نکات حقوقی

چرا باید کد رهگیری معاملات ملکی را جدی بگیریم؟

دود یک دهه از آغاز طرح ثبت معاملات املاک و دریافت کد رهگیری معاملات می گذرد. با این وجود هنوز بسیاری از شهروندان از اهمیت این کد در معاملات ملکی بی اطلاع هستند و گاها بخاط عدم دریافت آن دچارمشکل می شوند.

همه ما دست کم یکبار در زندگی شاهد صفحات رنگی قولنامه بنگاه های مشاور املاک بوده ایم. چه برای خرید چه برای اجاره، این فرم های بزرگ رنگی که به صورت 3 نسخه ای چاپ می شوند و برای پر کردن آنها بهتر است از یک میز بزرگ استفاده کرد. با اینکه سال های سال است مشاوران املاک از این قولنامه ها استفاده می کنند ولی نکته ای که خیلی از ما نسبت به آن بی اطلاع هستیم این است که در صورت بروز هر گونه اختلاف یا مشکل بین طرفین قرارداد این برگه ها از ضمانت و اعتبار کافی برخوردار نیستند و از نظر قانون صرفا به عنوان پیش نویس قرارداد تلقی می شوند.

حتما سوال بعدی شما این است که برای داشتن قراردادی معتبر چکار باید کرد؟ پاسخ به سئوال شما دریافت کد رهگیری املاک است.

از 10 سال پیش با راه اندازی سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور (www.iranamlaak.ir) تمامی مشاوران املاک موظف شدند کلیه قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در این سامانه ثبت کرده و برای قرارداد مربوطه کد رهگیری دریافت نمایند. هدف این سامانه ایجاد امنیت در معاملات املاک و تضمین صحت قراردادها است. پس اگر هنوز فکر می کنید دریافت کد رهگیری در معاملات املاک یا قراردادهای اجاره اختیاری است و یا اهمیت زیادی ندارد توصیه می کنیم این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

1- مزیت های دریافت کد رهگیری املاک

اگر شما هم جزء افرادی هستید که تجربه زیادی در معامله ملک ندارید قطعا نگران هستید که در زمان عقد قرارداد متضرر نشوید یا سرتان کلاه نرود. به این ترتیب با دریافت کد رهگیری املاک شما اطمینان می یابید که ملک مورد معامله بدون اشکال بوده و قرارداد آن معتبر است. یکی از دلایل راه اندازی سامانه ثبت معاملات املاک، مطمئن شدن از این است که ملک مورد معامله قبلا به شخص دیگری واگذار نشده است. همچنین با دریافت کد رهگیری شما می توانید از قرار داشتن ملک در طرح های شهرداری و یا میزان بدهی آن به بانک ها مطلع شوید. بجز مواردی که اشاره کردیم، کد رهگیری توسط مراجع قضایی هم به رسمیت شناخته می شود و در نتیجه پس از ثبت رسمی قرارداد در سامانه معاملات در صورت بروز هر گونه اختلاف نظر می توانید با در دست داشتن قرارداد و کد رهگیری در مراجع قضایی طرح شکایت کنید.

2- چگونه کد رهگیری بگیریم؟

دریافت کد رهگیری معاملات املاک جزء وظایف مشاورین املاک است. پس از توافق طرفین، مشاور املاک باید تمامی مفاد قرارداد (تاریخ قرارداد، زمان تحویل ملک، مبلغ رهن، اجاره یا فروش، بیعانه، امکانات ملک و …) را همراه با مشخصات کامل طرفین قرارداد همراه با آدرس، کد پستی و پلاک ثبتی در سامانه معاملات املاک ثبت نماید. پس از تایید قرارداد و صدور کد رهگیری، پیامکی برای تایید ثبت قرارداد دریافت خواهید کرد. پس از دریافت این پیامک میتوانید برای دریافت قرارداد و امضا آن به بنگاه‌ املاک مراجعه کنید. این قرارداد در سه نسخه چاپ می شود که یکی نزد مشاوره املاک باقی می ماند و دو نسخه دیگر به طرفین معامله داده می شود. در بالای هر یک از نسخ قرار داد، کد QR چاپ و برچسب هولوگرام چسبانده شده است تا اصالت آن برای شما محرز شود.

3- آیا دریافت کد رهگیری هزینه دارد؟

مشاورین املاک موظف هستند کد رهگیری را از سامانه اخذ نمایند. در عین حال برخی از مشاورین به دلایل مختلف، از جمله فرار از پرداخت مالیات، ممکن است تلاش کنند تا شما را مجاب کنند که دریافت کد رهگیری لزومی ندارد و کاری بیهوده است. لذا حتما قراردادهای خود را در بنگاه‌های املاک رسمی ثبت کنید (بنگاه های رسمی را میتوانید در اپلیکیشن اینپین شناسایی کنید) و پس از توافق اولیه، از مشاور املاک خود بخواهید نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام نماید. هزینه دریافت این کد بسیار ناچیز است و مبلغ آن در سایت ثبت معاملات و املاک کشور درج شده است. لذا در صورتی که مشاور املاک از شما تقاضای هزینه چند صد هزار تومانی نمود می توانید برای ثبت شکایت با اتحادیه مشاورین املاک شهر خود تماس بگیرید.

حتما توجهه داشته باشید که برای اخذ کد رهگیری، درست بودن کد پستی ملک بسیار مهم است. همچنین پس از دریافت قرارداد، مشخصات فردی طرفین و مفاد آن را با دقت چک نمایید و دقت کنید که در بالای آن کد QR و برچسب هولوگرام وجود داشته باشد. همچنین برای استعلام کد رهگیری می توانید به سایت سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور مراجعه نمایید.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *