گوناگون

کلانشهر های ایران کدامند

کلانشهر های ایران کدامند

بزرگترین شهر ایران کجاست؟ در هر شهری، بعضی مناطق و محله‌ها برای زندگی مناسب‌ترند. اگر دوست دارید بهترین محله‌های کلان شهرهای ایران را بشناسید، مقاله مقایسه کلان‌شهرهای ایران رو از دست ندید.

برای شروع بهتر است که با تعریف کلان‌شهر آشنا شویم. بر اساس تعریف سازمان ملل متحد از کلان شهر، مادرشهر یا کلان شهر به شهرهایی گفته می‌شود که بیش از 4 میلیون جمعیت داشته باشند. بر اساس این تعریف فقط شهر تهران کلان شهر محسوب می‌شود. اما با توجه به اینکه معیارهای تعریف شهر در کشورهای مختلف، متفاوت است، در کشور ما کلان شهر یا مادرشهر به شهرهایی گفته می‌شود که حداقل یک میلیون نفر جمعیت داشته باشند و واجد مرکزیت اقتصادی-سیاسی باشند.

بر اساس این تعریف در حال حاضر شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و اهواز کلان شهر محسوب می‌شوند.

با اینکه کلان شهرها نسبت به شهرهای دیگر امکانات و شرایط بهتری برای زندگی دارند، اما انتخاب یک محله مناسب برای زندگی خصوصا با توجه به شلوغی و تراکم این شهرها، همیشه مهم بوده است. همه ما معمولا برای انتخاب محل زندگی، عواملی مانند بودجه، انتظار از محل زندگی، نزدیکی به حمل‌و‌نقل عمومی، فاصله تا محل کار، امکانات رفاهی محله و مراکز فرهنگی و تفریحی را در نظر می‌گیریم. بنابراین شناخت بهتر محله‌ها می‌تواند به انتخاب خانه‌ای مناسب کمک کند. در این مقاله سعی داریم بهترین محله‌های کلان شهرهای ایران برای سکونت و ویژگی‌های برتر آن‌ها را معرفی کنیم.

اول از همه مهم است بدانیم همیشه مناطق شمالی شهر، محله بالای شهر محسوب نمی‌شوند و این موضوع در هر شهری متفاوت است. معیارهای مهمی که مرز بین قسمت‌های گران با ارزان شهر را مشخص می‌کنند به شرح زیر است:

  • تراکم جمعیت منطقه
  • سطح سواد و تحصیلات
  • میزان استفاده از اینترنت و تکنولوژی‌های روز
  • محیط زیست و آب و هوای منطقه
  • نرخ بیکاری افراد منطقه
  • دسترسی راحت به زیرساخت‌های شهری مانند مراکز رفاهی و تفرحی

حالا بر اساس این معیارها، به معرفی بهترین محله‌ها در هر کلان شهر می‌پردازیم.

تهران، شلوغ‌ترین کلان شهر

همان‌طور که می‌دانید، تهران بزرگ‌ترین شهر ایران است و علاوه بر وسعت زیاد، محله‌های متنوعی هم دارد. بنابراین انتخاب یک محله مناسب سخت است. در تهران به دلایل زیر، بهترین محله‌ها برای سکونت در قسمت شمالی قرار دارند:

  • فضای سبز و آب و هوای مناسب
  • تراکم جمعیت پایین
  • نمای مناسب به علت قرار گرفتن در ارتفاع
  • خانه‌های اصولی‌تر و مهندسی‌سازتر

به طور کلی محله‌های مناطق 1، 2، 3، 5 و 6 بهترین محله‌ها برای سکونت در تهران هستند. محله‌هایی مانند نیاوران، باغ فردوس، تجریش، دارآباد، درکه، دربند، زعفرانیه، فرمانیه، فرشته، قیطریه، کامرانیه، محمودیه، ولنجک، ازگل، اقدسیه، الهیه و اوین در منطقه یک قرار دارند که بهترین محله‌ها برای سکونت هستند و قیمت خانه در آن‌جا از همه جای تهران بالاتر است.

در منطقه 2، محله‌هایی مانند آریاشهر، شهرآرا، ستارخان، گیشا، شهرک ژاندارمری، شهرک غرب، سعادت آباد و طرشت قرار دارند که برای زندگی مناسب هستند.

از دیگر محله‌های خوب تهران برای زندگی، محله‌هایی مانند اختیاریه، پاسداران، دروس، دولت، دیباجی، جردن، ظفر، قلهک، ونک و میرداماد هستند که در منطقه 3 قرار دارند و جزو محله‌های اصیل تهران محسوب می‌شوند.

از جمله محله‌های خوش آب و هوای تهران که در منطقه 5 قرار دارند، می‌توان به محله‌های کن، شهر زیبا، شهران، جنت‌آباد، پونک، پیامبر، سردار جنگل، شهرک آپادانا، شهرک اکباتان، اشرفی اصفهانی و بلوار فردوس اشاره کرد.

از دیگر محله‌های خوب تهران که دارای بافت اداری و تجاری هم هستند، محله‌های آرژانتین، ساعی، کریم‌خان، یوسف‌آباد، بهجت‌آباد، امیرآباد، کشاور و نصرت هستند که در منطقه 6 تهران قرار دارند.

محله‌هایی که در بالا نام بردیم، محله‌های توسعه‌یافته‌تر تهران هستند. اما در مناطق مرکز و جنوب هم محله‌های مناسب برای زندگی هستند که می‌توانید با توجه به بودجه خود به آن‌ها سر بزنید. مثلا محله نازی‌آباد مرفه‌ترین محله جنوب تهران است که از لحاظ امکانات و شرایط زندگی برای سکونت مناسب است.

مشهد، بزرگ‌ترین کلان شهر

مشهد از دیرباز به دلیل میزبانی از امام هشتم شیعیان جایگاه خاصی در بین کلان‌شهرهای ایران داشته است. اما نیاز به تاکید نیست که هیچ‌گاه مانند سال‌های اخیر در قد و قامت پایتخت دوم کشور نقش بازی نکرده است. این مساله، یعنی رشد ناگهانی زیرساخت‌ها و سرازیر شدن سرمایه، سبب شد که در دهه گذشته، نرخ ملک در مشهد به طرز قابل توجهی افزایش یابد.

برخلاف تهران که املاک رویایی و اعیانی در شمال آن قرار دارند، مشهد در این خصوص جزیره‌‌وار عمل کرده است. یعنی مناطق خوب و خوش‌نشین مشهد هرکدام در گوشه‌ای قرار دارند. این مناطق را می‌توان در 2 دسته کلی طبقه بندی کرد:

  • مناطق خوش‌نشین قدیمی؛
  • مناطق خوش‌نشین تازه ساز.

محلات دسته اول عبارتند از:

  • خیابان کوهسنگی؛
  • بلوار سجاد.

و محلات دسته دوم که نسبت به گروه اول کمی تازه سازتر هستند و بیشتر بافت آپارتمانی دارند عبارتند از:

  • احمدآباد؛
  • فرامرزعباسی؛
  • هاشمیه.

خیابان کوه‌سنگی، یکی از خیابان‌های برتر شهر است، یکی از بهترین محله‌های مشهد است که علاوه بر دارا بودن مجموعه بزرگ تفریحی و علمی کوه‌سنگی، دارای مجتمع‌های بزرگ تجاری و مدرن نیز می‌باشد. محله بلوار سجاد، آب و هوای خوبی دارد و جزو محلات مرفه‌نشین و قدیمی مشهد است. همچنین به علت وجود کوچه‌های سرسبز محل مناسبی برای زندگی است.

محله احمدآباد، یکی از معروف‌ترین محله‌های مشهد است که شرکت‌های تجاری بزرگ، بیمارستان‌های مهم، فروشگاه‌های بزرگ و چند هتل را در خود جای داده است. هاشمیه هم جزو محلات خوب مشهد برای سکونت است که بسیاری از شرکت‌های لوکس و فروشگاه‌های برندهای معتبر در آن‌جا قرار دارد. این محله از گذشته به علت حضور و سکونت اساتید و دانشجویان و هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، فضای فرهنگی و اجتماعی خوبی دارد.

به صورت جزئی‌تر اگر آرامش محله برایتان مهم است، محله‌های بلوار سجاد و احمدآباد جزو محله‌های ساکت و آرام هستند. اگر نزدیکی به بازار و مراکز خرید برایتان اولویت دارد، محلات بلوار سجاد، بلوار جانباز، بلوار امامت، خیابان احمدآباد و میدان دکتر شریعتی که دارای بازار و فروشگاه و هایپرمارکت‌هاست، برایتان مناسب است. اگر رفت‌و‌آمد، دسترسی و نزدیکی به بزرگراه و شریان‌های اصلی شهر برایتان اهمیت دارد، محله‌های بلوار وکیل‌‌آباد، بلوار امامت، هفت تیر، صیاد شیرازی، هاشمیه، کوثر، دانشجو، باهنر، جلال آل احمد، سیدرضی و بلوار ملک‌آباد انتخاب مناسبی برای زندگی است.

هرکدام از محله‌های مشهد ویژگی خاص خود را دارد که شما باید بر اساس اولویت‌های خود، محله متناسب را برای زندگی انتخاب کنید.

اصفهان، نصف جهانِ کلان شهرهای ایران

شهر اصفهان وسعت زیادی دارد و به عنوان پایتخت فرهنگی ایران در جهان شناخته می‌شود. اصفهان از لحاظ امکانات شهری و گردشگری امتیاز بالایی دارد و دارای مناطق و محله‌های خوبی برای سکونت است.

رودخانه زاینده‌رود اصفهان را به دو قسمت تقسیم کرده است که املاک قرار گرفته در شمال رودخانه، نسبت به محله‌های جنوبی قیمت بالاتری دارند اما، در کل نسبت به تمامی مناطق اصفهان، محله‌های مشتاق، مرادویج، هزارجریب، مهرآباد، شیخ صدوق، میرزاطاهر و اردیبهشت خوش‌نشین‌تر به شمار می‌آیند و جزو گران‌ترین محله‌های اصفهان هستند. بافت املاک این نواحی بیشتر آپارتمانی و تازه ساز است.

نکته جالب اینکه در اصفهان محله‌های قسمت شمالی شهر جزو محلات ارزان و محلات جنوبی شهر لوکس‌تر و گران‌تر هستند.

اگر دنبال مناطق کم‌ارتفاع‌تر و خانه‌های ویلایی هستید، محله‌های ملاصدرا، شیخ صدوق، مشتاق، مهرآباد، میرزاطاهر، اردیبهشت و چهارباغ بالا، انتخاب خوبی هستند که قیمت بالایی هم دارند. اگر دنبال خانه‌های ویلایی با قیمت مناسب هستید، محلات مرکزی مانند محله امیریه و خیابان گلخانه انتخاب مناسبی هستند. در شمال اصفهان مانند محله بهارستان، خانه‌های ویلایی ارزان‌تری می‌توانید پیدا کنید.

مرکز شهر اصفهان که شامل خیابان‌های اطراف میدان نقش‌جهان، خیابان آیت‌الله طیب و چهارباغ است، به دلیل شلوغی و تردد زیاد نسبت به سایر محله‌ها از قیمت مناسب‌تری برخوردار هستند.

کرج، کلان شهرکوچک اما شلوغ

کرج، مرکز استان البرز است که علاوه بر پرجمعیت بودن، بسیار مهاجرپذیر است. قیمت خانه در کرج بسیار ارزان‌تر از تهران، آب و هوا تمیزتر و ترافیک کمتر است.

محلات جهان‌شهر، بلوار شهرداری، عظیمیه، گوهردشت، درختی، گلشهر و مهرشهر، محلات بالای شهر و خوش‌نشین کرج هستند. اما به طور کلی بهترین محله‎‌های کرج برای زندگی عظیمیه و مهرشهر هستند که اعیانی‌نشین و گران هستند. محله عظیمیه دارای فضاهای لوکس و فضای سبز زیادی است و مراکز تجاری بزرگی در آن‌جا قرار دارند. محله مهرشهر هم جزو محلات خوب و خوش آب و هوای کرج است که آرامش و امنیت بیشتری دارد و دور از هیاهوی شهر است.

شیراز، شهر عشق

شیراز شهر عشق است و شادی و شور. از نظر وجود باغ و کیفیت ساخت‌و‌ساز ویلایی، هیچ ناحیه‌ای از ایران یارای مقابله با شیراز را ندارد. هرچند که در دهه گذشته روند آپارتمان سازی شیراز را نیز تحت تاثیر قرار داده اما، هنوز هم می‌توان با اطمینان گفت که غنی‌ترین بافت فرهنگی از نظر معماری، در بیشتر محله‌های این شهر به چشم می‌خورد.

حالا به بهترین محله‌های شهر شیراز برای سکونت می‌پردازیم.  بهترین و گران‌ترین محله‌های شیراز برای سکونت محله‌های معالی‌آباد، قصرالدشت، فرهنگ‌شهر، ستارخان، ارم، ملاصدرا و قدوسی غربی هستند. از محله‌های خوب اما با قیمت مناسب‌تر، می‌توان محله‌های چمران، تاچارا، میرزای شیرازی و باهنر شمالی را نام برد.

بسته به این که چه چیزی برای شما در انتخاب محله اولویت دارد، محله‌های شیراز زیاد و متنوع هستند. مثلا برخی محله‌های خوب شیراز برای سرمایه‌گذاری، شهرک بهشتی، گلدشت حافظ، گلدشت معالی‌آباد، خیابان فردوسی، شهرک ولیعصر و شهرک پرواز هستند. خیابان ارم، بلوار کریم‌خان زند، خیابان عفیف‌آباد و خیابان چمران هم جزو خیابان‌های خوب شیراز هستند که مراکز تجاری-اداری، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زیادی در آن‌ها به چشم می‌خورد.

به طور کلی از منظر سرمایه‌گذاری و در مقایسه با حجم پول مورد نیاز، شیراز یکی از بهینه‌ترین شرایط را در اختیار شما قرار می‌دهد.

تبریز، کلان شهر اصیل ایران

تبریز یک کلان شهر مهم در منطقه آذربایجان ایران است که به عنوان یک مرکز اداری، بازرگانی، سیاسی و فرهنگی در آن منطقه شناخته می‌شود. گران‌ترین خانه‌ها در تبریز به ترتیب در قسمت شمالی، جنوبی و مرکزی تبریز هستند. به طور کلی شهر تبریز در زمینه خانه و مسکن، شهر گرانی محسوب می‌شود.

گران‌ترین، اعیان‌نشین‌ترین و لوکس‌ترین محلات تبریز ولیعصر، ال‌گلی، زعفرانیه، میرداماد و خیابان خیام هستند. این محلات جزو مناطق اصیل تبریز محسوب می‌شوند که خانه‌های میلیاردی و فول امکانات در آن‌جا یافت می‌شود. محله‌های یاخچیان، منظریه، آبرسان، بام فرشته، عباسی، استانداری و فروغی، محلات متوسط‌‌‌‌تر شهر تبریز هستند که دسترسی خوبی هم به همه جای شهر دارند.

قم، کلان شهر زیارتی

قم دومین شهر مذهبی ایران است که علاوه بر جمعیت، زائران زیادی هم دارد. در این شهر، خانه‌های گران‌تر در قسمت جنوبی و خانه‌های با قیمت مناسب‌تر در قسمت شمالی قم قرار دارند.

محلات گران و لوکس قم محله‌های سالاریه، شهرک قدس، زنبیل‌آباد، ارم و البرز هستند. این محله‌ها دارای امکانات رفاهی و تفریحی لوکس و گران هستند و ساکنین آن سطح مالی و اجتماعی بالایی دارند. اکثر خانه‌ها در این محله‌ها، ویلایی، نوساز و با متراژ بالا هستند.

اگر دنبال خانه‌های مناسب‌تر در قم هستید، خیابان کلهری از محله‌های معروف و مناسب برای سکونت است که مراکز آموزشی، تجاری و فرهنگی زیادی دارد.

اهواز، کلان شهری با قدمت

اهواز یکی از شهرهای بزرگ ایران و مرکز استان خوزستان است. در این شهر محله‌های زیادی وجود دارد که با توجه به شرایط و امکاناتی که دارند، قیمت‌های متفاوتی هم دارند.

شمال شهر اهواز محله مرفه‌نشین آن‌جا به حساب می‌آید و مناطق جنوبی ارزان‌ترند. محله‌های کیانپارس، کیان‌آباد، محله زیتون، پادادشهر، کوی ملت(کوروش) و گلستان از محله‌های اعیان‌نشین و گران اهواز هستند. این محله‌ها دارای خانه‌های لوکس با متراژ بالا هستند که امکانات رفاهی زیادی دارند.

شهرک نفت اهواز به منظور سرمایه‌گذاری محله مناسبی است که تعدادی از شهرک‌های سازمانی شرکت‌های ملی نفت، حفاری و پخش نفت در آن‌جا قرار دارند. این شهرک یکی از بهترین نمونه‌های شهرک مسکونی در ایران است.

بهترین محله برای زندگی در کلان‌شهرها

در متن بالا سعی کردیم مهم‌ترین و بهترین محله‌های کلان شهرهای ایران برای سکونت را معرفی کنیم. اما این واقعیت بر کسی پوشیده نیست که عوامل و شرایط شخصی هرکسی مانند میزان بودجه، شرایط فرهنگی و اجتماعی، شرایط کاری و… مشخص می‌کند که در کجا و چه محله‌ای ساکن شود. به قول معروف “کجا خوشه، اونجا که دل خوشه”، پس سخت نگیرید!

وبسایت: luxbuyer.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *