سبک زندگی

پاکسازی خانه از ویروس کرونا

پاکسازی خانه از ویروس کرونا

چگونه خانه را در دوران کرونا ضدعفونی کنیم؟ نکات مهم در ضدعفونی کردن خانه در برابر کرونا چیست؟ روش‌های پاکسازی خانه از ویروس کرونا چیست؟

همه ما در حال گذراندن دورانی هستیم که پیش از این، آن را تجربه نکرده‌ایم. زندگی با ویروس کرونا، تمهمیدات و مراقبت‌های خاصی را می‌طلبد. خصوصا محافظت از خانه که بیشتر وقت اعضای خانواده در آن می‌گذرد. علاوه بر توجه ویژه به ضدعفونی کردن روزمره و مداوم خانه، پاکسازی وسایلی که زیاد استفاده می‌شوند، نیز موضوعی است که بسیار اهمیت دارد. در این مطلب به چگونگی ضدعفونی کردن خانه در زمان کرونا و پاکسازی خانه از ویروس خواهیم پرداخت.

وسایلی که به صورت روزمره باید ضدعفونی شوند

در زمان شیوع ویروس کرونا، ایجاد عادت‌های بهداشتی سالم و تمیز کردن و ضدعفونی کردن مداوم وسایل خانه را باید در اولویت قرار داد. اما بعضی از وسایل بیشتر در معرض آلودگی ویروس قرار دارند که باید به صورت روزمره تمیز شوند. طبق دستور سازمان بهداشت جهانی، موارد زیر باید به صورت مداوم ضدعفونی شوند:

1-دست‌ها

شستشوی مکرر دست همچنان بهترین روش برای جلوگیری از بیماری کرونا و بسیاری از بیماری‌ها است. به محض ورود به خانه باید دست‌های خود را بشویید. شستن دست‌ها به معنای زیر آب گرفتن دست‌ها نیست، بلکه دست‌ها باید به مدت 15 تا 20 ثانیه به صورت کامل با آب گرم و صابون شسته شوند.

بهتر است به محض ورود به خانه و قبل از دست زدن به سایر وسایل مثل دستگیره‌ها، با الکلی که نزدیک درب ورودی قرار دادید، دست‌ها را ضدعفونی کرده و سپس با آب و صابون بشویید.

2-تلفن همراه

گوشی وسیله‌ای است که مدام با دست‌ها و سطوح تماس دارد و به راحتی میکروب به آن منتقل می‌شود. اگر گوشی به ویروس آلوده باشد، پس از دست زدن به آن و سپس دست زدن به صورت و چشمان خود، ویروس به راحتی به شما منتقل می‌شود. بنابراین گوشی خود را بعد از ورود به خانه با الکل(حداقل 70 درصد) یا مایع ضدعفونی کننده و دستمال کاغذی، تمیز کنید. حواستان باشد که الکل به داخل آن نفوذ نکند.

3-کلید و سوئیچ ماشین

دیگر لازم به تاکید نیست که این وسایل تا چه حد در معرض ویروس و تماس با دست‌ها قرار دارند. بنابراین چه در خانه و چه در خارج از منزل که هستید، این وسایل را به طور مرتب با الکل و دستمال کاغذی ضدعفونی کنید.

4-دستگیره‌ها

دستگیره درها و دستگیره‌های لوازم خانگی مانند یخچال، مایکروویو و … از جمله سطوحی هستند که به صورت مداوم لمس می‌شوند و بنابراین باید به صورت روزانه تمیز و ضدعفونی شوند. به این صورت که پس از تمیز کردن سطح دستگیره، یک  مایع ضدعفونی‌کننده را روی آن اسپری کنید به طوری که تا مدتی مرطوب بماند تا همه میکروب‌ها و ویروس‌ها از بین بروند.

استفاده از الکل یا دستمال مرطوب‌های حاوی الکل، باعث می‌شود که روی سطوح سریع خشک شود، بنابراین بهتر است از مایع ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.

5-کلید و پریز

تماس مکرر با کلیدهای برق، امکان انتقال ویروس به دست و سپس بدن انسان را فراهم می‌کنند. برای ضدعفونی کردن این سطوح بهتر است از مایع ضدعفونی کننده استفاده کنید که کمی مرطوب باشد.

6-پیشخوان آشپزخانه

پیشخوان آشپزخانه به علت تماس افراد و مواد غذایی با آن، سطح مناسبی برای تجمع ویروس است. بنابراین عادت کنید قبل از تهیه غذا، پیشخوان آشپزخانه را تمیز کنید و همچنین بعد از هرگونه استفاده از گوشت ، تخم مرغ یا محصولات لبنی، بلافاصله آنجا را ضدعفونی کنید.

7-جاکفشی

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کف کفش‌ها می‌تواند یکی از آلوده‌ترین سطوح به ویروس کرونا باشد که می‌تواند داخل خانه شود. بنابراین بهتر است کفش‌های خود را داخل خانه نیاورید، اگر مجبور شدید، آن‌ها را داخل جاکفشی قرار دهید و جاکفشی را به صورت روزانه ضدعفونی کنید.

8-اسفنج ظرفشویی

اسفنج ظرفشویی یکی از آلوده‌ترین وسایل خانه است که بهتر است هر دو هفته یکبار تعویض شود. برای ضدعفونی کردن باید آن را 90 ثانیه در مایکروویو قرار دهید تا ویروس‌ها و باکتری‌های آن کشته شوند.  

9-کارت‌های اعتباری

یکی از وسایلی که نه تنها مدام در تماس با دستان شما هستند، بلکه در دست افراد دیگر نیز دست به دست می‌شوند. بنابراین محل مناسبی برای انتقال ویروس‌ها هستند و ضدعفون کردن مداوم آن‌ها بسیار ضروری است. فقط حواستان باشد با الکل زیاد یا مایع ضدعفونی‌کننده به نوار مغناطیسی آن‌ها آسیب نزنید و سریع آن‌ها را خشک کنید.

10-صفحه کلید

اگر به صورت روزانه از یک لپ تاپ یا رایانه رومیزی استفاده می‌کنید، صفحه کلید آن‌ها می‌تواند محل تجمع ویروس و باکتری باشد. برای ضدعفونی کردن صفحه کلید یا کیبورد ابتدا دستورالعمل‌های مرتبط در مورد تمیز کردن دستگاه را بررسی کنید.

سپس کیبورد را از رایانه جدا کنید و آن را وارونه و روی یک سطل آشغال تکان دهید تا از شر بقایای باقی‌مانده یا ذرات غذا که در شکاف‌ها قرار دارند، خلاص شوید. سپس با یک دستمال مرطوب آغشته به تمیزکننده، صفحه را پاک کنید و مایع ضدعفونی کننده را روی آن اسپری کنید، در حالی که کیبورد را در حالت وارونه نگه داشته‌اید. به این صورت مایع به داخل آن نفوذ نمی‌کند.

11-حمام و سرویس بهداشتی

سطوح حمام و سرویس بهداشتی از آلوده‎ترین مناطق در خانه هستند. ضدعفونی این سطوح و شیرآلات آن به صورت روزانه بسیار حیاتی است. برای ضدعفونی کردن این سطوح از مواد جرم‌گیر و ضدعفونی کننده استفاده کنید. یا اینکه محلول آب و وایتکس را روی شیرآلات، سرامیک و کاشی‌ها پاشیده و برای تاثیر بهتر چند دقیقه بگذارید به حال خود بماند.

12-کنترل تلویزیون

کنترل تلویزیون و وسایل الکترونیکی دیگر، از جمله وسایلی است که به صورت مداوم در تماس با دست‌ها هستند. برای ضدعفونی کردن روزمره آن‌ها دقت کنید که هرگز تمیزکننده را به طور مستقیم روی وسایل اسپری نکنید.

13-میوه و سبزیجات

بعد از خرید میوه و سبزیجات، باید آن‌ها را ضدعفونی کنید. توجه داشته باشید که قرار دادن میوه و سبزیجات در سرکه یا نمک نمی‌تواند موجب ضدعفونی کامل آن‌ها شود و بهتر است از مواد ضدعفونی‌کننده سبزیجات موجود در بازار استفاده کنید.

نکات مهم در پاکسازی خانه از ویروس کرونا

  • برای ضدعفونی کردن کامل وسایل خانه، ابتدا سطوح را تمیز کنید و هرگونه آلودگی و گرد و غبار را از بین ببرید. برای این کار می‌توان از یک حوله و با آب یا آب و تمیزکننده استفاده کرد. سپس از یک ضدعفونی کننده مناسب سطح استفاده کنید. که سریعترین و آسانترین راه برای انجام این کار استفاده از دستمال مرطوب یا اسپری ضدعفونی کننده است.
  • از آنجایی که نمی‌توان برای محصولات الکترونیکی از اسپری مستقیم محلول آب و مایع ضدعفونی کننده استفاده کرد، بهتر است برای گندزدایی کنترل، تلویزیون، لپ تاپ، موبایل و سوییچ خودرو از یک پد الکلی یا محلول الکل رقیق 70٪ استفاده کنید.
  • اغلب اسپری‌های ضدعفونی کننده استاندارد، می‌توانند با باقی ماندن روی سطوح، در مدت زمانی حدود دو دقیقه انواع ویروس را از بین ببرند. هنگام خرید ضدعفونی‌کننده به برچسب محصولات و استاندارد بودن آن‌ها دقت کنید.
  • درمورد شستن لباس‌ها، برای اینکه ویروس کاملا از بین برود، بهتر است آن‌ها را با مایع لباسشویی در دمایی بالاتر از همیشه بشویید.
  • در مورد مواد غذایی و تنقلات لازم نیست آن‌ها را ضدعفونی کنید، فقط اینکه هنگام پخت کامل پخته شوند و تنقلات را قبل از استفاده 24 ساعت در فضای باز بگذارید. اما بهتر است بسته‌بندی مواد غذایی را ضدعفونی کرده یا اینکه پس از دست زدن به آن‌ها سریع دستان خود را بشویید.
  • اگر بسته‌ای از پست به دستتان رسید، می‌توانید روی آن را با یک دستمال مرطوب ضدعفونی کنید یا اینکه اگر بسته‌ پستی مقوایی است، آن را حدود 24 ساعت در فضای باز بگذارید تا اگر آلودگی روی آن است، از بین برود.
  • پس از ضدعفونی کردن محیط داخلی خانه، ضدعفونی کردن سطوح خارج از خانه مانند مشاعات نیز اهمیت دارد. دکمه‌‌های آسانسور و نرده‌های آپارتمان دو موردی هستند که دست بیشتر افراد به آن‌ها می‌خورد و امکان انتقال آلودگی و ویروس وجود دارد. بنابراین تمیز کردن روزانه آن‌ها ضرورت دارد.
  • برای تمیز و ضدعفونی کردن روزمره از دستکش لاتکس یا دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.
  • به طور کلی ویروس روی سطوح با گذشت زمان از بین می‌رود. خصوصا اگر سطوح در معرض نور طبیعی یا دمای بالا قرار بگیرند.
  • در همه حال، حتی عدم شیوع ویروسی خاص، ضدعفونی وسایل پرکاربرد در خانه را به صورت مداوم فراموش نکنید.

سوالات متداول:

چگونه می‌توان ملحفه و حوله‌های بیماران مبتلا به COVID-19 را تمیز کرد؟


– قبل از لمس هرگونه پارچه کثیف، از تجهیزات محافظت شخصی مناسب مانند دستکش، ماسک ، شیلد یا عینک محافظ، لباس آستین بلند، و کفش استفاده کنید. به طوری که جایی از بدنتان با پارچه تماس نداشته باشد.
-پارچه‌ها را در یک ظرف ضد نشت مانند سطل یا کیسه قرار دهید و آن را به جایی که برای شستشو هست، منتقل کنید.
-سپس آن‌ها را در ماشین لباسشویی گذاشته و در دمای 60 تا 90 درجه سانتی‌گراد با مواد شوینده لباس بشویید. یا اگر امکان شستشو با ماشین لباسشویی ندارید، آن‌ها را در ظرفی با آب گرم و صابون خیس کنید و از یک چوب برای هم زدن آن‌ها استفاده کنید. سپس پارچه را در معرض مستقیم آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

آیا می‌توان از ماسک‌های پزشکی چندین بار استفاده کرد؟

خیر. این ماسک‌ها یکبار مصرف هستند. پس از استفاده باید دور انداخته شوند. برای برداشتن آن‌ها دست خود را به جلوی ماسک نزنید و آن را بندها گرفته و در یک سطل زباله دردار بیندازید.

ویروس کرونا چه مدت روی سطوح خشک زنده می‌ماند؟

در حال حاضر مدت زمان دقیق برای زنده ماندن ویروس روی سطوح وجود ندارد. اما داده‌های حاصل از تحقیقات نشان می‌دهد که پایداری ویروس به عوامل مختلفی مانند درجه حررات، میزان رطوبت و نوع سطح بستگی دارد.

آیا می‌توان از محلول‌های کلر برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کرد؟

بهتر است از کلر استفاده نشود، زیرا خطرات جدی برای سلامتی پوست و تنفس انسان دارد. همچنین کلر ممکن است با نگهداری نامناسب و قرار گرفتن در معرض نور و گرما، اثر ضد ویروسی خود را از دست بدهد. بنابراین هیچ ماده‌ای بهتر از آب و صابون و الکل 70% برای از بین بردن ویروس وجود ندارد.

امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی، از ویروس کرونا در امان باشید. اگر شما هم نظر، پیشنهاد یا تجربه‌ای در این زمینه دارید، لطفا در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

وبسایت: luxbuyer.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *