20 هزار تومان تخفیف اولین خرید

با ثبت ایمیل در خبرنامه luxbuyer






کانال تلگرام عطر و ادکلن

جذابیت جادویی عطر

جذابیت جادویی عطر

جذابیت جادویی عطر

بسیاری از افراد به دلایلی بر این باورند که عطرها توانایی بالقوه ای برای اغواگری دارند. فروشندگان عطر در سرتاسر جهان می گویند روایح، خالق تمایلات هستند و خریدن یک (و یا چند عطر!) مناسب، باعث می شود تا جذابیت فوق العاده ای پیدا کرده و بنابه موقعیت استفاده، موفق و اثرگذار ظاهر شویم. اما واقعا عطرها چگونه باعث جذابیت ما می شوند؟ اگر چنین قدرت جادویی دارند؛ باید چه عطری استفاده کنیم؟

 

علم پنهان در پسِ اغواگری روایح

بسیاری از عطرهای شرقی، دارای ترکیبات طبیعی هستند که موجب می شود تا یک عطر که با رایحه غالب این مواد ساخته شود؛ محرک قوای جنسی گردد. "روژا داو"، موسس Harrods’ Haute Perfumerie  که لقب پرفسور عطر برازنده اوست، می گوید: " وانیل از آن دسته ترکیبات محرکی است که سیستم عصبی مرکزی را مورد هدف قرار می دهد و نوت های حیوانی همچون مشک، ما را بسوی غرایزمان سوق می دهند". داو بر این باور است که ترکیبات عطری می توانند غرایز انسان را بیدار کرده و با جذابیت رابطه ای مستقیم دارند.

این عقاید زمانی به حقیقت می پیوندد که نگاهی به ترکیبات پایه محرک ترین عطرها بیاندازیم. گل های زرد و سفید همچون یلانگ یلانگ، مریم و یاس دارای مولکولی بنام ایندول هستند که در نوت های حیوانی هم وجود دارند. طبق نظر سنجی های آنلاین، این مولکول در ترکیب با وانیل و مشک در پایه عطر، می تواند یکی از فریبنده ترین روایح را خلق نماید.

استاد شیمی، "میلوس نووتنی" نیز نظر جالب توجهی دارد. وی می¬گوید که ما وارث رفتارهایی مرتبط با حس بویایی از پیشینیان هستیم و از این رو بصورت ژنتیکی به برخی عطرها تمایل داریم؛ از حس جذابیت گرفته تا واکنش انسان به روایح گلی دوست داشتنی.

این اظهار نظر تا حد زیادی صادق است؛ اما نمی توان آن را برای سطوح گوناگون جذابیت ناشی از روایح مختلف در نظر گرفت. فقط واکنش های بیوشیمیایی نسبت به عطرها که ناشی از تکامل گیرنده های بویایی در بدن انسان است را می توان بعنوان طبقه بندی کلی راجع به مطبوع بودن یا نبودن یک رایحه در نظر گرفت. بعبارت دیگر، برشمردن علت محرک تر بودن مشک نسبت به روایح میوه ای، کافی نیست.

در این میان عده ای هم بر این باورند که مجذوب روایح شدن، یک موقعیت ذهنی است. جدا از ارتباط معمول عطر با حافظه و خاطرات، عده ای بر این عقیده اند که برخی روایح تاثیری هیپنوتیزم گونه بر آن ها دارد. باری دیگر روایح گلی را در نظر بگیرید؛ دکتر "استفن اسنایدر" روانشناس ارتباطات انسانی و مشاور عطر Desire از برند Dolce & Gabbana  طبق این نظریه می گوید: "روایح گلی جذاب هستند؛ چرا که باعث می شوند افراد متوقف شده و گلی همچون گل رز را ببویند".

تمامی نظریه ها مزایای خاص خود را دارند؛ اما در هر نظریه ای از هر گوشه از علم، نکته ای شفاف وجود دارد. عطر و جذابیت با هم در ارتباط اند و شاید بهترین راه برای کاوش در این ارتباط تجربه کردن آن باشد.

 

کدام روایح شما را جذاب تر می کنند؟

پس از درک ارتباط میان جذابیت و عطرها، نوبت به این سوال می رسد که کدام روایح جذاب تر هستند؟ (البته این مورد بستگی به سلیقه شما دارد). Lyn Harris ، موسس شرکت عطریات"میلر هریس"  در لندن اشاره می کند که وانیل و مشک بطورکلی روایح محرکی هستند.

طی مطالعات در سال های اخیر مشاهده شده است که عطاران بیش از پیش برای برانگیختن تمایلات و احساسات افراد از مشک یا نوت های حیوانی استفاده می کنند. اما یک عطر غیر از نوت اولیه، حرف های بسیاری برای گفتن دارد. بسیاری از عطاران فقط بر روی مشک و وانیل و عنبر تمرکز نمی کنند، چرا که ممکن است پویایی این ترکیبات از بین برود.

"لوکا تورین"، بیوفیزیکدان و متخصص عطر، و نویسنده کتاب "راز رایحه" می گوید: "ممکن است برخی مولکول های عطری بخودی خود بسیار بد بو باشند؛ اما ترکیب آن ها با هم و دیگر نوت ها، بسیار مطبوع می شود. هیچ ترکیبی خود به تنهایی جذاب نیست. تعیین اینکه چه عطری دستور ترکیب بسیار خوبی دارد، امری مرتبط با زیست شناسی است؛ اما ترکیب نوت ها با یکدیگر نیز نقش بسیار مهمی ایفا می نماید".

عامل دیگری که عطر را جذاب می کند، شیمی بدن است. می توان ادعا کرد که واکنش عطر به شیمی بدن شما، به اندازه ترکیبات درون عطر اهمیت دارد. ممکن است ده خانم از عطری مشابه استفاده کنند اما آن عطر روی بدن آن ها رایحه ای مشابه نداشته باشد و هر ده رایحه ایجاد شده جذاب باشد.

حالا به نظر شما چه عطری محرک تر است؟ عطری محرک  است که شما را برانگیزاند و از دیدگاه شما ترکیباتی محرک داشته باشد؟ اگر عطر شما چنین ویژگی هایی را داشت، پس شما در انتخاب عطری که جذاب و افسونگر باشد؛ موفق عمل کرده اید! اما اگر چنین احساسی به عطرتان ندارید، بهتر است بیشتر جستجو کنید و یادتان باشد که عطر، همیشه بمعنای جذابیت نیست. عطر می تواند ایجاد کننده تعادل باشد؛ تعادل میان ارتباط و غریزه در فردی که شما را از نزدیک می بوید.

 

عطرهایی که در فهرست زیر آن ها نام برده شده؛ در گروه عطرهایی جای می گیرند که روایح جانوریو یا وانیلی-شیرین، جذابیت و قدرت ویژه ای به آن ها بخشیده است.

 

Belle Bete Les Liquides Imaginaires

 

Musc Tonkin Parfum d’Empire

 

1270 Frapin

 

Musc Ravageur Frederic Malle

 

Un Bois Vanille Serge Lutens

 

Musk Lorenzo Villoresi

 

Opus 1144 UNUM

 

L'Instant de Guerlain

 

A*Men Mugler

 

Pi Givenchy

 

 مشاهده عطر های سایت لوکس بایر 

 


ویکی عطر wikiAtr همه ی برند های عطر و ادکلن همه ی برند های عطر و ادکلن

نظر خود را بنویسید

* نام:
* ایمیل: (منتشر نخواهد شد)
   سایت/ وبلاگ:
* متن پیام یا نظر شما:
کد داخل تصویر را بنویسید: