دکوراسیون داخلی

مثلث کار در آشپزخانه چیست

مثلث کار در آشپزخانه چیست

آشپزخانه: خواه مشغول نقل مكان به خانه‌ای جدید با آشپزخانه‌ای نو باشید و خواه در حال بازسازی یا ساخت یك آشپزخانه، درك چند اندازه‌ مهم و رعایت دستورالعمل‌های نظم‌دهی به آشپزخانه به راحت‌تر شدن زندگی شما كمك می‌كند.

 آشپزخانه‌ها فضاهایی برای نگهداری از وسایل آشپزی و مواد غذایی فراهم می‌كنند، فضایی را برای آماده‌سازی غذا و تمیز‌كاری در اختیار شما قرار می‌دهند، و البته محلی هستند برای انجام فعالیت‌های مربوط به پخت‌وپز غذا. وقتی آشپزخانه به درستی سازماندهی شده باشد این كاركردها به طور منطقی و درست اجرا شده و كار كردن در آشپزخانه تبدیل به تجربه‌ای لذت‌بخش می‌شود. در این مطلب به شما می‌گوییم كه چگونه به چیدمان مطلوب در آشپزخانه خود دست یابید.

یخچال و فضای نگهداری از مواد خشك باید در نزدیك‌ترین مكان به ورودی آشپزخانه قرار بگیرند. فضای آشپزی باید در نزدیكی فضای غذاخوری باشد و بهترین جا برای سینك فضای میان این دو فضای كاربردی است. چنین چیدمانی منطقه‌ای با نام مثلث كاری را به وجود می‌آورد. بهترین مثلث كاری باید كم‌تر از 6.4 متر طول داشته باشد. مثلث‌های كاری كه بیش از 7.9 متر هستند نقل مكان از یك فضای كاربردی به فضای دیگر در آن‌ها سخت و ناكارآمد می‌شود.

این نقشه كف چیدمان و ابعاد یك آشپزخانه متوسط را به تصویر می‌كشد. توجه كنید كه فضای آماده‌سازی بین جزیره با یك سینك و گوشه آشپزخانه تقسیم شده است. مثلث كاری فضایی به هم پیوسته و فشرده است. البته همیشه تضادهای اندكی در هر فضایی وجود دارد. بیایید نگاهی به سه فضای كاربردی آشپزخانه بیاندازیم:

  • فضای نگهدارنده
  • فضای آماده‌سازی
  • فضای پخت وپز

البته هر كس ترجیحات شخصی خود را در آشپزخانه دارد، بنابراین به این مطلب به‌عنوان یك راهنما نگاه كنید نه یك قانون.

فضای نگهدارنده:

همان‌طور كه گفته شد طراحان پیشنهاد می‌كنند كه یخچال و فضای نگهداری از مواد خشك در قسمت ورودی آشپزخانه قرار بگیرد. قرار دادن فضای نگهداری از مواد خشك در یك طرف و پیش‌خانی كه 38 تا 61 سانتی‌متر است در طرف دیگر ایده خوبی است. این چیدمان به شما كمك می‌كند تا به راحتی موادی كه از یخچال و فریز خارج می‌كنید را بر روی پیش‌خان قرار دهید.
فضای نگهداری از مواد خشك می‌تواند مواد خشك و نیز جاروها و دستمال كاغدی را در خود جای دهد. در این فضا از چند كشو برای نگهداری از نایلون‌ها، فویل‌ها، و هر نوع ماده‌ای كه از آن‌ها برای نگهداری از مواد غذایی استفاده می‌كنید بهره ببرید. در كابینت‌های این ناحیه می‌توان كاسه‌ها، ظرف‌های غذاخوری، و سینی‌ها را قرار داد.

فضای آماده‌سازی:

بهترین جا برای فضای آماده‌سازی و تمیزكاری فضای پیرامون سینك است. در درون این ناحیه از آشپزخانه می‌توان لیوان‌ها و ظروفی كه هر روز از آن‌ها استفاده می‌كنیم و ماشین ظرف‌شویی را قرار داد. در یك طرف یا دو طرف سینك از پیش‌خانی با اندازه 45 تا 92 سانتی‌متر استفاده كنید.
فضاهای آماده‌سازی بهترین جا برای قرار دادن ظروفی هستند كه هنگام آماده‌سازی غذا به آن‌ها نیاز دارید. حداقل 92 سانتی‌متر از پیش‌خان را برای آماده‌سازی غذا در آشپزخانه‌های كوچك تمیز و منظم نگه دارید. آشپزخانه‌های بزرگ فضای بیش‌تری دارند و به همین دلیل جزیره‌ها در چنین آشپزخانه‌هایی قسمت‌های محبوب و پرطرف‌داری هستند. جزیره‌ها فضایی باز و وسیع برای انجام اكثر فعالیت‌های آشپزخانه فراهم می‌كنند.

فضای پخت‌وپز:

فضای پخت‌وپز باید در پیرامون اجاق گاز قرار داشته باشد. قابلمه‌ها، ماهی‌تابه‌ها، و سینی‌های آشپزی را در نزدیكی اجاق گاز قرار دهید. هم‌چنین قرار دادن وسایل برقی كوچك مانند تُستر و قهوه‌ساز در این ناحیه ایده بسیار خوبی است.
پیش‌خانی با 53 تا 93 سانتی‌متر را در دو طرف اجاق گاز قرار دهید. این ویژگی باعث می‌شود تا آشپز سریعا غذاهای داغ را بر روی پیش‌خان قرار دهد. ادویه‌جات، تخته برش نان، و دستكش آشپزی را در كابینت‌هایی نزدیك به اجاق گاز قرار دهید.

ابعاد پیشنهادی برای عناصر موجود در آشپزخانه:
برای بیش‌ترین استفاده از آشپزخانه ابعاد و اندازه‌های وسایل موجود در آن بسیار مهم هستند. عرض یك یخچال معمولی معمولا كم‌تر از 92 سانتی‌متر است. معمولا مشكل در عمق یخچال است. در سال‌های اخیر تولیدكنندگان یخچال‌هایی تولید كرده‌اند كه عمق نسبتا زیادی دارند. البته هم‌چنان یخچال‌هایی با عمق كم در بازار وجود دارند.
سعی كنید هنگام طراحی آشپزخانه محل قرارگیری یخچال 76 سانتی‌متر عمق داشته باشد تا بتوانید از آشپزخانه خود به راحتی استفاده كنید. هنگام خرید یخچال به جهت بازشدن در آن نیز دقت كنید، چون ممكن است در آشپزخانه شما مانعی برای بازشدن در یخچال وجود داشته باشد.

در عكس بالا می‌بینید كه ارتفاع كابینت چه نقش مهمی در تركیب‌بندی آشپزخانه بازی می‌كند. كابینت‌های فوقانی آشپزخانه معمولا 46 سانتی‌متر بالاتر از پیش‌خان قرار می‌گیرند و خودشان 76 تا 106 سانتی‌متر ارتفاع دارند. بنابراین كابینت‌های فوقانی 178 تا 203 سانتی‌متر از سطح زمین بالاتر هستند. برای دسترسی به كابینت‌های كه 207 سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین هستند نیار به نردبان است و كابینت‌هایی كه 243 سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین هستند كاربردی ندارند. البته از این كابینت‌ها می‌توان برای نگهداری از وسایل كم‌مصرف استفاده كرد.
ابعاد استاندارد كابینت‌های تحتانی 61 سانتی‌متر عمق و 92 سانتی‌متر ارتفاع است. به طور كلی به مرور زمان قد انسان‌ها بلندتر شده و به همین دلیل ارتفاع كابینت‌ها به 97 سانتی‌متر رسیده است.

اندازه مهم دیگری كه باید به آن توجه كرد عرض جزیره هاست.عرض جزیره های درون آشپزخانه باید 107 سانتی‌متر و یا نهایتا 122 سانتی‌متر باشد.

تحریریه فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *