سبک زندگی

مرتب کردن خانه را حرفه ای یاد بگیرید

مرتب کردن خانه را حرفه ای یاد بگیرید

افرادی که عادت به مرتب کردن خانه دارند، یک سری فوت و فن یا بهتر بگوییم راز دارند که کمک خیلی زیادی به آنها می کند. پس قبل از این که شلختگی همۀ زندگیتان را بردارد، رازهای مرتب کردن خانه را بشناسید و بکار ببرید.

کسانی که تجربه کافی ندارند ، اغلب با هدف‌های عالی دست به کار می شوند، ولی عملا کار زیادی از دستشان بر نمی آید. در مجله یا اینترنت ایده‌های جدید پیدا می کنند، و فورا دست بکار می شوند. ولی معمولا وسایلی را تهیه می کنند که به اندازه کافی درباره آنها اطلاعات ندارند و به زودی متوجه می شوند که کار خاصی نمی توانند انجام دهند و مشکل شان باقی می ماند.

این قضیه شاید برای شما هم قبلا اتفاق افتاده. پس قبل از اینکه مشکل پیچیده تر شود، این پنج راز مرتب کردن خانه را که فقط افراد خبره و با تجربه می دانند بخوانید و بکار ببرید تا محیط زندگی شما همیشه مرتب و منظم باشد.

قبل از مرتب کردن خانه آگاهی و پیش‌زمینه درست کنید

چند بار به خودتان گفتید، “می خواهم کمد را مرتب کنم،” اما هر بار قبل از این که به نیمه راه برسید، ناامید شدید؟

برای حل این مشکل باید اول در ذهنتان مجسم کنید که چطور می خواهید مرتب کنید. مجسم کردن به نوعی مثل برنامه ریزی کردن است اول راجع به کار فکر ‌کنید بعد دست بکار شوید.

قبل از اینکه شروع به مرتب کردن کمد، چند سوال از خودتان بپرسید:

  • از فضای کمد چطور می خواهم استفاده کنم؟
  • فقط میخواهم لباس‌های این فصل را اینجا بگذارم یا همه لباس ها را؟
  • نصف فضای کمد برای لباس و نصف دیگر برای یادگاری‌ها و اشیا دیگر باشد؟
  • نور کمد چطور باشد؟
  • آیا چهارپایه لازم است یا دستم به راحتی به قفسه‌ها می رسد؟
  • بعد بروید سراغ کسی که بتواند کمکتان کند.

داشتن فردی که کمک کند، همان رازیست که افراد خبره می دانند. بررسی رفتار انسان نشان داده که وقتی دو نفر، نه یک نفر، کاری را انجام می دهند، نه تنها کار سریعتر انجام می شود بلکه این همکاری باعث می شود که انگیزه هر نفر تقویت شده و بتوانند برنامه‌های بهتری برای انجام کار ارائه دهند.

مرتب کردن خانه را حرفه ای یاد بگیرید

استفاده از قلاب مرتب کردن خانه

افراد با تجربه می دانند که مرتب و منظم بودن لزوما به معنای داشتن قفسه های متعدد برای جمع و جور کردن نیست. اصلا لازم نیست برای منظم بودن، دست به دامن یک برنامه پرهزینه و وقت‌گیر شوید.

استفاده از قلاب برای نگه داشتن وسایل در بعضی جاهای خانه واقعا کمک می کند:

  • حمام: سشوار و صاف‌کننده های مو
  • آشپزخانه: جارو، پیشبند و حوله
  • اتاق خواب: قلاب‌های بزرگ برای کوله‌پشتی و کیف؛ قلاب‌های کوچک برای کمربند
  • اتاق کار: سیم ها، هدستها و شارژرها

از راه‌ حل ساده ریاضی استفاده کنید

“روش تفریق”: حتما شنیده اید که می گویند وسایل‌تان را در سه سبد به نامهای نگهداری، فروشی و بخشیدنی دسته بندی کنید. اما وقتی که بهم ریختگی از حد گذشته بهتر است فقط از یک سبد بزرگ و اصلی استفاده کنید سبد ” موقت”.

با این هدف از یک نقطه شروع کنید، مثلا میزغذاخوری وسایلی را که احتیاج ندارید از بقیه جدا کنید ویا به عبارتی “تفریق” کنید و بگذارید در سبد ” موقت “.

این راهکار روش خوبیست برای شروع مرتب کردن یک محدودۀ مشخص از خانه. می توانید بعدا سراغ آن سبد بروید تا وسایل را به جاهای مناسب تری منتقل کنید.

جاهای خاصی برای نگهداری وسایل اختصاص دهید

یک نکته دیگر برای مرتب نگه داشتن خانه این است که اعضای خانواده یک جای خاص داشته باشند تا وقتی از بیرون به خانه بر می گردنند وسایلشان را در آنجا بگذارند. مثلا، می توانید در پارکینگ یک میز بگذارید تا کوله پشتی و لباسهای ورزشی را در آنجا بگذارند. این کار را برای کیف دستی و ساک باشگاه هم می توانید انجام دهید.

حواس‌پرتی را کنار بگذارید

یکی از دلایلی که بعضی افراد نمی توانند برای مرتب و منظم بودن به خودشان اعتماد کنند این است که دائما حواسشان پرت می شود.

اگر یاد بگیرید که چگونه با مشکل حواس‌پرتی مقابله کنید، میتوانید مرتب و منظم بودن را به یک تجربه آسان و راحت تبدیل کنید.

اسرار من برای مرتب بودن اینها هستند:

به چیزهایی که حواستان را پرت می کنند توجه نکنید

بطور مثال وقتی مشغول مرتب کردن هستید، به پیامهای تلفنی توجه نکنید. گاهی وقتها فقط یک پیام باعث میشود تمام وقتتان از صبح تا ظهر گرفته شود.

چیزهایی که در مرتب کردن خانه شما را از کار اصلی منحرف میکنند انجام ندهید

وقتی دارید مرتب می کنید، با وسایل زیادی سروکار دارید. اما نگاه کردن به کتابی که دوست دارید بخوانید، یا پوشیدن یک بلوز تا ببینید اندازه تان هست یا نه، و یا جستجو در بروشور برای اینکه برای تعطیلات کجا بروید، فقط شما را از کار اصلی، یعنی مرتب کردن، منحرف می کند. اگر هدف‌تان مرتب کردن است، پس فقط به این کار بچسبید.

در مرتب کردن خانه هم نظم داشته باشید و هم تفریحی کار کنید

بیشترین شکایتی که اکثر مردم دارند جمع شدن کاغذها است که گاهی اوقات واقعا میتواند مانع بزرگی برای ادامه کار باشد. ولی یادتان باشد که ما در این زمینه با دو نوع کار متفاوت روبرو هستیم. گاهی اوقات می خواهیم بین صورت حسابهایی که داریم نظم برقرار کنیم تا راحت تر و به موقع آنها را پرداخت کنیم. گاهی اوقات فقط میخواهیم بین روزنامه و مجلاتی که داریم یک نظم خاص برقرار کنیم تا راحت تر به آنها دسترسی داشته باشیم.

در مرتب کردن خانه وسوسه نشوید

همه ما تمایل ذاتی داریم که لنگه جوراب گم‌ شده را پیدا کنیم، درپوش خودکار را سر جای خودش برگردانیم یا لابلای وسایل آشپزخانه درب بطری آب را پیدا کنیم و بگذاریم روی بطری.

اگر سعی کنید همه چیز را باهم جفت و جور کنید، فقط زمان را برای مرتب کردن از دست می دهید. درگیر این مسایل نشوید. درعوض، یک کیسه پلاستیک شفاف بردارید و روی آن برچسبی با عنوان “اشیا گمشده” بزنید و به کارتان ادامه دهید. بعدا سر فرصت  بگردید و چیزهایی را که می خواهید پیدا کنید و باهم جفت و جور کنید.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *