دکوراسیون داخلی

دیزاین بالکن همراه با نکاتی که باید بدانید!

دیزاین بالکن

از بالکن‌‌های کوچک آپارتمان علاوه بر خشک کردن لباس، استفاده‌های دیگری هم می‌توان کرد. چگونه بالکن کوچک خود را به یک پاتوق باحال تبدیل کنیم؟

حتما یادتان هست که تا همین چند سال پیش، حیاطی داشتیم و دار و درختی و حوض آبی. هر وقت از چاردیواری خانه خسته می‌شدیم، فضای بازی بود که در آن دل باز کنیم و هوایی عوض کنیم. اما حالا اکثرا آپارتمان‌نشین شدیم و از داشتن حیاط خصوصی محرومیم.

اگر خوش‌شانس باشید و آپارتمانتان بالکن داشته باشد، می‌توانید آن را به یک فضای باز خصوصی، کاربردی و زیبا تبدیل کنید. درست است که بالکن ‌اکثر آپارتمان‌ها کوچک است، اما جا برای چیدمان و ایده‌پردازی بالکن‌ها هست. فقط باید کمی فکر کنید و خلاقیت به خرج دهید. همین حالا دست به کار شوید و بالکن کوچک خود را از یک انباری غیر قابل استفاده به یک پاتوق باحال تبدیل کنید.

دیزاین بالکن

چگونه از بالکن کوچک استفاده کنیم؟

  1. کف بالکن را زیبا کنید.کف بیشتر بالکن‌ها سنگ یا موزائیک است که شاید چهره قشنگی نداشته باشد و بی رنگ و روح باشد. می‌توانید برای پوشاندن کف بالکن از کاشی‌های رنگی‌ یا چوب استفاده کنید. این کار باعث می‌شود انگیزه بیشتری برای استفاده روزمره از آن‌جا داشته باشید.
  2. بالکن را فرش کنید.اگر قصد ندارید برای کف بالکن هزینه کنید، آن را فرش کنید. انداختن یک فرش کوچک یا یک قالیچه، به بالکن شما شخصیت می‌دهد و باعث می‌شود شما انگیزه بیشتری برای استفاده از آن جهت استراحت یا گفتگو داشته باشید.
  3. یک میز کوچک در بالکن قرار دهید.هرچه قدر هم که بالکن کوچک باشد، یک میز و صندلی کوچک برای خوردن قهوه در آن جا می‌شود. سعی کنید از میز و صندلی‌های تاشو در فضای بالکن استفاده کنید.
  4. میز هوایی نصب کنید.اگر برای گذاشتن میز در بالکن جا ندارید، یک میز به نرده یا دیوار نصب کنید که روی زمین جا نگیرد. زیر آن را می‌توانید صندلی بگذارید.
  5. یک نیمکت نصب کنید.راه حل دیگر برای نشستن در بالکن، نصب نیمکت‌های کوچک هست. هم جا نمی‌گیرد، هم با باد شدید جابجا نمی‌شود. نیمکت‌های حصیری یا چوبی، حس گرمی صمیمیت بیشتری به فضا می‌دهند. از فضای زیر نیمکت‌ها برای قرار دادن وسایلی مانند خاک گلدان، منقل یا کباب‌پز استفاده کنید.
  6. بالکن را سبر نگه دارید.حتما در بالکن جایی برای گیاهان داشته باشید. می‌توانید از گلدان‌های کوچک یا آویز استفاده کنید. حتی می‌توانید از نرده‌ها برای گل‌آرایی یا گذاشتن گلدان و نصب فلاورباکس استفاده کنید.
  7. بالش برای کف بالکن انتخاب کنید.اگر نمی‌خواهید میز و صندلی برای بالکن بخرید یا هزینه اضافی کنید، می‌توانید از بالش‌های رنگی که در خانه دارید، برای نشستن در بالکن استفاده کنید.
  8. از فضای دیوار بالکن غافل نشوید.چون بالکن‌ها کوچک است، شاید فضای کافی برای همه چیز نداشته باشید. دیوار بالکن را دست‌کم نگیرید. از آن برای آویزان کردن وسایل مثل گلدان یا نصب قفسه استفاده کنید.
  9. بالکن را روشن کنید.حتما در بالکن نور خوبی ایجاد کنید. هم می‌توانید لامپ یا چراغ وصل کنید، هم از ریسه‌های نوری استفاده کنید که قابلیت جابجایی دارند.
  10. یک صندلی آویزان کنید.اگر امکانش را دارید یک صندلی آویز به سقف در بالکن نصب کنید. با این کار استراحت دلنشینی خواهید داشت و احتمالا حس می‌کنید در تعطیلات به سر می‌برید!
  11. یک فضا برای لم دادن ایجاد کنید.سعی کنید اگر از بالکن جهت استراحت یا مطالعه استفاده می‌کنید، فضایی برای تکیه دادن یا لم دادن ایجاد کنید. مثلا قرار دادن یک صندلی تاشو و راحت در بالکن. سعی کنید راحتی خانه را در بالکن هم ایجاد کنید.
  12. حریم خصوصی را حفظ کنید.اگر بالکن شما به گونه‌ای است که به خانه همسایه دید دارد و شما در آن راحت نیستید، بخشی از آن را بپوشانید. برای پوشاندن بالکن نیاز نیست حتما از وسایل سخت مثل ایرانیت استفاده کنید. می‌توانید این کار را با گیاهان بلند مانند بامبو یا ورقه‌های حصیری انجام دهید. پوشاندن منظره بالکن به نمای ساختمان هم بستگی دارد. سعی کنید کاری نکنید که نمای ساختمان زشت به نظر برسد.
  13. یک سایبان نصب کنید.اگر بالکن شما سقف ندارد، می‌توانید یک سایبان تاشو نصب کنید، که از تابش شدید آفتاب یا باران در امان باشید.
  14. فضا را کاربردی بچینید.فضای بالکن به قدری است که در چیدمان وسایل خیلی باید دقت کنید. اگر وسیله‌ای در آن‌جا قرار می‌دهید، حتما از آن استفاده شود.
    مثلا یک نیمکت که زیرش خالی است، هم برای نشستن است، هم جادادن وسایل اضافی در زیر آن. در تصویر زیر همه اجزا در کنار هم یک محیط دنج  را ایجاد کردند که هرکدام کاربرد خود را دارند.
  15. باربکیو را فراموش نکنید.در بالکن خود فضایی برای باربکیو یا جا برای منقل ایجاد کنید. آخر هفته‌ها زمان خوبی برای دور هم بودن و باربکیو است.

خلاصه اینکه بالکن کوچک خود را دریابید و اگر تا حالا به خاطر تنگ بودن جا، از آن به عنوان انباری و ریختن وسایل اضافی استفاده کردید، اشتباه کردید. از فضای باز و خصوصی بالکن برای استراحت، خوردن عصرانه، گپ‌وگفت شبانه، مطالعه و …استفاده کنید و لذت ببرید. فقط اینکه در دکوراسیون بالکن توجه داشته باشید که فضا کم است، پس وسایل کاربردی و در عین حال زیبا و ترجیحا رنگی در آن بچینید و یک کنجِ دنجِ برای خودتان ایجاد کنید.

دیزاین بالکن

اگر مطلبمون رو دوست داشتید، خوشحال می‌شیم اگر پیشنهاد یا نظری دارید، در بخش نظرات برامون بنویسید.

تحریریه فروشگاه دکوراسیون لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *