20 هزار تومان تخفیف اولین خرید

با ثبت ایمیل در خبرنامه luxbuyer






کانال تلگرام عطر و ادکلن

یک شرط بندی ساده نگاهی به زندگی حرفه ای Mark Buxton

یک شرط بندی ساده نگاهی به زندگی حرفه ای Mark Buxton

یک شرط بندی ساده

نگاهی به زندگی حرفه ای Mark Buxton

 

هنگامی که عطرساز افسانه ای، "ژان کلود اله نا"، بازنشستگی خود را اعلام نمود؛ در مصاحبه ای عنوان کرد: "اگر بنا باشد که از میان عطرسازان معاصر، فردی معرفی کنم که سبک او به شیوه عطرسازی من نزدیک باشد؛ او Mark Buxton خواهد بود." طرح چنین موضوعی توسط یکی از ستارگان بی بدیل عالم عطرسازی، اهمیت توجه به فعالیت ها و آثار "مارک باستون" را بیش از پیش می کند و اکنون، زمان نوشتن از این عطرساز موفق و پر آوازه است.

مارک باکستون، متولد انگلستان است. او در هشت سالگی، همراه با والدین خود عازم آلمان شد و پس از پشت سر گذاشتن تحصیلات مقدماتی، تصمیم گرفت تا آموزش های حرفه ای طراحی مد را آغاز کند. باکستون که از خود بعنوان فردی تنبل یاد می کند؛ می گوید: "به منظور حضور در دوره های آموزشی و تحصیل در طراحی مد، به مدرسه ای در هامبورگ رفتم اما تنبلی من را بر آن داشت تا طراحی مد را کنار گذاشته و در رشته زمین شناسی، مشغول به تحصیل شوم!" در همین دوران بود که اتفاقات ویژه و سرنوشت ساز زندگی مارک رخ داد: ورود به دنیای روایح. اواخر سال 1986 و در حالی که مدت زمان زیادی از آغاز تحصیلات مارک در "گوتینگن" نمی گذشت؛ او به درخواست یکی از دوستان خود، به یکی از فروشگاه های عطر رفته تا محصولات جدید را تست کنند. دوست مارک، پس از بوییدن عطرها، او را به چالشی ویژه دعوت کرد؛ ایده ای که زندگی حرفه ای باکستون را تحت تأثیر قرار داد. او از مارک می خواهد تا در یک مسابقه تلویزیونی پرطرفدار بنام "شرط می بندم که..." شرکت کنند. روال این مسابقه، شرط بندی شرکت کنندگان روی یک موضوع متفاوت است که آن ها باید در انجام آن موفق باشند. موضوعی که مارک و دوست وی روی آن شرط بسته بودند نیز در چارچوب قوانین این مسابقه می گنجید: "شرط می بندم که تمام عطرهایی که در بازار کشور موجود هستند را شناخته و رایحه آن ها را تشخیص دهم!"

این شرط بسیار دشوار، مارک و دوستش را بر آن داشت تا به فکر جمع آوری نمونه عطرهای موجود در بازار بیفتند. آن ها تنها شش هفته زمان داشتند و دائما در حال رفت و آمد به فروشگاه های عطر بودند. مارک عنوان می کند که "در آن سال حدود ششصد رفرنس از برندهای مختلف در بازار بود و ما پس از روزها تلاش، موفق به تهیه حدود سیصد رفرنس شدیم. دوستم عهده دار بوییدن عطرهای زنانه شد و من نیز عطرهای مردانه را بو می کردم. پس از پایان کلاس های دانشگاه، ما شب ها را به بوییدن عطرها اختصاص می دادیم. در آن زمان من اطلاعات قابل توجهی از عطر و گروه های بویایی نداشتم. مثلا نمی دانستم خانواده فوژه چیست و یا یک ترکیب شیپق چه ویژگی هایی دارد. با این حال دریافتم که همه عطرها، از اصول و قواعدی پیروی کرده و در برخی ویژگی ها، مشترک هستند. به همین دلیل، مشخصه بویایی هر عطر را یادداشت می کردم تا از این طریق، راحت تر آن را به خاطر بسپارم."

روز موعود فرا می رسد و مارک و دوست او، شرط را می بازند. مسابقه ای که از میان سیصد عطر مختلف، پنج عطر انتخاب شده و مارک و همراه وی، در تشخیص این عطرها ناکام می مانند. با این وجود، این رخداد عشق و انگیزه ویژه ای در باکستون 21 ساله ایجاد می کند: کنکاش در سرزمین روایح و شناخت ترکیبات معطر. یک هفته پس از مسابقه، از سوی بزرگترین کمپانی عطر آلمان، Haarmann & Reimer، که بعدها با دیگر کمپانی بزرگ یعنی Dragoco ادغام شد و امروزه با نام Symrise شناخته می شود؛ با مارک تماس می گیرند. آن ها که برنامه باکستون را دیده بودند و استعداد بویایی ویژه او، توجه آن ها راجلب کرده بود؛ از وی دعوت می کنند تا در آنجا حضور یافته و از محیط ویژه این کمپانی دیدن کند. پس از حضور مارک در Haarmann & Reimer و پشت سر گذاشتن تست های مقدماتی، رییس کمپانی از باکستون دعوت می کند تا در صورت تمایل، بعنوان پنجمین و آخرین دانشجوی عطرسازی این مؤسسه، در دوره های عطرسازی آکادمی آن که هر پنج سال یک بار اقدام به جذب هنرجو می کند؛ شرکت نماید. پس از سه سال حضور در دوره های آموزشی، باکستون از سوی کمپانی به فرانسه اعزام می شود تا در یک دوره سه ماهه ویژه، شرکت کند. در طول این سه ماه، مارک شیفته پاریس شده و در همین شهر ساکن می شود.

مارک باکستون، از سال 1987 تا سال 2010 در رده های مختلف، از هنرجو تا عطرساز ارشد، با Haarmann & Reimer و در سال های بعد Symrise به همکاری پرداخت. ماحصل بیش از دو دهه فعالیت در این کمپانی معتبر، ساخت عطرهایی موفق برای بسیاری از برندهای بزرگ مد و دیزاینر است. V/S Homme محصول 2000 ورساچه، Black XS for HER محصول 2007 پاکو رابان، Giordani Man و Jungle City محصول 2009 اوریفلِیم، ترکیب زیبای مشک، مرکبات و ادویه ها در عطر تحسین شده Kapsule Light محصول 2008 Karl Lagerfeld برخی از این عطرها هستند. همچنین Burberry Summer محصول 2007 باربِری، Pasha De Cartier Fraicheur Menthe محصول 1999 کارتیه و ساخت عطرهایی نظیر Into the Blue، Only Givenchy و Lovely Prism برای لاین عطرسازی پر آوازه ژیونشی، نمونه های دیگری از همکاری گسترده مارک با برندهای مطرح مد و زیبایی جهان در دوران طولانی حضور در Symrise است.

ساخت عطرهای پرستیژ و تجاری موفق، تنها بخش کوچکی از درخشش باکستون در این سال ها را به خود اختصاص می دهد. او در این دوران، آثار ارزشمندی در همکاری با خانه های عطرسازی و نیش از خود به یادگار می گذارد که نمایشی دودی، چوبی و خاکی از وتیور که در لایه هایی از کندر، لابدانوم، سدر، گایاک و ادویه ها ادغام شده است؛ در عطر تحسین شده Vetiver 46 محصول 2007 خانه Le Labo، نمونه ای از این آثار است. علاوه بر این عطر، اوج درخشش و در واقع، مهم ترین بخش از فعالیت های باکستون را باید در همکاری با لاین والا مرتبه و ستودنی Comme Des Garcons جستجو کرد. این لاین گزیده کار و مدرن، که در زمره نام های جریانساز و مهم عطرسازی مدرن قرار می گیرد؛ ساخت نخستین آثار خود را به مارک می سپارد و نتیجه این همکاری، که به نوعی نمایشی شگفت انگیز از شکوفایی استعدادها و نبوغ مارک است؛ همگان را تحت تأثیر قرار می دهد. باکستون، از عطرهایی که برای این لاین خلق کرده است؛ بعنوان آثاری یاد می کند که بابت خلق آن ها، همیشه به خود افتخار می کند. این عطرهای ساختارشکن و منحصربفرد، روایح جادویی بکر خود را از منبع ذوق و خلاقیت بیکران مارک وام گرفته اند و به نوعی، هویت و اساس لاین عطرسازی Comme Des Garcons را شکل داده اند.

ماحصل همکاری بیاد ماندنی باکستون و Comme Des Garcons، نه عطر است که عبارتند از:

Comme Des Garcons محصول 1994 (ادویه ای- خاکی، صمغی- دودی، عسلی و گل بو)

Comme Des Garcons Eau De Cologne محصول 1994 (ادویه ای تازه، رزینی سبز، مرکباتی، گیاهی خشک- دودی، چوبی و گل بو)

Comme Des Garcons White محصول 1998 (ادویه ای- خاکی، چوبی، گلی- پودری، میوه ای)

Comme Des Garcons 2 محصول 1999 (آلدهایدی، گیاهی و سبز، وتیورِ خاکی-چوبی-جوهری، آمبری- صمغی و دودی)

Comme Des Garcons 3 محصول 2002 (صمغی- دودی، گیاهی- رزینی، ادویه ای تازه- خاکی، چوبی- دودی)

Series 3 Incense: Quarzazate محصول 2002 (بخوری- ادویه ای، چای- گیاهی، چوبی- دودی، رزینی- صمغی)

Comme Des Garcons 2 Man محصول 2004 (صمغی- بخوری، چوبی- دودی، چرمی، ادویه ای)

Comme Des Garcons 2 Silver Words محصول 2008 (ادویه ای- آلدهایدی، صمغی- بخوری، چای- گیاهی، سبز- چوبی)

Glitter محصول 2009 (پچولیِ دودی- چوبی، چای- ادویه ای، آلدهایدی)

 

علاوه بر خلق آثار موفق برای "کوم دو گغکونس"، لاین عطرسازی Biehl Parfumkunstwerke ساخت سه عطر از نخستین آثار خود را به باکستون سپرد که این عطرها در سال 2007 ارائه شدند. Mb01 با رایحه ای که حول شیرینی خلسه آور شامپاکا شکل گرفته و در هاله ای خامه ای، پودری و شاداب از گاردنیا و میموسا در لایه هایی سبز و ایندولیک از یاس و مریم تنیده شده تا با لمسی از نوت های میوه ای کامل شود؛ یکی از این عطرها است. Mb02 عطری گل بو و پودری از بنفشه و زنبق است که بواسطه پلی سبز و رزینی، در پایه ای صمغی- کهربایی از بنزویین، لادن و چوب صندل کامل می شود. نمایشی از وجوه صمغی- بخوری، دودی، شیرین و چوبی کهربا که با زمینه ای ادویه ای و گیاهی- دارویی همراه است؛ فضای mb03 را شکل داده است.

لاین عطرسازی "لیناری"، دیگر خانه عطرسازی آلمانی است که فعالیت های خود را با عطرهایی از باکستون در سال 2008 آغاز کرد. عطری درخشان، مرکباتی و چوبی با محوریت وتیور با عنوان Notte Bianca و نمایشی لذیذ، شیرین و اغواگر از وانیل، ایلنگ و کارامل بر بستری گل بو و میوه ای در Angelo di Fiume، آغاز همکاری مارک و لیناری بودند که موفقیت این دو عطر، تداوم بخش این همکاری در سال های بعد شد. کهربای شیرین و صمغی که با لایه هایی میوه ای و لذیذ و بستری گل بو- پودری آراسته شده است، عطر Porta Del Cielo را در سال 2012 به مجموعه آثار لیناری اضافه کرد. در سال 2014، باکستون عطر دریای- مرکباتی Mare Pacifico را برای این خانه خلق کرد و Stella Cadente که از فضایی ادویه ای و تلخ- شیرین، با لمسی چرمی- رزینی و گل بو همراه شده است،در سال 2015 توسط باکستون به آثار لیناری اضافه شد. Capelli D’Oro آخرین همکاری باکستون و لیناری تا به امروز است که با فضایی درخشان و اغواگر از همراهی مرکبات با میوه هایی همچون سیب و تمشک بر بستری گل بو و چوبی از رز و سدر، در سال 2017 ارائه شده است.

 

مارک باکستون در سال 2010، به همکاری خود با Symrise خاتمه داده و تمرکز خود را معطوف همکاری با خانه های نیش و البته، لاین عطرسازی اختصاصی خود نمود. لاین عطرسازی Mark Buxton، محلی برای ماجراجویی های بی حد و مرز باکستون است. مارک، که همچون بسیاری دیگر از عطرسازان صاحب سبک، چارچوب های مارکت و تفکرات تجاری برندهای دیزاینر را محدود کننده می بیند و اعتقاد دارد که اهداف تجاری و منفعت طلبانه برندهای بزرگ، عطرسازی را از مسیر هنری دور کرده است؛ در سال 2008 کار بر روی ساخت نخستین مجموعه از عطرهای خود را آغاز کرد. ارائه روایحی اصیل که با تکیه بر فرمول هایی ساده و با استفاده از مواد مرغوب ساخته شده اند؛ و در نهایت، ساخت عطرهایی غنی و خلاقانه، هدف مارک باکستون از راه اندازی این لاین اختصاصی است.

نخستین مجموعه از عطرهای اختصاصی مارک باکستون، با هفت عطر در سال 2009 معرفی شد. فضایی دودی و چوبی که با نوت هایی همچون وتیور و افسطنتین شکل گرفته و بر بستری گل بو-کهربایی، در پایه ای خاکی، گیاهی- خشک و نمکین فرو می نشیند؛ عطر Wood & Absinth را پدید آورده است. Nameless از شروعی تازه و تمیز که مرکبات و اسطوخودوس آنرا ایجاد کرده اند؛ در پایه ای چوبی، دودی و کهربایی از سدر، بنزویین و پچولی، ادغام شده و با لمسی ادویه ای و خشک، کامل می شود. Sounds Visions عطری چوبی- دودی از سدر، گایاک و رز وود است که با لایه هایی از هل، زنحبیل و رز همراه شده اند. آکورد چرمی- صمغی نرم شده با شیرینی نوت های گل بو و پودری، غضای Hot Leather را شکل داده است. Around Midnight فضایی موهوم و اسرار آمیز را به نمایش میگذارد که از حجم بالای بخور، صمغ ها و رزین ها، در کنار بستری گیاهی، چوبی و ادویه ای-خاکی شکل گرفته است. English Brakfast تازگی ادویه و نشاط سبز مرکبات را بر بستری از ادویه ها و رزین های گیاهی به جریان انداخته و در لایه هایی صمغی و چوبی از بنزویین، سدر، وتیور به کمال می رساند. رایحه شاداب و درخشان مرکبات که با زنجبیل و هل، رنگ و بوی ویژه ای به خود گرفته است؛ در هاله ای کهربایی و دودی از استیراکس، گایاک و پچولی به جریان می افتد تا از Black Angel عطری ویژه بسازند.

باکستون، در سال های بعد، وسواس بیشتری در ساخت عطرهای بعدی لاین خود به خرج داد و پس از جدایی از Symrise، در سال 2011 کار ساخت دومین مجموعه از عطرهای لاین عطرسازی اختصاصی خود را آغاز کرد. در سال 2012، مارک با معرفی سه عطر جدید به غیبت چهار ساله خانه عطرسازی Mark Buxton در جهان عطر خاتمه داد. همراهی لطافت رز مانند گل صد تومانی با تازگی مطبوع میوه به که بر زمینه ای گرم و شیرین از وانیل نقش بسته و با لمسی از چرم و وتیور کامل می شود در Sleeping with Ghosts؛ عطری از ریواس که با لایه هایی خاکی-ادویه ای از وتیور و زنجبیل و حاشیه ای پودری و تازه از مشک و گاردنیا در هم آمیخته است با عنوان Devil in Disguise و در نهایت، آکورد چرمی قدرتمند شکل گرفته از کستوریم، لادن و آرتمیسیا که چهره جانوری، دودی و ادویه ای- گیاهی خود را در لایه هایی میوه ای و گل بو از میوه های جنگلی و اوسمانتوس توسعه داده است، در Sexual Healing؛ سه عضو دیگر این مجموعه هستند که در سال 2012 ارائه شده اند.

نمایشی از وجوه خاکی، چوبی و دودی وتیور که با جوانه سرو و برگ های بنفشه، فضایی رزینی و گیاهی به خود گرفته و با لمسی از بستر پودری حاصل از همراهی رز و زنبق در کنار لایه ای میوه ای از انگور سیاه و انگور فرنگی، به کمال می رسد؛ در سال 2013 عطر Emotional Rescue را به آثار این خانه اضافه کرد. در کنار کار بر روی پروژه های مختلف در سال های اخیر، مارک از کار بر روی عطرهای لاین خود غافل نبوده و در سال 2015 عطر Message in a Bottle را که فضایی جانوری، ایندولیک و سبز از همراهی مشک سیوت با مریم و یاس دارد و با بستری خامه ای و شاداب از ایلنگ و مگنولیا نرم شده، در قالب عطرهای خانه Mark Buxton معرفی کرد. A Day in My Life عطر دیگری از این مجموعه است که در سال 2016 عرضه شد. عطری از رز که در سایه هایی صمغی-رزینی و دودی از پچولی، لابدانوم و لامی حرکت می کند و تن پوشی چوبی و پودری از صندل و زنبق دره به تن دارد.

توانایی مارک باکستون برای ارائه ایده ها و طرح های مختلف در قالب آثار معطر، خانه ها و طراحان عطر مختلفی را به همکاری با وی ترغیب نموده است. مارک پس از قطع همکاری با Symrise، از میان پیشنهادات بسیاری که دارد؛ ترجیح می دهد تا با لاین های نیش و یا مفهومگرا همکاری نماید. ماجراجویی های تازه و تقابل با چالش هایی جدید، باکستون را بسوی همکاری با خانه های تازه کاری هدایت کرده است که هر یک، اساس و خط مشی خود را بر اساس آثاری که مارک برای آن ها خلق کرده، شکل داده اند. House of Sillage، Riaz Dan، Renegades، Perfumes Mayr Plettenberg، La Foile A Plusieur و 2787 برخی ازخانه های عطرسازی لوکس و هنری هستند که فعالیت های خود در عطرسازی را با آثار ارزنده ای که مارک باکستون برای آن ها ساخته است؛ آغاز نموده اند.

 

مارک باکستون، در سال 2015 به عضویت EFF در آمد و بعنوان کارگردان و طراح هنری، تا به امروز به همکاری خود با این مؤسسه ادامه داده است. با وجود تمام موفقیت ها و درخشش مارک در عرصه عطرسازی، او همچنان بر سادگی و اصالت تأکید دارد. از نظر وی، بیان موضوعات به زبانی ساده و ارائه طرح ها در قالب آثاری ساده، رمز موفقیت و عامل اصلی در گیرایی و ماندگاری یک عطر است. از همین رو است که باکستون، همواره بر ساخت ترکیباتی ساده، اما پالوده تمرکز می کند. نمایشی از غنای سادگی یک رایحه، کاری بظاهر ساده اما بسیار پیچیده است که باکستون، در انجام آن، موفق عمل کرده است. شاید زیبایی همین ترکیبات ساده است که موجب می شود تا ژان کلود اله نا، از باکستون بعنوان هنرمندی یاد کند که قادر است راه او را ادامه دهد.

سادگی، تواضع و دوری از تکلف، واژگانی هستند که توصیفی مختصر از نگرش و دنیای حرفه ای مارک هستند. هنرمند عطرسازی که با یک شرط بندی ساده، بسوی دنیای روایح حرت کرد و با ارائه آثاری ساده، اما شکوهمند و بیاد ماندنی، بخشی از اتفاقات بزرگ عطرسازی معاصر را رقم زد. از آثار چالش بر انگیز و جریانساز Comme Des Garcons، تا عطرهای ساده و صمیمی لاین اختصاصی خود، مارک باکستون، نامی جاودانه و درخشان از خود در جهان عطرسازی به یادگار گذاشته است.

مشاهده عطر های برند Mark Buxton

 

 

 

Tags: NOSES mark buxton

ویکی عطر wikiAtr همه ی برند های عطر و ادکلن همه ی برند های عطر و ادکلن

نظر خود را بنویسید

* نام:
* ایمیل: (منتشر نخواهد شد)
   سایت/ وبلاگ:
* متن پیام یا نظر شما:
کد داخل تصویر را بنویسید: