دکوراسیون داخلی

دکوراسیون سبک پاپ آرت انتخابی جسورانه و خاص

دکوراسیون سبک پاپ آرت انتخابی جسورانه و خاص

سبک پاپ آرت چیست؟ دکوراسیون سبک پاپ آرت چه ویژگی‌هایی دارد؟ برای اجرای سبک پاپ آرت در خانه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

عبارت Pop Art مختصرPopular Art  یا هنر عامه‌پسند است. این سبک دکوراسیون در ‌دهه‌های اخیر خصوصا در بین جوانان بسیار محبوب شده است. این سبک در واکنش به تولید انبوه و انتقاد از مصرف‌گرایی به وجود آمد. در این مطلب از سایت لوکس بایر به تعریف این سبک و ویژگی‌های مهم آن در دکوراسیون خانه می‌پردازیم.

تاریخچه پاپ آرت

کلمه Pop Art  برای اولین بار در سال ۱۹۵۸، در مجله Architectural Digest عنوان شد. جنبش پاپ ‌آرت در آخرین سال‌های دهه ۱۹۵۰ در انگلستان به وجود آمد و در آمریکا به نقطه کمال خود رسید. این جنبش عمدتا یک جنبش هنری آمریکایی و بریتانیایی است که وجه مشخصه آن استفاده از تصاویر کتاب‌های کارتونی، آگهی‌های تبلیغاتی، نقوش لیبل‌های بسته‌بندی و تصاویر تلویزیون و سینمایی بود.

طرفداران “پاپ آرت” به سراغ تصاویر فیگوراتیو رفتند و از روش ترسیم خطوط کناری و نقاشی‌های به ظاهر عکاسانه استفاده کردند. “اندی وار هول” به عنوان معروف‌ترین هنرمند سبک پاپ آرت شناخته می‌شود. پاپ آرت سوژه‌هایش را از فرهنگ همگانی می‌گرفت. این جنبش هنری نه تنها در هنرمندان پس از خود تأثیرگذار بود، بلکه به طرز گسترده‌ای روی گرافیک، مد و تبلیغات نیز تاثیر گذاشت.

دکوراسیون سبک پاپ آرت

سبک پاپ آرت، محرک، جسورانه، رنگارنگ، پرانرژی، پر از اشارات فرهنگی و شخصیت‌پردازی است. مهم‌ترین ویژگی و خصوصیت سبک دکوراسیون پاپ آرت، استفاده از رنگ‌های نئونی، خطوط خشن و بریده شده، تصاویر هنرمندان و پوسترهای رنگی است. استفاده از رنگ‌های درخشان و تاثیرگذار در این سبک برای تاکید بیشتر بر روی حقیقت است و اینکه هنر فقط از یک منبع خاص الهام نمی‎گیرد.

 سبک پاپ آرت انقدر خاص است که با یک نگاه متوجه تفاوت آن با دیگر سبک‌های دکوراسیون خواهید شد. استفاده از این سبک، حتما بیننده را شگفت‌زده خواهد کرد. این سبک مناسب افرادی است که به دنبال نمایش ویژگی و ظاهری متفاوت هستند و قدرت انتخاب جسورانه لوازم و رنگ‌های شاد و متفاوت را دارند. به همین دلیل این سبک در میان جوانان و هنرمندان بسیار پرطرفدار است.

ویژگی‌های مهم دکوراسیون سبک پاپ‌ آرت

1-رنگ

وقتی صحبت از پاپ آرت می‌شود، رنگ یک عنصر اساسی و تاثیرگذار است. استفاده از رنگ‌های روشن و پررنگ قلب این سبک هنری است و استفاده از رنگ‌های متضاد نه تنها اختیاری نیست بلکه ضروری است. به دلیل استفاده از رنگ‌های زیاد و پررنگ در این سبک، بهتر است از ترکیبات رنگی در یک زمینه خنثی استفاده کنید تا گیج و خسته نشوید. زیرا هدف ایجاد ترکیبات شلوغ‌ و دیوانه‌کننده نیست، بلکه دستیابی به یک نگاه کلی متعادل است. مثلا می‌توان روی مبلمان سفید، کوسن‌های پررنگ قرمز یا بنفش قرار داد. رایج‌ترین رنگ‌ها در دکوراسیون پاپ آرت، قرمز، بنفش، زرد، سبز، نارنجی، مشکی و سفید است. در این سبک همچنین غالباً از اشکال هندسی مانند دایره‌، مربع‌، مثلث‌ و خطوط رنگارنگ استفاده می‌شود. رنگ‌هایی که در این سبک استفاده می‌شود، معمولا در سبک‌های دیگر دکوراسیون دیده نمی‌شوند.

2-کاغذ دیواری

در سبک پاپ آرت، دیوار را دوباره اختراع می‌کنید. دیوارهای این سبک معمولا با طرح‌ها و چاپ‌های غیر معمول پوشیده می‌شوند. چاپ‌های پاپ آرت روشن، متضاد، پررنگ و اغلب دارای الگوهای تکراری هستند. کاغذ دیواری‌هایی که دارای نقوش خاص و حتی عجیب و غریب هستند و رنگ‌های شاد و متنوعی دارند برای دکوراسیون پاپ آرت مناسب می‌باشند. همچنین کاغذ دیواری‌هایی که در طراحی آن‌ها از نقوش و تصاویر کارتونی استفاده شده، نیز کاربرد وسیعی در طراحی داخلی به سبک پاپ آرت دارند.

3-مبلمان

مبلمان در سبک پاپ آرت واقعاً چشم‌نواز است. بهتر است مبلمان را متناسب با رنگ دیوار انتخاب کنید. جهت حفظ تعادل برای کاغذ دیواری با رنگ روشن مانند آبی یا قرمز، باید مبلمانی با رنگ خنثی و بالعکس انتخاب کرد. ویژگی دیگر مبلمان در این سبک، شکل است. طرح مبلمان پاپ آرت معمولا از یک حرکت هنری الهام گرفته است و بازتاب خلاقیت طراح است. این نوع مبلمان پر از اشکال متنوع و پیچ و تاب‌های غیرمرسوم است.

برای انتخاب مبلمان پاپ آرت باید چهارچوب‌ها را زیر پا گذاشت و دست به انتخاب مدل‌های خاص زد. میزها، صندلی‌ها و کاناپه را از میان انواع جذاب و متفاوت انتخاب کرد و در ترکیب با هم به کار برد.

4-کوسن

برای اجرای سبک پاپ آرت، کوسن‌ها در عین کوچکی، تاثیر زیادی در دکوراسیون دارند. کوسن‌های پررنگ، روشن، شامل تصاویر کمیک و طرح‌های پر از نقش و رنگ، انتخاب خوبی در این سبک هستند. اگر هنوز مطمئن نیستید که می‌خواهید سبک پاپ آرت را در کل خانه اجرا کنید، از کوسن‌ها در کنار مبل‌های ساده و تک‌رنگ، شروع کنید. استفاده از کوسن با تصاویر افراد مشهور دهه 50 و تصاویر کمیک از ویژگی‌های بارز این سبک است.

5-لوازم دکوری

در این سبک هر وسیله‌ای که دارای طرح بسیار خاص و غیرمعمول است مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود رنگ‌ها و فرم‌های مختلفی که در میان دکوراتیوهای سبک پاپ آرت وجود دارد، هزاران گزینه برای انتخاب وجود دارد. لوزم دکوراتیو در این سبک دارای طرح‌های خاص، منحصربه‌فرد و جذاب هستند. رنگ‌ها نیز عموما شاد هستند و در بسیاری از موارد، استفاده از چند رنگ به صورت همزمان دیده می شود.

پاپ آرت با استفاده از عناصر تکراری در دکور مانند پوستر، نقاشی، فرش با الگوهای هندسی مشخص می‌شود. همچنین لوازم جانبی پلاستیکی مانند ساعت، قاب عکس، مجسمه، گلدان و لامپ نیز محبوب هستند. در این سبک استفاده از عناصر دکور غیرمعمول و محرک مانند صفحات نورانی، یک کاسه توالت صورتی یا یک چراغ رومیزی به شکل سوپرمن، بسیار جذاب خواهد بود.

6- نور

پاپ ‌آرت جلوه‌ای از نمایش نور و سایه و همچنین ایجاد جلوه‌های نوری مختلف است که برای دستیابی به این سبک از اهمیت بالایی برخوردار است. چراغ‌های نئون، LEDها، لامپ‌ها و چراغ‌های غیرمعمول نقش مهمی در شکل‌گیری فضای داخلی پاپ آرت دارند. همچنین می‌توان با استفاده از آینه جلوه‌های روشنایی جالبی ایجاد کرد.

7-تابلو

تابلوها نقش مهمی در دکوراسیون پاپ آرت دارند و جزو مهم‌ترین فاکتورهای طراحی داخلی هستند. تابلوهای این سبک، تصاویر کارتونی با رنگ‌های خاص را به نمایش می‌گذارند و به ندرت تک‌رنگ بوده و اکثر آن‌ها از نقوش مختلف و رنگ‌های متنوع تشکیل شده‌اند.

8-تصاویر

طراحان پاپ آرت از تصاویر افراد مشهور در طراحی‌های روی دیوار استفاده می‌کنند که این تصاویر نمایشی از فرهنگ پاپ هستند. استفاده از تصاویر ستاره‌های سینما در رنگ‌های مختلف، لوگوی برندهای معروف، روزنامه‌ها و محصولات معروف مانند سس یا کنسرو، در این سبک بسیار معمول است. همچنین در چاپ این تصاویر، از تکنیک‌های نوآورانه چاپ استفاده می‌شود. در پاپ آرت، برای ساخت تصاویر اغلب مواد را با هم مخلوط می‌کنند. مثلا تصاویر متفاوت را در یک بوم تركیب می‌کنند، تا روایتی كاملاً مدرن خلق كنند.

9-متریال

متداول‌ترین متریال در این سبک، بدون تردید پلاستیک است. زیرا پلاستیک محکم، انعطاف‌پذیر و ارزان است. اغلب مبلمان و صندلی‌های پاپ آرت از پلاستیک ساخته شده‌اند. به طور کلی متریالی که در این سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیشتر شامل کروم و پلاستیک با رنگ‌های بسیار شاد و پررنگ است.

10-خودت بساز

پاپ آرت هنر تخیل و ساختن است. اینکه خودت طراحی کنی و بسازی و رنگ کنی. مثلا کودکان خود را تشویق کنید تا یک اثر هنری دست‌ساز برای اتاق بازی با همان رنگ‌های نمادین پاپ مانند قرمز، زرد و آبی بسازند. یا با ارجاع به نقل قول فیلم موردعلاقه خود، حروف آن را بسازید و در اتاق خواب آویزان کنید.

جسور باشید!

سبک پاپ آرت با توجه به ویژگی‌هایی که دارد، بیشتر مناسب استفاده در فضاهایی همچون کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های زیبایی و آرایشی و گالری‌ها است. اما می‌توان با به کار بردن این سبک در منزل و با برهم زدن روال معمولی که در طراحی و دکوراسیون فضای منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد، یک ظاهر بسیار متفاوت و جذاب ایجاد کرد. فراموش نکنید که جذابیت این سبک در این است که دیگر هنجارها و قوانین معمول دکوراسیون وجود ندارد. پاپ آرت ناشی از تمایل به بیرون راندن قوانین محافظه‌کارانه طراحی و خلق چیزی جدید و مهیج است.

از اینکه مطلب بالا را خواندید سپاسگزاریم. اگر در مورد سبک پاپ آرت سوال یا نظری دارید، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *