20 هزار تومان تخفیف اولین خرید

با ثبت ایمیل در خبرنامه luxbuyer






کانال تلگرام عطر و ادکلن

شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد قسمت پنجم

شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد قسمت پنجم

شمیم عطر ما را به دوردست ها می برد

 

شمیم عطر ما را با خود به دور دست ها می برد و در این سفر ورای مرزهای تمدن گشت وگذار می کنیم. سرگذشت عطرها بازتاب سرگذشت بشریت است؛ محصولاتی که همچون کتاب های تاریخی معطر در باطن خود تغییرات و فراز و نشیب ها، در امان ماندن از بیماری ها و بلایا و جنگ ها، اکسیر جاودانگی و پیامی خوش سیما را جای داده اند...

عطر در هر دوره تاریخی آینه ای از اجتماع، حس درمان، ارتباطات، تقدس و برانگیختگی عاطفی و هیجانی هستند. جهانِ بدون عطر، جهان بدون تاریخ است! در این بخش، نگاهی اجمالی خواهیم داشت به کاربرد عطر و جایگاه آن در دوره های تاریخی مختلف. در هر قسمت، یک دوره تاریخی را مرور خواهیم کرد.

 

قسمت پنجم

دوره ناپلئون 1860-1789

سرانجام استفاده مفرط و امپراطوری عطرهای گرانبها و مختص دربارها و اشراف زادگان، رو به تنزل گذارد. زنانِ شیفته روایح گلی در عصر رمانتیک، حالا بدنبال عطرهایی که بودند که انعکاسی از شخصیت آنان باشد.

در سال 1789، با بیداری انقلاب فرانسه، بوی باروت همه¬جا را فراگرفت و عطرها تحقیر شدند. طی اولین دولت جمهوری فرانسه و امپراطوری، عطر تنزل کرد و با مذمت و بی توجهی روبرو شد.

اما این دوران رکود و تاریک در عطرسازی، با توسعه و گسترش امپراطوری ناپلئون، رو به زوال رفت. ملکه ژوزفین بهای بسیار گزافی برای عطرهای خارجی می داد و ناپلئون با ادکلن و عطرهای دست ساز و مرغوب، مأنوس گردیده بود. متخصصان بهداشت در انگلیس، یکبار دیگر محصولات معطر مخصوص استحمام را احیا نمودند. پس از عصر رمانتیک، بانوان علاقه به لوازم آرایش و عطرهای غلیظ را از دست دادند؛ حالا دیگر دوست داشتند دستمال های معطر با روایح آرام و ملایم در دست داشته باشند و عطرها در این سال ها، عمدتا از روایحی شاداب، تازه و معتدل بهره می بردند.

 

عطرسازی مدرن 1900-1860

با فرا رسیدن سال های پایانی قرن 19، صنعت عطر به صورت فزاینده و چشمگیری، بانوان طبقه متوسط را مورد هدف قرار داد. اولین عطرهای سینتتیک رفته رفته چهره خود را نمایان می ساختن و مولکول های معطر، اساس ترکیبات مدرن و آزمایشگاهی را شکل می دادند تا از این طریق، مشکل عدم دسترسی به منابع اولیه طبیعی، رو به فراموشی گذارد.

امپراطوری دوم، دوره کوتاهی داشت اما شیفتگی به وتیور و نعناع را همراه خود آورد. این علاقه گذران و نامانا در نیمه دوم قرن 19 پایان خود را به چشم دید؛ همان زمان که ظهور قدرتمند طبقه متوسط سلیقه بویایی پالوده شده تری می طلبید. تجارت کالاهای لوکس شکوفا شد و پیشه عطاری به شکل فزاینده ای بعنوان شاخه ای از هنر نگریسته شد. نوت های عطری بدیع همچون کومارین، هلیوتروپین، وانیلین، ایونون و نخستین آلدهیدها که درون برندها و کارخانه های ساخت روغن های عطرسازی متولد می شدند، در کنار فرآیند سنتز شیمیایی مواد معطر، انقلابی بویایی بزرگی را برپا ساخت برپا ساخت تا بدین ترتیب، تولد عطر سازی مدرن در این سال ها صورت گیرد.

مشاهده قسمت های قبل این مقاله


ویکی عطر wikiAtr همه ی برند های عطر و ادکلن همه ی برند های عطر و ادکلن

نظر خود را بنویسید

* نام:
* ایمیل: (منتشر نخواهد شد)
   سایت/ وبلاگ:
* متن پیام یا نظر شما:
کد داخل تصویر را بنویسید: