گوناگون

کاهش اثرات WIFI در خانه

کاهش اثرات WIFI در خانه

امواج الکترومغناطیسی چیست و چه اثری بر سلامتی انسان دارد؟ راه‌های کاهش اثرات امواج wifi و اشعات تلفن همراه چیست؟ چگونه امواج وای فای را در خانه کاهش دهیم؟

در دنیای مدرن زندگی بدون تکنولوژی غیرممکن است که این پیشرفت تکنولوژی باعث شده است انسان به صورت مداوم در معرض امواج و اشعات مضر قرار بگیرد. تلفن‌ ‌همراه، مایکروفر، رایانه‌، دستگاه‌های صوتی، مودم‌ و سایر دستگاه‌های الکترونیکی فقط برخی از ابزارهای متعددی هستند که فرکانس الکترومغناطیسی منتشر می‌کنند.

بمباران مداوم این فرکانس‌ها در طولانی‌مدت برای سلامتی انسان مضر است؛ بنابراین لازم است در مورد اثر این امواج و نحوه محافظت در برابر آن‌ها، آگاهی لازم را داشته باشیم. در این مطلب به بررسی این اثرات و چگونگی کاهش امواج الکترومغناطیسی از جمله امواج wifi خواهیم پرداخت.

امواج الکترومغناطیسی چیست؟

امواج الکترومغناطیسی از حرکت ذرات باردار الکتریکی ایجاد می‌شوند. این امواج الکترومغناطیسی به‌عنوان “تشعشع الکترومغناطیسی” شناخته می‌شوند، زیرا از ذرات با بار الکتریکی ساطع می‌شوند. در مورد چگونگی و میزان اثر این امواج تحقیقات زیادی انجام شده است و مطالعات علمی مختلف آثار احتمالی امواج الکترومغناطیس را در انسان به ‌صورت اختلالات خلقی، بیماری‌های قلبی، ابتلا به سرطان، افزایش رشد تومورهای مغزی، آلرژی، استرس، خستگی و افزایش ابتلا به آلزایمر ذکر کرده‌اند.

منابع عمده امواج الکترومغناطیسی:

  • شبکه‌های رایانه‌ای بی سیم
  •  مودم‌های WiFi و Wimax
  • تلفن‌های بی سیم
  • سیستم‌های بلوتوث
  • گوشی تلفن همراه
  • امواج مایکروویو
  • امواج ناشی از دکل‌های مخابراتی

موارد ذکر شده منابع مهم امواج الکترومغناطیسی هستند، اما دو منبع پرکاربرد در اغلب خانه‌ها wifi و تلفن همراه است که در زیر به بررسی این منابع می‌پردازیم.

وای فای (wifi) چیست؟

وای فای یا Wireless Fidelity، تکنولوژی است که از امواج رادیویی برای اتصال به شبکه استفاده می‌کند. به عبارت دیگر wifi یک فناوری است که امکان ارتباط بی‌سیم داده‌ها را برای دستگاه‌هایی مانند رایانه، تلفن همراه، کنسول‌های بازی و دستگاه‌های هوشمند خانگی، برقرار می‌کند.

سیگنال‌های WiFi از مودم شروع و به دستگاه ختم می‌شود. هنوز درباره چگونگی و میزان مضر بودن امواج وای فای یا حتی تلفن همراه مباحث و تحقیقات در جریان است و ‌مضرات این موارد قطعی اثبات نشده است. اما از آنجا‌یی که WiFi حامل سیگنال‌های رادیویی و امواج است، نمی‌تواند چندان بی ضرر باشد و برخی از تحقیقات روی سرطان‌زا بودن این امواج تاکید کرده‌اند.

راه‌های کاهش شدت امواج وای فای و امواج الکترومغناطیس در خانه

1-از مودم فاصله بگیرید.

بهترین اقدام برای کاهش میزان شدت این امواج این است که مودم را در محلی کم رفت و آمد و دور از اتاق خواب قرار دهید و در زمانی که به اینترنت نیاز ندارید، به خصوص در شب مودم را خاموش کنید. بیشترین ضررهای وای‌فای در ساعات نیمه شب اتفاق می‌افتد. بدن به صورت خودکار در نیمه شب شروع به بازسازی سلولی، سم‌زدایی بدن و ذخیره انرژی برای روز آینده می‌کند. امواج وای‌فای با اختلال در سوخت‌وساز و فعالیت‌های طبیعی می‌تواند این روند را دچار مشکل کند.

2-در خانه wifi استفاده نکنید.

اگر برایتان مقدور است، بهتر است که برای محافظت در برابر امواج الکترومغناطیس به جای استفاده از وای‌فای، از اینترنت خانگی که با کابل LAN به شبکه متصل می‌شود استفاده کنید. دقت کنید که حتما از کابل‌های استاندارد محافظ‌‌‌دار برای اتصال‌های خود استفاده کنید. کابل‌های بدون محافظ و غیراستاندارد نیز خود منشائی برای نشت پرتوهای مضر هستند که می‌تواند بر بدن شما اثرات منفی بگذارد.

3-لوازم الکترونیک را از اتاق خواب دور کنید.

سعی کنید هیچ‌گونه وسیله الکتریکی و الکترونیکی مانند مودم، تلفن همراه یا لپ‌تاپ را در اتاق خواب قرار ندهید. امواج الکترومغناطیس منتشر شده از آن‌ها با تاثیر بر میزان ترشح هورمون ملاتونین، باعث اختلال در خواب می‌شوند.

4-لوازم الکترونیکی را از برق جدا کنید.

مودم تنها دستگاهی نیست که به فرستنده‌های وای‌فای مجهز هست. لپ‌تاپ، موبایل، تلویزیون‌های هوشمند، لوازم خانگی هوشمند، چاپگر بی‌سیم و هر وسیله‌ای که قابلیت اتصال بی‌سیم داشته باشد، به نوعی مولد امواج وای‌فای در خانه است. به طور کلی بهتر است زمانی که از وسیله‌های برقی در خانه استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را از برق جدا کنید. حتی لوازمی مانند ماشین لباسشویی یا مایکروفر. این کار باعث می‌شود میزان اشعات الکترومغناطیسی به طور محسوسی در خانه کاهش یابد.

5-لپ‌تاپ را به خود نزدیک نکنید.

سعی کنید هنگام استفاده از لپ‌تاپ آن را مستقیما روی بدن یا پای خود قرار ندهید و زمانی که لپ‌تاپ در حال شارژ شدن است از آن استفاده نکنید. اگر برایتان مقدور است، از موس و کیبورد جداگانه استفاده کنید.

6-از گیاهان جذب کننده امواج استفاده کنید.

بعضی از گیاهان جذب کننده امواج:

  • کاکتوس: کاکتوس‌ها یکی از بهترین جذب‌کننده‌های اشعه مضر و عمقی هستند. آن‌ها معمولاً برای جذب اشعه‌های تولید شده از طریق کامپیوتر عالی هستند و گیاهانی متناسب برای محیط کار و داخل منزل محسوب می‌شوند.
  • سانسوریا: به گیاه جذب تابش معروف است. سانسوریا یا گل ماری، گیاه دیگری است که هنگام جذب اشعه رایانه بسیار مؤثر عمل می‌کند. قرار دادن آن در نزدیکی رایانه یا مودم می‌تواند راهی عالی برای سالم نگه داشتن اتاق باشد. سانسوریا همچنین با تبدیل CO2 به اکسیژن، هوای خانه را تصفیه می‌کند.
  • گیاه عنکبوتی: این گیاه آلودگی را به خود جذب می‌کند و هوای محیط خانه را تمیز نگه می‌دارد. همچنین می‌تواند گازهای مضر را نیز از بین ببرد و در جذب اشعه تولید شده از طریق لوازم الکترونیکی نیز بسیار مفید است.
  • گیاه برگ بتل: این گیاه علاوه بر ظاهر زیبا توانایی جذب امواج الکترونیکی را نیز دارد، زیرا دارای خواص هیدروکسیل و سوپراکسید می‌باشد و می‌تواند اشعه‌ها را از داخل هوا حذف کند.
  • گیاه لوتوس: میزان جذب‌کنندگی این گیاه به سایز آن بستگی دارد. بهتر است که آن را در کنار کامپیوتر و دیگر لوازم الکتریکی قرار دهید.
  • گیاه آلوئه ورا: این گیاه خواص دارویی دارد و می‌تواند سطح بالایی از اشعه‌ها را به خود جذب کند. همچنین هوای داخل خانه را به خوبی تمیز می‌کند. کربن دی اکسید را به خود جذب کرده و آن را به اکسیژن تبدیل می‌کند.
  • گیاه پیچک: این گیاه یکی از بهترین انواع گیاهان برای جذب اشعه‌های مضر است. حتما در خانه داشته باشید.

7-روی زمین بایستید.

دستگاه‌های بی‌سیم معمولا یون‌های مثبت نامناسب را منتشر می‌کنند که می‌تواند با امواج مغزی تداخل ایجاد کند. وجود زمین به واسطه یون‌های منفی باعث می‌شود که همواره فرکانس الکترومغناطیسی بدن در شرایط طبیعی و در توازن باشد، اما زمانی که دستگاه‌های الکترومغناطیسی اطراف بیش از حد فعالیت کنند، توازن این یون‌ها در بدن به هم می‌خورد.

بنابراین نیاز به همگام‌سازی با فرکانس طبیعی زمین ضرورت پیدا می‌کند. می‌توان با ایستادن به شکل پابرهنه به مدت 20 دقیقه روی زمین، این توازن را برقرار کرد یا با افزایش میزان یون‌های منفی در بدن، تعداد یون‌های مثبت ایجاد شده توسط امواج را خنثی کرد، که برای انجام این کار می‌توان از لامپ‌های نمکی در محیط ساختمان استفاده کرد.

این لامپ‌ها از قرار گرفتن در داخل نمک معدنی‌ که در طول سالیان دراز، سخت شده است، درست می‌شوند و می‌توانند یون‌های خطرناک موجود در هوا را خنثی کنند.  

راه‌های کاهش اثرات اشعات تلفن همراه

امواج وای فای برخلاف امواج گوشی تلفن همراه بر روی نقطه خاصی از بدن تجمع و تمرکز ندارند. در صورتی که گوشی تلفن همراه، از آنجایی که کاربر آن را نزدیک گوش و سر خود مورد استفاده قرار می‌دهد، امواج مستقیم‌ بر‌ سر و مغز انسان اثر می‌گذارند. برای کاهش اثرات امواج تلفن همراه، نکات زیر را رعایت کنید:

1-تلفن همراه را در تماس با بدن قرار ندهید.

سعی کنید وسایل الکترونیکی خصوصا تلفن همراه را در نزدیکی بدن خود مثلا در جیب یا روی کمربند خود قرار ندهید. بهترین جا برای گوشی تلفن همراه در کوله پشتی، کیف پول یا کیف زنانه است.

2-هنگام صحبت با تلفن همراه آن را از خود دور کنید.

در هنگام صحبت کردن با تلفن از اسپیکر گوشی یا هندزفری استفاده کنید. بهتر است از هدست بلوتوث استفاده نکنید، زیرا استفاده‌ همزمان از تلفن همراه و هدست بلوتوث، میزان انتشار امواج را به شدت افزایش می‌دهد. تا جای که امکان دارد برای برقراری ارتباط از پیام‌های متنی استفاده کنید.

3-هنگام صحبت با تلفن همراه، دست خود را عوض کنید.

اغلب افراد عادت دارند با یک دست گوشی همراه را نگه داشته و صحبت می‌کنند. بهتر است مدام دست خود را عوض کنید تا یک طرف سر در معرض زیاد تابش امواج قرار نگیرد.

4-مکالمه خود را کوتاه کنید.

برای صحبت‌های طولانی از تلفن همراه استفاده نکنید. مطالعات نشان می‌دهد اگر بیش از دو دقیقه با تلفن همراه صحبت کنید، امواج مغزی تحت تاثیر امواج تلفن همراه قرار می‌گیرند.

5-در شرایط ضعف آنتن، از تلفن همراه استفاده نکنید.

موبایل در حال حرکت به میزان چند برابر آلودگی الکترومغناطیسی تولید می‌کند. در مکان‌هایی که آنتن‌دهی ضعیف است یا در شرایطی که در حال حرکت در اتومبیل هستید، تلاش برای ارتباط با نزدکی‌ترین برج‌های مخابراتی بیشتر است و قدرت تابش اشعات تلفن همراه هم قوی‌تر است و می‌تواند اثر بیشتری بر بدن شما بگذارد.

6-منتظر اتصال تماس بمانید.

هنگام برقراری تماس، قبل از قرار دادن تلفن در کنار گوش، منتظر اتصال تماس باشید. تلفن در حین اتصال اولیه شدیدترین اشعات را از خود ساطع می‌کند و پس از برقراری اتصال، قدرت خود را کاهش می‌دهد.

7-از قاب‌های مناسب تلفن همراه استفاده کنید.

بعضی از قاب‌های غیر استاندارد تلفن همراه، سیگنال‌ها و آنتن‌دهی گوشی را ضعیف می‌کند و میزان اشعات تلفن را زیاد می‌کنند. سعی کنید از قاب‌های استاندارد تلفن همراه استفاده کنید. به طور مثال قاب‌های فلزی برای تلفن همراه مناسب نیستند. محفظه‌های فلزی مانند یک گیرنده عمل کرده و اثر امواج تلفن همراه را که به سمت بدن جذب می‌شوند، تشدید و منعکس می‌کنند.

8-از حالت هواپیما استفاده کنید.

هنگام خواب تلفن همراه خود را خاموش یا در حالت هواپیما قرار دهید. اگر شب باید تلفن همراه خود را روشن بگذارید، هنگام خواب آن را از سر و بدن دور نگه دارید.

9-تلفن همراه را از کودکان دور کنید.

جمجمه کودکان نازک‌تر از بزرگسالان است و مغز آن‌ها به سرعت رشد می‌کند. بنابراین تشعشعات حاصل از تلفن همراه در مغز آن‌ها بیشتر نفوذ می‌کند. تا جایی که امکان دارد، تلفن همراه را دور از دسترس کودکان نگه دارید.

10-از اینترنت موبایل استفاده نکنید.

اتصال به اینترنت موبایل، امواج الکترومغناطیسی را چندین برابر می‌کند. بهتر است در موارد ضروری از اینترنت موبایل استفاده کنید و بعد از استفاده، در حالت خاموش قرار دهید و یا بهتر است در مواقع لزوم از وای فای موبایل به جای اینترنت سیمکارت استفاده کنید.

11-به میزان SAR (جذب پایین اشعه برای بدن) گوشی توجه کنید.

هنگام خرید تلفن همراه به میزان اِس.اِی.آر آن توجه کنید. این عدد به طور معمول به وسیله شرکت سازنده تلفن همراه روی گوشی و یا کاتالوگ آن درج می‌شود که نشان می‌دهد هنگام استفاده از تلفن همراه چه مقدار از امواج جذب بدن می‌شود. هر چه این عدد در یک گوشی تلفن همراه پایین‌تر باشد، گوشی ایمن‌تر است.

12-از آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید.

آنتی اکسیدان‌ها موادی در بدن هستند که از پیری پیشگیری می‌کنند و برای سلامتی بسیار ضروری هستند. امواج تلفن همراه می‌توانند این ترکیبات حیاتی بدن را از بین ببرند و فرمول شیمیایی آن‌ها را بشکنند. بنابراین خوب است که روزانه از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کنید.

تا جایی که می‌توانید از امواج فاصله بگیرید یا آن‌ها را خاموش کنید!

واقعیت این است که نمی‌توان در برابر ‌‌امواج الکترومغناطیسی و سیگنال‌های WiFi کار چندانی انجام داد. زیرا زندگی مدرن با این امواج گره خورده است و هیچ راه‌حلی نمی‌تواند جلو‌ی ‌نفوذ ۱۰۰ درصدی این امواج را بگیرد. تنها اقداماتی که در این زمینه می‌توان انجام داد، این است که تا حد ممکن از سرچشمه پخش و انتشار امواج WiFi دوری کنید و مطمئن شوید، مدت زمان زیادی را در نزدیکی میزی که مودم WiFi‌ روی آن است نمی‌گذرانید. همچنین در مواقع غیر ضروری، هم مودم و هم دستگاه‌هایی را که به وای فای متصل هستند را ‌خاموش کنید.

نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که بر اساس تحقیقات علمی، کودکان نسبت به بزرگسالان، در معرض خطر بیشتری در محیط‌های محاصره شده با امواج WiFi قرار دارند و احتمال دچار شدن آن‌ها به اختلالات ذهنی در دوران رشد بیشتر است. خطر امواج وای فای برای کودکان را تنها باید با خاموش کردن دستگاه‌های منتشر کننده سیگنال و دور کردن آن‌ها از کودکان و همچنین آموزش خطرات این امواج برای کودکان‌ به حداقل رساند.

امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید بوده باشد. اگر شما هم نظر یا راه‌حلی در این زمینه دارید، در بخش نظرات برای ما بنویسید.

وبسایت: luxbuyer.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *