سبک زندگی

مزایا و معایب برج نشینی

مزایا و معایب برج نشینی

زندگی در برج چه شرایطی دارد؟ مزایا و معایب برج‌نشینی چیست؟ آیا در برج زندگی کنیم یا خیر؟ قبل از انتخاب برج برای زندگی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

با افزایش جمعیت شهرها و رواج آپارتمان‌نشینی، ساخت برج و برج‌نشینی در شهرهای بزرگ جهان نیز رو به افزایش است. البته زندگی در برج یا آپارتمان‌ بلند سبک زندگی خاصی را می‌طلبد و مزایا و معایبی دارد که در این مقاله قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. بنابراین اگر قصد زندگی در یک برج را دارید، متن زیر را از دست ندهید.

مزایای برج‌نشینی

امکانات مدرن

مدرن‌ترین امکانات ساختمانی را این روزها می‌شود در برج‌ها پیدا کرد. خانه‌هایی که فرقشان با یک هتل زیاد نیست. داشتن لابی، مجموعه ورزشی، نگهبان، رستوران، سالن اجتماعات، فضای بازی کودکان، مهد کودک، استخر و سونا، شوتینگ زباله، آسانسور باربر… زندگی امن‌تر و راحت‌تری برای ساکنان برج‌های لوکس فراهم می‌کند.

علاوه بر این، وجود این امکانات در محل زندگی، باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود. دغدغه‌هایی مانند ترافیک، هدر رفتن وقت، دوری راه و… برای ساکنان برج‌ها وجود ندارد. در برخی برج‌ها این امکانات به صورت رایگان برای ساکنان فراهم شده است و در بعضی دیگر هزینه جداگانه بابت این امکانات دریافت می‌شود.

ایمنی بالا

از دیگر مزایای برج‌ها، رعایت بیشتر اصول ایمنی در ساخت آن‌ها است. بیشتر برج‌ها‌ و مجتمع‌های مسکونی بزرگ به امکاناتی نظیر ردیاب دود، سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق، برق اضطراری، پمپ آب، منبع آب اضطراری، سیستم تلفن داخلی، موتورخانه، آیفون تصویری با سیستم کدینگ، درب ضد سرقت و.. مجهز هستند؛ بنابراین در صورت بروز اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی، قطعی برق، قطعی آب و… مشکلی برای ساکنان پیش نخواهد آمد.

از طرف دیگر اغلب برج‌های مدرن، خیلی اصولی ساخته شده‌اند و در مقابل زلزله مقاوم هستند. عموما در ساخت این برج‌ها از مصالح و تجهیزات مرغوب مطابق با استانداردهای بین‌المللی استفاده شده است.

امنیت کلی ساختمان

مجتمع‌های مسکونی دارای قوانین و ضوابط خاصی هستند که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند امنیت بقیه ساکنین را تضمین کند. اکثر برج‌ها دارای لابی هستند و لابی‌من نگهبانی بیست‌و‌چهار ساعته از برج را بر عهده دارد. در بسیاری از برج‌ها ورود و خروج افراد غریبه و میهمان‌‌ها ثبت و بررسی می‌شود. از امکانات دیگر برج‌ها وجود دوربین‌های کنترل در راهروها و آسانسورها است که امنیت ساکنین را افزایش می‌دهد.

منظره عالی

افرادی که در طبقات بالای برج زندگی می‌کنند از دید وسیع با چشم‌انداز مناسب برخوردارهستند. این آپارتمان‌ها از لحاظ نورگیری بسیار عالی هستند.

معایب برج‌نشینی

درست است که اغلب برج‌ها مزایای فوق‌العاده‌ای دارند یا به اصطلاح امکانات دهان‌پرکنی دارند، اما زندگی در برج‌ها معایبی هم دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

سر و صدا

تعداد ساکنین برج زیاد است و کوچک‌ترین سر و صدا از هر واحد می‌تواند باعث آزار و اذیت سایرین شود. البته دیوار اغلب برج‌های مدرن، به شکلی است که صدا بین واحدها رد و بدل نمی‌شود، اما سر و صدا در راهروها می‌تواند آزاردهنده باشد.

برخی اوقات برای صحبت در راهروها با صدای بلند به ساکنان تذکر می‌دهند یا بازی کودکان در محوطه ساختمان برای ساعات خاصی از شبانه روز ممنوع اعلام می‌شود. گرچه اغلب افراد به این قوانین احترام می‌گذارند، اما هستند افرادی که توجهی به قوانین و فرهنگ آپارتمان‌نشینی نداشته باشند.

عدم تغییر

ساکنین برج باید تابع قوانین آن باشند. به طور مثال نمی‌توانند در خانه خود تغییرات اساسی دلخواه خود را ایجاد کنند. نمای ظاهری خانه‌ و برج را نمی‌توان تغییر داد. حتی برای انجام تغییرات داخل خانه هم گاهی قوانینی ایجاد می‌شود که باید آن‌ها را رعایت کرد.

ارتفاع زیاد

زندگی در طبقات بالای برج برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند، مناسب نیست. همچنین اگر آسانسور به هر دلیلی از کار بیفتد، رفت‌وآمد به طبقات بالا بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. مورد دیگر اینکه در مواقع اضطراری خروج از ساختمان چه از طریق آسانسور و چه از طریق پله‌ها زمان‌بر است.

عدم شناخت ساکنین و کاهش امنیت

در برج‌ها با واحدها متعدد و تعداد ساکنین زیاد است، اغلب افراد یکدیگر را نمی‌شناسند. همین عدم شناخت باعث می‌شود که اگر دزد یا فرد غریبه‌ای وارد برج شود، همسایگان تشخیص ندهند و نتوانند کمکی بکنند.

روابط اجتماعی پایین

در برج‌ها افراد زیادی زندگی می‌کنند و اغلب همدیگر را نمی‌شناسند، هیچ‌گونه معاشرتی با هم ندارند و کاملا با هم غریبه هستند. همین امر باعث می‌شود که میزان صمیمیت و ارتباط همسایگان و تعاملات اجتماعی آن‌ها با هم زیاد نباشد.

هزینه شارژ بالا

امکانات و خدمات رفاهی در برج‌ها بسیار زیاد است و طبیعتا هزینه شارژ ماهانه ساختمان برای ساکنین هم بالاست. هرچه این امکانات بیشتر و پیشرفته‌تر باشند، شارژ بیشتری به ساکنین تحمیل خواهد شد. بنابراین زندگی در یک برج، علاوه بر هزینه خرید یا اجاره، هزینه شارژ ماهانه قابل توجهی هم دارد که باید به آن توجه کرد.

اختلافات فرهنگی

طبیعی است که به خاطر تعداد زیاد افراد ساکن در یک برج با فرهنگ‌های مختلف، سازگاری و زندگی مسالمت‌آمیز بین اهالی ساختمان با اعتقادات، فرهنگ‌ها و سبک‌های مختلف زندگی کمی دشوار به نظر برسد. البته این موضوع در آپارتمان‌های کوچک هم صدق می‌کند، اما شدت آن در برج‌ها بیشتر است. بنابراین باید نسبت به چنین مواردی آمادگی کافی داشت.

عدم مدیریت برج

 ساختمان‌های بزرگ و برج‌هایی که خانواده‌های زیادی را در خود جای داده‌اند، برای ایجاد محیطی مناسب و زندگی مسالمت‌آمیز، به مدیریتی قوی و صحیح نیاز دارند. یکی از رایج‌ترین مشکلات در مدیریت برج‌ها، مسائل مالی است. مدیریت ساختمان باید به صورت ماهانه پولی را بابت مخارج ساختمان از واحدها دریافت کند. گاهی برخی از همسایگان با عدم پرداخت به موقع، چانه زدن برای کاهش مبلغ شارژ ساختمان و… باعث اختلال در نظم ساختمان شده و هرج و مرج به بار می‌آروند؛ البته بعضی اوقات هم مشکل از ساکنان نیست و به مدیریت مجتمع برمی‌گردد.

کوچک‌ترین مشکل به علت عدم مدیریت صحیح می‌تواند به مشکلی بزرگ در مجتمع‌های بزرگ تبدیل شود.

نکاتی که برای زندگی در یک برج باید به آن دقت کنیم:

استخر، سونا جکوزی

موتورخانه و تهویه برجی را که استخر دارد، باید بررسی کرد. بعضی از استخرها با شرایط خوبی ساخته نشده و یا دستگاه تصفیه آب بی‌کیفیتی دارند که کیفیت آب استخر را کاهش می‌دهد.

آسانسور باربری

ساختمان‌های بلند باید سه تا چهار آسانسور داشته‌باشند. معمولا ساختمان‌های پنج و شش طبقه دو آسانسور دارند. یکی برای حمل اسباب و یکی برای افراد. اسباب‌کشی به برج مثل نقل مکان به یک خانه نیست که وسایل را روی کول گرفت و به داخل برد.

تراس

برج مثل آپارتمان چهار طبقه نیست که به جای تراس از پشت‌بام بتوان استفاده کرد. اندازه تراس به متراژ آپارتمان بستگی دارد؛ اگر واحدی زیر ۱۰۰ متر باشد، تراسی که یک بند رخت‌ در آن جای بگیرد کافی است، اما آپارتمانی با متراژ ۳۰۰ متری باید تراسی داشته‌باشد که در آن یک میز و صندلی جا شود.

لابی

هنگام خرید آپارتمان در یک برج، بیش از دکوراسیون لابی به امکانات لابی دقت کنید. چیزی که لابی را با اهمیت می‌کند، حضور لابی‌من یا نگهبان لابی برای افزایش امنیت ساختمان به شکل ۲۴ ساعته است.

تعداد واحدها

بعضی از برج‌ها ممکن است دارای ۳۰ واحد باشند و برخی دیگر ۱۰۰ واحد. دسته‌ای از مجتمع‌های ساختمانی هم دارای چند بلوک برج هستند. برای این موضوع باید ببینید که ساختمان با چه تعداد سکنه‌ای را ترجیح می‌دهید.

پنت‌هاوس

پنت‌هاوس اوج هنر یک برج‌ساز است. متراژ مفیدپنت‌هاوس معمولا به خاطر فضای باز و تراسی که دارد کمتر از واحدهای زیرین است. متراژ پنت‌هاوس باید بدون در نظر گرفتن تراس از ۲۰۰ متر کمتر نباشد. پنت‌هاوسی که کمتر از این متراژ یا تراس آن کوچک باشد، فقط اسم پنت‌هاوس را یدک می‌کشد.

شارژ

قبل از انتخاب برج برای زندگی، به این فکر کنید که آیا از پس مخارج شارژ آن بر می‌آیید یا نه. شارژ ماهیانه در برج‌های مدرن با امکانات پیشرفته بسیار بالاست. پس دقت کنید!

برند سازنده و طراح

نام سازنده برج، عامل موثر در قیمت آن است. همچنین نام طراح نمای داخلی نیز برای برخی اهمیت دارد. قیمت واحدهای مسکونی در برج‌هایی که توسط افراد معتبر و صاحبنام ساخته و طراحی شده‌اند، بسیار بالاست.

مقاومت در برابر باد

برج‌ها به دلیل ارتفاع بلندشان باید در برابر باد مقاوم باشند. هر منطقه یک ضریب باد و زلزله دارد که این ضریب تجربی به دست آمده‌است. به برج‌ها در صورت رعایت این نکته مجوز ساخت و پایان‌کار داده می‌شود. برج باید همچنین دارای پله اضطراری و راهروهای جانبی منتهی به پلکان باشد.

سوالات متداول:

برج‌ها چه امکاناتی دارند؟

لابی، مجموعه ورزشی، خدمات لابی، نگهبان، رستوران، سالن اجتماعات، فضای بازی کودکان، مهد کودک، استخر و سونا، شوتینگ زباله، آسانسور باربر و…

وجود امکانات و خدمات رفاهی در برج چه مزایایی برای ساکنین دارد؟

وجود این امکانات در محل زندگی افراد، باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. بنابراین دغدغه‌هایی مانند ترافیک، هدر رفتن وقت، دوری راه و… برای ساکنان برج‌ها وجود ندارد.

وجود امکانات و خدمات رفاهی در برج‌ها رایگان است یا خیر؟

در برخی برج‌ها این امکانات به صورت رایگان برای ساکنان فراهم شده است و بعضی دیگر هزینه جداگانه بابت این هزینه‌ها دریافت می‌کنند.

چرا ایمنی برج‌ها بالاست؟

بیشتر برج‌ها‌ و مجتمع‌های مسکونی بزرگ به امکاناتی نظیر ردیاب دود، سیستم اعلام حریق، سیستم اطفاء حریق، برق اضطراری، پمپ آب، منبع آب اضطراری، سیستم تلفن داخلی، موتورخانه، آیفون تصویری با سیستم کدینگ، درب ضد سرقت و.. مجهز هستند؛ بنابراین در صورت بروز اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی، قطعی برق، قطعی آب و… مشکلی برای ساکنان پیش نخواهد آمد و نیازی به نگرانی برای بروز چنین اتفاقاتی نیست. از طرف دیگر اغلب برج‌های مدرن، خیلی اصولی ساخته شده‌اند و در مقابل زلزله مقاوم هستند. در ساخت این ساحتمان‌ها از مصالح و تجهیزات مرغوب مطابق با استانداردهای بین‌المللی استفاده شده است.

امنیت برج‌ها بالاتر است یا ساختمان‌های کوچک؟

امنیت کلی برج‌ها به علت وجود نگهبان و دوربین‌های کنترل بالاست اما در برج‌های بزرگ اغلب ساکنین یکدیگر را نمی‌شناسند. همین عدم شناخت باعث می‌شود که اگر دزد یا فرد غریبه‌ای وارد برج شود، همسایگان تشخیص ندهند و نتوانند کمکی بکنند.

برای جلوگیری از صرو صدای مزاحم در برج باید چه کار کرد؟

در این صورت برای صحبت در راهروها با صدای بلند به ساکنان تذکر می‌دهند یا بازی کودکان در محوطه ساختمان برای ساعات خاصی از شبانه روز ممنوع اعلام می‌شود. گرچه اغلب افراد به این قوانین احترام می‌گذارند، اما هستند افرادی که توجهی به قوانین و فرهنگ آپارتمان‌نشینی نداشته باشند.

زندگی در ارتفاع زیاد برج‌ها چه مشکلاتی می‌تواند داشته باشد؟

زندگی در طبقات بالای برج برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند، مناسب نیست. اگر آسانسور به هر دلیلی از کار بیفتد، رفت‌وآمد بسیار سخت و طاقت‌فرسا است. مورد دیگر اینکه در مواقع اضطراری خروج از ساختمان چه از طریق آسانسور و چه از طریق پله‌ها زمان‌بر است.

قانون مقاومت در برابر باد در مورد برج‌ها چیست؟

برج‌ها به دلیل ارتفاع بلندشان باید در برابر باد مقاوم باشند. هر منطقه یک ضریب باد و زلزله دارد که این ضریب تجربی به دست آمده‌است. برج‌ها از قبل با رعایت این نکته مجوز ساخت گرفته‌‌اند.

آیا قانون آپارتمان‌نشینی بر برج‌ها هم اعمال می‌شود؟

بله

پنت‌هاس برج باید چه شرایطی داشته باشد؟

پنت‌هاوس اوج هنر یک برج‌ساز است. مساحت پنت‌هاوس معمولا به خاطر حیاطی که دارد کمتر از واحدهای زیرین است.  متراژ پنت‌هاوس باید بدون در نظر گرفتن تراس از ۲۰۰ متر شروع شود و پنت‌هاوسی که کمتر از این متراژ یا تراس آن کوچک باشد، فقط اسم پنت‌هاوس را یدک می‌کشد.

برج‌نشینی، آری یا خیر؟

با توجه به مزایا و معایب برج‌نشینی باید ببنید که آیا سبک زندگی در برج با روحیات شما سازگار است یا خیر. بعد دست به انتخاب بزنید.

 امیدواریم مطالبی که گفته شد، برایتان مفید باشد. اگر سوال یا نظری دارید، حتما در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

وبسایت: luxbuyer.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *