دکوراسیون داخلی

راهکار برای حفاظت خانه در مقابل حشرات موذی

راهکار برای حفاظت خانه در مقابل حشرات موذی

چگونه با حشرات موذی در داخل خانه مقابله کنیم؟ راه‌های نفوذ حشرات به داخل خانه چیست؟ چگونه از خانه خود در برابر نفوذ حشرات محافظت کنیم؟

حتما برای شما هم پیش آمده است که با حشرات موذی مانند مگس، پشه، سوسک و …در داخل خانه سروکله بزنید، خصوصا با شروع فصل گرما که تعداد این حشرات بیشتر می‌شوند و راه خود را برای ورود به خانه شما پیدا می‌کنند. حشرات نه تنها مزاحم هستند، بلکه ممکن است به خانه و وسایل نیز آسیب برسانند و بهداشت خانه را به خطر بیندازند. همچنین بعضی از حشرات مانند کک، پشه و کنه می‌توانند بیماری‌هایی را به حیوانات خانگی یا انسان منتقل کنند. حتی سوسک معمولی می‌تواند در بروز آلرژی و حملات آسم به ویژه در کودکان نقش مهمی داشته باشد.

حشره‌کش‌ها و مواد شیمیایی متنوعی برای مقابله با حشرات وجود دارد، اما بهتر است قبل از ورود حشرات به داخل خانه، جلوی آن‌ها را بگیرید. در این نوشته قصد داریم راهکارهای کارساز و مفیدی برای جلوگیری از نفوذ حشرات و مقابله با آن‌ها معرفی کنیم. با ما در فروشگاه لوکس بایر همراه باشید.

راه‌های محافظت خانه از حشرات موذی

1- همه سوراخ‌های ورودی‌ خانه را ببندید.

اگر کنار درب‌ها و پنجره‌ها سوراخ یا درزی باز است و به بیرون راه دارد، آن‌ها را ببندید. اطراف پنجره‌ها، لوله‌ها، سیم‌ها و درب‌ها را بررسی کنید و اگر راهی به درون خانه دارند، آن‌ها را بپوشانید.

وقتی در خانه، کار تاسیساتی مانند نصب کابل جدید، سیم‌کشی تلفن، لوله‌کشی آب، گاز، برق یا تهویه هوا انجام می‌دهید، نمای بیرونی و داخلی خانه را بررسی کنید که پوشیده باشد و راهی به بیرون برای نفوذ حشرات نداشته باشد. اگر شکافی وجود دارد با درزگیر یا فوم، آن را بپوشانید.

2- شکاف درب‌ها در را ببندید.

راه‌های ورودی خانه را بررسی کنید. معمولا بین کفپوش و درب‌ها شکافی وجود دارد که راه مناسبی برای داخل شدن حشرات است. حواستان باشد این شکاف را با درزگیر، استیل یا آلومینیوم بپوشانید. همچنین سعی کنید درب را بعد باز کردن، سریع ببندید. برای این منظور می‌توانید از دستگاه‌های هیدرولیک استفاده کنید که درب را به طور خودکار می‌بندد و چفت می‌کند.

همچنین بعضی از کفپوش‌های چوبی، ممکن است در صورت مرطوب شدن، محل مناسبی را برای رشد حشراتی مانند موریانه فراهم کنند. پس اجازه ندهید رطوبت به کف خانه نفوذ کند.

3- اتصالات پشت‌بام را بررسی کنید.

اتصالاتی مانند لوله یا دودکش در پشت‌بام که به داخل خانه راه دارند، می‌توانند راه ورود حشرات به خانه باشند. درزها و شکاف‌های اطراف این اتصالات را هم در پشت‌بام و هم در داخل خانه، بپوشانید. به طور مثال روی دهانه آن‌ها را توری بچسبانید یا از کلاه دودکش استفاده کنید و راه ورود حشرات را ببندید.

4- غذای آن‌ها را فراهم نکنید.

درست مانند انسان، حشرات برای زنده ماندن به غذا، آب و سرپناه احتیاج دارند. با از بین بردن مواد غذایی آن‌ها، به عبارت دیگر با جلوگیری از آلودگی مواد خوراکی، محل تجمع آن‌ها را از میان بردارید. یک خانه درهم‌ریخته و آلوده، محل پرورش حشرات است.

حشرات می‌توانند لای روزنامه، پاکت یا بسته‌بندی مواد غذایی مخفی شوند و قبل از کشف در تعداد زیادی تولیدمثل کنند. در این مرحله، خلاص شدن از شر آن‌ها تقریبا غیرممکن و یا بسیار مشکل می‌شود. نظافت خانه را رعایت کنید و آن را تمیز نگه دارید. همچنین مواد غذایی را در ظرف‌های دردار نگهداری کنید تا رطوبت و حشره به داخل آن‌ها نفوذ نکند.

5-درب‌ها و پنجره‌ها را با توری محافظ ببندید.

فصل تابستان شما را وسوسه می‌کند که برای لذت بردن از هوای آزاد بیرون، درها یا پنجره را باز کنید. حتما روی درها و پنجره‌ها توری محافظ نصب کنید تا حشرات به داخل خانه وارد نشوند.

6- از حیاط خانه محافظت کنید.

اگر حیاط دارید، آن را درست نگهداری کنید. حیاط محل مناسبی برای تجمع حشرات است. مثلا پشه‌ها به آب جمع‌شده و مانده علاقه‌مند هستند. سعی کنید در حیاط آب جمع نشود. یا اگر استخر دارید، آب آن را کلر بزنید که گندیده نشود. استخرها می‌توانند به محل تجمع حشرات تبدیل شوند.

اگر در حیاط گیاه دارید، حواستان به جذب آب در خاک باشد و تاسیسات زهکشی را چک کنید که درست عمل کنند. همچنین اگر حیوان یا پرنده‌ای در حیاط نگهداری می‌کنید، لانه آن‌ها را همیشه تمیز نگه دارید، تا غذا و آب آن‌ها موجب جمع شدن حشرات نشود. کلا گل و گیاه، محل مناسبی برای پناه دادن به حشرات است. به گل و گیاه خود رسیدگی کنید و اجازه ندهید که حشرات بین شاخه‌ها و برگ‌های آن‌ها تجمع کنند.

7- ترک‌های خانه را تعمیر کنید.

شاید تصور کنید که حشرات نمی‌توانند از ترک‌های ریز خانه عبور کنند. اما اشتباه می‌کنید، حشرات بسیار ریزی وجود دارند که می‌توانند از ترک‌های ریز وارد خانه شوند و در آن‌جا رشد کنند. به همین دلیل آب‌بندی ترک در قسمت بیرونی خانه می‌تواند یکی از بهترین راه‌ها برای دفع حشرات باشد. اشکالات و ترک‎های دیوارها را با سیمان یا ملات پر کنید. آجرها یا چوب‌های پوسیده را عوض کنید. حواستان به سقف خانه هم باشد، سقف‌ها محل مناسبی برای تجمع زنبور هستند.

8- حواستان به سطل زباله باشد.

زباله و سطل زباله، محل مناسبی برای حشرات خصوصا سوسک‌ است. زباله‌ها را در محل مناسبی جمع‌آوری کنید. سطل زباله درب‌دار انتخاب کنید و هر شب آن را تخلیه کنید. سطل زباله را به طور مرتب تمیز و ضدعفونی کنید.

9- سمپاشی کنید.

اگر خانه‌ای قدیمی دارید، یا در جایی مرطوب زندگی می‌کنید که احتمال تجمع حشرات در داخل خانه زیاد است، حداقل سالی یک‌بار خانه را سمپاشی کنید و از رشد و نفوذ حشرات جلوگیری کنید.

از اینکه مطلب بالا را خواندید، سپاسگزاریم. اگر سوالی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *