دکوراسیون داخلی

مزایا و معایب آشپزخانه جزیره

مزایا و معایب آشپزخانه جزیره

جزیره آشپزخانه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ مزایا و معایب جزیره آشپزخانه چیست؟ کاربرد جزیره آشپزخانه در دکوراسیون چیست؟

در سال‌های اخیر جزایر آشپزخانه به نمادی در آشپزخانه‌های مدرن تبدیل شده‌اند. پس از مدتی از روی مد بودن آشپزخانه‌های اپن، ادغام اتاق نشیمن یا غذاخوری با آشپزخانه بیشتر شد و آشپزخانه‌های جزیره‌ای به وجود آمدند. اشتراک فضاها تا جایی پیش رفت که امروزه میز صبحانه‌خوری با میز کار آشپزخانه یکی شده‌اند و با نام جزیره خوانده می‌شوند. مهم‌ترین نقش جزیره آشپزخانه، دور هم جمع کردن اعضای خانواده برای استراحت، آشپزی، سرگرمی و لذت بردن است. در این نوشته از فروشگاه لوکس بایر به معرفی جزیره آشپزخانه، انواع آن، مزایا و معایب و کاربرد آن در دکوراسیون خانه می‌پردازیم.

جزیره آشپزخانه چیست؟

 آشپزخانه‌هایی که در مرکز آن‌ها یک میز کانتر به شکل مستقل قرار گرفته است، به عنوان جزیره آشپزخانه شناخته می‌شوند. جزیره یک کابینت مستقل در آشپزخانه است که می‌تواند مطابق با دکوراسیون آشپزخانه، کابینت و پیشخوان طراحی شود یا کاملا مستقل از آن‌ها باشد. جزیره شامل کابینت و کشوهای نگهداری وسایل است و اغلب به گونه‌ای طراحی می‌شود که جا برای نشستن و قرار دادن چهارپایه یا صندلی در اطراف آن وجود داشته باشد.

عملکردهای اصلی جزیره آشپزخانه

  • مرکز مرتب بودن و نظافت آشپزخانه

یکی از کارکردهای اصلی جزیره آشپزخانه این است که از بهم ریختگی و کثیفی آشپزخانه جلوگیری کند. برای این منظور بهتر است:

1-محل نگهداری سطل زباله در کنار سینک ظرفشویی قرار داشته باشد.

2-فضای کافی برای باز و بسته شدن درب ماشین ظرفشویی وجود داشته باشد.

3-فضایی برای وسایل شوینده و تمیزکننده و حوله و دستمال‌ها تعبیه شود.

4-دسترسی به ظروف آشپزخانه راحت باشد.

  • جزیره برای آماده‌سازی مواد غذایی و شستشو

در این نوع جزیره آشپزخانه از سینک ظرفشویی استفاده شده است. به علاوه فضایی بر روی پیشخوان این جزیره‌ها فراهم شده که بر روی آن می‌توانید مواد غذایی را آماده کنید و حتی برای مهمانی‌های سلف سرویس از آن استفاده کنید.

  • منطقه تهیه غذا در آشپزخانه

برای این منظور باید در طراحی جزیره موارد زیر رعایت شود:

1-تعبیه اجاق گاز روی جزیره

2-دسترسی آسان به سطل زباله یا کمپوست

3-ایجاد فضایی برای قرار دادن وسایل مورد نیاز آشپزی

4-قرار دادن یک سینک ظرفشویی در جزیره

5-نزدیکی جزیره به محل قرار گرفتن یخچال و فریزر

6-مقاوم بودن میز جزیره در برابر حرارت ظروف آشپزی مانند قابلمه

7-در نظر گرفتن یک منطقه نشیمن به دور از منطقه آشپزی جزیره، این فضا می‌تواند مرتفع‌تر باشد.

8-قرار دادن یک هود یا هواکش در بالای محل آشپزی

  • جزیره به عنوان میز غذاخوری

این نوع جزیره‌ها باید فضای کافی برای قرارگیری زانوها در زیر آن را داشته باشند. به همین خاطر، لبه‌های پیشخوان در سمت صندلی‌ها باید به اندازه ۶۰ سانتی‌متر، از جزیره بیرون زده باشند.

  • جزیره برای نگهداری و انبار کردن وسایل

این نوع جزیره، یک کابینت ثابت با پیشخوانی معمولی است. سینک ظرف‌شویی یا گاز ندارد و شبیه به یک کمد در وسط آشپزخانه است.

فضای مورد نیاز برای داشتن یک جزیره استاندارد

یک جزیره آشپزخانه باید فضای کافی برای پیشخوان داشته باشد تا بتوانید فعالیت‌های مورد نیازتان را بر روی آن انجام دهید. به علاوه نباید آنقدر بزرگ باشد که فضای آشپزخانه را به کل اشغال کند و اجازه حرکت آزادانه در فضا را از شما بگیرد.

بسته به نوع و کاربرد جزیره، اندازه آن می‌تواند متفاوت باشد. اما به طور کلی حداقل فضای مورد نیاز یک آشپزخانه برای قرار دادن یک جزیره، حداقل 3 متر عرض و 3.5 متر طول است. زیرا حداقل اندازه یک جزیره چندمنظوره باید 1.5 در 0.5 باشد. معمولا ارتفاع استاندارد جزیره آشپزخانه، ۹۰ سانتی‌متر است. ولی اگر قصد دارید از آن به عنوان سطح کار استفاده کنید، ۷۰ تا ۷۵ سانتی‌متر مناسب است.

محل قرارگیری جزیره نیز مهم است. جزیره بیشتر در وسط آشپزخانه‌های بزرگ قرار می‌گیرد. و اگر آشپزخانه کوچک باشد، جزیره در مرز بین اتاق نشیمن و آشپزخانه قرار می‌گیرد. جزیره را در هر کجای آشپزخانه یا خانه که قرار می‌دهید، باید به اندازه کافی با دیوارها و کابینت‌ها و دیگر وسایل فاصله داشته باشد و جلوی رفت و آمد را سد نکند.

جنس جزیره آشپزخانه

معمولاً جزیره آشپزخانه از همان متریالی که سایر کابینت‌ها ساخته شده‌اند، تهیه می‌شود. البته گاهی نیز بنا به سلیقه، طراحی مورد نظر و نوع کاربری جزیره، ممکن است جنس، طرح یا رنگ آن از سیار بخش‌های آشپزخانه و کابینت‌ها متفاوت باشد.

  • چوب: چوب یکی از بهترین گزینه‌ها برای جزیره آشپزخانه است. زیرا علاوه بر ایجاد حس صمیمت و گرما در آشپزخانه، بسیار مقاوم است و اگر خط و خش روی آن بیفتد، به راحتی می‌توان آن را سمباده زد. البته بهتر است روی آن یک لایه ضدآب داشته باشد.
  • ام‌دی‌اف: استفاده از MDF در ساخت کابینت در ایران و سایر نقاط دنیا محبوبیت زیادی دارد. ام دی اف به دلیل تنوع در روکش‌ها، رنگ، طرح، مقاومت خوب در برابر رطوبت و امکان ساخت انواع اشکال هندسی زاویه‌دار و منحنی، برای ساخت جزیره آشپزخانه مناسب است.
  • سنگ: گاهی جزیره چوبی یا ام دی اف با صفحه رویی سنگی ساخته می‌شود. معمولاً از سنگ‌های کورین و کوارتز در ساخت این جزیره‌ها استفاده می‌شود. مقاومت این صفحه‌ها در برابر رطوبت، حرارت و فشار بسیار بالا است.
  • بتن: بتن از متریال پر استفاده در آشپزخانه‌های جزیره مدرن و مینیمال است. ساخت جزیره بتنی به دلیل خاصیت بی‌نظیر بتن در برابر رطوبت، فشار، ضربه و همچنین انعطاف آن در تهیه انواع اشکال هندسی و منحنی بسیار پرطرفدار است.

مزایای جزیره آشپزخانه

  • جزیره آشپزخانه یک فضای چندمنظوره و کاربردی است. یعنی علاوه بر دسترسی راحت، زیبایی، فضای کافی برای ذخیره‌سازی، کارایی بیشتری نسبت به یک میز غذاخوری یا یک پیشخوان ساده دارد. جزیره فضای کافی برای ذخیره و نگهداری وسایل مانند ظرفشویی، مایکروویو، سطل زباله، گلدان‌ها، کتاب‌های آشپزی و…در اختیار شما قرار می‌دهد که تا حد زیادی از به هم ریختگی آشپزخانه جلوگیری می‌کند.
  • فضایی مناسب برای کودکان فراهم می‌کند، یک جزیره آشپزخانه می‌تواند محلی باشد که کودک کارها و تکالیف روزمره‌اش را روی آن انجام دهد و به والدین خود نزدیک باشد. همچنین در جزیره آشپزخانه می‌توان محلی برای نگهداری میان‌وعده‌های بچه‌ها و دسترسی راحت آن‌ها تعبیه کرد. علاوه بر آن کودک برای تغذیه خودش می‌تواند به یخچال و مایکروویو دسترسی راحت‌تری داشته باشد و احساس استقلال کند.
  • جزیره آشپزخانه نقش یک کانون اصلی را در خانه ایفا می‌کند و با دارا بودن امکان نشستن و دور هم جمع شدن، فضای دلنشین و گرمی برای اعضای خانواده و مهمان‌ها فراهم می‌کند. حتی برای انجام کارها به صورت جمعی مانند آشپزی جمعی و دوستانه، جزیره یک فضای بزرگ و کافی در اختیار شما قرار می‌دهد. به این ترتیب آشپزخانه می‌تواند به قطب اصلی آشپزی و سرگرمی تبدیل شود.
  • جزیره این امکان را برای افراد فراهم می‌کند که اگر فضای کافی برای ایجاد اتاق کار یا قرار دادن میز کار مستقل ندارند، از جزیره به عنوان میز کار استفاده کنند و همزمان به کارهای دیگر مانند آشپزی نیز رسیدگی و نظارت داشته باشند.
  • جزایر آشپزخانه در طرح و سبک بسیار متنوع هستند. یعنی هر آشپزخانه با هر نوع سبک دکوراسیونی که دارید، می‌توانید جزایر مختلف و مناسب با آشپزخانه خود طراحی کنید.
  • جزیره به آشپزخانه شخصیت می‌دهد، زیرا بسیار چشم‌نواز است و آشپزخانه را در فضای کلی خانه برجسته می‌کند. چگونگی دکوراسیون و دیزاین جزیره هم مهم است. نورپردازی و قرار دادن اکسسوری در جلوه یک جزیره آشپزخانه بسیار اهمیت دارد. همچنین جزیره با استفاده از رنگ و متریال متفاوت امکان ایجاد تضاد و ابعاد مختلف در آشپزخانه را فراهم می‌کند. 

انواع جزیره آشپزخانه

  • جزیره مبله: جزیره آشپزخانه معمولاً محلی برای کار است و یک پیشخوان ثابت است که در بین مثلث کار یعنی اجاق گاز، ظرفشویی و یخچال قرار می‌گیرد. گاهی جزیره خود جزئی از مثلث کاری می‌شود. در جزیره‌های آشپزخانه مبله معمولاً اجاق گاز، سینک ظرفشویی، فر، ماشین ظرفشویی و یخچال دارند و چیزی بیشتر از میز کار به حساب می‌آیند. حال با فاصله‌ای ممکن است جایگاهی برای سرو غذا و چیدن صندلی نیز فراهم شود یا نشود.
  • جزیره مستطیلی: کاربردی‌ترین جزیره آشپزخانه، جزیره‌های مستطیل هستند. معمولاً در آشپزخانه‌های بزرگ یا کوچک با گذاشتن یک میز در میان دو ردیف کابینت در دو طرف آشپزخانه، جزیره قرار می‌گیرد که در آن سینک ظرفشویی یا اجاق گاز قرار دارد.
  • جزیره گرد: در این گونه جزیره‌ها معمولاً سینک ظرفشویی در جزیره قرار می‌گیرد و اجاق گاز در بخشی از کابینت‌های متصل به دیوار جاگذاری می‌شود. در این جزیره‌ها از سینک‌های گرد تک لگنه بیشتر استفاده می‌شود تا هماهنگی بین شکل منحنی جزیره و سینک برقرار شود.
  • جزیره ال شکل: این شکل از جزیره آشپزخانه، امکان انجام فعالیت‌های زیادی را برای افراد فراهم می‌کند. می‌توان از یک طرف آن برای آشپزی و از طرف دیگرش به عنوان میز غذاخوری یا سینک ظرف‌شویی یا هر چیز دیگری استفاده کرد. معمولاً یک سوی ال به ظرفشویی یا اجاق گاز و سر دیگر آن به میز غذاخوری با صندلی‌های پایه بلند که به اصطلاح بار خوانده می‌شود، اختصاص دارد.
  • جزیره‌ T شکل: به این شکل که می‌توان میز غذاخوری را به وسط جزیره آشپزخانه چسباند و فضای آشپزخانه را یکپارچه کرد.

جزیره، جزئی جذاب و کاربردی در آشپزخانه‌های بزرگ

چیدمان آشپزخانه یکی از مهمترین مواردی است که هنگام طراحی یا بازسازی مجدد باید به آن فکر کنید. هر نوع سبک دکوراسیونی که دارید، نمی‌توان انکار کرد که یک جزیره آشپزخانه علاوه بر برجسته کردن فضا، دریایی از عملکرد و کاربرد را پیش روی شما و آشپزخانه شما می‌گذارد.

البته فراموش نکنید که استفاده از  جزیره‌های چندمنظوره برای آشپزخانه‌های کوچک توصیه نمی‌شود. زیرا وجود آن مانع از این می‌شود تا به راحتی کارهای لازم را انجام دهید. اما اگر آشپزخانه بزرگی دارد، باید با در نظر گرفتن اندازه آشپزخانه ابعاد جزیره را مشخص کنید تا علاوه بر راحت بودن، به زیبایی خانه و آشپزخانه نیز بیفزایید.

اگر شما هم نظر یا تجربه‌ای در مورد آشپزخانه جزیره‌ای یا جزیره آشپزخانه دارید، لطفا در بخش نظرات برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *