دکوراسیون داخلی

اصول دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی زیبا و کاربردی

اصول دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی زیبا و کاربردی

چگونه یک حمام و سرویس بهداشتی زیبا و کاربردی داشته باشیم؟ اصول دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی چیست؟ مهم‌ترین ایده‌های زیباسازی حمام و سرویس بهداشتی کدام است؟

اگر فکر می‌کنید که دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی در خانه مهم نیست، سخت در اشتباه هستید! طراحی و دکوراسیون کاربردی و در عین حال زیبای این فضا به عنوان تنها عرصه بهداشتی در خانه، بسیار حائز اهمیت است. در سال‌های اخیر سبک‌ها و ایده‌های زیادی در زمینه دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی، رایج شده و راهکارهای مفید برای زیباسازی و در عین حال کاربردی‌ کردن این فضا وجود دارد که در این نوشته از فروشگاه لوکس بایر به آن‌ها خواهیم پرداخت.

ایده‌های زیباسازی حمام و سرویس بهداشتی

1-انتخاب سبک دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی

قبل هر اقدامی برای طراحی یا تغییر دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی، سبک موردنظر خود را انتخاب کنید. انتخاب رایج همیشه بین سبک مدرن و سنتی است. حمام‌های سنتی، حوضچه یا وان و دکوری با ظاهر کلاسیک دارند و در طراحی آن‌ها بیشتر تزئیناتی با نقش و نگار، به کار رفته است. اما حمام‌های مدرن از نظر ظاهری، ساده، معمولا تک‌رنگ با خطوطی زاویه‌دار هستند.

انتخاب سبک موردنظر برای حمام و سرویس بهداشتی باعث می‌شود در مراحل بعدی یعنی انتخاب و چیدمان وسایل، تصمیمات درستی بگیرید و ریتم و آهنگ دکوراسیون صحیحی داشته باشید.

2-چیدمان مناسب وسایل

بعد از انتخاب دکوراسیون باید چگونگی جانمایی و چیدمان وسایل حمام و سرویس بهداشتی را مشخص کنید. اینکه در فضای موردنظر شما چه وسایلی با چه اندازه‌هایی باید قرار بگیرند. جانمایی وسایل باید به گونه‌ای باشد که فضای کافی برای ایستادن، خشک شدن و چرخش وجود داشته باشد و رفت‌آمد به سادگی انجام شود. حمام و سرویس بهداشتی باید محلی برای آرامش باشد. پس نباید در آن احساس تنگی یا خفگی کرد.

اگر فضا اجازه می‌دهد، بهتر است که در حمام یک نقطه کانونی ایجاد کرد. این کار باعث می‌شود حمام متعادل‌تر و هیجان‌انگیزتر باشد. برای ایجاد نقطه کانونی می‌توان از آینه‌های برجسته، کاشی‌های تزئینی یا یک رنگ اصلی استفاده کرد.

3-انتخاب رنگ مناسب

رنگ نقش مهمی در زیباسازی حمام و سرویس بهداشتی و ایجاد احساس مثبت دارد. می‌توان بر اساس سبک، رنگ اصلی موردنظر را انتخاب کرد. اصول کلی این است که رنگ روشن فضا را بزرگتر نشان می‌دهد، بنابراین رنگ‌های روشن مانند، کرم، طوسی روشن و آبی برای فضای کوچک، مناسب هستند.

اگر فضای حمام بزرگ است، انتخاب رنگ‌های تند و تیره، جلوه خاصی به فضا می‌بخشد و حمام ناگهان از یک محل سرد و بی‌روح به جایی دلنشین و جذاب تبدیل می‌شود. رنگ سایر وسایل حمام نیز اهمیت خاص دارند. مثلا به جای یک حوله، چند حوله در دستشویی بگذارید و آن‌ها را از رنگ‌های متنوع انتخاب کنید. می‌توان همه را از یک خانواده رنگ مثلا طیف رنگ آبی انتخاب کرد یا از رنگ‌های متضاد کمک گرفت تا فضا پرانرژی‌تر شود.

4-انتخاب کاشی یا کاغذدیواری و کفپوش مناسب

کاشی‌ دیوار حمام باید با کاشی یا سرامیک کف حمام متفاوت باشد. کاشی یا سرامیک کف باید ایمن باشد و مانع سر خوردن شود. امروزه به صورت خلاقانه از انواع کاشی تزئینی یا رنگی،با اشکال مختلف برای حمام و سرویس بهداشتی استفاده می‌کنند و دیگر از پایین تا بالا را کاشی‌کاری نمی‌کنند و فقط قسمت‌های خاصی را با کاشی می‌پوشانند.
در سبک‌های جدید دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی، می‌توان بخشی از دیوارهای حمام و سرویس بهداشتی را که با آب تماس ندارند، کاغذ دیواری کرد یا برچسب‌های متنوع با طرح‌های مختلف چسباند.

همچنین بهترین کفپوش برای حمام کفپوش‌های سرامیکی هستند، زیرا به راحتی قابل شستشو هستند و عمر بیشتری نسبت به سایر کفپوش‌ها دارند. کف حمام باید به درستی عایق و آب‌بندی شده باشد تا از نشت آب به اطراف جلوگیری کند. برای حفاظت کودکان بهتر است کفپوش‌هایی که جنس لاستیک دارند، برای کف حمام و سرویس به کار برد تا جلوی لغزش و زمین خوردن آن‌ها را بگیرد.

امروزه کفپوش‌های چوبی با روکش ضدآب مانند ترمووود نیز برای کف حمام و سرویس بهداشتی به کار می‌رود که به مراقبت و نگهداری بیشتری نسبت به سنگ و سرامیک نیاز دارند.

5-نورپردازی مناسب

استفاده از نور طبیعی در حمام ایده‌آل است، اما اگر استفاده از نور طبیعی میسر نیست، تامین نور مصنوعی مناسب در حمام ضرورت دارد. نور کافی و مناسب برای سرویس بهداشتی علاوه بر حس آرامش، روشنایی کافی برای آرایش و اصلاح صورت را نیز تامین می‌کند. بهتر است لایه‌های مختلف نور در حمام و سرویس بهداشتی ایجاد کرد. یعنی علاوه بر سقف، روی دیوارها و پشت آینه هم نور ملایمی تامین کرد.

6-استفاده از گل و گیاه طبیعی

یکی از بهترین راه‌ها برای تزئین حمام و سرویس بهداشتی استفاده از گل و گیاه طبیعی مناسب است. گیاه‌های طبیعی که به نور کم احتیاج دارند، انتخاب خوبی برای تزئین حمام و سرویس بهداشتی هستند. گیاهان مناسب مانند کاکتوس‌ها علاوه بر زیبایی، به تصفیه هوا هم کمک می‌کنند. برای جلوگیری از ریختن خاک و کثیف شدن سرویس بهداشتی‌، می‌توانید از تنگ‌های شیشه‌ای دارای خاک و گیاه استفاده کرد.

7-نصب آینه بزرگ

تصویر درون آینه به فضا عمق می‌دهد و حس بهتری ایجاد می‌کند. بنابراین بهتر است در سرویس بهداشتی از یک آینه بزرگ عرضی یا یک آینه تمام‌قد استفاده کرد. از دیگر فواید آینه‌ها این است که باعث انعکاس نور و روشنایی بیشتر در سرویس بهداشتی می‌شوند.

همچنین اگر دستشویی‌ خیلی مرطوب نیست، می‌توان آینه‌های معمولی بدون لبه را با آینه لبه‌دار عوض کرد. قاب‌های چوبی یا پلاستیک رنگی فضای سرویس بهداشتی را مهیج می‌کنند.

8-نصب شلف

شلف‌ها بهترین ابزار طبقه‌بندی برای فضاهای کوچک است و می‌توان از کمترین فضا، بهترین استفاده را کرد، مثلا با نصب شلف‌های مثلثی‌شکل در گوشه‌ دیوارها مفید واقع شوند. با توجه به وجود انواع شوینده‌ها، حوله‌ها و ابزار، شلف‌های دیواری می‌توانند گزینه‌ای مناسب برای نظم‌دهی این فضا باشند.

9-نصب روشویی و توالت فرنگی توکار

در سال‎های اخیر برای بهره‌وری بهتر فضای سرویس بهداشتی، استفاده از توالت‌ها و روشویی توکار بسیار رایج شده است. همچنین به دلیل اینکه این روشویی و توالت‌ها، روی دیوار نصب می‌شوند و از کف فاصله دارند، تمیز کردن آن‌ها نیز راحت است. همچنین بهتر است روشویی را به صورت کمدی انتخاب کرد تا بتوان از فضای زیر آن به عنوان قفسه‌ای برای نگهداری حوله‌ها و وسایل استفاده کرد.

10-استفاده از شیرآلات و دوش مناسب

در انتخاب شیرآلات و دوش مناسب، علاوه بر سبک و شکل ظاهری، باید به کارکرد آن‌ها و سیستم گرمایشی مناسب فضای حمام و سرویس بهداشتی توجه کرد. مثلا انتخاب دوش یا شیرآلاتی که با فشار آب حمام سازگارتر باشد.

امروزه دوش‌های و شیرآلات متنوعی در سبک مدرن و سنتی در بازار وجود دارند که از جنس‌های استیل، کروم، کروم مات، برنج و …ساخته شده‌اند. همچنین برای زیبایی بیشتر حمام و سرویس بهداشتی بهتر است از دوش‌هایی استفاده کرد که دارای لوله‌کشی توکار هستند و فقط کنترل و دوش آن روی دیوار نصب می‌شوند.

11-استفاده از تابلو

نصب تابلو در سرویس بهداشتی، یکی از وسایل دکوراتیو مناسب برای زیبایی و عمق‌بخشی به فضا است. باید در انتخاب تابلوها هوشمندانه عمل کرد، مثلا تصاویر پرسپکتیو برای فضاهای کوچک، مناسب هستند و فضا را بزرگتر نشان می‌دهند. اگر کاشی دیوار طرح‌ نداشته باشد، تابلوهای کوچک و شلوغ و اگر کاشی‌ دیوار شلوغ و طرح‌دار است، با یک تابلوی بزرگ با یک تصویر ملایم مثل دریا می‌توان فضا را متعادل کرد.

بهتر است به جای قاب‌های شیشه‌ای، از تابلوهای شاسی‌شده استفاده کرد که هم در مقابل رطوبت مقاوم‌ترند و هم امکان افتادن و شکستن ندارند. همچنین می‌توان وسایل دکوری مانند صدف را قاب کرده و در سرویس بهداشتی نصب کرد.

12-ایجاد فضای ذخیره‌سازی و مرتب‌سازی

به علت وجود وسایل و ابزار بهداشتی مختلف در حمام و سرویس بهداشتی، طراحی مناسب سرویس بهداشتی ضروری است تا از بهم ریختگی جلوگیری کند. به طور مثال نصب کابینت‌های دیواری در محل های مناسب برای نگهداری وسایل مختلف.

گاهی با توجه به ابعاد حمام این امکان وجود دارد که با نصب قفسه‌های کشویی، بیشترین بهره را از فضا برد. یا با نصب چند شلف روی دیوار، وسایل را روی آن‌ها قرار داد. بهتر است وسایل شتشوی مربوط به حمام را در جایی نزدیک دوش قرار داد که دسترسی به آن‌ها راحت باشد. می‌توان با نصب دستگیره پشت در سرویس بهداشتی از آن‌ به عنوان آویز حوله استفاده کرد.

برای قرار دادن بعضی وسایل مانند حوله‌ها می‌توان از سبدهای کوچک حصیری کمک گرفت. استفاده از سطل‌های حصیری برای نگهداری البسه کثیف، هم رطوبت درون‌شان را می‌گیرد و هم جلوه زیبایی به حمام‌ می‌دهد.

13-استفاده از شمع وعود و دیگر تزئینات

روشن کردن عود و شمع در سرویس بهداشتی، علاوه بر زیبایی خاصی که به محیط می‌بخشند، بوی مطبوعی نیز در فضا تولید می‌کنند. علاوه بر عود و شمع‌، یکی از بهترین وسایل برای تزیین دستشویی و حمام، موجودات واقعی دریا است. می‌توان با استفاده از صدف، مرجان، ستاره دریایی و گوش‌ماهی، فضای دریا را به سرویس بهداشتی‌ آورد. می‌توان از صدف‌ها در کنار تزیینات دیگر مثل گل یا شمع استفاده کرد یا آن‌ها را تبدیل به گلدان یا جاشمعی کرد.

14-نصب پرده یا درب مناسب

در حمام و سرویس بهداشتی مشترک، بهتر است آن‌ها را با پرده یا درب جدا کرد. درب‌‌های کشویی یا محوری به علت صرفه‌جویی در فضا، بهترین انتخاب هستند. نصب یک پرده ضدآب، آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه است. پرده علاوه بر جداسازی فضا، می‌تواند چهره سرویس بهداشتی را عوض کند؛ حتی اگر واقعا نصب آن ضرورت ندارد. با این کار در واقع می‌توان شلوغی دوش و وسایل حمام را از چشم پنهان کرده و یک دیوار پارچه‌ای جذاب در یک سوی حمام‌ داشت. در انتخاب نوع پرده حمام باید به رنگ کاشی و وسایل دیگر توجه کرد.

15-حمام و سرویس بهداشتی را کاربردی دکوراسیون کنید.

هرگز اجازه ندهید که سبک دکوراسیون و چیدمان وسایل، مانع عملکرد درست فضا شود. شما باید در فضای حمام و سرویس بهداشتی راحت باشید و آرامش داشته باشید. همچنین لازم نیست برای تغییر فضا، حتما هزینه زیادی انجام دهید، با چند تغییر کوچک در رنگ و چیدمان وسایل می‌توانید فضای حمام و سرویس بهداشتی را زیباتر کنید.

در مطلب بالا سعی کردیم به نکات مهم در زیباسازی حمام و سرویس بهداشتی بپردازیم. اما اگر به فکر یک تغییر اساسی هستید، بهتر است با یک مشاور طراحی یا دکوراسیون داخلی در این زمینه مشورت کنید. لطفا اگر سوال یا پیشنهادی در این زمینه دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *