20 هزار تومان تخفیف اولین خرید

با ثبت ایمیل در خبرنامه luxbuyer






کانال تلگرام عطر و ادکلن

هوبیگنت، افسانه برخاسته از یک سبد گل! مروری بر تاریخ هوبیگنت Houbigant

هوبیگنت، افسانه برخاسته از یک سبد گل! مروری بر تاریخ هوبیگنت Houbigant

 

هوبیگنت، افسانه برخاسته از یک سبد گل!

مروری بر تاریخ هوبیگنت

قسمت اول

Jean Francois Houbigant ، مؤسس و بنیانگذار خانه پر آوازه Houbigant، نخستین گام های خود بسوی جاودانگی در جهان عطر را با راه اندازی یک فروشگاه ساده و کوچک در سال 1774 در پاریس، برداشت. A la Corbeille de Fleursعنوان این فروشگاه بود که در آن، هوبیگنت به عرضه دستکش های معطر و لوازم آرایشی می پرداخت. کیفیت بالا و طراحی مدرن این محصولات، فرانسوای جوان را در پیمودن هرچه سریع تر مسیر موفقیت یاری رساند و پس از مدتی، هوبیگنت به ساخت عطرهایی سفارشی و گرانقیمت برای اشراف زادگان و درباریان مشغول شد. این عطرها، جایگاه هوبیگنت را بیش از پیش در نزد طبقه اشراف و دربار، استحکام بخشید و عطرهای وی به چنان محبوبیتی دست یافتند که بر اساس مستندات تاریخی، Marie Antoinette، آخرین ملکه فرانسه، پیش از ترک پاریس به فروشگاه هوبیگنت رفته و از او خواسته تا بطری های خالی از عطر وی را مجددا با عطرهایی به نام های Eau de Mousseline و Eau de Millefleurs پر کند!

با عبور از دوران پر تلاطم انقلاب کبیر فرانسه، هوبیگنت فعالیت های خود را با ورود به قرن نوزدهم از سر گرفت و پس از اینکه جین فرانسوا هوبیگنت در سال 1807، در گذشت؛ مدیریت این کمپانی و فروشگاه معتبر به فرزندان او واگذار شد و پس از آن، عطرساز مشهوری بنام Chardin، مدیریت و ساخت عطرهای این خانه را بر عهده گرفت. این عطرساز خلاق و محبوب، مسیر موفقیت ها و درخشش هوبیگنت در عطرسازی را تداوم بخشید و به تدریج، خیل کثیری از اعیان و اشراف زادگان پاریس را شیفته عطرهای این خانه ساخت. بعنوان مثال، "ژوزفین"، همسر ناپلئون بناپارت، یکی از مشتریان وفادار و اختصاصی عطرهای هوبیگنت بوده است. همچنین، محبوبیت و موفقیت بسیار زیاد این عطرها موجب شد تا شاردین بعدها بعنوان عطرساز اختصاصی ناپلئون سوم، مشغول بکار شود. از دیگر مشتریان مشهور هوبیگنت در این دوران، می توان به ملکه ویکتوریا، ملکه انگلستان نیز اشاره کرد. موفقیت های بزرگ و درخشش هوبیگنت در این دوران طلایی، همچنان ادامه داشت و پس از شاردین، دو عطرساز دیگر به نام های "مگنی" و "گابیلوت"، عهده دار ساخت عطرهای هوبیگنت شده و عطرهای ویژه ای را خلق کردند که به روال سابق، توجه و ستایش اشراف زادگان و نیز درباریان فرانسه را برای خانه هوبیگنت به ارمغان آورد.

بالغ بر یک قرن از شروع فعالیت های هوبیگنت در عطرسازی گذشت تا اینکه با روی کار آمدن مدیریت جدید خانه و نیز حضور عطرسازی جوان، خلاق و جسور، اتفاقات بزرگ و شگفت انگیزی در این خانه عطرسازی و البته، در جهان عطر به وقوع پیوست. در سال 1878، Javal Parquet، امتیاز این خانه را خریداری نمود و سه سال بعد؛ فرزند وی، "پل"، رهبری هوبیگنت را بر عهده گرفت. اگرچه انقلاب فرانسه، تأثیر قابل توجهی بر حیات و فعالیت های این خانه عطرسازی نداشت، اما هشت دهه پس از این انقلاب، عطرساز جدید خانه هوبیگنت، انقلابی بزرگ در جهان عطر بپا کرد. Paul Parquet، از نخستین عطرسازانی به شمار می رود که از ترکیبات سینتتیک و مواد صنعتی در یک عطر استفاده کرده و با ارائه مفهومی انتزاعی از رایحه سرخس در قالب شاهکاری جاودانه با عنوان Fougere Royale، دوران جدید عطرسازی را آغاز کرد. ارائه تصویر بویایی از ماده ای که رایحه غیر قابل استشمام و غیر قابل توصیفی دارد توسط این عطرساز خلاق، مبتکر و هنرمند در این عطر، نام هوبیگنت و پارکه را برای همیشه در جهان عطر جاودانه ساخت و فوژه رویال، بنیانگذار خانواده ای جدید در عطرسازی شد که در سال های بعد، به یکی از گروه های مهم و محبوب جهان عطر تبدیل شد: خانواده عطرهای فوژه.

فوژه رویال، عطری بزرگ، کامل و جاودانه است که برای ارائه تصویر غنی و باشکوهی از رایحه سرخس، از حجم بالایی از کومارین(ماده ای که بطور طبیعی از موادی همچون لوبیای تونکا، بوته های وانیل، علوفه های شیرین و دارچین گرفته می شود؛ اما در سال 1968 دانشمندان موفق به تهیه آن بصورت صنعتی شده و پارکه برای اولین بار از آن در ترکیب یک عطر استفاده کرد) استفاده شده است. حجم بالایی از کومارین که با همراهی مقادیر قابل توجهی از اسطوخودوس و خزه، فضای اصلی این عطر و بطور کل، خانواده فوژه را شکل داده اند. فضایی که در ادامه با شیرینی مطبوع و ملایم نوت هایی نظیر دارچین و وانیل همراه شده و در لایه هایی ناب و اغواگر از نوت های گل بو، نوت های جانوری و مشک و نیز گیاهان سبز، تنیده شده است تا با رایحه ای چند وجهی و وهم انگیز از فضاهای خاکی، گیاهی، جنگلی و جانوری؛ فوژه رویال، پیشوای والا مرتبه و بی همتای جریان مدرن عطرسازی باشد.

دوران درخشان حضور پل پارکه بعنوان مدیر و عطرساز اصلی در هوبیگنت که با ارائه آثاری درخشان و نفیس همراه بود؛ نام این خانه را که بعنوان خانه ای با قدمت و اصیل در جهان عطر فعالیت می کرد؛ به جایگاهی ویژه و عالی رساند. یکی از تحولات ویژه ای که پارکه در سیاست های این خانه اعمال نمود؛ حضور در نمایشگاه های مختلف بود که در این نمایشگاه ها، طیف گسترده ای از عطرهای هوبیگنت به مخاطبان عرضه می شد. گستره ای از عطرهای نفیس و گرانقیمت تا عطرهایی ساده و ارزان. بدین ترتیب، پارکه موفق شد تا با تداوم این رویکرد، بخش عمده جامعه را نیز با آثار هوبیگنت همراه سازد و بیش از پیش، نام هوبیگنت را بر سر زبان ها انداخته و در قلب ها جاودانه سازد. پارکه در این دوران، عطرهای بزرگ و موفقی برای هوبیگنت خلق کرد که متأسفانه امروزه تنها در موزه ها و مؤسسات معتبر عطر و رایحه یافت می شوند. Peau d'Espagne محصول 1894، Parfum d'Argeville محصول 1895، Coeur de Jeanette و Le Parfum Idéal محصول 1900، Mes Délices و Royal Bouvardia محصول 1904، Violette Pourpre محصول 1907 و La Rose France محصول 1911؛ تعدادی از عطرهای بزرگ و منحصربفردی هستند که توسط پارکه برای هوبیگنت خلق شده اند و با موفقیت های بزرگی روبرو شده اند که این موفقیت ها، به لطف روایحی بکر و خلاقانه و نیز بهره بردن از بطری هایی شکیل، نفیس و چشم نواز حاصل شده اند. دوران باشکوه درخشش هوبیگنت در جهان عطر که با مدیریت پل پارکه باشکوه تر از همیشه به نظر می رسید؛ با روی کار آمدن عطرساز جدید این خانه، Robert Bienaime در سال 1912، تداوم یافت.

Robert Bienaime، خالق تعدادی از آثار جاودانه و جریانساز جهان عطر در قالب عطرهای خانه هوبیگنت است که در فاصله بین سال های 1912 تا 1940 ارائه شده اند. سر آمد این عطرها، بی هیچ تردیدی، شاهکاری با عنوان Quelques Fleurs، محصول 1912 است. عطری از بی نهایتِ یک ترکیب گل بو که تا آن دوران، پرداخت به چنین فضایی بی سابقه بود. Quelques Fleurs، قلبی چند لایه از لطافت و طراوت اغواگرانه گل های مختلف همچون یاس شیروانی(لیلاک)، یاس، زنبق دره، رز، مریم، زنبق، بنفشه، میخک، ایلنگ و آفتاب پرست را با شکوه هرچه تمام تر به نمایش گذاشته و در فضایی سبز، گیاهی و تازه، به جریان در می آورد تا با ادغام در پایه ای از خزه، مشک، عنبر و سیوِت، ابعادی عمیق و گسترده به خود گیرد. بیه نیام به همراه گروهی از هنرمندان عطرساز و طراحان برجسته هم عصر خود، آثار بسیاری را برای هوبیگنت در آن سال ها خلق کرده اند که به استناد منابع معتبر، تعداد این عطرها بالغ بر 120 اثر است که متأسفانه در حال حاضر، امکان یافت تعداد انگشت شماری از این آثار، وجود دارد. Essence Rare محصول 1928، یکی از این عطرها است. عطری جانوری و سرکش از وجوه حیوانی مشک که با سیوت همراهی می شود و با لطافت قلبی از رز، میخک و ایلنگ که در لایه هایی خاکی و ادویه ای از فلفل جریان یافته اند؛ آراسته شده است. این عطر، یکی از آثار ارزشمند و شاخص در بکارگیری نوت های آلدهایدی است که با ظرافت و هنرمندی تمام، فضای فرا زمینی و شگفت انگیز توصیف شده را در حجم بالایی از آلدهاید تمیز، درخشان و ملایم، غوطه ور ساخته است. Presence، محصول 1933، یکی دیگر از بازماندگان این دوران طلایی است. چرخه ای تکامل یافته از همنشینی نوت ها و عصاره های گرانقیمت که به زیبایی یکدیگر را به کمال رسانده اند. عطری از وجوه دودی، خزه ای و چوبی خزه و سدر که بر پلی از چهره دودی عسل، با مشک و سیوت جانوری و سرکش همراه می شوند و با لمسی از لایه های پودری مشک، با قلبی مطبوع و دلپذیر از نوت های گل بو و میوه ها؛ هم آغوش می شود.

روند موفقیت های هوبیگنت در سال های بعد، با معرفی نزدیک به بیست عطر ادامه می یابد تا اینکه سایه سنگین جنگ جهانی دوم، هوبیگنت را همچون دیگر خانه های عطرسازی، تحت تأثیر خود قرار می دهد. در این سال ها اگرچه هوبیگنت با معرفی عطرهایی همچون Lilac Time محصول 1940، حضور کم رنگی در مارکت داشت؛ اما این سال ها، به نوعی دوران رکود و خاموشی هوبیگنت را رقم می زنند. جنگ پایان می یابد و پس از آن، بازماندگان هوبیگنت در پی احیای این نام بزرگ، بی هیچ وقفه ای فعالیت های خانه را در زمینه تولید عطرهای لوکس، از سر می گیرند.اما حقیقتی که آزار دهنده است؛ این است که هوبیگنت، پس از نزدیک به دو قرن درخشش و حکمرانی در جهان عطر، ضعیف، اکنون کم توان و شاید بی اثر شده بود...

 

ادامه دارد...

مشاهده عطر های برند houbigant


ویکی عطر wikiAtr همه ی برند های عطر و ادکلن همه ی برند های عطر و ادکلن

نظر خود را بنویسید

* نام:
* ایمیل: (منتشر نخواهد شد)
   سایت/ وبلاگ:
* متن پیام یا نظر شما:
کد داخل تصویر را بنویسید: