دکوراسیون داخلی

استفاده از فضای زیر پله به درستی استفاده کنید !

دکوراسیون زیرپله استفاده کاربردی و خلاقانه از فضای زیر پله

ایده‌های جدید دکوراسیون زیرپله چیست؟ برای استفاده کاربردی و خلاقانه از فضای زیرپله چه روش‌هایی وجود دارد؟ در دکوراسیون فضای زیرپله باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه به اینکه امروزه اکثر افراد خصوصا در شهرها، در خانه‌های آپارتمانی و کوچک زندگی می‌کنند، استفاده بهینه و حداکثری از تمام فضاها در خانه مهم و حیاتی است. یکی از این فضاها، فضای زیرپله‌ها است. پله‌های داخلی خانه، به عنوان عنصر کلیدی و غیرقابل حذف در معماری، اغلب به میزان قابل توجهی فضای مفید خانه را از بین می‌برند. بنابراین بهتر است از فضای زیر آن‌ها استفاده بهینه را کرد.

امروزه ایده‌های خلاقانه و زیبایی وجود دارد که با استفاده از یک طراحی خوب و برنامه‌ریزی دقیق نسبت به چگونگی و مکان قرارگیری هر پله، می‌توان بدون از بین بردن کاربرد آن و هدر دادن فضای مفید، از تمامی گوشه‌ها و فضاهای اطراف پله، نهایت استفاده را برد. در این نوشته از سایت لوکس بایر به چگونگی دکوراسیون زیرپله و بررسی ایده‌های کاربردی و خلاقانه از فضای زیرپله خواهیم پرداخت.

استفاده از فضای زیر پله

روش‌های استفاده کاربردی از فضای زیر پله

استفاده از فضای زیر پله

1-زیرپله به عنوان فضای ذخیره‌سازی

استفاده از فضای زیر پله

با نصب کمد، کشو، کابینت یا قفسه، از فضای زیرپله می‌توان برای ذخیره‌سازی وسایل مختلف استفاده کرد. استفاده از این فضا به عنوان ذخیره وسایلی که بهتر است در دید نباشند، مانند کوله‌پشتی یا کفش و لباس، بسیار مناسب است. هم فضا اشغال نمی‌شود، هم اینکه از دید افراد پنهان است. همچنین اگر انباری ندارید یا به فضای بیشتری برای وسایل بلااستفاده نیاز دارید، زیرپله فضای مناسبی برای تبدیل شدن به انباری است.

علاوه بر این اگر پله منزل در بالا و یا کنار آشپزخانه قرار دارد، می‌توان از قسمت زیرپله به عنوان کابینت، طبقات دکوراتیو و یا قرار دادن لوازم برقی چون ماکروویو یا یخچال استفاده کرد. همچنین می‌توان با طرحی خلاقانه، سیستم آشپزخانه و پله را با هم ترکیب کرد.

2-زیرپله به عنوان فضای بازی بچه‌ها

استفاده از فضای زیر پله

زیرپله یک فضای مخفی برای بازی بچه‌ها است تا به هم ریختگی وسایل بازی و اسباب‌بازی‌ها در همه جای خانه پخش نشود. یک قالیچه کوچک و چند سبد وسایل برای بازی بچه‌ها در زیرپله کافی است تا کودکان ساعت‌ها وقت خود را در آن‌جا بگذرانند.

3-زیرپله به عنوان فضای مطالعه و استراحت

استفاده از فضای زیر پله

زیرپله قابلیت تبدیل شدن به یک کنج ساکت و خلوت برای خواندن و مطالعه کردن را دارا است. فقط کافی است یک نیمکت یا صندلی راحتی با یک لامپ در آنجا قرار دهید و نهایت لذت را از کنج خلوت زیرپله ببرید. اگر زیرپله کوچکی دارید، می‌توانید از میز و صندلی تاشو برای این قسمت استفاده کنید.

4-زیرپله به عنوان فضای شستشو

استفاده از فضای زیر پله

در بعضی از خانه‌ها فضای کافی برای قرار دادن ماشین لباسشویی و خشک‌کن یا ماشین‌ظرفشویی وجود ندارد. فضای زیرپله می‌تواند مکان مناسبی برای این منظور باشد. با این کار می‌توانید در آشپزخانه نیز با فراغ بال بیشتر کار کنید. خصوصا ماشین لباسشویی که معمولا هفته‌ای یک یا دو بار استفاده می‌شود، بنابراین بهتر است به جایی منتقل شود که فضای زیادی اشغال نکند. همچنین می‌توان برای جدا کردن این فضا از فضای نشیمن جلوی آن یک پارتیشن قرار داد یا یک درب برای آن نصب کرد.

5-زیرپله یک فضای چندکاره

اگر زیرپله وسط پذیرایی یا اتاق نشیمن قرار گرفته است، می‌توان از طرفین آن برای مقاصد مختلف بهره برد. مثلا یک طرف، به عنوان کتابخانه، یک طرف یک نیمکت، یک طرف برای قرار دادن گل و گیاه و از طرف دیگر برای نصب تلویزیون استفاده کرد.

6-زیرپله به عنوان دفتر کار

اگر فضای کافی برای ایجاد یک اتاق کار ندارید، فضای زیرپله یک گوشه دنج مناسب برای این کار است. با قرار دادن یک میز و صندلی و چند قفسه، زیرپله را تبدیل به یک اتاق کار کنید. برای تبدیل هرچه بهتر و کاربردی‌تر فضای خانه به فضای کار به لینک زیر مراجعه کنید:

  • نکات کاربردی برای تبدیل فضای کار و زندگی

7-زیرپله فضایی برای عناصر دکوراتیو

اگر زیرپله نزدیک در ورودی خانه قرار گرفته باشد، بهترین فضا برای قرار دادن عناصر دکوراتیوی مانند میز کنسول است. میز را در آنجا قرار داده و آینه‌ای روی آن قرار دهید. با این کار هم به زیبایی ورودی خانه افزوده‌اید، هم فضایی برای آماده شدن افراد ایجاد کرده‌اید.

8-زیرپله به عنوان کتابخانه

فضای زیرپله با نصب قفسه یا شلف، بهترین فضا برای ایجاد یک کتابخانه است. بدون اینکه فضایی در پذیرایی یا اتاق نشیمن اشغال کند. اگر جا برای یک صندلی یا نیمکت جهت مطالعه هم باشد که چه بهتر.

9-زیرپله به عنوان گل‌خانه

فضای زیرپله جای مناسبی برای نگهداری از گل وگیاه آپارتمانی است. برای این منظور قفسه‌هایی روی دیوار یا روی زمین قرار دهید و گلدان‌ها را روی آن‌ها بگذارید. هم فضا را زیبا کردید و هم جای اضافی را اشغال نکردید. می‌توانید برای این فضا از گیاهان بالارونده نیز استفاده کنید و دیواره پله‌ها را با شاخ و برگ گیاهان تزئین کنید.

10-زیرپله به عنوان فضای بار

گوشه دنج زیرپله‌های فضای مناسبی برای تبدیل آن به بار و قرار دادن نوشیدنی‌ها و شیشه‌ها و ظروف آن‌ها است. حتی می‌توان اگر فضا اجازه داد یک میز پیشخوان هم در آن‌جا تعبیه کرد.

11-فضای زیر پله محلی برای نگهداری حیوانان خانگی

فضای زیرپله یک خانه دنج و سفارشی برای حیوانات خانگی است. از دید مخفی است و وسایل حیوان باعث بهم ریختگی در اتاق نشیمن نمی‌شود. به خصوص در خانه‌های شهری که افراد با این مشکل روبه‌رو می‌شوند که از حیوان خانگی خود در کجا نگهداری کنند، به راحتی می‌توان فضای زیرپله را مناسب‌سازی کرد و حیوان خانگی را در آنجا نگه داشت. اگر قصد انجام این کار را دارید نکات بهداشتی را رعایت کنید و به گونه‌ای آن را بسازید که تمامی گوشه‌ها و زوایای آن قابل تمیز کردن باشد.

12-فضای زیرپله برای قرار دادن تلویزیون

قرار دادن میز تلویزیون و یا بوفه در زیرپله، یکی از ایده‌های کاربردی برای استفاده بهینه از فضای اضافی زیرپله است. به این صورت که می‌توان با یه طراحی زیبا، میز تلویزیون را در زیرپله قرار داده و یا با نصب تلویزیون به دیواره پله، به راحتی تمامی سیم و کابل‌های آن را در پشت تلویزیون مخفی کرد. همچنین فضای پله را به مرکز استراحت و سرگرمی خانه تبدیل کرد.

13-تبدیل زیرپله به سرویس بهداشتی

ایده ساخت سرویس بهداشتی زیر راه پله‌ها، آن هم در خانه‌های آپارتمانی ایده چندان بدی هم نیست، البته این کار کمی هزینه بر خواهد بود. اما اگر می‌خواهید از این فضا استفاده درستی داشته باشید می‌توانید این گزینه را نیز بررسی کنید.

استفاده کاربردی از دیوار راه‌پله

علاوه بر مواردی که در بالا در مورد فضای زیرپله گفته شد، از دیوار‌ راه‌پله هم می‌توان برای مقاصد مختلف استفاده کرد:

  • کاربرد عناصر دکوراتیو برای طراحی دیوار راه‌پله مانند تابلو، اثر هنری، چراغ‌های تزئینی
  • نصب آینه برای طراحی دیوار راه پله، مانند آینه‌های قدی و عمودی یا آینه‌های گرد و بیضی
  • استفاده از دیوار راه‌پله به عنوان آلبوم خانوادگی و قرار دادن قاب ‌عکس‌های خانوادگی روی آن
  • کاربرد دیوار راه‌پله برای نورپردازی، مثلا نورپردازی افقی یا عمودی و شیب‌دار در جهت خود راه پله
  • زیباسازی دیوار راه‌پله از طریق، رنگ‌آمیزی، کاغذ دیواری‌های متنوع، نقاشی ‌دیواری جذاب، دیوارپوش‌های سه بعدی و کناف‌کاری یا گچ‌بری‌‌های مدرن

اگر فکر یا ایده خاصی برای استفاده از فضای زیرپله مدنظرتان است، این امر نیازمند این است كه شما در مراحل ابتدایی ساخت خانه و یا در مراحل میانی بازسازی آن باشید، تا بتوانید ایده‌های خود را در مورد راه‌پله اجرایی كنید. در غیر این صورت با استفاده از نکات گفته شده می‌توانید یک زیرپله کاربردی و خاص داشته باشید. همچنین برای نتیجه بهتر می‌توانید با یک متخصص طراح داخلی نیز مشورت کنید. همچنین اگر ایده یا نظری دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *