20 هزار تومان تخفیف اولین خرید

با ثبت ایمیل در خبرنامه luxbuyer






کانال تلگرام عطر و ادکلن

بانوی شماره 5 ( قسمت اول)

بانوی شماره 5 ( قسمت اول)

بانوی شماره 5

مروری بر تاریخچه ی عطر سازی خانه ی شانل

 

قسمت اول

"گابریل(کوکو) شانل" طراح پر آوازه و جاودانه ی دنیای مد در سال 1909 خانه ی "شانل" را راه اندازی نمود تا ارائه گر ایده های خاص و ساختار شکن خود در قالب محصولات این برند باشد. آنچه که بیش از هر امر دیگری زمینه ساز موفقیت بزرگ شانل در این زمینه است؛نگاه عمیق و انقلابی وی به طراحی لباس بانوان از زاویه ی اصالت طراحی و تکیه بر خلاقیت و ذوق هنری است. نگرشی که از جریان حاکم بر دنیای مد در آن دوران دور بود و موجب شد تا طرح های ساده اما هنرمندانه ی شانل در زمینه ی تولید لباس،زیور آلات و اکسسواری؛ تحول بزرگی در صنعت مد ایجاد نموده و معرف سبک ها و شیوه های تازه و مبتکرانه گردد. موفقیت های بزرگ شانل در سال های آغازین قرن بیستم؛ اعتبار و جایگاهی والا برای او به ارمغان می آورد که طراحان و هنرمندان بسیاری را بسوی همکاری با این برند سوق می دهد و شکل گیری خط تولید عطر های شانل نیز یکی از مصادیق این قضیه به شمار می رود.

داستان تولد نخستین عطر؛ داستانی ویژه و خاص است که با به سر انجام رسیدن آن؛ یکی از بزرگ ترین و جریانساز ترین عطر های تاریخ ساخته می شود. اثری که از خاطر هیچ علاقمند به عطری نخواهد رفت و موفقیت بزرگ و تکرار نشدنی آن؛ یکی از اتفاقات بیاد ماندنی تاریخ عطر سازی است. عدد پنج؛ عدد مورد علاقه و احترام شانل بود که این احترام توأم با اعتقادی ویژه از دوران نوجوانی شانل نشأت می گرفت. همین علاقه و اعتقاد موجب شد تا در سال 1920 و زمانی که "ارنست بیو"؛عطار خانه؛ مجموعه ای از سمپل ها را که از یک تا پنج و بیست تا بیست و چهار؛ شماره گذاری شده بودند در اختیار شانل قرار دهد؛ او بی کوچکترین تردیدی عطر شماره ی پنجم را انتخاب نماید. به اعتقاد شانل عطر شماره ی پنج که قرار بود در پنجمین روز از پنجمین ماه سال 1921 ارائه گردد؛ به موفقیت دست می یافت و زمانی که در تاریخ مقرر "شانل شماره 5" عرضه شد؛ همگان شاهد به وقوع پیوستن این پیش بینی بودند.

"شماره 5" عطری گل بو-آلدهایدی است که ترکیب حجم بالایی از روغن خالص یاس و رز با مقادیر قابل توجهی آلدهاید که با روغن یلنگ نرم گشته و شخصیت عمیق و پیچیده ای از سیوت،مشک و خزه ی بلوطی به خود گرفته است؛ مرز ها را در هم نوردید و جسارت خلاقانه ی عطار آن؛ "ارنست بیو"؛ زمینه ساز بوجود آمدن خانواده ی جدیدی از عطر ها گشت. این اثر زیبا و متفاوت تمامی توجهات را معطوف خود ساخت و محبوبیت تکرار نشدنی آن بحدی بود که با گذشت نزدیک به یک قرن از ارائه ی آن؛ همچنان الهام بخش ساخت ترکیبات معطر مختلف است. پس از موفقیت "شماره 5"؛ تمرکز مدیران و بویژه کوکو شانل بر خط تولید عطر ها بیشتر می شود و شانل تصمیم می گیرد تا عطر هایی فاخر و برجسته را عرضه نماید. عطر هایی که از بازار اروپا فراتر رفته و بازار های امریکا و دیگر نقاط جهان را فتح نمایند. بدین منظور شانل با همکاری ارنست بیو مجموعه ای از عطر های با کیفیت و بدیع را عرضه می نماید که فرایند ساخت و عرضه ی آنان پس از کش و قوس های بسیار از سال 1922 و با عطر "شماره 22" آغاز می شود. این عطر شاهکاری است که بسیار فراتر از زمان ارائه ی خود بود و شاید بتوان گفت که فراتر از هر زمانی است! ترکیب اغواگر و شهوانی از مریم و یاس که با عصاره ی زنبق غنی شده و از حضور یلنگ، رز و وانیل به شخصیت ویژه ای رسیده است. هنرمندی استاد جاودانه ای بنام "ارنست بیو" نه تنها موفقیت و اعتبار بسیاری برای عطر های شانل به همراه داشت؛ بلکه هر یک از این آثار را بعنوان شاخص و آغازگر سبکی جدید در عطر سازی تبدیل نمود.

سال 1924 شانل عطر "کویغ د روسی" را معرفی می کند. اثری بزرگ و بی همتا با حضور آکورد چرمی قدرتمند و فاخر به همراه زنبق پودری که از همراهی نوت تنباکو و آکورد چوبی شخصیتی غنی و برجسته به خود می گیرد. "کویغ د روسی" با به ارث بردن المان های کلاسیک شاهکار های گذشته ی عطر های چرمی؛ اما نگاهی مدرن و ساختار شکن دارد که همچون دیگر آثار حاصل از همکاری شانل و بیو؛ اثری بزرگ و تاریخ ساز است. پس از این اثر جاودانه در سال 1925؛ "گاردنیا" ارائه می گردد. عطری سبز و گل بو که بخاطر شهامت بیو در بکار گیری حجم بالایی از روغن های مریم،یاس و گاردنیا؛ ستودنی و تحسین بر انگیز است. اثر موفق دیگری که در این سال ها عرضه می گردد؛ "بویس دس آیلز" است. ترکیبی نفیس از چوب صندل، عصاره ی زنبق و صمغ های گرانبها که با نوت های میوه ای و یلنگ؛ درخشان و لطیف گشته است.

علی رغم موفقیت های شانل در عطر سازی با ارائه ی آثاری متفاوت و پر طرفدار؛ با این وجود در سال های پایانی دهه های 20 و 30؛ فعالیت های خانه به طراحی لباس و زیور آلات محدود می شود و با شروع جنگ جهانی دوم؛ کلیه ی فعالیت های شانل تحت تأثیر این رخداد بزرگ قرار می گیرد. هر چند در این دوران بیشتر فعالیت های خانه به عرضه ی عطر های موفق ساخته شده توسط بیو در سال های قبل تخصیص می یابد؛ اما اثر جدید و مهمی در این سال ها معرفی نشده و تلاش های شانل برای راه اندازی خط تولید عطر نیز بی نتیجه می ماند. با خاتمه ی جنگ؛ نخستین عطر پس از بیست سال عرضه می گردد: "شماره 46". شماره 46 عطری ویژه است که به نحوی بازگشت شانل پس از سال ها غیبت در صنعت عطر سازی را اعلام می کند. این عطر به تولید انبوه نمی رسد و امروزه محصولی کمیاب و خاص به شمار می رود.

با معرفی شماره 46؛ انتظار می رفت که شانل مجددا حضوری پر رنگ و قدرتمند در عطر سازی داشته باشد اما دلایل بسیاری سبب می شوند تا شانل در سال های پس از جنگ نیز با آثار موفق سال های قبل در این عرصه حضور یابد. ارنست بیو در دهه ی 50 بازنشست میشود و پس از وی "هِنری رابرت" در سال 1952 بعنوان عطار اصلی انتخاب میشود. نخستین عطری که رابرت در همکاری با شانل تولید می کند؛ "پوغ موسیو" در سال 1955 است. راز موفقیت خارج از تصور این عطر در ترکیبی چوبی آروماتیک از سدر،وتیور و خزه ی بلوطی  که این شخصیت مقتدر از حضور نوت های آروماتیک؛ طراوت و اثر گذاری ویژه ای یافته است؛  نهفته است است. اثری کلاسیک با نگاهی نو و ساختار شکن که باز هم نام شانل را بعنوان طراح نو گرا و صاحب سبک مطرح ساخت.

در نوزدهم آگوست سال 1970 و به مناسبت سالروز تولد کوکو شانل؛ شاهکاری تحت عنوان "شماره 19" معرفی می گردد. هِنری رابرت به افتخار بانوی ارزنده و جاودانه ی دنیای مد و طراحی؛ اثری می آفریند که هر مخاطبی را شیفته ی خود می سازد. ترکیبی از چوب های گران قیمت، عصاره ی ارزشمند زنبق و باریجه ی ایرانی که موجب می شود رایحه ی غنی و چند وجهی شماره ی 19 به اوج شکوه و اثرگذاری برسد. این عطر بیاد ماندنی که تعلق به دوره ی خاصی ندارد؛ همچنان محبوب و پر طرفدار است و بسیاری از عطر سازان معاصر از آن بعنوان نیروی الهام بخش و محرک خود در ورود به عرصه ی عطر سازی یاد می کنند.

گابریل شانل در سال 1971 از دنیا می رود و با فقدان وی؛ دوران پر فراز و نشیب خانه از راه می رسد. سرمایه گذاران و مدیران شانل در جذب طراحی خلاق و صاحب سبک که قادر باشد با پایبندی به اصول کلی و سنتی خانه؛ دست به ابداعات و آفرینش های تازه بزند؛ دچار مشکل می شوند و در دهه ی هفتاد موجی از بی ثباتی و رکود نسبی برند شانل را در بر می گیرد که خط تولید عطر نیز از این تحولات در امان نمی ماند... 

محصولات برند شنل در سابت لوکس بایر


ویکی عطر wikiAtr همه ی برند های عطر و ادکلن همه ی برند های عطر و ادکلن

نظر خود را بنویسید

* نام:
* ایمیل: (منتشر نخواهد شد)
   سایت/ وبلاگ:
* متن پیام یا نظر شما:
کد داخل تصویر را بنویسید: