نکات حقوقی

چگونه وام مسکن بگیریم؟

چگونه وام مسکن بگیریم

چند نوع وام مسکن در ایران داریم؟ گرفتن وام مسکن چه شرایطی دارد؟ شرایط وام مسکن برای خانه‌اولی‌ها چگونه است؟ راحت‌ترین راه گرفتن وام مسکن چیست؟

خرید خانه یکی از اولویت‌های زندگی همه ماست. تا چند سال پیش خرید خانه خیلی راحت‌تر بود. بعد از افزایش نجومی قیمت مسکن طی دو سال گذشته، انواع وام مسکن خصوصا برای خانه‌اولی‌ها با شرایط مختلف، توسط بانک‌ها و موسسات ارائه شده است. در این نوشته قصد داریم به انواع وام مسکن و شرایط دریافت آن‌ها بپردازیم. امیدواریم سهمی کوچک در خانه‌دار شدن شما داشته باشیم.

وام بانک مسکن

بانک مسکن به عنوان بزرگ‌ترین بانک فعال در زمینه مسکن برای زوج‌ها یا خانواده‌هایی که می‌خواهند برای اولین بار صاحب‌خانه شوند، چند نوع وام مسکن مختلف ارائه کرده است.

روش‌های دریافت وام مسکن:

بانک مسکن این وام‌ها را به دو صورت پرداخت می‌کند: وام مسکن یکم و وام اوراق.

وام مسکن یکم به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این صورت است که متقاضیان، برای دریافت وام می‌باید ابتدا در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.

نوع دوم تسهیلات بانک مسکن، وام اوراق است. متقاضیان این وام معمولاً افرادی هستند که پس‌انداز کافی ندارند یا نمی‌توانند حساب سپرده افتتاح کنند و دوازده ماه در انتظار بمانند.

در ادامه به توضیح هریک از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

وام مسکن

1-اخذ وام از محل صندوق پس‌انداز

متقاضیانی که دارای پس‌اندازی کافی برای افتتاح حساب صندوق پس‌انداز نزد بانک مسکن هستند، می‌توانند از این روش استفاده کنند. شرایط دریافت این وام، به شرح زیر است:

–  افتتاح حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم

–  گذشت دوازده ماه از تاریخ افتتاح حساب

–  ارائه حکم استخدامی یا فیش حقوقی که نشان دهد متقاضی توان پرداخت اقساط را دارد.

–  دارا بودن 18 سال تمام و داشتن درآمد مستقل

–  خانه‌اولی بودن و استفاده نکردن از سایر تسهیلات مسکن قبل از دریافت و تقاضی وام مسکن

– افراد مجرد یا کسانی که متارکه کرده‌اند یا همسرشان را از دست داده‌اند، در صورت داشتن درآمد مستقل نیز می‌توانند درخواست وام بدهند.

2-اخذ وام از طریق اوراق مسکن

اخذ وام با خرید اوراق وام مسکن به متقاضیانی که نیاز به نقدینگی فوری برای خرید مسکن دارند، این امکان را می‌دهد تا بتوانند وام مسکن را به صورت فوری دریافت کنند. ارزش هر برگ از این اوراق مسکن 500 هزار تومان است و قیمت هر برگ به صورت روزانه تغییر می‌کند که نوسانات قیمت آن معمولا بین 8 تا 10 درصد ارزش آن است.

برای دریافت وام‌های مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه، متقاضیان باید برای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگ اوراق خریداری کنند. قیمت هر برگ اوراق تقریبا ۷۵ هزار تومان است. به عنوان مثال فردی که قصد دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی دارد، باید تا ۱۴۰ برگ اوراق خریداری کند و هزینه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان پرداخت کند. با خرید این اوراق دیگر نیاز نیست برای دریافت وام منتظر رسیدن نوبت خود بماند. بعد از خرید اوراق اقدامات لازم برای پرداخت وام صورت می‌گیرد.

خوشبختانه در دی‌ماه 98، شورای پول و اعتبار مصوب کرد که مبلغ وام مسکن از محل خرید این اوراق، تا سقف 200 میلیون تومان برای زوجین در شهر تهران افزایش یابد. همچنین مبلغ وام جعاله (تعمیرات مسکن) هم به رقم 40 میلیون تومان افزایش یافت که اوراق آن هم قابل خریداری است.

مبلغ وام مسکن اوراق در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر، برای زوجین 160 میلیون تومان و در سایر شهرها 120 میلیون تومان است. این اوراق در فرابورس منتشر می‌شوند و امکان خرید آن‌ها در کارگزاری‌های بورس و شعب بانک مسکن فراهم است.

وام مسکن

انواع وام مسکن بانک مسکن

1-وام مسکن یکم ۹۸

تسهیلات وام مسکن یکم، هم به زوج‌ها و هم به صورت انفرادی پرداخت می‌شود. برای وام مسکن یکم ۹۸ انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون، مراکز استان‌‌ها و شهرها با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر تا ۶۰ میلیون و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. تسهیلات وام مسکن 98 برای زوج‌ها در شهر تهران تا ۱۶۰ میلیون، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان تعیین شده است.

متقاضیانی تک‌نفره باید درآمد مستقل داشته باشند تا در بازپرداخت مشکل نداشته باشند. شرایط گرفتن وام مسکن با تسهیلات سه ساله همراه است. وام صندوق پس‌انداز یکم یا وام مسکن خانه اولی‌ها با تصویب بانک مسکن و شورای پول و اعتبار انجام می‌گیرد.

2-وام خرید زمان

طرح دیگری به نام “وام خرید زمان” وجود دارد که از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن پرداخت می‌شود. در این حالت، متقاضی می‌تواند پس از گذشت شش ماه از سپرده‌گذاری، از امتیاز حساب صندوق پس‌انداز مسکن خود استفاده کند و بین 8 میلیون تا ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند. برای دریافت این وام متقاضی باید دو برابر مبلغ وام دریافتی را به مدت شش ماه سپرده‌گذاری کرده باشد.

3-وام مسکن جوانان

حساب پس‌انداز مسکن جوانان یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است، که دارنده حساب می‌تواند با رعایت برنامه سپرده‌گذاری ارائه شده توسط بانک، در بلندمدت با شرایط خاص از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار شود.

سقف تسهیلات در وام مسکن جوانان در تهران 250 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ (​کرج، مشهد، تبریز، اصفهان، کرمانشاه، اهواز، قم و شیراز) 210 میلیون تومان و در سایر شهرها 184 میلیون تومان می‌باشد. نرخ سود فروش اقساطی این وام 9 درصد بوده، و مدت بازپرداخت آن 20 سال است.

شرایط دریافت وام مسکن جوانان:

  • حداقل سن 18 سال
  • افتتاح حساب “پس‌انداز مسکن جوانان”
  • پس از افتتاح حساب، متقاضی می‌تواند سپرده‌گذاری خود را با واریز حداقل مبلغ ماهیانه (به صورت یک‌جا در ابتدای دوره، یا به دفعات) آغاز کند.
  • سقف تسهیلات به املاکی تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن‌ها بیش از 25 سال نگذشته باشد. در صورتی که بیشتر از 25 سال (حداکثر 30 سال) از تاریخ صدور اولین جواز ساختمان گذشته باشد، سقف تسهيلات قابل پرداخت از محل حساب پس‌انداز مسكن جوانان در شهر تهران، شهرهای بزرگ و ساير مناطق، به ترتيب 45، 40 و 35 ميليون تومان و تسهيلات زوجين به ترتيب 80، 70 و 50 ميليون تومان خواهد بود.

4- وام مسکن زوجین

یکی از تسهیلاتی که بانک مسکن به زوجین ارائه می‌دهد، «وام مسکن زوجین» است که از دو روش “صندوق پس‌انداز یکم” و “اوراق ممتاز” پرداخت می‌شود.

شرایط دریافت وام:

  • برای دریافت این وام، نباید از تاریخ صدور پروانه ساختمانی ملک بیش از 25 سال گذشته باشد.
  • سقف تسهیلات در شهر تهران 160 میلیون تومان (80 میلیون تومان برای هریک از زوجین)، در شهرهای بزرگ (​کرج، مشهد، تبریز ، اصفهان ، کرمانشاه،اهواز، قم و شیراز) 120 میلیون تومان (60 میلیون تومان برای هریک از زوجین) و در سایر شهرها مبلغ 80 میلیون تومان (40 میلیون تومان برای هریک از زوجین) خواهد بود. نرخ سود فروش اقساطی این وام 8 درصد بوده و مدت بازپرداخت آن 12 سال می‌باشد.
  • برخلاف وام مسکن زوجین برای خانه اولی‌ها که تسهیلات آن از محل حساب “صندوق پس‌انداز مسکن یکم” ویژه زوجین پرداخت می‌شود، وام زوجین با اوراق ممتاز، از محل اوراق ممتاز، برای زوجین و به منظور خرید واحد مسکونی به متاهلین واجد شرایط، پرداخت می‌گردد. نرخ سود فروش اقساطی این وام 17.5 درصد و حداکثر مدت بازپرداخت 12 سال است.

5-طرح 1 و 2 بانک مسکن

در سال 98 بانک مسکن طرح 1 و 2 را تصویب کرد که به موجب آن هم‌زمان با سپرده‌گذاری با حداقل سپرده 10 میلیون تومان، در ازای درصدی از مبلغ سپرده، تسهیلاتی تا سقف 200 میلیون تومان، به صورت میان‌مدت پرداخت می‌شود، که این مبلغ معادل 85 درصد میزان سپرده خواهد بود.

  • نرخ سود سپرده‌گذاری این طرح، به صورت نرخ سود علی‌الحساب سالانه دو درصد است. نرخ سود تسهیلات نیز سالانه یک درصد است.
  • حداکثر مدت بازپرداخت در این طرح 60 ماه است. متقاضی می‌تواند در قرارداد مدت زمان کمتری را برای بازپرداخت به بانک اعلام کند.
  • این وام، برای خرید کالا یا خرید خدمات است. برای مثال با این وام می‌توان مسکن یا خودرو خرید و یا حتی شهریه دانشگاه را پرداخت کرد.
  • وام مسکن بانک مسکن در طرح 1 و 2، به هر فرد حقیقی مجاز به اخذ تسهیلات و حتی اشخاص حقوقی معرفی شده توسط وی و همچنین بستگان درجه یک متقاضی تعلق می‌گیرد.

6-وام مسکن بازنشستگان

طبق آیین‌نامه اعطای تسهیلات خرید مسکن به بازنشستگان که به تازگی تصویب شده است، بانک مسکن به بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی، وام خرید مسکن می‌دهد.

  • سقف این تسهیلات در تهران و شهرهای بزرگ، 50 میلیون تومان و در سایر شهرها و روستاها 40 میلیون تومان است.
  • نرخ سود تسهیلات وام مسکن بازنشستگان بانک مسکن در تهران 9 درصد، در مراکز استان‌ها و شهرها با جمعیت بالای 200 هزار نفر 7 درصد و در سایر شهرها و روستاها 4 درصد است و مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات با احتساب دوران مشارکت مدنی 10 ساله است.
  • اقساط این وام مستقیما از حقوق بازنشستگان کسر خواهد شد.
  • این وام مسکن به واحدهای مسکونی زیر 15 سال پرداخت می‌شود.
  • بازنشستگان و همسران آن‌ها که متقاضی دریافت وام مسکن بازنشستگی هستند، در 10 سال گذشته نباید صاحب ملکی بوده باشند و یا پیش از این از تسهیلات خرید و ساخت مسکن استفاده کرده باشند.
  • باید حداقل 5 سال از بازنشستگی آن‌ها گذشته باشد و هرچه این زمان بیشتر باشد، اولویت آن‌ها برای دریافت این وام بیشتر خواهد شد.

7-وام مشترک یا جعاله تعمیر مسکن

وام مشترک به صاحبان خانه پرداخت می‌شود. کسانی که در صندوق پس‌انداز مسکن حساب دارند یا از طریق خرید اوراق اقدام به دریافت وام مشترک می‌کنند، می‌توانند از وام جعاله استفاده کنند.

  • برای دریافت وام مشترک باید اوراق خریداری کنید.
  • برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی ۴۰ برگ از این اوراق لازم خواهد بود.
  • سود بازپرداخت وام مشترک ۱۸ درصد است.

متقاضیان دریافت وام از در بانک مسکن، می‌توانید با مراجعه به سایت بانک مسکن یا مراجعه حضوری به یکی از شعب بانک، از میزان سود سپرده‌ها و اقساط تسهیلات بانک مطلع شوید. در ضمن اگر می‌خواهید قسط وام خود را که از بانک مسکن گرفته‌اید، محاسبه کنید، می‌توانید با مراجعه به سامانه بانک مسکن و وارد کردن شماره کارت تسهیلات، از مبلغ آن مطلع شده و نسبت به پرداخت آن اقدام کنید.

وام مسکن بانک ملی

وام مسکن

بانک ملی ایران تحت عنوان “حساب سپرده سرمایه‌گذاری خاص گواهی مسکن”، وام مسکن به متقاضیان پرداخت می‌کند. سپرده‌گذاران این حساب علاوه بر دریافت سود سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت، امکان برخورداری از اوراق “گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن” را نیز خواهند داشت.

افتتاح حساب سپرده سرمایه‌گذاری خاص گواهی مسکن همانند سپرده کوتاه‌مدت عادی انجام و بر اساس مبلغ سپرده‌گذاری و مدت سپرده‌گذاری در قالب 3 طرح قابل ارائه می‌شود. متقاضی می‌تواند بر اساس شرایط خود یکی از طرح‌ها را انتخاب و اقدام به افتتاح سپرده کند.

طرح شماره 1

حداقل مانده برای افتتاح حساب160.000.000 ریال
حداقل مدت سپرده سرمایه‌گذارییک ماه
نرخ سود متعلقه به سپرده10 درصد
مبلغ حداقل سپرده برای تخصیص یک سهم اوراقبه ازای هر 182 میلیون ریال یک سهم اوراق به صورت ماهیانه

طرح شماره 2

حداقل مانده برای افتتاح حساب160.000.000 ریال
حداقل مدت سپرده سرمایه‌گذاریسه ماه
نرخ سود متعلقه به سپرده12 درصد
مبلغ حداقل سپرده برای تخصیص یک سهم اوراقبه ازای هر 223 میلیون ریال یک سهم اوراق به صورت ماهیانه

طرح شماره 3

در این طرح حداقل مبلغ سپرده‌گذاری 5 هزار تومان و نرخ سود متعلقه به سپرده‌های این طرح 10 درصد می‌باشد. در این طرح تعهد بانک به سرمایه‌گذار تنها مربوط به پرداخت سود است و تخصیص اوراق بر اساس سیاست‌های بانک ملی و موارد ذکرشده در آن است. حداقل مدت انتظار در این طرح، با توجه به اعتبار متقاضی و سپرده وی، بین 6 تا 36 ماه، و سقف اوراق قابل تخصیص بین 36 تا 50 میلیون تومان متغیر می‌باشد.

  • امکان خرید و فروش اوراق گواهی مسکن بانک ملی، برای متقاضیان در بازار فرابورس و از طریق شرکت‌های کارگزاری، طبق مقررات سازمان بورس و اوراق بهادار امکان‌پذیر است. همچنین به منظور رفاه حال مشتریان، امکان نقل و انتقال اوراق یاد شده توسط شعب، تنها برای اشخاص حقیقی و یا شخص حقوقی دارنده حساب نزد شعب بانک ملی ایران فراهم شده است.
  • اوراق صادره از تاریخ صدور، به مدت 2 سال دارای اعتبار هستند. حداکثر یک ماه پس از پایان مهلت انقضا اوراق یاد شده، امکان دریافت تسهیلات مسکن از طریق شعبه بانک میسر می‌باشد. پس از پایان مهلت مذکور، بانک هیچ‌‌گونه تعهدی در قبال دارنده اوراق ندارد.
  • مبلغ این وام در شهر تهران به ازای هر واحد مسکونی، به ازای هر نفر 60 میلیون تومان، و برای زوجین 100 میلیون تومان (هر نفر 50 میلیون تومان) می‌باشد. در شهرهایی با جمعیت بیش از 200 هزار نفر و مراکز استان‌ها این رقم برابر با 50 میلیون تومان برای هر نفر، و 80 میلیون تومان برای زوجین است. در سایر مناطق شهری به ازای هر واحد مسکونی برای هر نفر 40 میلیون تومان، و به زوجین 60 میلیون تومان وام داده می‌شود.
  • نرخ سود تسهیلات 17.5 درصد بوده و دوره بازپرداخت آن حداکثر 12 سال است. مبلغ تسهیلات اعطایی به ازای هر برگ اوراق حق تقدم 500 هزار تومان می‌باشد که سقف اعطای تسهیلات به هر شخص 60 میلیون تومان و معادل 120 برگ اوراق است.
  • برای اطلاع دقیق از وام مسکن و میزان اقساط بانک ملی می‌توانید از سایت بانک ملی ایران اطلاعات لازم را کسب کنید.

(منبع: سایت بانک ملی ایران)

وام مسکن بانک صادرات

در “طرح 67 ” متقاضیان می‌توانند از بانک صادرات تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ سود ۶ درصد، بدون نیاز به ضامن با افتتاح سپرده کوتاه‌مدت، ظرف ۴۸ ساعت درخواست تسهیلات کنید.

شرایط دریافت وام:

  • حداقل مبلغ سپرده‌گذاری ۵ میلیون تومان و سقف تسهیلات دریافتی ۲۰۰ میلیون تومان می‌باشد.
  • در طرح ۶۷ بانک صادرات متقاضیان می‌توانند حداکثر تا۸۰ درصد مبلغ سپرده وام دریافت کنند، با توجه به حداقل سپرده‌گذاری ۵ میلیونی، بانک صادرات حداکثر تا ۴ میلیون تومانوام بدون ضامن پرداخت می‌کند.
  • این سپرده تا زمان تسویه وام نزد بانک صادرات مسدود می‌ماند و امکان برداشت از آن قبل از موعد مقرر و تسویه کامل اقساط بانک امکان‌پذیر نیست.
  • شرایط قسط‌بندی این تسهیلات به صورت ۱۲، ۲۴ و یا ۳۶ ماهه می‌باشد و اقساط می‌باید به صورت ماهانه تا پایان موعد مقرر بر اساس میزان اعلامی بانک پرداخت شوند.
  • برای دریافت وام مسکن بانک صادرات ترجیحا به یکی از شعب بانک صادرات مراجعه کنید.

وام مسکن بانک سامان

خرید، ساخت و تعمیر مسكن سه مقوله‌ای است که بانک سامان به آن‌ها وام می‌دهد. بانک سامان با ضمانت سند ملک تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان بدون سپرده وام می‌دهد. سود این وام ۱۸ درصد اعلام شده است، اما علاوه بر این سود، ۳ درصد بیمه نظارت و ۳ درصد سود ریسک اعتباری نیز شامل این تسهیلات می‌شود. در واقعا سود واقعی تسهیلات بانک سامان ۲۴ درصد خواهد بود.

تسهیلات مسکن بانک سامان تا ۵۰ درصد ارزش ملک معرفی شده از سوی متقاضی، حداکثر تا سقف ۵۰۰ ملیون تومان است. برای آگاهی از شرایط دریافت تسهیلات باید به بانک سامان مراجعه کنید.

چشم‌انداز وام مسکن در سال 99

بانک مسکن برای تحقق شعار سال جدید یعنی “جهش تولید”، بسته مالی مشخصی را طراحی کرده است که سمت و سوی برنامه‌های بانک در سال ۹۹ را تعیین می‌کند. هدف این بسته اثرگذاری مثبت اقتصادی در بخش مسکن و ساختمان می‌باشد. محورهای این بسته به شرح زیر است:

  • پرداخت تسهیلات برای سازندگان مسکن ارزان‌ قیمت با امتیاز ویژه برای کسانی که از فناوری نوین برای ساخت‌وساز بهره می‌گیرند. در سال 99، ۱۴۰ هزار فقره تسهیلات برای اجرای طرح اقدام ملی تولید مسکن در نظر گرفته شده است.
  • فعال کردن پروژه‌های نوسازی و بازآفرینی بافت‌های فرسوده در سراسر کشور. برای این منظور بانک مسکن در سال 99، ۵۰ هزار فقره تسهیلات برای ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به سازندگان این پروژه‌ها اعطا می‌کند. این تسهیلات بدون نیاز به سپرده‌گذاری به پروژه‌های تخریب و نوسازی بافت‌های فرسوده سراسر کشور پرداخت می‌شود.
  • افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن. در سال جهش تولید تسهیلات اعطایی به سازندگان حرفه‌ای در صورت استفاده از تکنولوژی جدید و فناوری نوین و کاهش مصرف انرژی، به ازای هر واحد به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافت. سقف وام ساخت به ازای هر واحد را برای سازندگان حرفه‌ای در تهران ۲۰۰ میلیون تومان، برای مراکز استان‌ها و شهر‌های با جمعیت ۲۰۰ هزار نفر، ۱۷۰ میلیون تومان و برای سایر شهر‌ها ۱۴۰ میلیون تومان است.

(منبع: خبرگزاری مهر، به نقل از مدیرعامل بانک عامل بخش مسکن، ابوالقاسم رحیمی انارکی)

در مطلب بالا سعی کردیم به انواع مختلف وام مسکن بانک‌ها بپردازیم. توجه داشته باشید که این آمار و شرایط مربوط به سال 98 است و ممکن است در سال 99 تغییراتی در این شرایط ایجاد شود. برای دریافت وام مسکن، بهتر است به سایت یا شعب هر بانک مراجعه کنید و اطلاعات تکمیلی را کسب کنید.

سوالات متداول:

راحت‌ترین و متداول‌ترین راه گرفتن وام مسکن از کدام بانک است؟

بانک مسکن. بانک مسکن به عنوان اصلی‌ترین بانک در زمینه وام مسکن شناخته شده است و طرح‌های مختلفی برای وام مسکن دارد.

روش‌های دریافت وام از بانک مسکن چیست؟

وام مسکن یکم و وام اوراق.
وام مسکن یکم به کسانی تعلق می‌گیرد که برای نخستین بار از تسهیلات وام مسکن استفاده می‌کنند. شرایط وام خرید مسکن خانه اولی‌ها به این صورت است که متقاضیان باید در بانک مسکن سپرده‌گذاری کنند.
نوع دوم وام اوراق است. متقاضیان وام اوراق معمولاً افرادی هستند که پس‌انداز کافی ندارند یا نمی‌توانند سپرده جدیدی را افتتاح کنند و ۱۲ ماه در انتظار بمانند.

برای دریافت وام از طریق اوراق باید چه کار کرد؟

برای دریافت وام‌های مربوط به خرید اوراق ممتاز در بازار سرمایه، متقاضیان باید برای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگ اوراق خریداری کنند. قیمت هر برگ اوراق تقریبا ۷۵ هزار تومان است. به عنوان مثال فردی که قصد دریافت وام ۷۰ میلیون تومانی دارد، باید تا ۱۴۰ برگ اوراق خریداری کند و هزینه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان پرداخت کند. با خرید این اوراق دیگر نیاز نیست برای دریافت وام منتظر رسیدن نوبت بمانید. بعد از خرید اوراق اقدامات لازم برای پرداخت وام صورت می‌گیرد.

سقف وام مسکن از طریق خرید اوراق چه مقدار است؟

مبلغ وام مسکن از محل اوراق در شهرهای مرکز استان و شهرهای با جمعیت بالای 200 هزار نفر، برای زوجین 160 میلیون تومان و در سایر شهرها 120 میلیون تومان است.

سقف پرداخت وام مسکن یکم چه مقدار است؟

وام مسکن یکم ۹۸ انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون، مراکز استان ‌ها و شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۶۰ میلیون و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. مبلغ این وام برای زوج‌ها در شهر تهران تا ۱۶۰ میلیون، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان.

شرایط وام خرید زمان چیست؟

متقاضی می‌تواند پس از گذشت شش ماه از سپرده‌گذاری از امتیاز حساب صندوق پس‌انداز مسکن استفاده کرده و بیش از ۸ میلیون تا ۱۲ میلیون تومان وام دریافت کند. برای دریافت این وام متقاضی باید دو برابر مبلغ وام دریافتی را به مدت شش ماه سپرده‌گذاری کرده باشد.

سقف تسهیلات در وام مسکن جوانان با توجه به سن خانه چگونه است؟

تسهیلات به املاکی تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آن‌ها بیش از 25 سال نگذشته باشد. سقف تسهيلات قابل پرداخت از محل حساب پس‌انداز مسكن جوانان در شهر تهران، شهرهای بزرگ، و ساير مناطق، به ترتيب 45، 40 و 35 ميليون تومان و تسهيلات زوجين به ترتيب 80، 70 و 50 ميليون تومان می‌باشد.

طرح 1 و 2 بانک مسکن چیست؟

در سال 98 بانک مسکن طرح 1 و 2 را تصویب کرد که به موجب آن هم‌زمان با سپرده‌گذاری با حداقل سپرده 10 میلیون تومان، در ازای درصدی از مبلغ سپرده، تسهیلاتی تا سقف 200 میلیون تومان به صورت میان‌مدت پرداخت می‌شود، این مبلغ معادل 85 درصد میزان سپرده خواهد بود.

سقف وام مسکن بازنشستگان چه مقدار است؟

سقف این تسهیلات در «تهران و شهرهای بزرگ» 50 میلیون تومان و در سایر شهرها و روستاها 40 میلیون تومان است.

شرایط دریافت وام مسکن بازنشستگان چیست؟

این وام مسکن به واحدهای مسکونی زیر 15 سال پرداخت می‌شود. بازنشستگان و همسران آن‌ها که متقاضی دریافت وام مسکن بازنشستگی هستند، در 10 سال گذشته نباید صاحب ملکی بوده باشند و یا قبلا از تسهیلات خرید و ساخت مسکن استفاده کرده باشند. باید حداقل 5 سال از بازنشستگی متقاضی گذشته باشد و هرچه این زمان بیشتر باشد، اولویت برای دریافت وام بیشتر خواهد شد.

به غیر از بانک مسکن، کدام بانک‌ها وام مسکن پرداخت می‌کنند؟

بانک ملی ایران، بانک صادرات، بانک سامان

تحریریه فروشگاه دکوراسیون لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *