سبک زندگی

ایمن سازی خانه برای کودک + حتما بخوانید

ایمن سازی خانه برای کودک

حتی اگر به خودتان کاملا مطمئن هستید که جلوی بروز تمام حادثه­‌ها را در خانه گرفته­‌اید که هیچ خطری کودکتان را تهدید نکند، اما همیشه چند درصد احتمال این که مواردی را از قلم انداخته باشید وجود دارد.

طی تحقیقاتی  که محققان بر روی «برقراری محیطی امن در خانه برای کودکان» انجام داده اند، از مادرهای کودکان 12 تا 36 ماهه، خواسته شد تا تمام مواردی که امکان دارد در آینده برای کودکان خطرناک باشد را شناسایی کنند. نکته جالب توجه آن است که مادرها فقط توانستند کمتر از نیمی از این خطرات تهدید کننده را شناسایی کنند. 

سرویس‌ها بهداشتی

پیشنهاد می‌کنیم جهت افزایش ایمنی کودکان در خانه، مطلب با این ۵ نکته، خانه را برای کودک خود ایمن کنید را هم مطالعه کنید.
مواد سمی و شوینده­‌ها را دور از دسترس کودکان نگه دارید. می‌­توانید از قفل­‌های ایمنی مخصوص برای کابینت‌­های حمام و دستشویی استفاده کنید تا کودکان نتوانند درب مواد شوینده‌­ای که در این کابینت‌­ها وجود دارند را به راحتی باز کنند.

از افتادن کودکان در توالت جلوگیری کنید. همیشه درپوش توالت فرنگی را بسته نگه دارید به یاد داشته باشید که با جثه کوچک کودکان این امکان وجود دارد که در آن گیر بیوفتد یا حتی دست و سر خودشان را درتوالت فرو کنند.

سوختگی ناشی از آب داغ را جدی بگیرید. حواستان به فشار آب گرم و درجه­‌ی پکیج باشد تا بیش از حد داغ نگردد. ترموستات را حد اکثر روی 120 درجه تنظیم نمایید. چراکه پوست بچه‌­ها بسیار نازکتر و حساس­تر از بزرکسالان است و تنها در یک چشم برهم زدن با آب 140 درجه سوختگی نوع سه برایشان ایجاد می­‌گردد. برای جلوگیری از سوختگی احتمالی می‌­توانید از سوپاپ‌­های کنترل کننده، بر روی سردوشی و شیرآلات استفاده کنید.

خطر برق گرفتگی یکی از شایع­‌ترین اتفاقات ناگواری است که برای کودکان رخ می‌­دهد. فراموش نکنید سشوار و وسایل برقی که در حمام استفاده می­‌کنید را همیشه از برق جدا کنید ممکن است در تماس با آب ایجاد برق گرفتگی کنند.

پریزها عامل کنجکاوی کودکان است. تمامی پریزهای سرویس بهداشتی و آشپزخانه که احتمال تماس با آب دارند را با درپوش­‌های مخصوص بپوشانید تا از نفوذ آب به درون آن­‌ها جلوگیری شود.

مبلمان در فضای خانه

از سقوط احتمالی فرزندانتان جلوگیری کنید. اگر در فضای داخلی خانه پله دارید و یا خانه‌­ی شما چند طبقه است، از دروازه‌­های مخصوص نگهداری کودک استفاده کنید و آن­‌ها را بالاو پایین پله­‌ها قرار دهید. در انتخاب این دروازه­ یا میله‌­ها دقت کنید که فواصل بین میله­‌ی آن­‌ها زیاد نباشد و طوری نصب گردند که با یک فشار کوچک حرکت نکند.

دستگیره به عنوان عامل انتقال کودکان خردسال به مناطق خطرناک! تا حد ممکن دستگیره‌­ها را بپوشانید یا درها را قفل کنید تا از رفت و آمد خردسالان به محیط­‌هایی مثل استخر و … جلوگیری کنید. درعین حال مطمئن شوید که در موارد اضطراری برای بزرگترها قابل دسترس باشد.

از زخمی شدن کودکان در محیط خانه جلوگیری کنید. گوشه­‌ها و لبه­‌های تیز حتی گاهی بزرگترها را هم زخمی می­کند پس در نتیجه این خطر می­‌تواند برای کودکان چند برابر تهدید کننده باشد. با ضربه‌­گیرهای مخصوص که در بازار وجود دارند، تمامی لبه‌­های تیز و برآمده­‌ی وسایل منزل (مثل لبه‌­های میز و مبل و … ) را بپوشانید.

قاب­‌های عکس و وسایل تزئینی روی قفسه یا میزهای بلند هم کودک را در معرض خطر قرار می­‌دهند. احتمال سقوط ناشی از تکان‌­­های کودکان همیشه وجود خواهد داشت. اگر نمی‌­خواهید شیشه‌­ها روی سر فرزندتان خرد شود و او را زخمی کند هرچه سریع تر جای آن­‌ها را تغییر دهید.

اگر شومینه دارید حتما آن را به صورت کامل بپوشانید. حتی در شرایطی که شومینه خاموش باشد هم گوشه‌­های برنده‌­ی سنگ­هایش خطرات خودش را خواهد داشت. اگر فکر می‌­کنید شومینه­‌های گازی مدرن هیچ خطری ندارند، باید بدانید که  سنگ‌­های تزئینی داخلشان باعث خفگی خواهند شد.

کودکان علاقه­مند هستند تا با تکیه بر وسایل، بایستند.  اگر کتابخانه یا قفسه‌­­های بلند دارید که به دیوار تکیه دارند، آن­‌ها را با یک لنگر قلاب یا هر وسیله­‌ی نگهدارنده­ای که در دسترس دارید، به دیوار قلاب کنید تا از سقوط احتمالی آن­‌ها جلوگیری شود.

ایمن سازی خانه برای کودک

همچنین از گذاشتن وسایل سنگین در این قفسه‌­ها بپرهیزید همیشه احتمال سقوط وجود دارد.

تلویزیون هم دردسر ساز می‌شود اگر بدون حائل روی میز رها گردد. از آن جایی که اکثر میزهای تلوزیون کوتاه و قابل دسترسی برای کودکان هستند، بهترین کار این است که تلوزیون را بر روی دیوار نصب کنید.

سه راهی‌هایی که در اکثر خانه‌ها استفاده می‌شوند، یکی از منابع خطر هستند پس آن‌ها را پشت وسایل و مبلمان پنهان نکنید، چرا که کودکان یابنده‌های خوبی هستند.

اشیا گرد یا تخم مرغی شکل: تا قبل از 5 سالگی، هر نوع وسیله بازی یا هر وسیله گرد و کوچکی را از جلو دست کودکان پنهان کنید. اشیاﺀ گرد به راحتی می‌­توانند راه تنفس کودکان را ببندند.

مراقب تمام ریموت کنترل‌ها باشید. بچه‌ها بسیار تمایل دارند تا همه چیز را درون دهان خود قرار دهند. کنترل تلوزیون از این وسایل مستثنی نخواهد بود. باتری‌های کنترل تلویزیون یا حتی وسایل بازی خود کودکان، ممکن است منجر به خفگی گردد.

پرده‌ها

پرده‌ها آنقدر محکم نیستن تا مانع سقوط کودکان از پنجره شوند. بچه‌های کوچک دوست دارند که از مبل بالا بروند و به پنجره‌ها برسند. تا آنجایی که می‌شود، مبلمان منزل را از کنار پنجره و بلندی با فاصله بیشتری بچینید.

پرده‌های کرکره‌ای خطرناک‌ترین نوع پوشش، برای خانه‌هایی که کودک نوپا دارند به شمار می‌آید. این پرده‌ها توسط یک بند بسیار محکم بالا پایین می‌شوند اگر به عنوان عاملی تهدید کننده به آن نگاه کنید، متوجه می‌ شوید که می‌تواند باعث خفگی کودکان در هنگام بازی شود.

اگر پرده‌های کرکره‌ای در حالت نیمه‌بازباشند: ممکن است هنگام بازی کودکان از حالت قفل خارج شده و باعث کشیده شدن کودکان یا آویزان ماندن آن‌ها گردد.

آشپزخانه

فضای آشپزخانه پر از ریسک‌های خطرناک خواهد بود. بهترین کار غیرقابل دسترس کردن کل فضای آشپزخانه، به ویژه در زمانی که خودتان در آن حضور ندارید است.

در کابینت‌های آشپزخانه را که قد کودکان به آن‌ها می‌رسند را با یک تیکه پارچه یا بند محکم ببندید تا امکان دسترسی به لوازم شکستنی و خوراکی‌ها را از آن‌ها بگیرید.

دستگیره ماهیتابه را بر روی گاز طوری تنظیم کنید که چیزی به آن گیر نکند و ماهیتابه داغ برنگردد.

هنگام آشپزی، دستگیره‌ی ماهیتابه را به حالتی که قابل دسترس باشد رها نکنید. و همیشه سعی کنید از شعله‌های عقبی استفاده کنید.

از پوشش‌های محافظ برای کودکان در پیچ‌های گاز استفاده کنید. یا آن‌ها را کلا زمانی که آشپزی نمی‌کنید، در بیاورید.

اگر در خانه گازهای کابینتی استفاده می‌کنید بدانید که خطر در کمین است. استفاده از قفل‌های مخصوص یا حتی بستن درب فر با یک بند محکم، کودک شما را از خطر حفظ خواهد کرد.

ماشین لباس شویی، چرخ و فلک کودکان: از نظر کودکان ماشین لباس شویی بسیار سرگرم کننده است و همیشه نسبت به آن کنجکاوی بسیاری دارند. حتی هنگام خاموشی اندکی برق در ماشین لباس شویی وجود دارد. از طرفی به یاد داشته باشید که کودکان به راحتی در آن جای می‌گیرند پس از قفل ماشین لباس شویی استفاده کنید.

یخچال فریزر مخفیگاه کودکان: اگر باز کردن درب یخچال و فریزر برای کودکتان کار آسانیست، مراقب باشید به هنگام بازی در آن قایم نشود.

ایمن سازی خانه برای کودک

مواد سمی و شیمیایی

هرگز چند نوع مواد شوینده را با هم مخلوط نکنید. هنگام استفاده از مواد شوینده قوی مراقب بخار سمی و بوی تحریک کننده آن‌ها برای ریه‌ی آسیب پذیر کودکان باشید.

 هشدار برای علاقه مندان به گل و گیاه: نگهداری از گیاهان آپارتمانی برای خانه‌هایی که بچه‌های نوپا داشته باشند با مشکلاتی همراه است. باید از سمی و آلرژی‌زا نبودن گیاهان در محیط خانه اطمینان حاصل کنید. همچنین برای عدم دسترسی کودکان به خاک گیاهان، از محافظ‌های مخصوص «توری» برای پوشاندن سطح آن‌ها استفاده کنید.

عامل اصلی بیماری برای آسیب پذیرهای خانه: در سطل آشغال را به گونه‌ای مهر و موم کنید که کودکان نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

از نظر کودکان قرص و کپسول‌های رنگی، شبیه آبنبات هستند. داروها را در ظرف‌های مخصوص که رنگارنگ و ترغیب کننده نباشند نگهدارید و در نقاطی که کاملا دور از دسترس کودکان هستند پنهان کنید.

در نظر داشته باشید که آمارها حاکی از آن است که بیشترین احتمال بروز حادثه در میان کودکان بین 1 تا 4 سال رخ می­دهد. پس با رعایت این نکات بیشتر مراقب سلامت فرزندان کوچکتان باشید!

تحریریه فروشگاه دکوراسیون لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *