دکوراسیون داخلی, سبک زندگی

چگونه مبل انتخاب کنیم؟

چگونه مبل انتخاب کنیم؟

چه مبلی برای خانه یا آپارتمان ما مناسب است؟ چه سبکی انتخاب کنیم؟ سنتی یا مدرن؟ تیره یا روشن؟ کوچک یا بزرگ؟ ساده یا طرحدار؟ انتخاب مبل مناسب برای اتاق نشیمن بسیار مهم است که با رعایت یک‌سری قوانین می‌توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

چه زندگی به تنهایی و چه با خانواده، اتاق نشیمن شما یک فضای بسیار مهم است. این اتاق جایی است که شما و خانوادتان بیشترین وقت خود را در آن می‌گذرانید و این همان اتاقی است که قرار است پذیرای مهمانان شما نیز باشد. بنابراین اتاق نشیمن و پذیرایی به دلیل قرارگیری در کانون توجه و فعالیت‌ها در منزل از اهمیت زیادی برخوردار هستند و انتخاب صحیح مبلمان آن‌ها تاثیر زیادی بر دکوراسیون کل خانه خواهد داشت.

شما می‌توانید دکوراسیون اصلی خانه را با توجه به مبلمان خود انتخاب کنید یا بالعکس با توجه به دکوراسیون خانه اقدام به انتخاب مبلمان کنید. در هر صورت بهتر است با سبک‌های مختلف دکوراسیون و انواع مبلمان و چگونگی انتخاب آن، آشنایی داشته باشید.

اما چگونه مبلمان مناسب را انتخاب کنیم؟ شما به مبلمانی نیاز دارید که نه تنها نیازهای شما را برآورده کند، بلکه با خواسته‌ها، علایق و بودجه شما نیز هم‌خوانی داشته باشد. نکات زیر به شما کمک می‌کند که تصمیم بگیرید چگونه مبلمان مناسب برای خانه خود انتخاب کنید!

چگونه مبل انتخاب کنیم 2

دو سرفصل مهم در انتخاب مبلمان مناسب:

-برنامه‌ریزی

-انتخاب قطعات

زمان مورد نیاز: 3 روز.

انتخاب مبلمان مناسب

  1. برنامه‌ریزیبرنامه‌ریزی شامل مواردی مانند مشخص کنید از فضا چه می‌خواهید، در مورد چگونگی استفاده از اتاق فکر کنید و…
  2. مشخص کنید از فضا چه می‌خواهیدیعنی دوست دارید چه حسی از فضای اتاق نشیمن خود بگیرید. خیلی به عکس‌ها توجه نکنید، ابتدا قطعاتی را انتخاب کنید که احساسی را که می‌خواهید، بدست آورید. مثلا اگر می‌خواهید اتاق نشیمن شما احساس دنجی و گرمی به شما بدهد، از پارچه‌های نرم و رنگ‌های گرم استفاده کنید. یا اگر می‌خواهید اتاق شما احساس منظم و مرتب بودن را منتقل کند، مبلمانی با خطوط تمیز و تیز انتخاب کنید.
  3. در مورد چگونگی استفاده از اتاق فکر کنیدبه چه سبک دکوراسیونی علاقمند هستید یا معماری کنونی خانه شما چیست؟ به معماری طبیعی خانه و اتاق توجه کنید. برخی از اتاق‌ها شامل عناصر طراحی داخلی هستند که ممکن است به شما در تعیین نوع مبلمان کمک کنند. به عنوان مثال، اگر شومینه‌ای سنتی دارید، مبلمان کلاسیک بهتر از مبلمان مدرن است. مبلمان مدرن می‌تواند بهترین گزینه برای اتاق نشیمن یک آپارتمان با منظره شهر باشد.
    مهم این است که تم خود را بشناسید. اصلی‌ترین تم‌ها برای طراحی داخلی، مدرن، معاصر، سنتی و قدیمی است. مبلمان نیز از نظر طراحی و ساخت به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند: مدرن یا راحتی، مبلمان استیل یا کلاسیک.
    مبلمان کلاسیک یا استیل بیشتر در کشورهای عربی خاورمیانه و برخی کشورهای اروپایی مثل ایتالیا که مهد معماری و دکوراسیون است، استفاده می‌شود. در منازل ایرانی نیز هنوز با توجه به افزایش تولید انواع سبک‌های مدرن و نو، اما هنوز مبلمان کلاسیک از جایگاه ویژه‌ای نزد مردم برخوردار است.
    مبل‌های راحتی یا مدرن تمام پارچه بوده و چوب یا فلزی در بدنه اصلی و رویی آنها به کار نمی‌رود. این مبلمان دارای دسته‌های پهن و پایه و پشتی نسبتا کوتاه‌تری نسبت به مبل‌های استیل هستند. از طرفی مبل‌های استیل، کمی رسمی‌تر و ترکیبی از چوب و پارچه هستند. پشتی این مبل‌ها، کاملا صاف و کمی بلند است و پایه‌های بلند آنها ظاهری خشک و جدی‌تر به فضا می‌بخشند.
    برای متراژهای زیر ۱۰۰ متر سبک مدرن خلوتی بیشتری دارد و با مساحت و محیط خانه‌های کوچک هماهنگ‌تر است. اما در متراژهای بالا می‌توانید یک ست کامل استیل برای قسمت پذیرایی و یک نیم‌ست راحتی برای قسمت نشیمن داشته باشید.
  1. اندازه‌گیری کنیدفضای اتاق نشیمن خود را دقیق اندازه‌گیری کنید. ابعادی که قرار است مبلمان و دیگر وسایل اتاق در آن‌جا قرار بگیرند را مشخص کنید. همچنین در انتخاب مبلمان برای اتاق نشیمن، باید به فضای رفت‌وآمد هم توجه کنید.
  2. یک طرح ترسیم کنیدروی کاغذ تعیین کنید که با چند روش مختلف می‌توانید مبلمان را در اتاق جای دهید. به فضاهای خالی بین قطعات مبل توجه داشته باشید و آن ‌را مشخص کنید. طوری آن‌ها را بچینید که بتوانید به راحتی بین آن‌ها راه بروید. این ترسیم طرح به شما در انتخاب نوع مناسب مبل کمک زیادی می‌کند.
  3. درهای ورودی خود را بررسی کنیداندازه درهای ورودی که مبل قرار است از آن‌ها رد شود را بگیرید، که هنگام حمل مبل‌ها، آسیبی به در و دیوار وارد نشود.
  4. انتخاب قطعاتانتخاب قطعات شامل مواردی مانند انتخاب نوع پارچه، رنگ و…
  5. با اصول اولیه شروع کنیددر انتخاب مبل برای اتاق نشیمن، ابتدا قطعات اصلی مبل مثل یک کاناپه، صندلی‌ها، میز و میزهای عسلی را انتخاب کنید. اگر جا بود، بعدا قطعات اضافی مثل شزلون یا دیگر قطعات مبلمان را اضافه کنید.
  6. پارچه مبل را با دقت انتخاب کنیدپارچه‌های مبل تنوع زیادی دارند. از انواع آن‌ها می‌توان به مخمل، ابریشم، چرمی، گلیم و مازراتی اشاره کرد. یکی از زیباترین و پرطرفدارترین نوع پارچه مبلی، مخمل است. از لحاظ بافت و رنگ‌بندی این مدل پارچه دارای تنوع بسیاری است. هرچه تراکم و فشردگی پارچه بیشتر باشد، کیفیت پارچه مخمل نیز بهتر خواهد بود.
    از پارچه‌های ابریشمی و ترکیبی مواد و ابریشم می‌توان برای مبلمان لوکس و سلطنتی استفاده کرد. یکی از مواردی که در هنگام خرید پارچه ابریشمی باید به آن توجه کنید، نخ‌کش شدن و ضربه‌پذیری آسان آن است.
    مبلمان چرمی بیشتر برای تم‌های کلاسیک استفاده می‌شود و بسیار مقاوم هستند. اما حالتی رسمی به محیط می‌دهند و اگر برای اتاق نشیمن استفاده نشوند، بهتر است. طرح‌های گلیم ضخامت خوبی دارند و در بسیاری از دکوراسیون‌های خانه مثل مدرن و مینیمال استفاده می‌شوند. فقط اینکه در انتخاب مبلمان منزل با پارچه گلیم یا جاجیم باید در نظر داشته باشید که تعداد زیاد آن می‌تواند به  شلوغی و به‌هم‌ریختگی نمای خانه منجر شود. بهترین راه انتخاب ترکیبی آن‌ها با سایر پارچه‌هاست.
    پارچه مبل مازراتی دارای بافت‌های برجسته و پستی ‌و بلندی‌های فراوان است، که پس از گذشت مدتی براثر تماس این برجستگی‌ها از بین می‌رود. اغلب مبلمان‌های ارزان‌قیمت در بازار از این نوع پارچه ساخته ‌شده‌اند که تنوع رنگی بالایی نیز دارد.
    کلا در خرید مبلمان به دنبال پارچه‌هایی با کیفیت بالا و مقاوم در برابر لکه و ضربه باشید.
  7. با رنگ بازی کنیدرنگ مبلمان به فضای اتاق روحیه می‌دهد و می‌تواند وسایل اتاق را برجسته کند. رنگ مبل خود را با توجه به سلیقه خود و تم کلی اتاق در نظر بگیرید. ترکیب رنگ‌هایی مانند سفید، بژ و قهوه ای با رنگ‌های روشن باعث ایجاد زیبایی و ظرافت خاصی در اتاق نشیمن می‌شود. رنگ‌های گرم مانند زرد، قرمز و نارنجی احساس دنجی به اتاق منتقل می‌کنند، در حالی که رنگ‌های سرد مانند آبی و سبز حس آرامش را به اتاق اضافه می‌کنند. پس در انتخاب رنگ و ترکیب آن‌ها دقت کنید!
  8. مقاومت قاب مبل را تست کنیدیک پا از قطعه را حدود 15 سانتی‌متر از کف بلند کنید. اگر پای مجاور نیز بالا نرفته باشد، قاب بسیار انعطاف پذیر و شکننده است.
  9. قطعات مبل را به تعداد مناسب انتخاب کنیدنکته بعدی تعداد مناسب مبل برای فضای موردنظر شماست. برای مثال معمولاً یک دست مبل کلاسیک برای هفت نفر پیش‌بینی شده است که شامل یک عدد مبل سه نفره، یک عدد مبل دو نفره و دو عدد مبل یک نفره می‌باشد. اما حتما لازم نیست هنگام خرید مبل این تعداد و ترکیب را رعایت کنید و بهتر است متناسب با فضا و نیاز آن‌ را تغییر دهید تا از پر شدن و اضافه آوردن مبل‌ها به خصوص در فضاهای کوچک جلوگیری کنید.
چگونه مبل انتخاب کنیم؟

انتخاب مبل، هیجان‌انگیز اما پرچالش!

با توجه به موارد گفته شده در بالا، انتخاب مبل مناسب کار چندان سختی نیست، اما بسیار مهم است. اغلب افراد در منازل خود تلفیقی نامتناسب از سبک های دکوراسیون کلاسیک با مدرن به کار می‌برند، بدون اینکه تعریف درستی از سبک‌ها و نحوه تلفیق درست آن‌ها با یکدیگر داشته باشند. برای انتخاب مبلمان مناسب با خانه‌های مختلف نیاز است که با انواع سبک‌های دکوراسیون آشنا شد. همچنین داشتن طرح و اندازه‌گیری صحیح نیز در انتخاب مبلمان مناسب بسیار ضروری است. از دیگر عوامل مهم در انتخاب مبلمان توجه به جنس و طرح پارچه است. پارچه‌های مختلف معایب و محاسن متفاوتی دارند که از آن‌ها می‌توان با توجه به نوع کاربرد آن انتخاب مناسب را انجام داد. برای انتخاب مبل مناسب علاوه بر علاقه و سلیقه شخصی که دارید، می‌توانید از طرح‌های طراحان معروف دنیا برای دکوراسیون خانه خود الهام بگیرید. خوشحال می‌شیم اگر شما هم در زمینه انتخاب مبل، نظری دارید، در بخش نظرات برامون بنویسید.

چگونه مبل انتخاب کنیم؟

تحریریه فروشگاه دکوراسیون لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *