20 هزار تومان تخفیف اولین خرید

با ثبت ایمیل در خبرنامه luxbuyer






کانال تلگرام عطر و ادکلن

عطر، آدم­ها و خاطرات ماندگار

عطر، آدم­ها و خاطرات ماندگار

عطر، آدم­ها و خاطرات ماندگار

 

قسمت اول

عطرها خاطره انگیزند؛ این حرف نه تنها شاعرانه، بلکه علمی نیز هست. عطرها و خاطرات، برای همیشه در هم آمیخته­اند. باغ تابستانی، بیشه های گرمسیریِ مملو از طراوت، نسیم ساحل، کیک سیب و آتشکده­ای دنج، بوی چوب در حال سوختن، عطر گندم زار، بوی باران و ... خاطرات گذشته و شادی آن دوران را برایمان زنده می­کنند. مطالعات مدرن انجام شده بر روی رفتار انسان نشان داده­اند که روایح، بیشتر از تصاویر خاطره انگیزند. عطر، احساسی می­سازد که مستقیما شما را به خاطره­ای در گذشته پرتاب می­کند.

 

شکل­گیری خاطرات منفی

ما بواسطه روایح، خاطراتی از لحظات تلخ و منفی زندگی را هم بیاد می آوریم. روایحِ مرتبط با رخدادهای آسیب­زا می­توانند واکنش­های منفی را در ما برانگیزانند. دو محقق بنام­های ورمتن و برمنر در دهه قبل، سه مطالعه موضوعی بالینی بر افراد مبتلا به اختلال اضطراب پس از سانحه انجام دادند. نتایج نشان داد که یکی از بیماران شدیدا با بوی یک موتور دیزل برآشفته و مضطرب می­شد؛ به همین دلیل او از موقعیت­هایی که ممکن بود پشت کامیون­ها قرار گیرد و این بو را استشمام نماید، اجتناب می­کرد. این بو او را به دهه­ها قبل، هنگامیکه در جنگ ویتنام بود، می­برد: ماشینی در حال سوختن میان دود؛ فرار از ترس و احساس اندوه و گناه از سوختن سربازانی که دوستان او بودند در آتش.

 

تفاوت حس بویایی با دیگر حواس پنجگانه

این تفاوت در آناتومی مغز نهفته است. حباب بویایی درون بینی است و سیگنال­های بویایی از طریق آن به مغز وارد می­شوند تا پردازش اولیه بو انجام شود. این حباب مستقیما به آمیگدال و هیپوکامپ مغز متصل است و این دو ناحیه از مغز با عواطف و شکل­گیری خاطرات مرتبط هستند. اطلاعات لمسی، بصری و شنوایی به این دو ناحیه منتقل نمی­شوند؛ به همین دلیل است که حس بویایی بیش از سایر حس­ها موجب واکنش­های عاطفی و بیاد آوردن خاطرات می­شود.

 

آمار فروش رایحه

آمریکای شمالی بزرگ­ترین بازار فروشِ انواع محصولات عطری است. در ایالات متحده و در سال 2015، عطرِ زنانه Elizabeth Taylor’s White Diamonds بسیار موفق بود و 23.2 میلیون دلار آمریکا از این عطر به فروش رسید. تخمین زده می­شود که تا سال 2022، بازار جهانی عطر، حدود 51 بیلیون دلار آمریکا درآمد داشته باشد. انتظار می­رود که این افزایش درآمد، در نتیجه افزایش استفاده افراد از عطرها و محصولات شخصی بهداشتی و رشد آگاهی از ارزش درمانی عطرها و تاثیر آن­ها بر سلامت روانی، حاصل شود. بعلاوه، این افزایش درآمد، در نتیجه رشدِ محبوبیت برندهای عطری فاخر و نیش و نیاز شرکت­ها و افراد به داشتن رایحه­ای منحصر بفرد که مختص خود آن­ها است، حاصل می­شود.

 

چه رایحه­ای برای چه محصولی مناسب است؟

هدف نهایی تمامی تولیدکنندگان محصولات عطری، ایجاد پیوندی میان یک رایحه قابل تشخیص و مطلوب، و یک محصول یا مکان خاص، و در امتداد آن ایجاد پیوندی روانی است. دستیابی به چنین هدفی راحت نیست و به مهارت نیاز دارد؛ مهارت در تشخیص اینکه چه رایحه­ای، برای چه مکان یا محصولی مناسب­تر است. اما این واقعیت نیز وجود دارد که عطر بایستی با طبیعت بدنِ مصرف­کننده سازگار باشد و هیچ تولیدکننده­ای نمی تواند انتخاب مصرف­کننده را پیش­بینی نماید. بعنوان مثال، رایحه شامپو نباید با رایحه یک مرطوب­کننده بدن که توسط همان شرکت تولید شده است، در تعارض باشد. هدف نهایی خلق رایحه و احساسی خوشایند است.

در بازار عطر، هنری دقیق و زییا نهفته است و این هنر بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می­رسد. تمامی افراد با هم تفاوت داشته و می­توانند طیف گسترده­ای از واکنش­های عاطفی نسبت به ترکیبات شیمیایی عطرها داشته باشند. بعنوان مثال، روایح گلی، میوه­ای، شاداب، فانتزی و روایحی که حس پاکیزگی را منتقل می­کنند، کاربرد رایجی برای یک طبقه­بندی خاص از محصولات مراقبت شخصی، دارند؛ مثل روایح گلی برای صابون­ها. بطور کلی برای شامپوها رایحه اسطخودوس، هویج و رزماری با انواع مختلف مو، سازگار است. تولیدکنندگان همیشه به این نکته توجه می­کنند که انعطاف پذیری، کلید موفقیت در انتخاب رایحه برای محصولات آرایشی یا مراقبت شخصی است.

 

 

 

 

 مشاهده عطر های سایت لوکس بایر


ویکی عطر wikiAtr همه ی برند های عطر و ادکلن همه ی برند های عطر و ادکلن

نظر خود را بنویسید

* نام:
* ایمیل: (منتشر نخواهد شد)
   سایت/ وبلاگ:
* متن پیام یا نظر شما:
کد داخل تصویر را بنویسید: