عطرهایی که شما را خوشحال میکنند!

عطرهایی که شما را خوشحال میکنند!
از لحاظ علمی اثبات شده که برخی عطرها شما را خوشحال میکنند. وقتی صحبت از رایحهدرمانی یا تغییرِ خلق و خو با استفاده از روایح میشود، برخی افراد بدبین هستند، و آن را با تاثیرِ داروها مقایسه میکنند. با این حال، پژوهشهای اخیر، توضیحات حقیقی و علمی از تاثیر روایحِ مختلف بر عواطف و هیجانات ارائه و آنرا اثبات نمودهاست.
نقشه برداری از خلق و خو و شناخت روایح
یک گروه پژوهشی از IFF روایح و ارتباط آنها با تغییر خلق و خو را مورد بررسی قرار دادند و در این پژوهش، روشی بنام "نقشهبرداری از خلق و خو" طراحی کردند که بوسیله رأی دادن به احساسی که یک رایحه در فرد بوجود میآورد، میزانِ قابلاعتمادِ ارتباط روایح با خلق و خو را مورد توجه قرار میداد.
طیِ نقشهبرداری از خلق و خو، روایح مرکبات و وانیل به مشارکتکنندگان داده شد و از آنها خواسته شد تا به نوعِ احساسی که در نتیجه استشمام این دو رایحه در آنها ایجاد میگردد، رأی دهند. این پژوهش نشان داد که رایحه مرکبات، احساسِ خوشحالی و انرژی در آنها ایجاد مینماید؛ در حالیکه وانیل احساسِ لذت همراه با آرامش در آنها ایجاد میکرد.
اما این پژوهش علمی نشان داد فقط روایحی که از منابع طبیعی بدست می آیند، مثل دانههای واقعی وانیل و میوههای مرکباتی، احساساتِ مذکور را در افراد ایجاد مینمایند و از روایح سینتتیک پاسخی مشابه دریافت نمیشود.
روایح مرتبط با تاثیر اولیه
پژوهش انجام شده توسط نیکول هاویس و ترزا وایت از کالج لومن در شهر سیراکوس واقع در نیویورک، نشان دهنده ارتباط میان روایح و تاثیر اولیه است. در این پژوهش، به مشارکتکنندگان شیشههای کوچکی از عصاره های مرکبات و پیاز داده شد. ظاهرِ این شیشه ها از لحاظ ماهیت محتوا مشابه بود و از آنها خواسته شد تا اولین تاثیری که این دو رایحه بر آنها میگذارد را انتخاب نمایند.
نتیجه پژوهش نشان میداد که مشارکتکنندگان بیشتر مایلاند رایحه پیاز را، رایحهای مردانه ادراک نمایند؛ درحالیکه رایحه مرکباتی را زنانه تر، پاکتر و خوشایندتر درک میکردند.
عطرهای گلی میتوانند بر رفتار تاثیرگذار باشند
پژوهشی به سرپرستی جانت هاویلاند-جونز، تاثیراتِ روایح گلهای غیرقابل تشخیص را بر رفتار انسان نشان میدهد. در این پژوهش محققان اتاقی را با عطر گلهای کلاسیک آغشته نمودند و از شرکت کنندگان خواستند تا وقایع زندگیشان را بنویسند: یکی از گذشته، یکی از حال و اتفاقی که ممکن است در آینده رخ دهد.
از گروهِ دیگر شرکتکنندگان خواسته شد تا در اتاقی مملو از رایحه پودرِ بچه، و از یک گروه دیگر خواسته شد که در اتاقی بدونِ رایحه، درمورد مطالب مذکور بنویسند. ارزیابی مطالب نوشته شده بوسیله تعداد واژههای مثبت و منفی بکار گرفته شده بود؛ نتایج حاکی از آن بود که در مطالب نوشته شده در اتاقی با رایحه گلهای کلاسیک، 300 درصد واژه های مثبت بیشتری نسبت به مطالبِ نوشته شده در دو اتاق دیگر وجود داشت.
در دومین بخش پژوهش، از افراد حاضر خواسته شده بود تا ژستهای یک فرد که بعنوان مدل انتخاب شده بود را طوری هدایت کنند تا بیانگر خاطرهای از دوران کودکیشان باشد. حدود 74 درصد از شرکت کنندگان در اتاقی با رایحه گل، مدلِ مورد نظر را لمس کردند؛ در حالیکه تنها 15 درصد از افراد حاضر در دو اتاق دیگر، مدلِ مورد نظر را لمس کردند.
نتایج این پژوهش ارتباطِ روایح گلی با تاثیر آن در ارتقاءِ افکارِ مثبت، تقابلات اجتماعی و بهبود رفتارهای اجتماعی را نشان میداد.
تفاسیرِ بیولوژیک از تغییر خلق و خو بواسطه روایح
ارتباط میانِ ارتقاءِ حالات خلق و خو و محرک بویایی، ارتباطی با پیش زمینه علمی است. هنگامیکه عصاره لیمو (مرکبات یا همان سیتروس) استشمام میشود، مولکولهای عصاره لیمو با ماده مخاطی در اپیتیلیوم بویایی که در قسمتِ سقفِ حفره بینی قرار داد، حل میشود.
گیرندههای بویایی، بوسیله مولکولهایی که به نورونهای حسی بویایی می رسند، تحریک میشوند؛ سپس نورونها سیگنالهای موجود را به حباب بویایی، جاییکه محرکِ یک رایحه خاص مثل لیمو قرار دارد، میرسانند. سپس سلولهایی تحت عنوان سلولهای میترال، سیگنالهای خارجی را از آنجا به کورتکس بویایی درون مغز میرسانند. این فرآیند برایمان این امکان را فراهم میآورد تا رایحه آشنای لیمو را پردازش و شناسایی کنیم.
بخشی از سیستم لیمبیک آمیگدالا نام دارد که مسئول اولیه ترشحِ هورمونها، واکنشهای عاطفی و خاطرات است. آمیدگدالا در کنار هیپوکامپ قرار دارد (برآمدگی کوچکی که مسئولِ ذخیرهسازی بلند مدتِ خاطرات و بازگرداندن آن است). تمامی این موارد توضیح میدهند که چرا برخی روایح، ما را بیاد برخی خاطرات میاندازند. پاتریشیا ویلسون، پژوهشگرِ دانشگاهِ لاسال میگوید: "هنگامیکه خلق و خوی بهتری دارید، مغزتان خاطرات شیرینتری را به شما یادآوری میکند که متناسب با احساسات شما در آن لحظات است."