سبک زندگی

چگونه خانه را برای سالمندان ایمن کنیم؟

چگونه خانه را برای سالمندان ایمن کنیم؟

چه خطراتی در خانه، سالمندان را تهدید می‌کند؟ چگونه می‌توان خانه را برای سالمندان ایمن کرد؟ ایمن کردن خانه برای سالمندان چگونه باید انجام شود؟
امروز دیگر مثل قدیم نیست که سالمندان یا افراد مسن، در خانه همراه با فرزندان زندگی کنند. حفظ استقلال هم برای فرزندان و هم برای بزرگسالان بسیار مهم است. اما با افزایش سن و کاهش توانایی افراد، زندگی به تنهایی گاهی برای آن‌ها خطرناک می‌شود. اتفاقاتی غیرقابل پیش‌بینی ممکن است در خانه برای سالمندان بیفتد، که به تنهایی نتوانند مشکل پیش آمده را حل کنند و گاهی آسیب می‌بینند.
تمهیدات و شرایطی وجود دارد که می‌توان با رعایت آن‌ها در خانه، خطرات و اتفاقات را برای سالمندان کاهش دهیم و زندگی سالم‌تر و ایمن‌تری برای آن‌ها ایجاد کنیم. در این نوشته به بررسی این راهکارها می‌پردازیم.

دستگاه‌های مفید در خانه برای سالمندان
1- دستگاه‌های هشدار پزشکی
بزرگترین و مهم‌ترین ابزار برای حفظ ایمنی سالمندان در خانه، تجهیز خانه با وسایل هشدار پزشکی است. این وسایل شرایطی را فراهم می‌کنند که سالمندان بتوانند در مواقع اضطراری مثلا یک حمله قلبی، با فشار دادن تنها یک دکمه، فرزندان یا نزدیکان خود را با خبر کنند.
دستگاه‌ها و سیستم‌های بسیاری در حال حاضر وجود دارد، که می‌توانید یکی از آن‌ها را در خانه استفاده کنید.

2- دوربین‌های مداربسته
معمولا افرادی مانند خدمتکار، نگهبان یا پرستارانی هستند که ممکن است به داخل خانه افراد مسن رفت‌و‌آمد داشته باشند. در این صورت حتما لازم است که خانه را با دوربین مداربسته مجهز کنید تا امکان سواستفاده، اذیت و آزار یا سرقت را پایین بیاورید.

3- سیستم‌های امنیت خانگی
منظور سیستم‌هایی است که افراد را در برابر اتفاقاتی مانند مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، آتش‌سوزی و موارد مشابه، محافظت می‌کند. این سیستم‌ها آلارم‌های هشداردهنده‌ای دارند که قبل از حادثه، فرزندان را مطلع می‌کنند. با این سیستم‌ها از راه دور، از والدین خود مراقبت کنید.

راهنمای کامل ایمن کردن خانه برای سالمندان
1- گاراژ
– قفل درب گاراژ: گاراژ یا پارکینک، مکانی عالی برای ذخیره تقریبا هر ابزار و تجهیزات و وسایلی است. در عین حال مکانی خطرناک است، چون دسترسی مجرمان و سارقان به آن راحت است. سارق می‌تواند در عرض چند ثانیه از درب گاراژ وارد خانه شود. برای پیشگیری از این اتفاق حتما قفل محکم و خوبی برای درب گاراژ استفاده کنید.
– دستگاه‌های امنیتی اتومبیل: اگر در پارکینگ یا گاراژ شما اتومبیلی وجود دارد که شاید سارقان را وسوسه کند، حتما به زنگ‌های هشداردهنده مجهز کنید تا در هنگام خطر هم شما و هم سالمندان را مطلع کند.
– هشدار مونوکسیدکربن: همانطور که می‌دانید مونوکسید کربن کشنده است و هیچ رنگ و بویی ندارد. این گاز هنگام سوختن زغال‌سنگ، چوب، روغن و نفت در هوا جمع می‌شود. گاهی ممکن است اتومبیل مدت زیادی در گاراژی که تهویه مناسب ندارد، روشن بماند که در این صورت باعث تجمیع گاز مونوکسید در هوا می‌شود و خطرناک است. حتما پارکینگ یا گاراژ خود را به دستگاه هشداردهنده مونوکسید کربن مجهز کنید.

2- زیرزمین
– پله: اگر خانه‌ای که سالمندی در آن زندگی می‌کند، زیرزمین دارد، حتما باید نکاتی را برای کاهش خطر در آن رعایت کنید. مثلا اگر زیرزمین پله‌های زیادی دارد، آن را با آسانسور یا بالابرها تجهیز کنید تا امکان افتادن و سقوط سالمندان کم شود.
– مناطق ذخیره‌سازی: قفسه‌ها و قفسه‌بندی یک روش عالی برای ساماندهی وسایل است. اگر زیرزمین خود را قفسه‌بندی می‌کنید، آن‌ها را خیلی بالا نصب نکنید که سالمند برای دسترسی به آن مشکل داشته باشد. گاهی دسترسی به آن‌ها در ارتفاع زیاد، باعث سقوط او می‌شود.

3- اتاق کار
سالمندان قشری هستند که در مقابل کلاهبرداری و سرقت‌های مالی بسیار آسیب‌پذیر هستند. مجرمان از رایانه‌های خانگی، تلفن و فکس می‌توانند جهت سواستفاده‌های مالی استفاده کنند.
– کامپیوترها: سالمندان اغلب قربانی کلاهبرداری‌های فیشینگ (fishing) هستند. سالمندان در مورد خطرات آنلاین آگاهی زیاد یا به روزی ندارند. ممکن است هر ایمیل یا پاپ‌آپ مشکوک را در سیستم خود باز کنند و هکرها بتوانند کنترل دستگاه آن‌ها را به دست بگیرند.
حتما نرم‌افزارهای ضد بدافزار را در رایانه خانگی سالمندان نصب کنید، تا از ویروسی شدن و هک شدن سیستم آن‌ها جلوگیری کنید.
– ایمیل: به سالمندان بیاموزید که هرگز به ایمیل‌هایی که درخواست شماره کارت یا اطلاعات شخصی می‌کنند، باز نکنند. افراد با این ایمیل‌ها از طرف سازمان‌های معتبر، دست به دزدی و کلاهبرداری می‌زنند.
– تلفن: سالمندان باید علائم هشداردهنده تماس‌های مشکوک را بیاموزند. به آن‌ها تذکر دهید که هرگز تلفن‌هایی که درخواست مبلغی پول دارند یا می‌گویند که در مسابقه‌ای برنده شده‌اید، را جواب ندهند. اکثر افراد پیر یا سال‌خورده‌هایی که اختلالات شناختی مانند آلزایمر دارند، در معرض این خطرات هستند.

چگونه خانه را برای سالمندان ایمن کنیم؟

4- راهروها
– نرده: راهروها در خانه می‌تواند یک فضای بحرانی برای سالمندان ایجاد کنید. حتما راهروهای خانه را با نرده یا ردیاب مجهز کنید تا سالمندان سریع‌تر و راحت‌تر حرکت کنند.
– ریل: اگر سالمند در حرکت دچار مشکل است، راهروها را با ریل مجهز کنید تا از افتادن و شکستگی بدن آن‌ها جلوگیری کنید.
– هشدارهای مونوکسیدکربن: در هر طبقه‌ای از خانه خصوصا راهروها، حتما هشداردهنده مونوکسید را نصب کنید.
– هشدارهای دود: حتما در خانه‌ای که سالمندان زندگی می‌کنند، سنسورهای دود نصب کنید. سالمندان از آتش‌سوزی بسیار آسیب می‌بینند.

5- اتاق خواب
– نردبان‌های فرار از آتش: سالمندان زمان زیادی را در اتاق خواب خود برای استراحت می‌گذرانند. در اتاق آن‌ها تجهیزاتی مانند نردبان قرار دهید که در هنگام حادثه مثل آتش‌سوزی، بتوانند خود را نجات دهند.
– تختخواب: تختخواب سالمندان را طوری انتخاب کنید که خیلی بلند نباشد، که آن‌ها بتوانند راحت بالا و پایین بروند و خطر افتادن آن‌ها را تهدید نکند.
– ایمن‌سازی: چون افراد مسن بیشتر در خطر سرقت و دزدی هستند، سعی کنید یا وسایل گران‌قیمت و ارزشمند در خانه نگه ندارند، یا اینکه برای نگهداری آن‌ها از گاوصندوق استفاده کنند. بهتر است وسایل گرانبهای خود را صندوق امانات نگه دارند تا خطر سرقت را کاهش دهند.

6- سرویس بهداشتی و حمام
– داروها: هرگز داروی سالمندان را در حمام نگذارید که خیلی در آن رفت‌وآمد داشته باشند. حمام‌ها مکان‌های خطرناکی برای افتادن و سقوط افراد مسن هستند. سعی کنید از ظروف داروی هفتگی برای سالمندان استفاده کنید، تا خوردن آن‌ها را فراموش نکنند.
– کفی حمام: کف حمام خود را با کفی بپوشانید تا لغزده نباشد. افتادن در حمام خطر شکستگی لگن یا باسن، ضربه مغزی و حتی مرگ را برای سالمندان به دنبال دارد.
– وسایل دسترسی: حمام را برای افراد سالخورده ایمن کنید. مثلا قرار دادن توالت فرنگی مناسب یا صندلی‌های مناسب در حمام که شستشو را برای سالمندان راحت کند.

7- آشپزخانه
آشپزخانه به دلیل وجود سطوح گرم، اشیای تیز یا وسایل سنگین، می‌تواند جای خطرناکی برای سالمندان باشد.
– کپسول‌های آتش‌نشانی: بیشتر آتش‌سوزی‌ها از آشپزخانه شروع می‌شود. حتما در آن‌جا یک کپسول آتش‌نشانی قرار دهید و به سالمندان چگونگی استفاده به آن را بیاموزید.
– قفسه‎بندی: دسترسی سالمندان به وسایل را در آشپزخانه راحت کنید. آن را طوری قفسه‌بندی یا کابینت‌بندی کنید تا دستشان راحت به همه چیز برسد.

8- خارج از خانه
– GPS: اگر افراد سالمند دارای اختلالات شناختی هستند، در هنگام بیرون رفتن از خانه، آن‌ها را با موقعیت‌یاب یا GPS تجهیز کنید که گم نشوند. مثلا آن را در لباس او قرار دهید.
– رمپ: اگر افراد سالخورده دارای ناتوانی حرکتی هستند، جلوی خانه رمپ برای رفت‌و‌آمد اضافه کنید. این رمپ‌ها رفت‌آمد را برای افراد خصوصا با ویلچر راحت می‌کند.
– قفل‌های هوشمند: این قفل‌ها از طریق برنامه یا اپلیکیشن کار می‌کنند و در صورت باز ماندن، به صاحب‌خانه یا فرزندان او هشدار می‌دهد. در این صورت درب‌ها باز نمی‌مانند.

چگونه خانه را برای سالمندان ایمن کنیم؟

تحریریه فروشگاه دکوراسیون لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *