گوناگون

نکات بازدید از ملک که حتما باید بدانید

نکات بازدید از ملک

قرار است در خانه‌ای که می‌خرید یا اجاره می‌کنید، بیشترین لحظات رو بگذرانید. پس هنگام بازدید از ملک دقت کنید و نکات زیر را حتما چک کنید.

وقتی که در جست‌وجوی خانه برای خرید یا اجاره هستیم، ممکن است از تعداد زیادی خانه بازید کنیم و زمانی‌ که برای بازدید از خانه‌ها می‌گذاریم، معمولا کم است، چون یا وقتمان اجازه نمی‌دهد، یا مشاور املاک عجول است. درصورتی که در بازدید از ملک، چیزی که بسیار اهمیت دارد، به خرج دادن حوصله و توجه به تمام جزئیات خانه است.

خانه را طوری ببینید، که بعد از معامله و اثاث‌کشی پشیمان نشوید. در این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که در بازدید از ملک برای خرید یا رهن، باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

1-توجه به نم و رطوبت

از علائم اصلی نم، بوی کپک و گچ پوسته‌پوسته روی دیوارها و سقف است. به همه در، دیوارها و سقف‌ها با دقت نگاه کنید، خصوصا اگر به تازگی رنگ شده باشد.

2-ساختار ساختمان

ترک‌های کوچک و مویی ممکن است در هر خانه‌ای روی دیوارها وجود داشته باشد، اما ترک‌های بزرگ را باید جدی بگیرید. اگر در بازدید از یک ملک متوجه ترک‌های بزرگ و غیرمعمول شدید، حتما با مشاور املاک در میان بگذارید یا از صاحب‌خانه پرس‌وجو کنید. برای اطمینان بهتر است با یک کارشناس از خانه دیدن کنید.

3-فضای ذخیره‌سازی

فضای ذخیره وسایل مانند انباری یا کمددیواری، از مواردی است که هنگام بازدید از ملک، شاید به آن توجه نشود. گاهی فضای خانه چشمتان را که می‌گیرد، به میزان انباری و کمدها توجه کافی نمی‌کنید. پس دقت کنید!

4-نورگیری خانه

این که خانه به کدام سمت است و نورگیری و آفتاب‌گیری‌اش به چه میزان است، مهم است. این موضوع خصوصا در فصل تابستان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. خانه‌های جنوبی آفتابگیرتر ازخانه‌های شمالی هستند و نورگیری بیشتری دارند. پس اگر نور خانه برایتان مهم است یا اگر اهل گل و گیاه هستید، در هنگام بازدید از خانه به جهت و نورگیری آن دقت کنید.

5-اندازه اتاق‌ها

فرقی ندارد مبلمان و تخت دارید یا قصد دارید بخرید، در هنگام بازدید از ملک به اندازه دقیق اتاق‌ها و میزان و اندازه مبلمانی که می‌خواهید در آن‌ها بگذارید دقت کنید. بهتر است انداره وسایل خود را بدانید و هنگام بازدید متر به همراه داشته باشید!

6-فریب نخورید!

آینه‌کاری هوشمندانه، نورهای استراتژیک، بوهای خوب، رنگ‌های دلنشین و دکوراسیون فریبنده، همه از ترفندهایی است که فروشندگان برای فروش ملک خود از آن استفاده می‌کنند. توجه داشته باشید هنگام بازدید از ملک، این موارد حواس شما را پرت نکنند و از بازدید دقیق و اصولی جا نمانید.

7-پنجره‌ها

وضعیت پنجره‌ها، جنس ‌آن‌ها، قاب‌آن‌ها و دو جداره بودن آن‌ها اهمیت زیادی دارد. اگر قصد ندارید برای تعویض پنجره اقدام کنید، دقت کنید سالم باشند و پوسیده نباشند. پنجره ناسالم و کهنه می‌تواند انواع آلودگی صوتی، نم و خرابی به بار بیاورد.

8-سن سقف

سقف‌ها بسته به نوع و موادی که دارند، عمر مفیدشان 15 تا 20 سال است. اگر در حال بازدید از ملکی هستید که سال ساخت آن بالاست، حتما در مورد موادی که در سقف آن به کار رفته از صاحب‌خانه پرس‌وجو کنید. اینکه درز و لبه‌های سقف باز نباشد و ترکی نداشته باشد، بسیار مهم است.

9-سیم‌کشی اصولی

حتما به وضعیت سیم‌کشی خانه و کنتورها دقت کنید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. تعمیرات کلی و تعویض سیم‌کشی برای شما گران تمام می‌شود. پس فراموش نکنید!

10-وضعیت لوله‌کشی

وضعیت شیرها و فشار آب از مهم‌ترین مواردی است که در بازدید از خانه باید آن را جدی بگیرید و در ساعات مختلف روز آن را امتحان کنید. بررسی وضعیت عایق‌بندی لوله‌ها، رادیاتورها، مخازن آب و به طور کلی سیستم سرمایشی و گرمایشی هم فراموش نشود. طوری بررسی کنید که نیاز نباشد به محض اثاث‌کشی مجبور به تعمیر یا تعویض کلی شوید.

11-آشپزخانه

آشپزخانه قلب خانه است. پس در بازدید از ملک، آشپزخانه را دقیق‌تر تماشا کنید. فضایی که قرار است در آن آشپزی کنید، لوازم و تجهیزاتی که قرار است از آن‌ها لذت ببرید را به دقت بررسی کنید. آیا کامل است یا نیاز به هزینه دارد؟

12-آلودگی صوتی

سعی کنید در ساعات مختلف روز از ملک بازدید کنید و میزان سر و صدایی که از بیرون به داخل خانه نفوذ می‌کند را بررسی کنید. مثل بوق و سروصدای ماشین، صدای همسایگان، صدای تلویزیون واحدهای کناری. آلودگی صوتی را جدی بگیرید، خانه محل آرامش شماست!

13-منظره خانه

به منظره بیرون از خانه توجه کنید، پنجره‌ها به کجا باز می‌شود، فضایی که قرار است روبروی شما باشد چیست؟ تپه، جاده، خیابان یا پنجره خانه روبرویی؟

14-موقعیت خانه

درانتخاب محل خانه به موارد زیر حتما توجه کنید:

-نزدیکی به وسایل حمل و نقل عمومی

-نزدیکی به بزرگراه‌ها و شریان‌های اصلی

-نزدیکی به سوپرمارکت

-نزدیکی به جاده‌های پر سر و صدا مثل ریل قطار

-نزدیکی به فرودگاه

-نزدیکی به مدرسه یا مهدکودک

-نزدیکی به مراکز خرید

-نزدیکی به مراکز رفاهی و تفریحی

15-اطراف خانه

  • در ورودی و راهروهای ساختمان را بررسی کنید. هنگام اثاث‌کشی وسایل شما باید از آن‌ها به راحتی عبور کند.
  • اگر در طبقه شما واحدهای دیگری هم قرار دارد، در مورد ساکنان آن‌ها تحقیق کنید. می‌توانید در این مورد با مدیر ساختمان صحبت کنید.
  • وضعیت کوچه و خیابان، تنگی و گشادی معبرها، جای پارک، خانه‌ها یا آپارتمان‌های اطراف، زمین‌های خالی اطراف خانه و …مواردی است که بعد از بازدید از داخل ملک، باید به آن توجه کنید. حتی اگر مورد مشکوکی توجه شما را جلب کرد، با همسایگان یا اهالی محل صحبت کنید و مشکل را بررسی کنید.
نکات بازدید از ملک

حواستان را جمع کنید

انتخاب خانه هم می‌تواند هیجان‌انگیزباشد، هم استرس‌زا و حساس. قرار است خانه‌ای را انتخاب کنید که می‌خواهید بیشترین ساعات شبانه‌روز را به تنهایی یا با اعضای خانواده درآن سپری کنید. پس هنگام بازدید از ملک، جدی باشید و با کسی تعارف نداشته باشید. یک چک لیست تهیه کنید و همه مواردی که برایتان مهم است را به دقت بررسی کنید و بدون شک و تردید پای معامله بنشینید. قرار نیست خانه تمام و کمال باشد، مثلا ممکن است در مواردی نیازبه بازسازی داشته باشد، اما حواستان باشد خرج اضافی روی دست خودتان نگذارید!

اگر در مورد مطلب بالا نظری یا سوالی دارید، در بخش نظرات باهامون در میون بگذارید.

تحریریه فروشگاه دکوراسیون لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *