گوناگون

مستاجر بودن بهتر است یا مالک بودن؟

مستاجر بودن بهتر است یا مالک بودن؟

باور عمومی این است که مالک بودن از مستاجر بودن بهتر است. ولی در شرایط خاص برعکس میشود و مستاجر بودن مزایای بیشتری به همراه دارد.   

همه ما دوست داریم، و یا حتی یکی از آرزوهای بزرگمان این است که روزی صاحب‌خانه شویم. برای رسیدن به این آرزو یا هدف، صرفه‌جویی می‌کنیم و حتی از بعضی از نیازهایمان چشم‌پوشی می‌کنیم تا بتوانیم پول جمع کنیم و خانه بخریم. باور عمومی این است که مالک بودن بهتر از مستاجر بودن است و در واقع انتخاب عاقلانه‌تری است. ولی با توجه به شرایط امروز بازار مسکن ، خصوصا قیمت بالای خانه در شهرهای بزرگ، تعداد بیشتری  از افراد اجبارا به جای خرید به اجاره روی آورده اند. مشکلات صاحب‌خانه بودن

اگر شما مالک باشید و حتی در خانه‌ای مطابق با آنچه که آرزویتان بوده است، زندگی کنید، باز هم یک سری مشکلات وجود دارند که شما، به عنوان مالک، مجبورید به آنها رسیدگی کنید. مثلا، لوله آب یک دفعه می‌ترکد و مجبور می‌شوید هزینه زیادی بابت تعمیر و دستمزد لوله‌کش پرداخت کنید. ولی اگر مستاجر باشید و همین مشکل پیش بیاید، کارتان خیلی آسانتر خواهد بود. خیلی راحت به مالک تلفن می کنید و از او می‌خواهید پیگیری کند، چون عموما کارهای تعمیر و نگهداری خانه و امور دیگر مثل پرداخت مالیات به عهده مالک است و شما به عنوان مستاجر فقط وظیفه دارید اجاره بها را به موقع پرداخت کنید.

  1. آزادی

بیشتر مستاجرها از احساس موقتی بودن شکایت دارند و برای فرار از آن ترجیح می‌دهند، با وجود سختی‌های زیاد، از خودشان خانه داشته باشند. ولی، اجازه دهید به این موضوع از منظر دیگری نگاه کنیم. یک مستاجر بیشتر از یک مالک می تواند هنگام مواجهه با شرایط مختلف، انعطاف پذیر باشد. مثلا فرض کنید در یک شهر دیگر یک کار جدید به شما پیشنهاد می‌شود و باید نقل مکان کنید. اگر مستاجر باشید، سریع اسباب و اثاثیه را جمع می‌کنید و به شهر جدید نقل مکان می‌کنید. ولی اگر مالک باشید، کارتان سخت‌تر است. باید اول، خانه را بفروشید و حتی براساس شریط بازار ممکن است مجبور شوید زیر قیمت بفروشید. یک مثال دیگر، ممکن است مشکل مالی پیدا کنید و مجبور شوید هزینه‌ها را کم کنید. وقتی مستاجر باشید، خیلی راحت به خانه‌ای با اجاره پایین‌تر نقل مکان می‌کنید، ولی وقتی مالک باشید، تغییر شرایط سخت‌تر می‌شود.

  1. جهش مالی

گاهی اوقات، اجاره کردن نسبت به خریدن ملک، سرمایه‌گذاری بهتری محسوب می‌شود، البته این موضوع به شرایط بازار بستگی دارد در چنین مواقعی، شما با اجاره به جای خرید پولتان را آزاد می‌کنید و می‌توانید از آن برای سرمایه گذاری در زمینه‌های دیگر که در دراز مدت سودآور هستند، استفاده کنید.

  1. فرصتی برای خلاق بودن

یکی دیگر از مزایای مستاجر بودن این است که راحت‌تر می‌توانید در چیده‌مان و طراحی داخلی خانه خلاقیت به خرج دهید و در آن تنوع ایجاد کنید. در واقع، اجاره کردن ملک و نقل مکان از یک خانه به خانه‌ای دیگر، یک محدودودیت برای طراحی داخلی محسوب نمی‌شود. برعکس، به آن به عنوان فرصتی برای اجرای ایده‌هایتان نگاه کنید. درست است که نمی‌توانید مثلا یک دیوار را از یک قسمت خانه بردارید، ولی می‌توانید روی آن، تابلوهای زیبا نصب کنید و یک جور نمایشگاه کوچک و خانگی درست کنید. علاوه بر این، بجای صرف هزینه برای مالیات یا دیگر هزینه‌های نگهداری و مالکیت، وسایل و اثاثیه خوب و باکیفیت می‌خرید و در هر خانه‌ای که اجاره می‌کنید از آن‌ها استفاده می‌کنید.

تحریریه فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *