گوناگون

کثیف ترین جای خانه کجاست؟

کثیف ترین جای خانه کجاست؟

آیا تابحال به این فکر کرده‌اید که کثیف ترین مکان های خانه کدام قسمت هستند؟ پاسخ شما به این سوال چه مثبت باشد و چه منفی، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب توکامگ را انتها بخوانید؛ چرا که بعد از آن مطمئنا دیدگاه متفاوتی نسبت به این نقاط منزل خود خواهید داشت. با ما همراه باشید.

کثیف ترین مکان های خانه کدامند؟

شاید فکر کنید که شناسایی کثیف ترین مکان های خانه راحت است. خورده‌ریزه‌های مواد غذایی، لکه‌های مشخص چربی روی سطوح و لباس می‌تواند جزو این دسته باشند. اما لکه‌هایی وجود دارند که با ممکن است با چشم دیده نشوند و از طرفی سلامت خانواده را هم در خطر قرار دهند. در این مطلب دانستنی‌های لازم در مورد باکتری‌ها و میکروب‌های مخفی در منزل شما را جمع‌آوری کرده‌ایم. امیدواریم با مطالعه این نوشتار در ارتقا سطح سلامت و پاکیزگی منزل شما مفید واقع شویم. در ادامه با کثیف ترین مکان های منزل خود آشنا شوید.

آشپزخانه

آشپزخانه در حقیقت یکی از شلوغ‌ترین و در عین حال پرخطرترین مناطق منزل هر کسی است. تمام امکانات و شرایط موجود جهت رشد باکتری‌ها از جمله گرما، رطوبت و غذا به‌ آسانی در این مکان قابل‌ دسترس است. علاوه بر این شرایط، وجود موادی مانند گوشت خام، میوه‌ها و سبزی نشسته نیز بستری مناسب جهت رشد میکروب‌ها را فراهم می‌کند. قرار دادن کیف پول و کوله‌پشتی در آشپزخانه هم از دیگر منابع مستعد رشد میکروب در آشپزخانه است. چنین آشپزخانه‌ای پر از باکتری‌های مضر مانند E. coli است. بنابراین بی‌دلیل آشپزخانه در رتبه اول کثیف ترین مکان های خانه قرار نگرفته است. منابعی که رشد وجود یا رشد میکروب در آن‌ها موجب ایجاد نگرانی می‌شود شامل موارد زیر است:

  • سینک ظرف‌شویی
  • سطل آشغال
  • کابینت‌ها، مخصوصاً کف آن‌ها
  • یخچال
  • لوازم کوچک آشپزخانه

سرویس بهداشتی

متأسفانه، برخی میکروب‌ها و باکتری‌ها بعد از هر بار استفاده از سرویس بهداشتی در آن اجازه رشد مجدد پیدا می‌کنند. برای آنکه از عدم رشد مجدد باکتری‌های از خانواده کلیفورم (coliform) اطمینان حاصل کنید، بایستی به‌ طور مرتب به پاک‌سازی این باکتری‌ها از روی دستگیره درب و شیرآلات بپردازید. به این منظور بهتر است از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده یک‌ بار مصرف برای تمیز کردن روزانه حمام و دسشویی استفاده کنید.

حوله‌های حمام و تشت آب پلاستیکی بایستی حداقل به صورت هفتگی شسته شده و به‌طور کامل در معرض نور مستقیم خورشید خشک شوند. حوله‌های دستی هم به‌طور مرتب و هفتگی با حوله‌ای تمیز عوض شوند.
سینک حمام نیز بعد از هر بار استفاده می‌بایست ضدعفونی شود. کابینت یا کمد نگهداری مسواک و وسایل بهداشتی نیز بایستی دارای درب مخصوص بوده و حداقل هفته‌ای یک‌ بار به‌طور کامل شسته شود. همواره وقت زیادی را صرف ضدعفونی کردن مناطقی نظیر وان حمام، دوش، کاسه توالت و کف و گوشه‌های سرویس بهداشتی کنید. مطمئنا حمام و دسشویی در هر لیستی از کثیفترین و آلوده ترین جاهای خانه قرار دارند.

اتاق پذیرایی و نشیمن

اتاق نشیمن، پذیرایی یا هرجایی که خانواده کنار همدیگر جمع می‌شود هم می‌تواند از کثیف ترین مکان های خانه باشد. به این خاطر که مملو از گرد و خاک و باکتری‌هایی است که دیده نمی‌شوند. در طول روز فکر می‌کنید چند نفر به کنترل تلویزیون، صفحه کلید و تلفن همراه دست می‌زنند؟ به نظرتان دست همه کسانی که با این وسایل در تماس هستند، تمیز است؟

تمام این وسایلی که به آن‌ها اشاره شد، بایستی روزانه با یک محلول ضدعفونی‌کننده، تمیز شوند. البته اگر کسی در منزل شما بیماری ویروسی دارد، پس از هر بار استفاده از این وسایل می‌بایست از این محلول استفاده کرد. از تمیز کردن دستگیره‌ها، سوئیچ ماشین و پریز برق هم غافل نشوید.

یکی دیگر از مناطق عمده پرورش باکتری و ایجاد بیماری‌های آلرژیک در فرد، مبلمان و اثاثیه منزل است. پارچه‌های این وسایل به خاطر تماس با کفش، جوراب و البسه کثیف، می‌تواند در معرض انواع و اقسام باکتری‌ها باشند. بعضی از انواع این باکتری‌ها حتی تا چند روز می‌توانند بر روی این سطوح زنده بمانند. پیشنهاد می‌کنیم مطلب چگونه مبلمان را تمیز کنیم، را نیز در این رابطه از دست ندهید.

سطوح و بین درزهای اثاثیه و لوازم منزل بایستی حداقل هفته‌ای یک‌ بار با جاروبرقی پرقدرت از وجود گرد و خاک و ذرات ذره‌بینی پاک شوند. همواره از عدم وجود خرده مواد غذایی در زیر کوسن‌ها و درز مبلمان اطمینان حاصل کنید. اگر چنین موادی وجود داشتند فقط به برداشتن آن‌ها اکتفا نکرده و حتماً با اسپری ضدعفونی تمیز و پاک نمایید. توجه کنید که این مکان‌ها از جمله مکان‌های فراموش شده در نظافت خانه هستند.

اگر یکی از افراد خانواده شما مشکلی پوستی مانند خارش دارد، بهتر است سطوح پارچه‌ای را با ورقه‌هایی نرم و قابل شست‌وشو پوشش دهید. شما بایستی این کاورها را به‌طور مکرر شسته و ضدعفونی کنید.

اتاق خواب

اتاق‌ خواب هم در این لیست در رده چهارم کثیف ترین مکان خانه قرار دارد. این مکان زیبا و آرامش‌بخش در منزل شما در حقیقت می‌تواند منبع رشد و پرورش قارچ، باکتری و انواع مختلفی از حشرات باشد. جالب است بدانید که اکثر این باکتری‌ها و قارچ‌ها در بستر خواب شما زندگی می‌کنند.

تخت‌ها برای خوابیدن، رابطه جنسی و معاشقه، اجتماعی شدن، غذا خوردن، کار و هر گونه استراحت و یا استفاده دیگر در طول روز کاربرد دارند. اگر ملافه، پتو، سفره و لحاف اغلب شسته نشوند، می‌توانند گردو خاکی را بوجود آورد که که می‌تواند باعث موارد زیر شود:

  • مشکلات پوستی، اگزما، و آکنه
  • عفونت‌های قارچی و باکتریایی که اغلب پای ورزشکاران به آن مبتلا می‌شود و MRSA
  • آلرژی و مشکلات تنفسی

به‌ منظور جلوگیری از این بیماری‌ها، روتختی و تخت خواب بایستی عوض‌ شده و با دقت شسته شوند. مطالعات متعددی نشان داده است که باکتری‌های موجود روی تختخواب پس از یک هفته از میزان باکتری‌های روی دستگیره درب دستشویی نیز بیشتر می‌شوند!!

بالشتک‌ها، تشک‌ها و دیگر وسایل از این‌ دست بایستی در صورت استفاده نشدن در پوشش‌هایی قابل جا به جایی و قابل شست‌وشو و ضد آلرژی محافظت شوند. با این راهکار وسایل خود را آلودگی‌های ناشی از گردوخاک و غبار محافظت کنید.

سایر مکان های کثیف خانه که نادیده می‌گیرید

بیایید با هم نگاهی به کثیف‌ترین اقلامی که در منزل آن‌ها را نادیده می‌گیرید بیندازیم. پیشنهاد می‌کنیم بعد از خواندن این مطلب بلافاصله آن‌ها را تمیز کنید!

  • اسباب‌ بازی‌ها و ظروف غذا

اگر شما از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنید، این حیوانات سزاوار غذا و آب مناسب هستند. کاسه غذا و آب این حیوانات بایستی به صورت مرتب شسته شوند. روش شست‌وشو به این صورت است که آن‌ها را در با آب گرم و صابون با دقت بشورید. سپس اجازه دهید که ظروف در هوای آزاد به‌طور کامل خشک‌ شوند تا از رشد مجدد باکتری‌ها جلوگیری شود.

اسباب‌بازی‌هایی که در دسترس حیوانات خانگی هستند، منبع اصلی باکتری کولیفورم است. این اسباب‌بازی‌ها را نیز با آب داغ و صابون حداقل هفته‌ای یک‌بار با دقت شست‌وشو دهید.

  • کلید، کیف پول و کیف‌های زنانه

کلید، کیف پول و کیف‌های زنانه از جمله وسایلی هستند که هر روز با آن‌ها در تماس هستید. وقتی را در روز صرف تمیز کردن کلاه، کیف، کفش و کیف پول خود کنید. کیف‌های پارچه‌ای را هم به‌طور مرتب تمیز، خشک و ضدعفونی کنید. اقلامی دیگری که در این دسته قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • کوله‌پشتی و ساک‌های باشگاهی
  • کیف مدرسه کودکان از پیش‌دبستانی گزفته تا دبیرستانی
  • لباس‌ها و کتاب‌های مدرسه

لباس‌ها و کتاب‌ها و مخصوصا کتاب‌هایی که در مدرسه و دانشگاه استفاده می‌شوند، هم یکی دیگر از منابع آلوده به باکتری می‌باشد. ضروری است در پایان هر هفته کوله‌پشتی، کیف یا ساک‌های ورزشی خود با دقت تمیز و ضدعفونی کنید.

در این مطلب به معرفی کثیف ترین جاهای خانه پرداخته و مهم‌ترین آن‌ها را معرفی کردیم. امیدواریم پس از مطالعه این مطلب نگاه دیگری به این مکان‌ها داشته باشید. نظر شما در این باره چیست؟ به نظرتان جاهای کثیف خانه که از این لیست جا مانده‌اند کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *