دکوراسیون داخلی

معرفی ویلای R01 در طالقان

معرفی و بررسی ویلای R01

 “RO1” ویلایی بسیار جذاب و استثنائی که در قلب دریاچه طالقان ساخته شده و با کنار زدن محدودیتهای طراحی و معماری موفق به کسب جوایز متعدد شده.

در سال 1395 در جنوب دریاچه طالقان، ویلایی متفاوت با معماری منطقه و بافت محلی، توسط گروه طراحان مهرازان طرح ایماژ، با سرپرستی علی محمد خاکبازان ساخته شد. که تاکنون موفق به کسب جوایزی از قبیل پروژه برتر2017- ArchDaily  پذیرش مرحله اول ۲ A برلین ۲۰۱۷ – پذیرش مرحله اول و دوم معمار خاورمیانه را به دنبال شده است. نکته مهمی که “”RO1 را ویلایی منحصر به فرد کرده است، بهره برداری از محدودیت‌هایی است که در زمین و اقلیم منطقه وجود داشته است. جالب است بدانید، این ویلای مدرن با سبک طراحی مینیمالش، با بودجه ای در حدود 1میلیارد و سیصد میلیون تومان ساخته شده است.

“RO1” طبق درخواست‌هایی که از طرف کارفرما مطرح شده بود از همه زوایا، کاملا مشرف به دریاچه بوده و مرز بین درون و بیرون را از میان برده است.

از ویژگی هایی که در این ویلای ساختار شکن قابل بحث است، انعطاف پذیری سازه و فرم ویلا با سایت آن است. با این که سطح قسمتی از زمین ویلا، پاییین‌تر از سطح زمین‌های مجاورش بود. از طرف دیگر به‌منظور کم‌ترین دخل و تصرف در طبیعت زیبای منطقه و در عین حال برخورداری از دید کامل دریاچه، به‌جای قطع درختان گردو‌ی اطراف، سطح کلی ویلا را 4.5 متر بالا‌تر از سطح اصلی زمین در‌نظر گرفتند. با این حرکت بنیادین، هم مشکل نورگیر از سمت های شمال و جنوب را حل کرده و هم فضایی در طبقه همکف، برای اتاق سرایداری و پارکینگ فراهم کردند.

با توجه به ویژگی‌های اقلیمی طالقان و بارش‌های فصلی بسیار این منطقه، مهندسان پروژه در‌صدد بودند تا از سقف شیب‌دار استفاده کنند. اما تعیین جهت شیب، چالشی بود که باعث ساختارشکنی در بافت سنتی منطقه گردید. چرا که جهت آن به گونه‌ای انتخاب شد که همه اتاق‌ها بیشترین نور خورشید را دریافت نماید.

 نصب سلولهای خورشیدی بر روی بام شیب‌دار ویلا، استفاده از آبگرمکن‌ها خورشیدی، تامین آب و برق کل ساختمان از صفحه‌های فتوولتائیک، عایق کاری دیوارها به صورت دو جداره (با یک لایه میانی هوا در بین آن)، و سیستم گرمایش از کف در تراس و فضاهای نیمه باز، از جمله تمهیداتی بود که طراحان برای بهره‌گیری از انرژی‌های پاک انجام دادند.

7یکی دیگر از  مواردی که کارفرما بر آن تاکید فراوانی داشت ، فراهم کردن دو فضای جداگانه یک فضای آرام و دنج برای ساکنین ویلا، و دیگری فضای اختصاصی برای پذیرایی و استقرار میهمان‌ها بود که همواره با ی‌دیگر در تعامل باشند. فضا‌های داخلی به گونه‌ای طراحی شده اند تا بیشترین انعطاف‌پذیری را به کارفرما بدهد و به صورت چند منظوره استفاده گردد و حالت باز و دید همه جانبه را، درکل ویلا از بین نبرد. مثل استفاده از تخت‌های تاشو و پارتیشن‌های دیواری در نیم طبقه دوم تا در صورت نیاز باز شده و دوباره جمع شوند.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *