نکات حقوقی

نکات خرید ملک هنگام عقد قرارداد که باید رعایت کنند!

نکات خرید ملک هنگام عقد قرارداد

یکی از پر ریسک ­ترین اقداماتی که در فرایند خرید ملک انجام می شود، «بستن قرارداد» است. داشتن اطلاعات حقوقی کافی در زمان بستن قرارداد، به شما کمک خواهد کرد تا با تسلط کامل و اعتماد به نفس، در این راه قدم بگذارید.

با یک نگاه کلی به فرایند خرید ملک و عقد قرارداد، شروع می کنیم:

  1. جستجوی ملک و مراجعه به مشاوراملاک مورد اعتماد
  2. انجام توافقات لازم با فروشنده و مشاوراملاک، جهت تعیین نحوه پرداخت
  3. تسلیم وجه پیش‌پرداخت
  4. تعیین حق فسخ معامله
  5. تعیین زمان درفترخانه
  6. تعیین زمان تحویل ملک
  7. دریافت کد رهگیری
  8. پرداخت حق‌الزحمه مشاوراملاک

شرایط قولنامه رسمی

بنگاه موظف است مبایعه‌نامه را در برگه‌های­ مخصوص اتحادیه املاک پرینت گرفته و به شما یک کد رهگیری بدهد.

این مبایعه‌نامه باید دارای هولوگرام اتحادیه بوده و همچنین مشخصات بنگاه در آن معلوم باشد.

تحت هیج عنوان قول­نامه یا مبایعه‌­نامه‌ه­ایی را که در بنگاه به صورت دستی تنظیم شده باشد را به عنوان مستندات معامله قبول نکنید.

احراز هویت مالک

از درستی هویت مالک اطمینان حاصل کنید کارت ملی و شناسنامه وی را با مشخصات سند و بقیه مدارک مطابقت دهید.

نکته!

اگر فروشنده مدعی است که از شخص دیگری وکالت بلاعزل دارد تا ملک را بفروشد، حتما از دفترخانه­هایی که وکالت بلاعزل در آن ثبت گردیده استعلام کسب کنید.

در موردی که ملک به صورت ارث و میراثی تقسیم گردیده یا به فروشنده رسیده باشد، حتما باید گواهی انحصار وراثت را بررسی کنید و تسویه حساب مالیات بر ارث را نیز از مالک بخواهید.

احراز هویت از ملک

تمامی مشخصات ملک از آدرس پستی کامل تا پلاک ثبتی و … را در سند بررسی کرده و آن را در همه­‌ی اسناد ملک تطبیق دهید تا هیچ گونه مغایرتی نباشد.

حتما در نظر بگیرید که فروشنده­ای که ممنوع‌­المعامله است قادر به انتقال رسمی ملک به غیر نخواهد بود.

نکات خرید ملک هنگام عقد قرارداد

گرفتن کد پستی ده رقمی

هر ملک یک کد پستی ده رقمی منحصر به فرد دارد که در سند درج شده است. از فروشنده بخواهید تاییدیه کد پستی ده رقمی را از اداره پست بگیرد. این کد پستی مبنای تنظیم مبایعه‌نامه است.

حضور فروشنده در محضر

به این نکته توجه داشته باشید که تنها حضور فروشنده در دفترخانه کافی نیست و باید استعلامات لازم شامل تسویه عوارض شهرداری و تسویه اداره دارایی بابت مالیات را جهت انتقال سند را قبلا انجام داده باشد. استعلام اداره ثبت هم باید قبلا توسط دفترخانه انجام شده باشد.

عدم حضور به موقع فروشنده

خریدار باید براساس قرارداد و در تاریخ مقرر در دفترخانه‌ای که جهت تنظیم سند با فروشنده توافق نموده است به همراه چک بانکی باقیمانده مبلغ معامله حاضر شود که در صورت عدم حضور فروشنده در تاریخ مقرر، می‌توانید از سردفتر دفترخانه، گواهی حضور خود و عدم حضور فروشنده را دریافت نمایید.

نحوه پرداخت ثمن قرارداد

ثمن به بهایی اطلاق می‌شود که کالا در برابر آن معامله شده است؛ خواه با ارزش متعارف کالا در بازار برابر باشد یا بیشتر و یا کمتر باشد.

 هنگام خرید ملک تا وقتی که 90 درصد از ثمن معامله که ممکن است به ‌صورت چک و یا نقد باشد پرداخت نشود، مالک نباید ملک را در اختیار خریدار قرار دهد.

فراموش نکنید که حضور شما بدون همراه داشتن باقیمانده ثمن معامله، در حکم عدم حضور شماست.

حتما توجه داشته باشید که مبلغ باقیمانده از خرید ملک، در جلسه آخر و تحویل سند در صورت عدم حضور وی، به وکیل قانونی شخص پرداخت نمایید.

نکته!

توجه داشته باشید که اگر در پرداخت‌های مربوط به خرید ملک از چک استفاده می‌کنید، باید در متن چک به شماره قرارداد و شماره پلاک ثبتی اشاره کنید. چک باید فاقد قلم‌ خوردگی باشد و حتما باید در قرارداد ذکر شود که چنانچه هر یک از چک‌ها قابل وصول نباشند، معامله به‌ طور کل فسخ و وجه التزام به ‌طرف مقابل پرداخت شود؛ این مبلغ به‌عنوان جریمه از طرفی که عدم انجام معامله مستند به عمل اوست اخذ شده و به ‌طرف دیگر پرداخت می‌شود.

مدارکی که باید تحویل بگیرید

هنگام تحویل ملک از فروشنده، فراموش نکنید مدارک زیر را پس بگیرید:

  1. اصل و کپی قرارداد معامله بیع
  2. پایان کار بیع موضوع دعوی
  3. گواهی دفترخانه ثبت ‌اسناد رسمی
  4. دلیل پرداخت ثبتی
  5. برگه استعلام ثبت املاک
  6. صورت ‌مجلس تفکیکی

صورت مجلس تفکیکی

نکات خرید ملک هنگام عقد قرارداد

در صورت نداشتن «صورت مجلس تفکیکی» یا تقسیم نامه، علت آن را از فروشنده ملک جویا شوید.

مراحل گرفتن صورت مجلس بدین ترتیب خواهد بود: گرفتن گواهی ساختمان سپس صورت مجلس تفکیکی و در نهایت بعد از دو یا سه ماه مراجعه به اداره ثبت املاک و گرفتن سند تک برگ.

بدهکاری‌های ملک

ملک‌های نوساز بدون سند ریسک بالایی دارند. سازنده یا صاحب ملک در بعضی ملک‌های نوساز میلیون‌ها تومان بدهکاری به شهرداری یا ارگان‌های مربوطه دارد. برای اطمینان بیشتر از سازنده یا فروشنده ملک گواهی پایان کار شهرداری و گواهی ساختمان را بخواهید.

نا گفته نماند که کنترل همه­‌ی مواردی که در مورد آن بحث شد از وظایف مشاوراملاک شما به شمار می‌­آید و می‌توانید از مشاور املاک بخواهید تا در این روند شما را راهنمایی کند.

تحریریه فروشگاه دکوراسیون لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *