گوناگون

این 5 فرضیه راجع به مشاورین املاک را باور نکنید

این 5 فرضیه راجع به مشاورین املاک را باور نکنید

آیا به مشاور احتیاج دارید؟ آیا تمام کمیسیون را مشاور بر می دارد؟ بهتر است واقعیت ها را معلوم کنیم. معمولا خریداران و فروشندگان تصورات غلطی راجع به مشاورین املاک دارند. در مواردی از جمله اینکه وظیفه مشاور چیست، یا روند کار چگونه هست و یا رابطه آنها با مشاور چیست؟ بهتر است اول از همه به این موضع اشاره کنیم که برای یک معامله، ممکن است دو مشاور فعالیت کنند. یکی مشاور خریدار و دیگری مشاور فروشنده.

در ادامه 5 فرضیه و 5 واقعیت خیلی رایج، در مورد کار مشاورین املاک تشریح شده.

1- مشاورین تمام کمیسیون را می گیرند

بیشتر مردم فکر می‌کنند که مشاورین تمام کمیسیون را می‌گیرند. اما این حقیقت ندارد.

واقعیت

اول از همه باید بدانیم که عموما فروشنده کمیسیون را پرداخت می کند و معمولا کمیسیون بین 4 نفر تقسیم می شود: 2 آژانس و 2 مشاور .

کمیسیون ثابت نیست و فروشنده می تواند در خصوص مبلغ و یا درصد کمیسسون مذاکره کند.

2- وقتی با یک مشاور کار را شروع می کنید تا اتمام کار با او خواهید بود

فروشنده عموما یک قرارداد با مشاور و آژانس امضا می کنید. این قرارداد معمولا بین شش ماه تا یک سال اعتبار دارد. امضا قرارداد به این مفهوم است که تا پایان مدت قرارداد با مشاور کار خواهید کرد، ولی لزوما همیشه اینگونه نیست.

واقعیت

اگر به هر دلیلی از کار یا نحوه برخورد مشاور راضی نیستید، می‌توانید از مدیر آژانس درخواست کنید که مشاور را عوض کند و یا قرارداد را لغو کنید.

خریدار معمولا قراردادی با مشاور ندارد. عموما مشاور خریدار تا زمانی که خانه برای خریدار پیدا کند، بطور رایگان کار می‌کند. این همکاری ممکن است خیلی زود در عرض 1 ماه تمام شود یا حتی 1 سال هم طول بکشد. در پاره ای موارد خریدار خانه ای نمی‌خرد و مشاور هیچ پولی دریافت نمی‌کند.

قبل از انتخاب مشاور بهتر است برای آشنائی با نحوه کار حداقل یک جلسه با رئیس آژانس و مشاور داشته باشید. همین طور سعی کنید تا حد امکان در دنیای مجازی از نظرات دیگران راجع به آژانس و مشاور کسب اطلاع کنید تا بتوانید در انتخاب مشاور تصمیم مناسب بگیرید.

در غیر این صورت رابطه با مشاور را با احتیات شروع کنید تا بتوانید شناخت بهتری پیدا کنید و اگر احساس کردید که راحت نیستید هر چه سریع تر به رئیس آژانس اطلاع بدهید. هر چه زمان بیشتر بگذرد تغییر مشاور و یا قطع همکاری با آژانس مشکل تر می‌شود.

3- اشکالی ندارد که خریدار و فروشنده از یک مشاور استفاده کند

خریداران بیشتر چیزها را انلاین می‌خرند از غذا گرفته تا تاکسی. وقتی نوبت ملک میرسد فکر می‌کنند فقط احتیاج به یک تلفن هوشمند دارند چون بیشتر فهرست های املاک به صورت انلاین قابل مشاهده است.

واقعیت

کسانی که برای اولین بار می‌خواهند ملک بخرند یا در یک منطقه جدید می‌خواهند خانه اجاره کنند، خیلی چیزها را نمی‌دانند و نیاز به یک مشاور دارند.

 مشاور فروش به فروشنده متعهد است و وظیفه دارد بهترین قیمت وشرایط را برای مشتری خود مذاکره کند. بنابراین کار کردن مستقیم با مشاور فروش موجب تضاد منافع می‌شود و به نفع فروشنده یا مالک تمام می شود.

یک مشاور خرید تمام اطلاعات لازم درباره منطقه کاری خود را دارد. به احتمال زیاد داخل بیشتر خانه های آن منطقه رفته و تاریخچه اکثر خانه‌ها را می داند. آنها با مالکین منطقه مرتبط هستند و بهترین  معمارها و وکیل‌ها را می‌شناسند.

یک مشاور خرید معاملات زیادی را انجام داده و تمام عوامل هشتار دهنده را می‌تواند به راحتی تشخیص دهد و می‌داند از کدام خانه‌ها باید فرار کنید و یا به طرف کدام خان‌ ها باید بدوید.

4- همۀ مشاورها به یک اندازه خوب هستند

خیلی‌ها به مشاور یک نگاه عمومی دارند و فکر می‌کنند همه مشاورین عین هم هستند.

واقعیت

یک مشاور می تواند خیلی تاثیرگذار باشد پس هرگز کمتر از یک مشاور عالی را نپذیرد. یک مشاور کارآمد می‌تواند در وقت و هزینه صرفه جویی کند و شما را راهنمای کند تا به دردسر نیفتید.

در نظر بگیرید برای انتخاب مشاور با کسی کار کنید که برای مدت طولانی در منطقه کار و زندگی کرده. آن‌ها تمام خیابان‌ها و کوچه‌ها را می‌شناسند . با بقیه مشاورین منطقه آشنا هستند و ارتباط کاری دارند. آنها اطلاعات زیادی راجع به معاملات احتمالی آتی و گذشته دارند که ما فقط با نگاه کردن به داده های آنلاین نمی‌توانیم متوجه این موارد مهم بشویم.

یک چنین مشاوری را مقایسه کنید با یک مشاور که برای اولین بار با شما به آن منطقه می‌آید و حتی برای پیدا کردن آدرس خانه مشکل دارد.

بعضی مشاورین ممکن است صادق نباشند و فقط گرفتن کمیسیون برایشان مهم باشد. ولی برای بیشتر مشاورین داشتن یک رابطه صادقانه و دراز مدت با مشتری مهم است چون رونق کار و شهرت آن‌ها به ارجاع و تبلیغ و تعریف مشتریان وابسته است.

5- شما نمی توانید خانه ای را  که مستقیما توسط مالک برای فروش عرضه شده خریداری کنید

سابقا فروشنده هائی که نمی‌خواستند با مشاور کار کنند سعی می‌کردند بطور مستقیم با خریدار معامله کنند و در پرداخت هزینه کمیسیون صرفه جوئی کنند.     

واقعیت

فروشنده های باهوش می‌دانند که بازار مسکن پیچیده است به همین جهت خریدارها عموما مشاور دارند. در اکثر اوقات، صاحبان خانه‌هایی که بدون واسطه برای فروش گذاشته شده، برای ایجاد انگیزه پیشنهاد مبلغی را به مشاور خریدار می‌دهند تا مشتری را به بازدید از خانه آن‌ها ترقیب کند.

اگر به یک تبلیغ فروش مستقیم توسط مالک برخورد کردید به مشاور خود بگوید که پیش قدم بشود چون بیشتر وقت ها مالک کمیسیون مشاور را پرداخت خواهد کرد و شما بدون پرداخت هزینه از دانش و اطلاعات مشاور برخوردار می‌شوید.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *