دکوراسیون داخلی

تغییر دکوراسیون با کمترین هزینه

تغییر دکوراسیون با کمترین هزینه

اگر قصد دارید دکوراسیون خانه را تغییر دهید، ولی بودجه کمی دارید، نگران نباشید و از هدفتان بخاطر کمبود پول صرف نظر نکنید. در عوض راهکارهای لازم را پیدا کنید و بکار ببندید.   

طراحی داخل خانه هزینه خیلی زیادی دارد. حتی اگر بخواهید فقط دکوراسیون یک اتاق را تغییر دهید، باز هم هزینه زیادی خواهد داشت. برای کفپوش از چه چیزی می‌خواهید استفاده کنید؟ برای نقاشی چه رنگی را مد نظر دارید و چه میزان از آن رنگ باید خریداری کنید؟ آیا می‌خواهید مبلمان جدید بخرید؟ نورپردازی و بقیه وسایل چطور؟ همین طور سایر لوازم دکوراسیون؟

وقتی همه این موارد را در نظر می‌گیرید و پولی را که لازم است، حساب می‌کنید، می‌بینید که هزینه‌ها خیلی بالا خواهد بود. ولی ما راهکارهایی را در این مطلب گردآوری کرده‌ایم که به شما نشان می‌دهد با یک بودجه محدود هم می‌توان تغییرات دلخواه را بدون صرف هزینه زیاد انجام داد.

قبل از شروع کار برنامه ریزی کنید

برنامه ریزی قبل از شروع هر کاری برای بهبود وضعیت خانه، بسیار مهم است، خصوصا اگر بودجه‌ای که در نظر گرفته‌اید محدود باشد. برنامه‌ریزی بموقع و مناسب، مشکلات احتمالی در حین انجام کار را به حداقل می‌رساند. موقع برنامه‌ریزی برای تغییر طراحی داخلی خانه، در مرحله اول سبک مورد نظرتان را از طریق جستجو در مجلات و اینترنت مشخص کنید. سپس بخش‌های مختلف پروژه کف، مبلمان و اثاثیه دیگر، رنگ، تجهیزات جانبی، وسایل دکوری را مشخص کرده، و تحقیق کنید انجام هر قسمت چقدر هزینه خواهد داشت. یادتان باشد هنگام برآورد هزینه‌ها، مخارج جانبی مثل دستمزد کارگر را هم در نظر بگیرید. سپس بررسی کنید ببینید بودجه‌ای که دارید کفاف هزینه‌های مورد نظر را می‌دهد یا نه و بعد سراغ مراحل بعدی بروید.

استفاده دوباره از وسایلی که دارید

مطمئنا ایجاد تغییر در وسایلی که دارید به منظور استفاده دوباره از آن‌ها، به اندازه خریدن وسایل جدید هیجان انگیز نیست. ولی این تغییر، ارزش انجام دادن را دارد، چون هم باعث ایجاد تنوع می‌شود، هم به صرفه جویی مالی کمک می‌کند. پس وسایلی را که در حاضر استفاده می‌کنید، خوب بررسی کنید و ببینید چه تغییراتی می‌توانید در آن‌ها به وجود آورید. مثلا کابینت‌های آشپزخانه را بررسی کنید، ببینید با تعویض روکششان می‌توانید آن‌ها را نو کنید یا واقعلا لازم است کابینت جدید بخرید. همزمان با اینکه مشخص کردید چه وسایلی را می‌توانید بازسازی کنید، تحقیق کنید ببینید چگونه می‌توانید تغییرات مورد نظرتان را انجام دهید. ممکن است بعضی از آن‌ها را خودتان بتوانید انجام دهید، بدون اینکه کار را به دست کسی بسپارید. اگر می‌خواهید خودتان تغییر یا تغییراتی را انجام دهید، مطمئن شوید از دستورالعمل‌های موردنیاز آگاهی دارید و بعد کار را شروع کنید. با دوستان یا اعضای خانواده هم می‌توانید مشورت کنید.

از اثاثیه باکیفیت استفاده کنید

کار کردن بر اساس بودجه یعنی اولویت بندی هزینه‌ها. وقتی بودجه محدودی دارید، باید پول را برای چیزهایی خرج کنید که بیشترین فایده را دارند. در طراحی داخلی، این یعنی بیشتر پولتان را برای خرید مبلمان و وسایل چوبی بزرگ مصرف کنید و وسایلی را بخرید که جنسشان خوب است و کیفیت دارند. مبلمان، تخت و کمد و میز و صندلی را به این دلیل پیشنهاد می‌کنیم، چون این‌ها وسایلی هستند که چندین و چند سال قابل استفاده هستند، در حالی که رنگ از مد می‌افتد و لوازم جانبی مانند کلید و پریز شفافیت و زیبایی اولیه‌شان را از دست می‌دهند.

علاوه بر این، استفاده از مبلمان و اسباب و اثاثیه دیگر مثل ست تخت خواب یا ست غذاخوری در واقع به معنی این است که شما نصف وسایل را چیده‌اید و با یک نگاه سریعا متوجه می‌شوید که به چه چیزهای دیگری نیاز است. بدین ترتیب کار سریع‌تر جلو می‌رود.

تغییر دکوراسیون با کمترین قیمت

خرید وسایل چوبی که جلا ندارند

نکته دیگری که برای خرید مبلمان باید درنظر داشته باشید این است که وسایلی را بخرید که تکمیل نشده‌اند و رنگ نهایی ندارند. با این روش، وسایلی را می‌خرید که نسبت به مدل‌های تکمیل شده، هم ارزان‌تر هستند و هم کیفیت بالاتری دارند، چون سازنده یا تولیدکننده نمی‌تواند عیوب احتمالی را با رنگ و جلا زدن پنهان کند. کارشناسان توصیه می‌کنند که قبل از رنگ وسایل، از سازنده سوالات لازم را بپرسید. مثلا درباره جنس چوب و نوع رنگ مورد توصیه سوال کنید. وقتی طرح کلی کار دستتان آمد، نوبت به قسمت عملی می‌رسد. اول، چوب را خوب سمباده بکشید، بعد رنگ یا جلای نهایی را بزنید. همه جا را خوب رنگ کنید و سپس بگذارید خوب خشک شود.

وسایل دست دوم بخرید

اینکه خودتان وسایل چوبی را تکمیل کنید، ایده خوبی است. ولی، گاهی، به دلایل مختلف مثل کمبود جا و زمان، این کار عملی نیست. راه حل این مشکل، خرید وسایل دست دوم است. به این ترتیب بر اساس بودجه ای که دارید وسایل آماده‌ای تهیه می‌کنید. برای خرید وسایل دست دوم، چند راه دارید. یکی اینکه از سمساری های محله‌تان، وسایل مورد نیاز را بخرید. برای این کار، بررسی کنید ببینید چه روزهایی وسایل جدید دریافت می‌کنند تا بتوانید وسایلی را که دوست دارید انتخاب کنید. به بازارهای مختلف سر بزنید، از دوستان و آشنایان کمک بگیرید و ببینید وسایلی دارند که دیگر نمی‌خواهند از آن استفاده کنند. به سایت های اینترنتی هم که وسایل دست دوم را عرضه می‌کنند مراجعه کنید. نکته مهم در خریدن وسایل دست دوم این است که باید کیفیت خوبی داشته باشند و در واقع کیفیتشان مهم تر از ظاهرشان است. ظاهر وسایل را با کمی خلاقیت و انجام یک سری کارها می‌توان به گونه ای تغییر داد که متناسب با سلیقه تان و چیدمان داخلی خانه باشد. ولی اگر کیفیت وسایل خوب نباشد، دیگر نمی‌توان کاری کرد.

با استفاده از رنگ به خانه جان دهید

حالا وقت آن رسیده است که یکی از بزرگ‌ترین رازهای طراحی داخلی خانه را به شما بگوییم. در مقایسه با دیگر وسایل مورد نیاز برای طراحی داخلی، رنگ ارزان است و قیمتی ندارد و از وسایل جانبی دیگر مثل کوسن هم ارزانتر است. پس با استفاده از رنگ مناسب، به فضای خانه‌تان جان ببخشید و آن را زیبا کنید.

 قبل از شروع رنگ کاری و نقاشی، اطمینان حاصل کنید که رنگ مورد علاقه تان را انتخاب کرده‌اید. برای این کار، چند نمونه رنگ انتخاب کنید و با  هرکدام بخش کوچکی از دیوار را نقاشی کنید، تا ببینید کدام یک را بیشتر دوست دارید. هر نمونه ای را که روی دیوار زدید، بگذارید دو سه روز بگذرد تا ببینید به نور طبیعی چگونه واکنش نشان می‌دهد؛ سپس تصمیم بگیرید.

یک توصیه دیگر برای انتخاب رنگ: موقع انتخاب سایه روشن برای قسمت داخلی خانه، قاعده 60-30-10 را بکار ببرید. طبق این قاعده، 60% دیوارهای ضخیم باید با یک رنگ خنثی تر و غالب نقاشی شود. 30% بقیه باید با یک رنگ ثانویه نقاشی شود و در نهایت 10% باقیمانده با یک رنگی که بیشتر خود را نشان می‌دهد.

وسایل دکوری را خودتان درست کنید

در طراحی داخلی، واژه دکور به وسایلی اطلاق می‌شود که کاربرد خاصی ندارند و فقط برای تزیین فضای اتاق استفاده می‌شوند، وسایلی مثل قالیچه های تزیینی، کارهای هنری، قاب عکس ها و کلکسیون قهوه خوری. با اینکه وسایل دکوری برای انسجام بیشتر طراحی داخلی مورد نیاز هستند، دقیقا همان چیزی هستند که بیشترین میزان صرفه جویی مالی را می‌توان با آن‌ها انجام داد.

از آنجایی که انتخاب و چیدمان وسایل دکوری کاملا بر اساس سلیقه شخصی است، پس مهارت به خرج دهید و بجای خریدن این وسایل، آن‌ها را درست کنید. اگر جزء افرادی هستید که همیشه دوربین به دست هستید و عکس می‌گیرید، چند تا از بهترین عکس‌ها را انتخاب کنید، آنها را به زیبایی کنار هم بچینید و به عنوان دکور از آن‌ها استفاده کنید. یا مثلا اگر یک تابلو نقاشی نیمه کاره دارید، آن را تکمیل و روی دیوار نصب کنید. اگر دوست دارید در خانه فضایی ایجاد کنید که انگار کنار دریا هستید و می‌خواهید به خانه آرامش بیشتری بدهید، از صدف‌های دریایی به عنوان دکور استفاده کنید.

در استفاده از وسایلی که دارید خلاق باشید. مثلا بطری‌های آب یا نوشابه را دور نریزید، از آن‌ها به عنوان گلدان استفاده کنید. برای چیدن کتاب‌ها در قفسه، سلیقه به خرج دهید و از روش‌های هنری برای چیدن آن‌ها استفاده کنید.

سبک مینیمال را برای طراحی داخلی بکار ببرید

مفهوم سبک مینیمال در اسمش نهفته است، یعنی سبکی در هنر، موسیقی و یا طراحی، که از ساده‌ترین طرح ها و شکل‌ها استفاده می‌کند. به کار بردن این سبک برای دکور، حداقل در مقایسه با سبک‌های دیگر، هزینه بسیار پایین‌تری دارد. علاوه بر این، سبک مینیمال در حال حاضر مد روز است و با استفاده از آن خانه شما هم مطابق مد روز خواهد شد.

طراحی داخلی به سبک مینیمال یعنی استفاده از رنگ‌های خنثی، خصوصا رنگ‌های تک، بکار بردن مواد طبیعی و ایجاد خطوط صاف و ساده روی کابینت‌ها، کمد و مبلمان. نورپردازی هم باید ساده و در عین حال به اندازه کافی باشد. برای دکور هم، بجای استفاده از خرد و ریزه‌های تزیینی، از یک یا دو وسیله بزرگ که به چشم می‌آیند استفاده کنید.

بخاطر داشته باشید که یکدست نگه داشتن فضا، یکی از اجزاء اصلی سبک مینیمال می‌باشد. برای این کار، باید وسایل و لوازم را به گونه‌ای نگهداری کنید (چه در کمد یا در جاهای دیگر) که در دید نباشند و فضای خانه مرتب و خلوت و یکدست باشد. شاید خیلی‌ها سبک مینیمال را برای چیدمان و دکور خانه دوست نداشته باشند، ولی استفاده از آن، راهکار ساده‌ای است برای اینکه هزینه‌ها را پایین نگه دارید، بدون اینکه مشخص باشد خودتان عمدا این کار را کرده‌اید.

همه دکوراسیون را یکدفعه و باهم انجام ندهید

یکی از بزرگترین اشتباهات در طراحی داخلی تغییر دکوراسیون قسمت‌های مختلف خانه در یک زمان و با هم است. به عبارت دیگر اجرای هم زمان چند پروژه تغییر دکور. شاید حس خوبی باشد که دکور خانه را یکدفعه و به طور کامل به دلخواه‌تان تغییر دهید، خصوصا برای کسانی که تازه به یک خانه جدید نقل مکان کرده‌اند، ولی این کار درستی نیست، مخصوصا اگر بودجه‌تان محدود باشد و بخواهید پول کمتری خرج کنید.

ما توصیه می‌کنیم وقتی به یک خانه جدید نقل مکان می‌کنید، سریعا برای تغییر دکوراسیون و انجام تغییرات بزرگ اقدام نکنید. اجازه دهید مدتی بگذرد تا بهتر متوجه شوید که خانه به چه تغییری نیاز دارد. به عنوان مثال، به محض نقل مکان به خانه جدید، به نظرتان می‌رسد که باید کابینت‌های آشپزخانه را عوض کنید و این تغییر را انجام می‌دهید. ولی بعد از چند ماه به این نتیجه می‌رسید که ای کاش اول فقط روکش کابینت‌ها را عوض کرده بودید.

موضوع اصلی این است که کارهای موردنیاز برای تغییر دکور را اولویت بندی کنید. اول از اتاقی شروع کنید که بیشتر از همه به تغییر احتیاج دارد. همزمان، تغییرات در بقیه قسمت‌ها را تا حدی انجام دهید که بتوانید در آن‌ها زندگی روزانه‌تان را بگذرانید، حتی اگر ظاهر این قسمت‌ها خیلی زیبا و یا به دلخواهتان نباشد. بعدا، وقتی دوباره از لحاظ مالی روبراه شدید و توانستید بودجه لازم برای بقیه کارها را کنار بگذارید، سراغ پروژه‌های بزرگتر بروید.

از یک دانشجوی طراحی داخلی کمک بگیرید

تمام نکاتی که در بالا گفتیم، زمانی کاربردی و مفید هستند که شما خودتان ایده و توان کافی برای انجام کار داشته باشید؛ اینکه بدانید چه سبکی می‌خواهید و از کجا باید شروع کنید. در غیر این صورت باید از یک طراح داخلی کمک بگیرید و اگر با صرف بودجه کم می‌خواهید کار را جلو ببرید، از یک دانشجو کمک بگیرید. می‌توانید یک آگهی روی اینترنت بگذارید، یا به دانشگاه‌ها و مراکزی که دوره‌های طراحی داخلی برگزار می‌کنند، مراجعه کنید تا دانشجویانی را که مایل به فعالیت هستند، پیدا کنید.

معمولا به راحتی می‌توانید دانشجویانی را پیدا کنید که کسب تجربه و بالا بردن رزومه‌ی کاریشان مهم‌تر از دستمزدی است که دریافت می‌کنند و حاضرند با قیمت پایین‌تر کار را انجام دهند. حتی برخی ممکن است حاضر باشند بدون دریافت دستمزد کار کنند. در صورتی که تاییدیه‌ای دال بر اینکه برای شما کار انجام داده‌اند دریافت کنند و به آن‌ها اجازه دهید از عکس‌های خانه قبل و بعد از اعمال تغییرات استفاده کنند.

دنبال طراحانی باشید که درباره سبک طراحی با شما هم نظر هستند. قبل از امضا قرارداد درباره بودجه‌ای که برای کار در نظر گرفته اید صحبت کنید و همه چیز را روشن کنید. مثلا اگر ترجیح می‌دهید بجای خریدن وسایل دکوری جدید، از وسایلی که دارید استفاده کنید، طراح را در جریان بگذارید.

قطعا تغییر دکوراسیون خانه با یک بوجه کم کار آسانی نیست، ولی اگر درست زمان بندی کنید، شدنی است. نکاتی را که گفتیم بکار ببرید و کار را شروع کنید و طراحی داخلی مورد نظرتان را انجام دهید. در نهایت، چیزی که از همه مهم‌تر است این است که شما در محیط جدیدی که طراحی کرده اید شاد و راحت باشید و احساس خوبی داشته باشید.

فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *