شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد قسمت هفتم

شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد  قسمت هفتم

شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد

 

شمیم عطر ما را با خود به دور دست ها می برد  و در این سفر ورای مرزهای تمدن گشت وگذار می کنیم. سرگذشت عطرها بازتاب سرگذشت بشریت است؛ محصولاتی که همچون کتاب های تاریخی معطر در باطن خود تغییرات و فراز و نشیب ها، در امان ماندن از بیماری ها و بلایا و جنگ ها، اکسیر جاودانگی و پیامی خوش سیما را جای داده اند...

عطر در هر دوره تاریخی آینه ای از اجتماع، حس درمان، ارتباطات، تقدس و برانگیختگی عاطفی و هیجانی هستند. جهانِ بدون عطر، جهان بدون تاریخ است! در این بخش، نگاهی اجمالی خواهیم داشت به کاربرد عطر و جایگاه آن در دوره های تاریخی مختلف. در هر قسمت، یک دوره تاریخی را مرور خواهیم کرد.

 

قسمت هفتم

 

سال های 1970 تا1980

زنان دهه هفتاد پله های فردیت را درمی نوردیدند و با افتخار از روایح در سبک زندگیشان بهره می بردند. آقایان نیز از عطرها و محصولات اصلاح و آراستگی مختص خودشان استفاده می کردند.طی دهه هفتاد، سبک های جدیدی برای زندگی پدیدار شد: فمینیسم، بازگشت به طبیعت، جنبش همجنسگرایان، پانک، نئو رومانتیسیسم و...

 پوشش افراد بازتابی از ایده ها و گرایشات آنان شد و اغلب اوقات، چندین سبک با هم تلفیق می شد. در لباس همانند عطریات، مهمترین عنصر، پیام آن بود. هم در ایالات متحده و هم در فرانسه مفاهیم بدیع و مدرن ارائه شده در عطریاتِ مختص بانوان، پیچیده و برانگیزاننده بود. گاهی هم بسیار به لطافت طبیعت نزدیک و رومانتیک می نمود. طراحانی که این دوگانه گرایی را درک نکردند، شکست خوردند. پس از ادوتویلت، عطرهای فوق العاده ای برای مردان وارد بازار شد: حالا دیگر عطر و افترشیو برای مردان دو محصول مجزا بود.

تزریق مفاهیم مدرن و بدیع و نیز جنبشی که تفکرات را در چارچوب هایی چندگانه و پیچیده خلاصه می ساخت؛ زمینه ساز ظهور خانه هایی در عطرسازی شد که به نوعی پایه گذاران عطرسازی نیش و هنری در دهه های بعد شد. خانه هایی که با رویکردی هنری و مفهومگرا، عطرسازی را وارد دورانی جدید کرده و ابعاد تازه ای به آن بخشیدند.

 

سال های 1980تا1990

دوره فردگرایی و تقابل. عطر، پرهیاهو و قدرتمند به انعکاس احساسات عمیق جوانان شیفته زندگی پرزرق و برق تبدیل شد.دهه هشتاد، دهه احساسات عمیق بود.

فروپاشی دیوار برلین، چندین ایدئولوژی را تجزیه کرد؛ زنان و مردان در مسابقات طاقت فرسای دو ماراتن شرکت می کردند تا به موفقیت حرفه ای دست یابند. اسکی روی آب، بدنسازی، موج سواری و اسکی مرسوم شده بود: بایستی بدن در بهترین، سریع ترین و  تاثیرگذارترین وضعیت می بود. عطرهای مردانه با عناصر طبیعی، عناصری که بازتاباننده توان بدنی مردان بودند؛ در هم می آمیخت. از سوی دیگر، زنان از لباس های اندامی و عطرهای تند بهره می جستند تا موفقیت های حرفه ای خود را به رخ بکشند. عطرهای جدید میوه ای که خاستگاه اصلی آن ها در ایالات متحده بود به عطرهای زنان و مردان افزوده شد.

 

سال های 1990 تا 2000

رفته رفته متریالیسم به خاطرات گذشته می پیوست. زنان و مردان بدنبال جهانی خالص تر بودند و از همین جهت، عطرهایی را استفاده می کردند که شور و نشاط تازه ای را منعکس می کرد.

جنگ خلیجی در کنار ایدز و نسل جدید از بیماری های واگیردار؛ دو واقعه بسیار برجسته ای بودند که ترس و نگرانی جامعه در پایان هزاره دوم را برمی انگیخت. برای رهایی از مادی گرایی به رپ و تکنو پناه بردیم. سبک زندگی نیو ایج را پذیرفتیم، اینترنت، غولِ شبکه، در زندگی و حتی ورای آن انتشار یافت. تولد دهکده های میان سیاره ای و توسعه سرسام آور تکنولوژی و خدمات. همگام با این جهش خیره کننده و پرشتاب، بعضی از عطرها بسوی ارائه روایحی حرکت کردند که ما را به خاطرات کودکیمان پرتاب کرد: طعم و بوی نوت های شیرین و کرمی وانیل-کارامل، شیر، برگ های چای، روایح آبی و دریایی، جنگل و... مردان شروع به ابراز احساساتشان کردند؛ عطر ابزار اغواگری شد. عطرهایی با رایحه آبِ سرد و القای حسِ علاقه به خلوص و پاکی، موجب خلق نوت هایی بدیع شد. حالا دیگر عطرها دریا و آب و زمین و گل ها را القاء می کنند؛ طبیعت را باری دیگر خلق می کنند و به اساس خود بازمی گردند: خاک، باد، آب و آتش...

 

مشاهده عطر های لوکس بایر