گوناگون

چطور با مشتریان ارتباط خوب و موثری برقرار کنیم؟

چطور با مشتریان ارتباط خوب و موثری برقرار کنیم؟

 ارتباط موثر کلید موفقیت در اکثر شغل‌ها است، خصوصا شغل‌هایی که صاحبان آنها با دیگران زیاد در تماس هستند و در واقع شغل‌های مردم محور هستند. برای ارتباط موثر چه مهارت‌هایی لازم است؟

توانایی ایجاد ارتباط موثر با مشتریان یکی از کلیدهای اصلی موفقیت در هر کسب و کاری است. برای مشاورین املاک داشتن این مهارت‌ها یک امر ضروریست، چون دائما با دیگران در ارتباط هستند و در واقع اساس کارشان بر مبنای ارتباط با بقیه است. بنابراین، روشی که برای برقراری ارتباط با مشتریان به کار می‌برند، تاثیر زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت آن‌ها و همچنین پیشرفت کاریشان دارد. ما در مطلب زیر، نکاتی را که برای برقراری ارتباط موثر و مفید لازم است رعایت کنید، گردآوری کرده‌ایم. این نکات به شما کمک می‌کنند مهارت‌های لازم را به دست آورید.

سوال بپرسید

به مشتریان توجه واقعی نشان دهید، نه اینکه فقط وانمود کنید در حال صحبت با آن‌ها هستید. از آن‌ها سوالات لازم را بپرسید تا بفهمید دنبال چه نوع ملکی و با چه خصوصیاتی هستند. در اولین برخورد با آن‌ها، مثل یک کارشناس آگاه و مطلع برخورد کنید، انگار که دارید با آنها مصاحبه می‌کنید. سوالات لازم را بپرسید تا درباره نوع ملکی که به دنبالش هستند و مدت زمانی که احتیاج دارند که آن را بخرند یا در آن مستقر شوند، جزییات مورد نیاز را پیدا کنید. از این موضوع نیز آگاه شوید که آیا قبل از شما به آژانس دیگری مراجعه کرده‌اند یا نه، و اینکه راضی بوده‌اند یا نه و دلایلشان چیست.

از مشریان سوالاتی نپرسید که جوابشان فقط بله یا خیر است. برعکس، سوالاتی بپرسید که آن‌ها را تشویق به ابراز نظراتشان کند و حتی باعث گفتگوی بیشتر بین شما و آن‌ها شود تا به این ترتیب بتوانید جزییات بیشتری درباره ملک یا خانه موردنظر آن‌ها پیدا کنید.

متکلم وحده نباشید

برقراری ارتباط به معنی این نیست که فقط یک نفر صحبت کند و نظراتش را بیان کند. بلکه، به این معنیست که هر دو طرف شنونده حرف‌های یکدیگر باشند. پس توجه کافی داشته باشید، شنونده خوبی باشید و به آنچه که به شما گفته می‌شود پاسخ دهید. چیزی را که در ذهنتان هست بگویید، ولی از موضوع اصلی مکالمه منحرف نشوید.

از نوشتن استفاده کنید

این موضوع را بفهمید که یک مشتری ترجیح می‌دهد به چه روشی از جزییات مربوط به روند کار باخبر شود. مکالمه تلفنی را ترجیح می‌دهد، یا اس ام اس و یا ایمیل را؟ یادتان باشد که داشتن مهارت‌های نوشتن و استفاده از آن‌ها به اندازه مهارت‌های برقراری ارتباط کلامی مهم هستند. اگر از طریق اس ام اس یا ایمیل، با مشتری در ارتباط هستید و او را از روند کار مطلع می‌کنید، قبل از فرستادن پیام، از درستی اطلاعاتی که می‌نویسید مطمئن شوید و چک کنید که نوشته تان اشکال املایی یا دستوری نداشته باشد.

کلمات را خلاصه ننویسید و برای پاسخ دادن به پیام‌ها، زمان را مدنظر داشته باشید. در شغل مشاوره ی املاک، زمان عنصر مهمی است. اگر نتوانید به موقع و در زمان مناسب، خریدار و فروشنده را از آخرین جزییات مربوط به معامله شان باخبر کنید، آن‌ها اعتمادشان را به توانایی شما از دست می‌دهند.

استفاده درست از حرکات بدن

در مطالب قبلی توضیح دادیم که حرکات بدن و صورت پیام‌های زیادی به مخاطبین منتقل می‌کنند و این نکته را نیز ذکر کردیم که استفاده از این حرکات به یک مشاور املاک کمک زیادی می‌کند. بیشتر وقت‌ها، احساسی که در برخورد اول با یک شخص به ما دست می‌دهد درست است. پس مهم است که چگونه رفتار کنیم وحرکات بدن و صورتمان چگونه باشد، چون حالت چهره، طرز ایستادن و حرکت دست‌هایمان همگی مهم هستند و گویای یک پیام. پس به عنوان یک مشاور املاک، این نکات را رعایت کنید: صاف بایستید؛ آرام و خونسرد باشید و درچشم مخاطبتان نگاه کنید؛ شانه هایتان را پایین بیندازید و نفس بکشید؛ اگر نمی‌دانید دستانتان را چگونه حرکت دهید، چیزی مثل یک بروشور را در دست بگیرید، ولی آن را به سینه نچسبانید، چون به صورت یک بازدارنده عمل می‌کند.

ارتباطتان را با مشتری حفظ کنید

کسانی که از فنون برقراری ارتباط باخبر هستند، می‌دانند که چه وقت و به چه اندازه در تماس باشند. کارشناسان معتقدند که ارتباط ضعیف از طرف مشاورین املاک یکی از بزرگترین مشکلات مشتریان است. آنها توصیه می‌کنند که مشاورین با مشتریان یک ارتباط منظم و پیوسته را حفظ کنند، چون چیزی که برای مشاور کم اهمیت است، ممکن است برای خریدار یا فروشنده اهمیت زیادی داشته باشد. یک فروشنده می‌خواهد از بازخوردها و نتایج باخبر باشد، ولی نه هر بار که یک نفر برای پرس و جو درباره ملک مورد فروش مراجعه می‌کند. خریداران و سرمایه گذاران علاقه مند هستند موارد جدید به آنها معرفی شود. پس معیارهایشان را یادداشت کنید و وقتی موردی پیدا کردید که با معیارهای آن‌ها مطابقت داشت، به آن‌ها اطلاع دهید. مطمئن باشید قدردان شما خواهند بود.

افراد موفق کسانی هستند که باعث می‌شوند دیگران نسبت به آن‌ها حس خوبی داشته باشند، پس، نیازها و خواسته‌های مشتریان را بشناسید و به آن‌ها پاسخ دهید. با همه با احترام برخورد کنید و مهارت‌های برقراری ارتباط را در خود تقویت کنید تا بتوانید اعتماد و اطمینان را در روابطتان ایجاد کنید.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *