دکوراسیون داخلی

نکات عکاسی معماری

نکات عکاسی معماری

همواره در عکاسی فرم ها برایم جذابیت فراوانی داشته اند و در عکاسی معماری ما بافته ای از فرم و نور را در سازه ای متولد شده از فکر بشری داریم. برای بالا بردن سطح عکاسی معماری نیاز به بالا بردن سواد بصری خود از یک طرف و مطالعات در مورد تاریخ معماری از سوی دیگر داریم و این میسر نمی شود مگر به دیدن آثار خوب هنری و تمرین کردن نگاه به خط و سطح و نقطه در معماری که سه عنصر بسیار مهم در فرم شناسی هستند.

برای درک بهتر عکاسی معماری، بیش از هر چیزی باید به‌خاطر بیاوریم که در ترکیب‌های میان‌رشته‌ای، مفاهیم تازه‌ای تولید میشوند که الزاماً جمع بین دو مؤلفه قبلی نیستند. عکاسی معماری، نه عکاسی است و نه معماری. در عین حال ترکیب درهم تنیده‌ای از معماری و عکاسی نیز هست. اما این اشتراک وجود دارد که این ترکیب هم، جز با شناخت و تسلط کامل بر اجزاء آن، به سرانجام مطلوب نمی‌رسد. همچنین همیشه این تمایل وجود دارد که این همنشینی به چند زیرمجموعه کوچکتر و مستقل-تر نیز تقسیم شود؛ عکاسی از معماری، عکاسی برای معماری و عکاسی معماری. هر کدام از این گونه-ها، هدف، تفکر و شیوه‌ای مخصوص به خود دارند. گاهی دوربین به سمت یک اثر معمارانه نشانه می-رود. گاهی به سمت معمار و تفکرات هنرمندانه او و گاهی به جریان فرضی حیات در یک مجموعه‌ی معمارانه. گاهی دوربین به ملاحظه احجام، سطوح و خطوط معماری می‌پردازد، گاهی به جان جان بنا. گاهی عکس وسیله و محل گذری است برای دسترسی به یک هدف معمارانه و گاه زبان گویای معمار است که پرده از اسرار پنهان معماری برمیدارد.

1. معماری تاریخی

زمانیکه که از یک بنای تاریخی عکاسی می کنید یک اصل ساده و قابل درک در ترکیب بندی بهترین کاربرد را دارد و آن  نشان دادن زیبایی طبیعی و ابهت آن بنا در تصویر است. برای رسیدن به این هدف اگر تصویر میزانی از پیش زمینه را در برگیرد ، به گونه ای که بافت پیرامونی که بنا در آن واقع شده باشد را نمایش دهد کمک می کند تا تصویر حس بهتری از معماری صاحب سبک و با قدمت را به نمایش گذارد.

2. معماری مدرن

زمانی که از معماری مدرن عکاسی می کنید می توانید با سبک انتزاعی از عهده آن برآیید. از لنز های wide برای یک پرسپکیتو گسترده و زوایای غیرمعمول استفاده کنید.

هنگام عکسبرداری با لنزهای واید در فضاهای بیرونی اغلب فضای آسمان زیادی در تصویر وجود دارد. اگر ترجیح می دهید آسمان یکدست و صاف در تصویر نباشد در این صورت با افزودن چند شاخ و برگ در قسمت بالای تصویر فضای خالی آسمان را پر کنید. درخت و شاخ و برگ آن نباید روی ساختمان را بپوشاند این شیوه را اصطلاحاً قاب کردن نیز می نامند.

3. قرار دادن بنا در زمینه درست است یا نه ؟

پاسخ به این سوال که چه زمانی فضای پیرامونی یک ساختمان را در عکس نمایش دهید یا نه به موقعیت بنا و پیامی که شما با عکس خود انتقال می دهید بستگی دارد. اگر زمینه و منظر آن، ساختمان را ستایش می کنند عکس بزرگ تری بگیرید.
ما هنگامیکه زمینه با پیام شما مناسبتی ندارد از آن صرف نظر کنید. یک مثال در این مورد در نظر گرفتن یک ساختمان قدیمی در میان یک شهر مدرن است. اگر می خواهید این حس را منتقل کنید که این بنا به فضای جدید تعلق ندارد مهم خواهد بود که میزانی از زمینه مدرن را پیرامون بنا در نظر بگیرید. اما اگر فقط می خواهید بر زیبایی یک معماری تاریخی تاکید کنید آنگاه بناهای جدید تنها تصویر شما را بی جهت اشغال کرده اند. بنابراین بهتر است از آنها صرف نظر کنید.

4. نورپردازی

نورپردازی مهم ترین بخش عکاسی معماری است. اگرچه نمی توانیم موقعیت و یا جهت گیری یک ساختمان را عوض کنیم و نورپردازی یک بنا به وسیله خودمان امر دشواری است. بنابراین عکاسی در زمان مناسب با نورپردازی طبیعی مناسب ترین گزینه است.
نورمایل معمولا بهترین عکس های معماری را به وجود می آورد. این نور سایه های بلند و جالبی بر روی نمای ساختمان تشکیل می دهد و جزئیات سطح را بهتر به نمایش می گذارد هم چنین تصویر سه بعدی ساختمان را تقویت می کند.
نور پشت بدترین نوع برای عکاسی معماری است چرا که سطحی تاریک و یک شکل ایجاد می کند. برای مواجه با این مشکل بهتر است آسمان را حذف و از زاویه ی نزدیک تری عکاسی کنید.

5. عکاسی در شب

حتی یکنواخت ترین معماری ها نیز درشب می توانند جذاب به نظر برسند. در حقیقت بسیاری از ساختمان های مدرن و مراکز شهری به طور ویژه ای برای شب نورپردازی شده اند. در شب این ساختمان ها بوسیله چندین نوع نورپردازی روشن شده اند به طوریکه رنگها قویتر و سایه ها برروی نمای ساختمان انتزاعی تر به نظر می رسند.
هنگامی که در شب عکاسی می کنید از سه پایه استفاده کنید و دوربین خود را بر روی کمترین تغییرات ISO ‌ قرار دهید تا بتوانید به طبیعی ترین شیوه عکاسی کنید.
عکاسی از بناهای معماری در وضعیت ضد نور نیز تصویری می سازد که فقط شکل کلی ساختمان دیده می شود و حالتی مرموز به خود می گیرد . در این حالت نور ، پشت بنا و رو به دوربین است

6. کاهش انحنا با استفاده از لنز طولانی تر

اگر از ساختمانی از زاویه ای بسیار نزدیک عکاسی می کنید می توانید دیوار را رها کنید تا انحناها دیده شوند به شرط آنکه تمام ساختمان دیده شود. اگر چه این امر خود می تواند تاثیر جالبی داشته باشد اما معمولا حذف می شود تا تصویر درست به نظر برسد.
اگر فاصله مناسبی از ساختمانی که موضوع عکس شماست بگیرید درک خواهید کرد که دیوارهای ساختمان شما و خطوط افقی وعمودی به طور قابل قبولی مستقیم به نظر می رسند.
اگر عکاسی از ساختمان مورد نظر خود را از فاصله ای دورتر و و با لنزهایی با نقطه کانونی طولانی تر بگیرید، پرسپکتیوها مسطح تر و خطوط ساختمان ها موازی تر می شوند وعکس شما اندکی حس سورئال خواهد داشت.

7. بیرون کشیدن جزئیات قابل توجه

اغلب بناهای معماری با جزئیات کوچک مقیاس ، خود عکس های بسیار جذابی هستند.از جهت گیری پنجره ها تا الگوی مفصل ها تا تزئینات قرنیزها. به این جزئیات توجه کنید و از آنها برای نشان دادن شخصیت بنای معماری خود استفاده کنید.
ترکیب بندی عکس
اصول ترکیب بندی که در زیر جمع آوری شده اند به شما کمک می کنند تا علاوه بر در نظر گرفتن اصول عکاسی معماری کیفیت عکس های خود را بالا ببرید.
1. سوژه خود را درکادر قرار دهید.
2. خط افق را در کادرتان تنظیم کنید برای اینکار می توانید از یکی از خطوط افقی و یا عمودی در سوژه عکس خود به عنوان خط مبنا کمک بگیرید.
3. ترکیب های متقارن برای نشان دادن استحکام، پایداری و قدرت به کار میروند. حس دیگری که یک عکس متقارن القا میکند، سادگی است. همان طور که گفته شد از این نوع ترکیب بندی -ترکیب بندی متقارن -می توانید در عکاسی از معماری تاریخی استفاده کنید.
4. رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.
5.خطوط قطری، چشم را از یک سمت عکس به سمت دیگر هدایت میکنند و نسبت به خطوط افقی، انرژی بیشتری را منتقل میکنند. از این خطوط برای تاکید بر سوژه خود می توانید استفاده کنید.
6. هم پوشانی اجزا یک سوژه، نه تنها باعث افزایش عمق پرسپکتیو میشود بلکه بیننده را به بررسی تضادهای موجود بین عناصر صحنه تشوق میکند. در مورد اول، از آنجایی که یک شیء، تنها هنگامی می تواند شیء دیگری را بپوشاند که جلوی آن قرار گرفته باشد بنا براین حس فاصله القا میگردد. در مورد دوم، هم پوشانی موجب می شود که دو یا چند شیء که با فاصله از هم جدا شده اند، کنار هم مشاهده شوند و به این ترتیب تضاد شکل، رنگ یا نور آنها قابل تشخیص گردد.
7. نقاط طلایی را فراموش نکنید. اگر کادر تصویر را به وسیله خطوط فرضی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید خطوط ترسیمی را مقاطع طلایی و نقاط برخورد آنها را نقاط طلایی می گویند .این نقاط نگاه بیننده را به سمت سوژه هدایت کرده و تصویر متعادل تری ایجاد می‌ کند.

در پایان صبور باشید!

تا خودروها ، رهگذران علاقه مند و حتی حیوانات از کادر خارج شوند.اگر هدف نشان دادن طراحی است , هر عنصری که نگاه بیننده را منحرف کند , نامطلوب است. اما اگر هدف نشان دادن فعالیتی است که در فضای درونی و یا بیرونی مورد نظر شما می افتد, دراین صورت حضور افراد در عکس مناسب است و به ارتباط عکس و هدف آن کمک می کند.

تحریریه فروشگاه لوکس بایر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *