمومی از ایستگاه آزادی و پل فردیس شامل اتوبوس و سواری می‌باشد.

پردیس

پردیس یکی دیگر از بهترین مناطق اطراف تهران برای زندگی است که در ۱۷ کیلومتری آزادراه تهران – پردیس و در مسیر جاده هراز قرار گرفته است. پردیس منطقه‌ای کوهستانی است و از شمال به کوه البرز،‌ از غرب به منطقه جاجرود، از جنوب به روستای کرشت، سیاه سنگ و طاهرآباد و از شرق به بومهن محدود می‌شود. از آنجا که پردیس نزدیک‌ترین شهرک حومه تهران است، انگیزه افرادی که قصد خرید آپارتمان در حومه تهران را دارند در این منطقه بیشتر است. پارک فناوری پردیس که مهم‌ترین و اولین پارک فناوری بین‌المللی در ایران است در مجاورت شهر پردیس واقع شده است.

در سال‌های اخیر تحت‌تاثیر جهش قیمت خرید و اجاره آپارتمان در پایتخت، متقاضیان ملک خصوصا اجاره‌نشین‌ها روانه بازار مسکن حومه شدند، که در این میان پردیس و پرند به ترتیب جزو انتخاب‌های اصلی متقاضیان بوده است.

با رشد روزافزون وسعت شهر تهران پیش‌بینی می‌شود به‌ زودی شهرک‌های حومه وارد حریم شهر شده و به محله‌های تهران تبدیل شوند. قرار گرفتن در محدوده تهران افزایش قیمت ملک در مناطقی که سابقاً حومه محسوب می‌شده‌اند را در پی خواهد داشت. به ‌این ‌ترتیب خریدوفروش املاک در حومه تهران نوعی سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت محسوب می‌شود.

اگر در مورد مناطق حومه شهر تهران نظر یا سوالی دارید، در بخش نظرات برامون بنویسید.

تحریریه فروشگاه دکوراسیون لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *