شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد قسمت هشتم

شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد قسمت هشتم

شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد

 

شمیم عطر ما را با خود به دور دست ها می برد  و در این سفر ورای مرزهای تمدن گشت وگذار می کنیم. سرگذشت عطرها بازتاب سرگذشت بشریت است؛ محصولاتی که همچون کتاب های تاریخی معطر در باطن خود تغییرات و فراز و نشیب ها، در امان ماندن از بیماری ها و بلایا و جنگ ها، اکسیر جاودانگی و پیامی خوش سیما را جای داده اند...

عطر در هر دوره تاریخی آینه ای از اجتماع، حس درمان، ارتباطات، تقدس و برانگیختگی عاطفی و هیجانی هستند. جهانِ بدون عطر، جهان بدون تاریخ است! در این بخش، نگاهی اجمالی خواهیم داشت به کاربرد عطر و جایگاه آن در دوره های تاریخی مختلف. در هر قسمت، یک دوره تاریخی را مرور خواهیم کرد.

 

قسمت هشتم

سال های 2000 تا...

پس از دهه نود، درجست وجوی سادگی، خلوص و پاکی بوده ایم. انسان قرن بیست ویکم، به موازات حرکت در مسیر فردگرایی و انزوا طلبی های رسانه ای، بر کارآفرینی و دردست گرفتن افسار سرنوشت خود، تمرکز کرده است.  در عصر استارت –آپ ها، جهانِ شهری دگرگون شده است و آثار معرفی شده در زمینه های مختلف، نمایه هایی از بازگشت به طبیعت و اصالت را در میان این ازدحام به نمایش می گذارند. مثلا عطر Flower by Kenzo، عطر طبیعت را به شهر آورده، که قدرت و زیبایی آن در نهایت به رسمیت شناخته شد. از جنگ عراق هراسان شدیم: این روز ها اولین اولویت برای افراد بی باک، جست و جوی لذت است. موفقیت روایح شرقی خوراکی، که Angel در آن پیشرو بود، راه خود را می پیماید. زنانگی بگونه ای قانع کننده اظهارات خود را دنبال می کند و در 2003 به اوج می رسد؛ همان زمان که "پورنو-شیک" رخ نمایی کرده و از "دختر بد" رونمایی می کند.

پس از گذر از آن مرحله داغ، به سوی اصالت و احساس حرکت کردیم. بازار، با رونق عطرهای بدیعِ سرخسی، درحال آموختن از مفهومِ "وینتیج" (شراب با کیفیت بالا)  بود؛ مثل Coco Mademoiselle؛ روحِ تاریخ، مدرن شده با حس های میوه ای و گلی. ارزش¬های جدید همچون توسعه پایدار و محیط زیست در حال ظهور است... تمایلات مشترکی که طبقه  بندی های جدید ایجاد می کند: اکو سیتیزن و همزمان با آن ارتباطات اجتماعی درونی که در حال رشد هستند. حالا بیش از همیشه، باید از بلاگ ها و سپس از شبکه های اجتماعی همچون فیس بوک و مای اسپیس قدردان باشیم. براستی اینترنت دهکده ای جهانی است. کشفی که به وضوح به کدهای بویایی جدید ترجمه می شود: عطرهای مردانه درجست وجوی حس های تندتر، شرقی و حتی گلی هستند. این یعنی کمتر طبقه بندی شدن. "تندی تاور"، "پیِر گیوم"، "مارک آنتوان کورتیکیاتو"، "مونا دی اوریو"، "لین هریس"، "فردریک مال"، "روژا داو" و... عطرسازانی هستند که با لاین های اختصاصی خود، مفاهیم و قصه پردازی را به عطرسازی وارد می کنند و در کنار بزرگانی چون "لورنزو ویلورزی" و "سرژ لوتنز" قرار می گیرند تا عطرسازی نیش را بُعد تازه ای ببخشند. برندهای نیش، عطرهای یونیسکس معرفی می کنند که به نوعی مقابل دستورات بازار گام برمی دارند. برای اغناء حسی روبه رشد از خودنمایی درمیان انبوه افراد، عطرها در قالب لیمیتد ادیشن، اکسکلوسیو و وینتیج  (همچون شراب انگور، با سال ساخته شدن آن، مشخص می شود) و حتی روایح کاستوم مید (سفارشی)  ارائه می شوند. اینگونه است که عطرسازی معاصر، مسیری پر از پیچیدگی، ساختارشکنی و خلاقیت را همزمان با تغییرات دنیای امروز برگزیده و از این طریق، چالش ها و ماجراجویی هایی تازه را هدف قرار می دهد. ماجراجویی هایی که با ورود هنرمندانی نظیر "آنجلو اورازیو پراگانی"، "برونو فاتزولاری"، "آنتوان لی"، "استفان هامبرت لوکا"، "جاش لوب"، "مندی افتل"، "جیمز هیلی" و... دنیای عطرسازی را مدرن، شگفت انگیز و غیر قابل پیش بینی تر از همیشه خواهد ساخت...

مشاهده عطر های سایت لوکس بایر