سبک زندگی

چگونه سبزیجات را در آشپزخانه پرورش بدهیم

چگونه سبزیجات را در آشپزخانه پرورش بدهیم

اگر دوست دارید یک باغچه کوچک داشته باشید تا هر وقت نیاز داشتید مقداری از آن بچینید و در کنار غذا سرو کنید، پیشنهاد می‌کنیم این سری مطالب از باغبانی را از دست ندهید.

برای داشتن سبزی‌های خانگی نیاز به یک حیاط بزرگ یا نور خاص نیست تنها کافیست این “موجودات سبز” را کنار پنجره آشپزخانه خود قرار دهید.

مرحله اول: انتخاب ظرف مناسب

 برای این کار ابتدا یک ظرف مناسب انتخاب کنید. از ویژگی‌هایی که این ظرف حتما باید داشته باشد، وجود سوراخ درکف ظرف برای خروج  آب اضافه است.

مرحله دوم: فراهم کردن خاک مرطوب

 ظرف مورد نظر را با خاک مرطوب (خیس نباشد) طوری پر کنید که حدود 3-4 سانتی‌متر از روی ظرف خالی بماند. به وسیله یک کارت یا مقوای محکم آن‌ را کاملا صاف و فشرده کنید.

مرحله سوم: اضافه کردن بذرها

 بذرها را ردیفی روی خاک بپاشید. سعی کنید تا حد ممکن بذرهای دانه درشت با فاصله مناسب ازهم قراربگیرند. اگر تمایل داشته باشید می‌توانید بذرهای مختلف را درکنار هم به صورت ردیفی بکارید. نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید آن است که زمان جوانه زدن و رشد این دانه‌ها نسبت نورگیری آن‌ها، باید با هم همخوانی داشته باشد.

مرحله چهارم: لایه‌ی آخر

دراین مرحله به‌ وسیله یک الک یا آبکش (با سوراخ های ریز) خاک نرم را روی بذرها به آرامی الک کنید. در نهایت به وسیله یک آبپاش تمام سطح ظرف را به آرامی آبیاری کنید. و کنار پنجره ای که از سمت جنوب آفتاب می‌گیرد قرار دهید. انتظار می‌رود کمتر ازیک هفته جوانه‌ها کاملا قابل مشاهده باشند.

مرحله آخر: برداشت محصول

خاک سبزیجات را همواره مرطوب نگهدارید و به هیچ عنوان خاک را کاملا خیس نکنید تا آب اضافه و یا دانه های بذر از سوراخ زیر ظرف خارج نگردند. به هنگام چیدن (بین 7 تا 14 روز بعد ازجوانه زدن)، از همان نقطه‌ای که جوانه‌ها برایتان قابل رویت است آن‌ها را بچینید.

ریحان اگر تا به حال هیچ گیاهی پرورش نداده اید پس حتما ریحان را امتحان کنید. هیچ چیز خوشمزه‌تر از ریحان خوش عطر خانگی  نیست. سعی کنید بعد از کاشتن بذر‌ها، ظرف را در مقابل پنجره‌ای قرار دهید که از سمت جنوب نور می‌گیرد. همچنین این گیاه گرمای زیاد را بسیار دوست ‌دارد پس متعادل نگهداشتن دما امر بسیار تاثیرگذاری بر رشد آن‌ها خواهد بود.

برگ بو

برگ بو هم از گیاهانی است که می‌توانید در خانه پرورش بدهید. بهترین مکمل برای از بین بردن بوی گوشت خواهد بود. این گیاه از دسته گیاهانی است که یک بار بکارید سالیان طولانی می‌توانید از آن استفاده کنید. این گیاه را در مقابل نور آفتاب شرق یا غرب قرار بدهید و مطمئن شوید که هوای کافی دریافت می کند چرا که برای رشد به هوای تازه زیادی نیاز دارد.

آویشن

نکته مهم دررابطه با پرورش آویشن این است که رویش این گیاه به وسیله کاشتن بذر با سرعت کمی اتفاق می‌افتد. بهترین کار کاشتن ساقه‌های نرم‌تر گیاه آویشن در گلدان است. گیاه آویشن برای رشد، نور کامل خورشید را می‌پسندد ولی با نورگیری از پنجره‌ها‌ی روبه غرب و شرق هم رشد می‌کند.

جعفری

جعفری را می‌توان از طریق کاشتن بذرشان پرورش دهید. نیاز جعفری به نور زیاد است ولی ازطریق نور پنجره های غربی و شرقی هم رشد می کند ولی نیاز به زمان بیشتری دارد.

نعنا

نعنا به شرایط متفاوت تری برای رشد نیاز دارد. هوای خنک، سایه و رطوبت و نمناکی بیشتر در خاک را می پسندد. ولی در آفتاب کامل هم رشد دارد. به دلیل ضخیم بودن ساقه آن‌ها، کاشتن ازطریق بذر امکان پذیر نیست و حتما باید ازطریق انتقال ریشه و یا کاشتن بخشی از ساقه در خاک پرورش پیدا کند ولی به سرعت تکثیر پیدا می‌کند.

پیازچه

روش اول: زمان کاشت پیازچه از اوایل اسفند ماه تا اواخر خرداد ماه می‌باشد. سعی کنید بذرها را درفاصله‌ی 5 سانتی‌متری از یکدیگر روی یک خط  قرار دهید. پیازچه‌ها به سرما حساس هستند، خاکشان باید همیشه مرطوب باشد و آب نسبتا زیادی (بعد از سبز شدن هر سه روز یکبار) دریافت می‌کنند. احتیاج به نور دارند پس آن‌ها را پشت یک پنجره پرنور قراردهید.

روش دوم: از یک تکه پیازچه می‌توانید درعرض 5 روز چند پیازچه دیگر بدست بیاورید. کافیست تکه‌ای از ساقه را در یک لیوان آب کنار پنجره قرار دهید.

تربچه

برای کاشت تربچه (بسته به نوع آن) باید فواصل میان آن‌ها رعایت شوند تا به‌هنگام رشد فضای کافی داشته باشند. گیاه انعطاف‌پذیری برای رشد است و در هوا و خاکی به مدت پنج سال رشد مرتب دارد. توجه داشته باشید که رشد تربچه بین 18 تا 25 روزطول می‌کشد. تربچه هارا تا کوچکتر هستند برداشت کنید چرا‌که با این کار از ضعیف شدن ریشه‌ها جلوگیری می‌کند.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *