محوطه, دکوراسیون داخلی

ساخت دیوار سبز

ساخت دیوار سبز

این روزها ایدهی” دیوار سبز” همه‌گیر شده و در بسیاری از رستوران‌ها یا دکوراسیون‌های مدرن و امروزی اماکن عمومی به چشم می‌خورند. این باغ‌های عمودی پوشیده از گیاه، ایده‌ی خلاقانه‌ای برای تصفیه هوا است و علاوه بر زیبایی جنبه‌های مفید تری هم به همراه دارند.

بهبود کیفیت هوا

دیوار سبز می‌تواند مانند یک فیلتر هوای طبیعی عمل کند و کیفیت هوا را در محیط به شکل چشمگیری افزایش دهد. در محیط‌های اداری می‌تواند راندمان کار را افزایش دهد و در بیمارستان‌ها بر شادابی و انگیزه بیماران تاثیرگ-ذار خواهد بود.

زیبا ترین دکوراسیون

امکان ندارد در کنار باغچه‌ عمودی ایستاد و تحت تاثیر جذابیت آن قرار نگرفت. چیزی که باعث جذابیت این باغچه‌ها است، عادت  نداشتن چشم ما به دیدن رویش گیاهان به صورت عمودی است. این ایده جدید و چشم نواز می‌تواند در جلب نظر بیننده بسیار موثر واقع شود. این نوع گیاه برای کسانی که فضای کافی برای نگهداری گل‌ و گیاه را نداشته باشند هم گزینه خوبی است.

کاهش هزینه‌ها در مصرف انرژی

در شهرهای نسبتا آلوده که تسویه هوا از اهمیت خاصی برخوردار است، مسئله هزینه‌های اجرای این قبیل پروژه ها از معضلات جدی است. استفاده از حجم زیادی از دیوارهای سبز کمک شایانی به کاهش این هزینه‌ها خواهد کرد. از طرفی  استفاده از این دیوارها روی پوشش بیرونی ساختمان به علت فرایند تعرق، هوای سرد را در اطراف دیوار به وجود آورده ولی در عوض به عایق نفوذ سرما به محیط داخل در زمستان مبدل می‌گردد، از این طریق در استفاده از سیستم‌های گرمایشی هم صرفه جویی خواهد شد.

دیوار سبز
دیوار سبز به عنوان “عایق صدا”

حتما سوال خواهید کرد که چطور ممکن است یک سری شاخ و برگ صدای موجود در محیط را کاهش دهند! باغچه‌های عمودی می‌توانند صداهای پیش‌زمینه مثل همهمه در محیط‌هایی مانند رستوران‌ها یا سالن‌های انتظار را کاهش دهند. شاخ و برگ گیاهان انعکاس امواج صوتی را جذب کرده و محیطی آرام و راحت به وجود می‌آورند.

چطور باغچه دیواری درست کنیم؟

ما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه می‌توانید یک باغچه دیواری کوچک برای خود بسازید.

انتخاب گیاه مورد نظر

ابتدا  می باید گیاه مناسب برای باغچه دیواری انتخاب کنید. انتخاب گیاه مناسب به سلیقه و تمایل شما و شرایط و ویژگی‌های نگهداری از آن‌ بستگی دارد.

دیوار سبز

با انتخاب یک قاب محکم شروع کنید

قبل از شروع باید از نیاز‌های گیاهی که انتخاب کرده اید  اطلاعات لازم را کسب کنید تا در صورت نیاز دیواری که نور مناسب دارد را انتخاب کنید. بعد از این که جای مناسب برای ساخت دیوار سبز را پیدا کردید، به یک سری قاب یا استند‌های محکم نیاز دارید تا روی دیوار آویزان کنید. معمولا پلاستیک بهتر و مقاوم‌تر از متریال‌های دیگر خواهد بود. از متریالی استفاده کنید که اجازه دهد آب به ریشه گیاه نفوذ کند.

ورقه‌های پلاستیکی باید به گونه‌ای به قاب اصلی متصل شوند که مانند یک ظرف مخصوص عمل کرده واجازه ندهند تا آب از درون آن‌ها به بیرون نشت کند.

اضافه کردن فونداسیون اصلی

در این مرحله یک پارچه خاص که قابلیت نگهداری آب را دارد به قاب اصلی اضافه می‌کنیم تا نقش یک پایه را برای رویش گیاهان ایفا کند. پارچه نمدی تمامی این ویژگی‌ها را دارد. البته پارچه‌هایی با جنس خاص وجود دارند که خود به تنهایی مانند یک ظرف و استند عمل می‌کنند و گیاه را در خود جای می‌دهند و شما تنها نیاز به یک قاب کلی دارید تا کل باغچه را در خود جای دهد.

دیوار سبز

سیستم آبیاری

یک سیستم آبیاری قطره‌ای ساده که از تمامی قسمت‌های دیوار عبور کند دست و پا کنید. کاربردی‌ترین و ساده‌ترین شیوه آبیاری، استفاده از لوله بسیار باریک نی مانند است که در نقطه بالایی دیوار به صورت سرتاسری کشیده شود و همان طور که آب چکه می‌کند فونداسیون پارچه‌ای را خیس کرده و به تمامی قسمت‌های پایینی آرام آرام نفوذ کند.

حاصلخیز کردن یا باروری

در این مرحله خاک را به صفحات پلاستیکی اضافه می‌کنیم توجه داشته باشید که لوله‌های آبیاری در میان خاک مدفون نشوند. بسته به نوع گیاه حدود 4 تا 10 روز طول می کشد تا گیاهان در قالب‌ها ریشه کنند.

تحریریه فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *